Hvordan kan vi vide at Gud eksisterer
Fra : Vidal

Dato : 14-09-10 12:48

Klemens Kappel har i Politiken skrevet et blogindlæg:

Tro og fornuft II: Hvordan kan vi vide, at Gud ikke eksisterer?

http://blog.politiken.dk/kappel/2010/09/13/tro-og-fornuft-ii-hvordan-kan-vi-vide-at-gud-ikke-eksisterer/

- hvor han fører bevis for at Gud ikke eksisterer. Hans blog bærer
dog præg af, han ikke rigtigt har forstået kristendommens væsen.

Kort klip fra hans indlæg:

"Gud
Det er selvfølgelig afgørende, hvad vi forstår ved ordet ‘Gud’. Her og i det
følgende tænker jeg på den gud, vi kender i den kristne tradition, hvor Gud er
et psykologisk væsen, der kan lytte, meddele sig, have hensigter eller planer,
ligesom Gud kan beslutte sig for at gribe ind i det, der finder sted i en ellers
naturlig verden.

I den kristne tradition er Gud også skaberen af Jorden med alle dens dyr og
planter, samt naturligvis menneskene, ligesom Gud tilskrives forskellige
fuldkommenhedsegenskaber: Gud er alvidende, almægtig og algod."

----------------------
Jeg vil citere mit eget svar på hans indlæg:

Jeg er lidt skuffet over dit "bevis", det kan vist ikke siges at være konklusivt.

Nå, men overordnet rammer dine tanker helt forbi målet. Kristendommen i Danmark
i folkekirken er ikke evidensbaseret, som du synes at tro, den er trosbaseret.
Jeg tror ikke, du kan finde én dansk præst, der vil påstå, der findes evidens
for Guds eksistens. At ville bevise Gud er en nærmest gudsforgående tankegang i
kristendommen.

Måske kan du ramme muslimerne med din kritik, men folkekirken kan blankt afvise,
at du rammer noget relevant eller centralt i kristendommen med dine tanker.

Det må vist kun betegnes som en lille opsang til dine med-ateister.

Angående skabelse, evolutionsteorierne beskæftiger sig overhovedet ikke med
skabelse, men kun udvikling. Ingen kan vide noget om skabelse, om overgangen fra
ikke-liv til liv. Det kan man kun tro noget om, og det er det, jeg gør, når jeg
siger, Gud har skabt livet.

Evolutionen, vil jeg hævde, fordi det er min tro, er Guds redskab til at forme
skabningen på og har som sagt intet med skabelse at gøre, medmindre man ser mere
overordnet på det og siger, den fortsatte evolution er den fortsatte skabelse.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 14-09-10 12:50

Den 14-09-2010 13:47, Vidal skrev:
> Klemens Kappel har i Politiken skrevet et blogindlæg:

Måske dette citat fra hans indlæg er lidt mere relevant:

Hvordan kan vi vide, at Gud ikke eksisterer?
Hvordan kan vi så vide, at Gud ikke eksisterer? En væsentlig del af forklaringen
er, at der ingen evidens er for Guds eksistens.

Med evidens for Guds eksistens mener jeg her løseligt observationer eller
teoretiske overvejelser, der peger i retning af, at Gud eksisterer.

Evidens behøver ikke at være konklusiv evidens. Man kunne forestille sig partiel
evidens for Guds eksistens, dvs. forhold eller observationer, som gav os visse
grunde til at mene, at Gud findes, omend der ikke var tale om konklusive grunde.

Der er i realiteten tre typer af overvejelser, der kunne være evidens for Guds
eksistens.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jahnu

Dato : 14-09-10 21:38

On Sep 14, 4:49 pm, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Der er i realiteten tre typer af overvejelser, der kunne være evidens for Guds
> eksistens.

Sjovt, at du ikke har med i dine overvejelser, at Gud selvfølgelig kan
bevise sin egen eksistens.

Krishna siger:

Hør nu fra Mig, O Prithas søn, hvorledes du ved at udføre yoga i fuld
bevidsthed om Mig, med sindet fæstnet på Mig, kan kende Mig helt og
fuldt uden nogen tvivl.

Jeg vil nu udførligt forklare denne viden for dig - både den
materielle og den åndelige. Når du ved dette, er der intet mere
tilbage for dig at vide. (Bg. 7. 1-2)

Fra : Vidal

Dato : 15-09-10 09:17

Den 15-09-2010 05:38, Jahnu skrev:

> [...]
>
> Jeg vil nu udførligt forklare denne viden for dig - både den
> materielle og den åndelige. Når du ved dette, er der intet mere

Som du sikkert ved, er kristendommen en trosbaseret religion
og ikke evidensbaseret. Det er ligefrem en pointe, som Jesus
fremhæver ved flere lejligheder. Ikke alle kristne, specielt
blandt fundamentalisterne, har forstået det og er måske på
linje med din overbevisning i den henseende.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rado

Dato : 15-09-10 16:27

On Wed, 15 Sep 2010 10:16:50 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>blandt fundamentalisterne, har forstået det og er måske på
>linje med din overbevisning i den henseende.

