undernet på Fullrate
Fra : cykelsmeden

Dato : 15-09-10 13:54

Er det korrekt at man ikke kan sætte en lokalrouter på et Fullrate lokalnet?

hvis ja, hvordan forhindres dette?

finn

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-09-10 14:01

cykelsmeden <news@not2old.dk> crashed Echelon writing

> Er det korrekt at man ikke kan sætte en lokalrouter på et Fullrate
> lokalnet?

Du kan sagtens sætte en router i forlængelse af Fullrates router (dobbelt
NAT). Men hvad vil du opnå? Det ville ikke afhjælpe at Zyxels routere kan
opføre sig som crap.

--
Bjarke Andersen

Fra : Mogens

Dato : 15-09-10 14:03

Den 15-09-2010 14:54, cykelsmeden skrev:

> Er det korrekt at man ikke kan sætte en lokalrouter på et Fullrate
> lokalnet?
>
> hvis ja, hvordan forhindres dette?

Nej.

Men det bedste er dog at tilkøbe en offentlig IP adresse til 10,- pr.
md. og undgå dobbelt NAT.
SÃ¥ fungere Fullrate routeren kun som modem og du tilslutter dig engen
router efter den.

Mogens

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-09-10 15:29

Den 15-09-2010 15:03, Mogens skrev:
> [...]
> md. og undgå dobbelt NAT.
> SÃ¥ fungere Fullrate routeren kun som modem og du tilslutter dig engen

Ok, - også @Bjarke

- ikke for at bruge det i praksis, men ofte sætter jeg da en router på
mit net i wansiden, og bruger det til at færdigkonfigurere et lokalnet
med server etc. således at det hele bare sættes op ved slutbrugeren. Det
hele virker perfekt, selv med dobbeltNAT.
Jeg rendte så lige i en kollega som påstod at det kunne han ikke med sit
Fullrate abbonnement.

finn

Fra : Henning

Dato : 15-09-10 16:03

On 2010-09-15 16:29, cykelsmeden wrote:
> [...]
> hele virker perfekt, selv med dobbeltNAT.
> Jeg rendte så lige i en kollega som påstod at det kunne han ikke med sit

Det kan du sagtens, men i nogle situationer kan du få problemer.

Et af de typiske er at du på dit indre net bruger de samme samme
adresser som på dit ydre net.

Fx:

fullrate 192.168.1.x og 192.168.1.x bag din egen router. Det vil ikke virke.

fullrate 192.168.1.x og 192.168.222.x bag din egen router. Det vil
virke, med enkelte undtagelser.

/Henning

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-09-10 16:15

Den 15-09-2010 17:03, Henning skrev:
> [...]
>
> fullrate 192.168.1.x og 192.168.1.x bag din egen router. Det vil ikke virke.
>
> fullrate 192.168.1.x og 192.168.222.x bag din egen router. Det vil

forstås!!!

- det jeg kunne være lidt i tvivl om, er om der kunne være sat noget
op i FRroutere som forhindrer andre routere (RIP?) i at få forbindelse.
Jeg husker netop Zyx-ISDN rutere (som FR angiveligt bruger) hvor RIP
skulle stå rigtigt ifh til hinanden.

NETsegmenteringen er jo alm. IP-logik.

finn

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-09-10 18:54

> [...]
> op i FRroutere som forhindrer andre routere (RIP?) i at få forbindelse.
> Jeg husker netop Zyx-ISDN rutere (som FR angiveligt bruger) hvor RIP

RIP har intet at sige medmindre du vil dyrke noget automatisk routnings
tabel, og de alle SOHO routere bliver dyrker deres routning mere eller
mindre manuelt via den satte gateway.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-09-10 18:51

> Jeg rendte så lige i en kollega som påstod at det kunne han ikke med
> sit Fullrate abbonnement.

Det din kollega nok har ment, er at Fullrate jo er DSL og dermed kræver et
modem. Enten seperat eller indbygget i routeren.

Som Mogens nævner, kan du tilkøbe en service der gør Zyxel boksen
bridger sådan at du kan få den offentlige IP direkte ind til din egen
router og undgå dobbelt NAT.

Du kan dog også købe et seperat modem, og dermed slippe for den service.

Selv kører jeg Fullrate hjemme et par måneder endnu (kan få bedre pris via
Canal Digital), og her anvender jeg Linksys AM200 modem som bridge og
WNDR3700.
Dermed kan jeg selv vælge en router som har den nødvendige kraft efter mit
ønske.

AM200 kan ikke fåes længere, men via edbpriser kan du finde andre både fra
Zyxel, Dlink, Netgear og andre.

Sidste alternativ er så at du køber din egen router med indbygget modem.

Men hvor meget og hvor lidt som kan betale sig afhænger af hvor længe du
vil være hos Fullrate og evt. den teknologi som anvendes (VDSL vs ADSL2 vs
Fiber vs Coax)

--
Bjarke Andersen

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-09-10 20:57

Tak for svar. Nu var det ikke fordi jeg skal på FR, men afledt af en
kollegas problemer (som altså ikke er specifikt relateret til FR)
Han og en del af hans kunder er iøvrigt meget tilfredse med FR.

Den 15-09-2010 19:51, Bjarke Andersen skrev:
> Selv kører jeg Fullrate hjemme et par måneder endnu (kan få bedre pris via
> Canal Digital), og her anvender jeg Linksys AM200 modem som bridge og
> WNDR3700.

Så må vi håbe at CD er bedre ifh. til internet, end med KabelTV.
Det rigtige produkt til den rigtige pris!
- men uforskammet overfakturering og altid bøvl med betaling ;(
og har ikke styr på en skid med deres leverancer!

finn

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-09-10 07:28

> [...]
> - men uforskammet overfakturering og altid bøvl med betaling ;(
> og har ikke styr på en skid med deres leverancer!

Tja, vi har haft dem før som udbyder lige indtil de satte priserne på TV-
pakkerne i vejret med næsten 50%, så røg de ud eller rettere vi røg ned til
kun 12 kanaler.

For internettet virkede det fint, dog med et par enkelte afteners nedetid.

Men nu er de så kommet med et tilbud hvor jeg får 20/1Mbit for 220,- uden
jeg skal binde mig til andet (fx stor TV-pakke)

Jeg savner dog at man kan købe mere upload, eller at de fører samme
hastigheder som Yousee.

--
Bjarke Andersen

Fra : cykelsmeden

Dato : 16-09-10 09:44

Den 16-09-2010 08:28, Bjarke Andersen skrev:
> Men nu er de så kommet med et tilbud hvor jeg får 20/1Mbit for 220,- uden
> jeg skal binde mig til andet (fx stor TV-pakke)

fair pris, det er hvad jeg pt. giver for 10/6

Men som jeg nævnte, er deres produkter/priser helt ok. Jeg kæmper for at
få dem smidt ud, fordi jeg ikke gider handle med nogen som vil tjene på
at ældre/tunge kunder ikke kan gennemskue deres fakturaer.
Det undrer mig iøvrigt at de regnskabsmæssigt er i stand til at
acceptere betaling på op mod ½delen af en faktura uden at sende en
kreditnota. Det kan jeg ikke, uden at skattefar stiller og vil se
regnskaber.

finn

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-09-10 09:48

> fair pris, det er hvad jeg pt. giver for 10/6

10/6 hvor?

--
Bjarke Andersen