DHCP på flere eth-aliaser.
Fra : Martin [TMM]

Dato : 16-09-10 17:21

Hej

Jeg har brug for at kunne trække et antal DHCP IP'er på et enkelt
netkort. Jeg havde håbet på at jeg kunne gøre det ved at oprette eth0:1,
eth0:2 .. osv.
Det ser dog ikke ud til at jeg får lov til at trække en ip på et alias
overhovedet.
Har siddet et stykke tid nu, og forsøgt mig lidt frem og tilbage med
ting og opsætninger jeg har fundet frem fra nettet. Intet ser dog ud til
at være brugbart for mig.
Er det overhovedet muligt, det jeg har gang i?

OS er ubuntu 9.04 32bit.

Jeg kan snildt få faste IP'er på op til flere aliaser, men det er
desværre ikke en mulighed for mig, i den virkelige verden, jeg skal
bruge det i. Jeg er nød til at trække IP'erne fra en dhcp-server.
Jeg har naturligvis husket at "ændre" MAC-adressen på aliaserne for at
det ikke giver rod i DHCP serverens tabeller. :)

Noget af det jeg har forsøgt med er:
i /etc/network/interfaces
auto eth0:1
iface eth0:1 inet dhcp
hwaddress ether 00:0d:0e:0f:1a:1b

Jeg har så fundet ud af at der tilsyneladende er en bug i noget dhcp på
netop 9.04, og er i dette øjeblik ved at opgradere til 9.10, men det
tager jo lige et øjeblik.

På forhånd tak.

Mvh
Martin

Fra : Benny Amorsen

Dato : 16-09-10 19:02

"Martin [TMM]" writes:

> [...]
> eth0:1, eth0:2 .. osv.
> Det ser dog ikke ud til at jeg får lov til at trække en ip på et alias

Nej, det vil ikke virke. Grunden er for så vidt simpel: Alle
alias-interfaces har samme MAC-adresse, og langt de fleste DHCP-servere
deler kun 1 adresse ud per MAC-adresse.

Det kan man teoretisk komme uden om ved at angive en Client-ID, som
DHCP-serveren benytter i stedet for MAC-adressen. Det er aldrig lykkedes
mig i praksis, men på den anden side er der mange andre ting, der heller
aldrig er lykkedes mig i praksis, selv om de er mulige...

Du kan oprette MAC-VLAN's. Det burde virke, for de opfører sig som
rigtige netværksinterfaces og har selvstændige MAC-adresser.
Dokumentation er er ikke meget af, men du kan starte med:

ip link add link eth0 name eth0m1 type macvlan
dhclient eth0m1

Jeg vil meget gerne høre om det lykkes!

/Benny

Fra : Martin [TMM]

Dato : 16-09-10 21:04

Hej Benny
On 16-09-2010 20:01, Benny Amorsen wrote:
> Nej, det vil ikke virke. Grunden er for så vidt simpel: Alle
> alias-interfaces har samme MAC-adresse, og langt de fleste DHCP-servere
> deler kun 1 adresse ud per MAC-adresse.

Ja jeg tænkte sgisme nok at man ikke kunne snyde sig til det, selvom det
ser ud til at muligheden var der.

> [...]
> mig i praksis, men på den anden side er der mange andre ting, der heller
> aldrig er lykkedes mig i praksis, selv om de er mulige...

Been there, done that, got the T-shirt!

> Du kan oprette MAC-VLAN's. Det burde virke, for de opfører sig som
> rigtige netværksinterfaces og har selvstændige MAC-adresser.
> Dokumentation er er ikke meget af, men du kan starte med:

Det lyder tilgengæld tillokkende, og jeg har nu forsøgt mig lidt frem.
Det ser faktisk ud til at være brugbart.
Jeg har i skrivende stund 3 DHCP ip'ere på mit ene netkort i en
test-maskine.
Der skal dog lige pilles et par ting ud af route-tabellen for at man kan
komme ud af maskinen, men det er jo til at løse.

> ip link add link eth0 name eth0m1 type macvlan
> dhclient eth0m1

Jeg snød lidt og kiggede på google efter macvlan, og kom frem til denne
side: http://cyberiantiger.livejournal.com/24104.html
Der fik jeg mig en god del inspiration til en interfaces-fil, som nu er
kørende.
Jeg har efterfølgende leget lidt med iptables, til port-forward imellem
mine "interfaces" og det ser faktisk også ud til at det lykkedes for
mig. (Lidt heldig skal man vel være :) )

> Jeg vil meget gerne høre om det lykkes!

Det virker, i hvert fald her på mit skrivebord.
Jeg vil gerne vende tilbage til dig med mere konkret info om mit
projekt, hvis det har interesse.
Mange tak for hjælpen!

Mvh
Martin