Browser
stl_s 3840
arlet 2470
IE 9 beta og Nordea Netbank
Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-09-10 00:51

Jeg er vildt imponeret over IE9, som på mit system kører og åbner 2 - 3
gange hurtigere end forgængeren. Den kører indtil videre også mere
stabilt. Dog kan jeg ikke få den til at virke med Nordeas Netbank. Har i
der prøver den af, haft mere held med det?. Men selvfølgelig, det er jo
en betaversion, så sikkert derfor .

Mvh.

Karsten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-09-10 13:26

"Karsten Jensen" <aailapoliklop@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> Men selvfølgelig, det er jo en betaversion, så sikkert derfor .

Helt normalt - Netbank bliver ikke udviklet/idriftsat til den nye
browser før den endelige version er klar - sådan var det også da IE8
kom.

Jan

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 17-09-10 15:33

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Helt normalt - Netbank bliver ikke udviklet/idriftsat til den nye
> browser før den endelige version er klar - sådan var det også da IE8
> kom.
>
> Jan

Det er nok korrekt, men mon ikke det bliver overflødigt, når det
nye "NemID" fremover skal bruges for at komme i kontakt med
pengeinstitutterne.

Hans-Jørgen
www.sarastro.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 17-09-10 17:55

Hans-Jørgen skrev:

>"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

>Det er nok korrekt, men mon ikke det bliver overflødigt, når det
>nye "NemID" fremover skal bruges for at komme i kontakt med
>pengeinstitutterne.

det er præcis Nem-ID, som ikke virker på IE9

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 18-09-10 13:34

"emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen

> det er præcis Nem-ID, som ikke virker på IE9
>
> Hilsen emj
> --

Jeg prøvede IE9, men fjernede den fra computeren efter
et par timers leg med den.
Netbank med sædvanlig adgang virkede, NemID har jeg
godt nok ikke prøvet.
Men var det ikke tanken, at netop Nem-ID skulle være
uafhængig af "platform" og browser?

Hans-Jørgen
www.sarastro.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-10 15:05

Hans-Jørgen skrev:

> Men var det ikke tanken, at netop Nem-ID skulle være
> uafhængig af "platform" og browser?

Jo, hvis ikke browseren har fejl.

--
Bertel

Fra : emjeppesen

Dato : 18-09-10 17:36

Hans-Jørgen skrev:

>Netbank med sædvanlig adgang virkede,

Lige knap nok hos mig, som ikke bruger Nem-id.
Jeg bruger DDB og kunne ikke få fuld adgang til budgetposter i mit
budget/regnskab.
Kontooversigten var ok
Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 19-09-10 13:09

> Lige knap nok hos mig, som ikke bruger Nem-id.
> Jeg bruger DDB og kunne ikke få fuld adgang til budgetposter i mit
> [...]
Det var dog pudsigt, for alle de "hjørner", jeg bevægede mig ind
i under min afprøvning, virkede tilsyneladende fint - og budgetposterne.
Også jeg anvender DDB.
Netop Netbank var det første, jeg afprøvede.

Hans-Jørgen
www.sarastro.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 19-09-10 14:53

Hans-Jørgen skrev:

> [...]
>Også jeg anvender DDB.
>Netop Netbank var det første, jeg afprøvede.

Det var også det første jeg prøvede, men som jeg skrev, virkede det
lige knap nok hos mig.
Jeg kunne ikke få den til at vise regnskabspostoversigten og det er jo
en væsentlig del af budgetsystemet.
Nok til at jeg ikke kunne leve med IE9 i alle tilfælde

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-09-10 13:04

Den 17-09-2010 14:26, skrev Jan Vestergaard:

> Helt normalt - Netbank bliver ikke udviklet/idriftsat til den nye
> browser før den endelige version er klar - sådan var det også da IE8
> kom.
>
> Jan

OK. Men det virker nu alligevel med IE9 beta nu. Min kone og jeg fik
tilsendt vores NemID nøglekort m.m. i dag. Det kører som smurt, både i
Firefox og IE9 beta. Hvor sikkert det så er med sidstnævnte ved jeg
ikke. Intet er jo 100% sikkert, hvis man vil færdes på nettet.

Mvh

Karsten

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-09-10 07:26

On 21 Sep., 14:04, Karsten Jensen <aailapolik...@invalid.dk> wrote:

> [...]
> Firefox og IE9 beta. Hvor sikkert det så er med sidstnævnte ved jeg
> ikke. Intet er jo 100% sikkert, hvis man vil færdes på nettet.

