Windows XP Home og EFS kryptering
Fra : Lars E. P.

Dato : 16-09-10 15:22

EFS kryptering er ikke med i Windows XP Home.

Er der nogen der ved om man kan hente det et eller andet sted, eller
er man nød til at bruge et 3. parts program? I så fald, hvilket kan så
fald anbefales? Den er kun nogle få filer der skal krypteres.

Hilsen Lars

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-09-10 15:27

On Thu, 16 Sep 2010 16:22:08 +0200, Lars wrote:

> hvilket kan så fald anbefales? Den er kun nogle få filer der skal
> krypteres.

Til enkeltfiler virker GnuPG fint:

* http://gnupg.org/
* http://gnupg.org/download/index.en.html#auto-ref-2

Mvh.

Adam

--
"It's my chainsaw Adam Sjøgren
Division is mine" asjo@koldfront.dk

Fra : P.N.

Dato : 26-10-10 14:37

"Lars E. P." <usenet@SLETkal2000.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er man nød til at bruge et 3. parts program? I så fald, hvilket kan så
> fald anbefales? Den er kun nogle få filer der skal krypteres.

Undskyld jeg spørger men hvad er EFS kryptering og hvordan bruger man det.

Fra : Hekatombe

Dato : 26-10-10 19:16

Den 26-10-2010 15:36, P.N. skrev:
> "Lars E. P."<usenet@SLETkal2000.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld jeg spørger men hvad er EFS kryptering og hvordan bruger man det.

EFS er fil kryptering som er indbygget i Windows og NTFS siden Windows
2000, men som OP har sagt, så er den ikke tilgængelig i Home versionerne.

Du kan bruge EFS ved at have Windows NT 5.0 eller højere (dvs. Windows
2000, XP etc.) og Pro version eller højere.
Filsystemet skal være NTFS.
Højre klik på filen eller mappen du vil kryptere, vælg egenskaber, vælg
avanceret og vælg "Encrypt content to secure data".

Du vil ikke blive spurgt om password eller ligende,
krypteringscertifikatet der bliver brugt er generet af Windows for din
bruger og skulle være scamblet af dit logon-kode. (Så er din kode blankt
er der ingen sikkerhed)

Hvis jeg husker korrekt er sikkerheden for EFS certifikaterne i Windows
2000 ikke for god. Noget med at den backup-upper certifikaterne til
administrator brugerne?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-10-10 22:18

Ja, den laver en backup i NTLM som er alt for let at bryde. jeg mener
dog at der blev lavet en opdatering til at gøre den stærkere.

Regards Jens Peter Karlsen.