Netværk?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 14:29

Er ny på Ubuntu; er der en guide til at opsætte et hjemme-netværk mellen
forskellige pc'er der alle kører Ubuntu? - nogle trådløse (så jeg kan få
gang i printeren på en anden pc)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henning

Dato : 15-09-10 15:12

On 2010-09-15 15:28, Hans Paulin (6310) wrote:
> Er ny på Ubuntu; er der en guide til at opsætte et hjemme-netværk mellen
> forskellige pc'er der alle kører Ubuntu? - nogle trådløse (så jeg kan få
> gang i printeren på en anden pc)

Deling af printere er ekstremt nemt.

PÃ¥ "serveren" - Den (eller de) maskine hvor printeren er tilsluttet skal
du harkere "Publish shared printers connected to this system"

PÃ¥ klienterne - Den (eller de) maskine hvor du gerne vil kunne printe
fra, skal du harkere "Show printers shared by other systems"

Nu snakker mine maskiner alle engelsk, men det er de to øverste hak i
printeropsætningen.

/Henning

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 15:23

Den 15-09-2010 16:11, Henning skrev:

> [...]
> fra, skal du harkere "Show printers shared by other systems"
>
> Nu snakker mine maskiner alle engelsk, men det er de to øverste hak i

Skal jeg oprette et netværk først?
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henning

Dato : 15-09-10 16:01

On 2010-09-15 16:22, Hans Paulin (6310) wrote:

> Skal jeg oprette et netværk først?

Hvad mener du med at opsætte et netvæk?

Du skal selvfølgelig være koblet sammen, men hvis du kan komme ud på
internettet fra dine maskiner har du hul nok.

Om dine klienter er koblet op via kabel eller trådløs er ligegyldigt.
Prøv evt on du kan pinge mellem de forskellige maskiner.

/Henning

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 16:03

Den 15-09-2010 17:00, Henning skrev:
> Hvad mener du med at opsætte et netvæk?

Da jeg kørte Windows lavede jeg altid først et hjemmenetværk før jeg
kunne tilgå en printer.

> Du skal selvfølgelig være koblet sammen, men hvis du kan komme ud på
> internettet fra dine maskiner har du hul nok.

Oki.

Har leget med det du foreslog, men ikke fået hul igennem

> Om dine klienter er koblet op via kabel eller trådløs er ligegyldigt.

Okay :)

> Prøv evt on du kan pinge mellem de forskellige maskiner.

Dét ved jeg så ikke lige hvordan man gør :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 22:28

> [...]
>
> PÃ¥ klienterne - Den (eller de) maskine hvor du gerne vil kunne printe
> fra, skal du harkere "Show printers shared by other systems"

Fandt det nu :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 15-09-10 20:17

On Wed, 15 Sep 2010 17:00:36 +0200
Henning <none@nowhere.invalid> wrote:

--SNIP--

> Du skal selvfølgelig være koblet sammen, men hvis du kan komme ud på
> internettet fra dine maskiner har du hul nok.
>
> Om dine klienter er koblet op via kabel eller trådløs er ligegyldigt.

Det kommer vel an på, om det ap, de trådløse er på, bruger "client
isolation" eller hvad terminologien er fra det pågældende ap's producent

endelig er det ikke uset at have to forskellige
netværks-segmenter på kablet og trådløst, selv om man kommer ud på
internettet gennem det samme hul i væggen

--SNIP--

//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (apparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : jgaarde <at> gmail <dot> com
<http://www.linkedin.com/in/jacobgaarde>