Betasoftware er til testing, ikke til main browsing. Jeg kan ikke
huske, hvad Microsoft skriver, men som regel er "garantierne" en del
lavere ved beta. Med dette menes, beta er fejlfyldt, der kan være
sikkerhedshuller, som endnu ikke er rettetr, derfor (i teorien) større
chance for infection, hvilket det forventes man ved.

Og dette er man selv herre over, ikke hverken producenten eller banken
eller andre. Så hvis du får et eller andet skrammel indenbords, kan du
ikke lægge skylden på MS eller på banken eller andre.

Bl.a. Chrome gør opmærksom på dette ved at installerede deres version
7 separat fra den sidste "stable". Så man har altså to versioner, to
programmer.

Jeg ville aldrig gå i banken eller gøre vigtige personlige handlinger
online med en beta, ligemeget hvilken browser det er. Hertil kan man
f.eks. med fordel installere en alternativ browser, hvis producenten
ikke gør som Chrome og installerer den ikke-færdige version separat.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-09-10 15:31

Den 21-09-2010 15:26, Rune Jensen skrev:

> [...]
> f.eks. med fordel installere en alternativ browser, hvis producenten
> ikke gør som Chrome og installerer den ikke-færdige version separat.

Tak for ordene. Jeg er klar over, at betasoftware er mere eller mindre
fejlbehæftet. Blot havde jeg denne gang ikke fået tænkt tanken helt ud,
m.h.t netbank/erstatningsansvar. En keylogger el. lign, bliver jo heller
ikke altid fanget af ens sikkerhedssoftware. Jeg ville nu aldrig selv
køre videre med et system der blot en gang var blevet inficeret med
malware. Ligemeget hvor meget hardisken(ene) efterfølgende bliver
scannet. Som regel tager jeg et image, før jeg prøver noget nyt, i
klasse med en betaversion af en browser. Acronis True Image er et
herligt program .

Mvh

Karsten

Fra : Anders Andersen

Dato : 23-09-10 01:30

On 21 Sep., 15:26, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Betasoftware er til testing, ikke til main browsing. Jeg kan ikke
> huske, hvad Microsoft skriver, men som regel er "garantierne" en del

Hvis de er til test, så burde en betaversion ikke erstatte den
originale version, for det skulle være muligt at bruge begge versioner
samtidigt, så man netop kan gå fra den ene til den anden for at se
forskellen i fuktionerne?

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 23-09-10 05:27

On 23 Sep., 09:29, Anders Andersen <aa90...@gmail.com> wrote:

> [...]
> originale version, for det skulle være muligt at bruge begge versioner
> samtidigt, så man netop kan gå fra den ene til den anden for at se

Ved ikke helt, hvorfor MS har valgt den løsning. Hvis de promoter
Betaen for alm. mennesker (ikke testere), og installerer oveni den
gamle, må de være meget sikre på, der ikke er huller.

Jeg kan ikke komme til EULAen for IE9Beta lige nu, da jeg kører Linux
her, så jeg kan ikke se hvad MS skriver. Men jeg har haft dat i den
tidligere, og synes som sagt bare at garantierne lød lidt lavere,
hvilket jeg så også ville forvente. Det er den der samtykkeerklæring,
man skal godkende ved download. Står der slet ikke noget om, de
fraskriver sig ethvert ansvar, eller om at beta er en speciel version?

MVH
Runr Jensen

Fra : Anders Andersen

Dato : 23-09-10 06:28

On 23 Sep., 13:26, se_...@runejensen.dk wrote:

> [...]
> man skal godkende ved download. Står der slet ikke noget om, de
> fraskriver sig ethvert ansvar, eller om at beta er en speciel version?

Jeg synes ikke det er relevant om de fraskriver o.s.v., når det er en
test af browseren i betaversion der gælder.
Der skulle jeg udfylde et spørgeskema på 13 sider og udfyldte side 1
og trykkede "næste", hvorefter jeg havnede på side 1 igen og skulle
udfylde alle felter igen.
Ups, og så kunne det have været rart at kunne starte Ie8 og se om en
udfyldning og tryk på "næste" gav et andet resultat, så man vidste,
sådan nogenlunde, hvor fejlen var.
I hvertfald afinstallerede jeg IE9beta og kunne så udfylde alle 13
sider i IE8.

En anden ting der er nyt i IE9beta, som er lidt uheldigt, er at man
ikke kan få favoritfolderes emner ført over på en ny fane, i ved: med -
>.
Og at søgemaskinens søgefelt et flyttet til venstre side, kunne jeg
ikke lide.