Jeg er nu ret overbevist om at Jesus selv vidste med sikkerhed at Gud
eksisterer. For mig at se er troen blot et indledende skridt henimod
at opnå denne viden.

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-09-10 16:44

Den 15-09-2010 17:27, Rado skrev:

> Jeg er nu ret overbevist om at Jesus selv vidste med sikkerhed at Gud
> eksisterer. For mig at se er troen blot et indledende skridt henimod
> at opnå denne viden.

Du er /ret overbevist/ om hvad Jesus vidste og
har dermed taget et indledende skridt henimod
at opnå noget /viden/?

Kan du ikke selv se at det ikke hænger sammen?

Jeg er aldeles overbevist om at Helle Thorning
Schmidt vil blive en bedre statsminister end
Lars Løkke Rasmussen er. Er det viden? Ikke i
min bog. Over en milliard mennesker er totalt
overbeviste om at ærkeenglen Gabriel dikterede
Koranen til Muhammed. Er det /viden/? Sandsynligvis
ikke i din bog.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rado

Dato : 15-09-10 22:33

On Wed, 15 Sep 2010 17:43:34 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Du er /ret overbevist/ om hvad Jesus vidste og
>har dermed taget et indledende skridt henimod
>at opnå noget /viden/?
>
>Kan du ikke selv se at det ikke hænger sammen?

Nej det kan jeg ikke. Jeg ved at Gud eksisterer, siden Jesus antagelig
var en hel del mere oplyst end jeg antager jeg også at han vidste det.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-09-10 10:16

Den 15-09-2010 23:32, Rado skrev:

> Nej det kan jeg ikke. Jeg ved at Gud eksisterer, siden Jesus antagelig
> var en hel del mere oplyst end jeg antager jeg også at han vidste det.

Logikken halter stadigvæk: Du /ved/ gud eksisterer fordi du
/antager/ at en tømrersvend i bronzealderen er mere oplyst
end du er.

Antagelser er antagelser. Det er /ikke/ viden.

Hvorfor kan du ikke sige, at du tror på gud, basta?
Hvorfor skal din tro materialiseres og sandsynliggøres
med uantagelige logiske krumspring?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Vidal

Dato : 16-09-10 11:59

Den 16-09-2010 11:15, Jørgen Farum Jensen skrev:

> Logikken halter stadigvæk: Du /ved/ gud eksisterer fordi du
> /antager/ at en tømrersvend i bronzealderen er mere oplyst end du er.

En detalje, da Jesus blev født, var der jernalder i Danmark
og såmænd også i mellemøsten. Den førromerske jernalder startede
ca. 500 bc.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rado

Dato : 17-09-10 02:54

On Thu, 16 Sep 2010 11:15:55 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Logikken halter stadigvæk: Du /ved/ gud eksisterer fordi du
>/antager/ at en tømrersvend i bronzealderen er mere oplyst
>end du er.

Nej, du fordejer hvad jeg siger. Jeg ved Gud eksisterer som en
personlig indsigt, uafhængigt at Jesus eller nogen anden.

>Hvorfor kan du ikke sige, at du tror på gud, basta?

Jamen det gør jeg ikke. For mig er der lige så megen konkret evidens
for Guds eksistens, som der er for tyngdekraftens.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-09-10 11:13

Den 17-09-2010 03:53, Rado skrev:

> [...]
> anden.

> Jamen det gør jeg ikke. For mig er der lige så megen
> konkret evidens for Guds eksistens, som der er for

Hvis du bruger ordet evidens på samme måde som
alle os andre, hvorfor fremlægger du så ikke
bare denne evidens.

Og dine to ovenfor citerede udsagn er
selvmodsigende: 1) Gud eksisterer som en
personlig indsigt; 2) Der er konkret evidens
for guds eksistens.

Hvis det sidste, så fremlæg dog denne. Hvis
det altså ikke lige er er den /påstand/
at levende væsner er designet i deres nuværende
udformning af en overnaturlig intelligens.

Påstande er ikke argumenter, især ikke når
der ikke er nogen logisk sammenhæng mellem
påstandene. Og du skriver hyppigt at det
kræver dybere indsigt at forstå hvad du
mener, men fortæller aldrig hvordan man kan
opnå denne dybere indsigt.

Jeg fortæller dig derimod hvordan du kan opnå
dybere indsigt i min tankeverden: Læs "The
Blind Watchmaker" af Richard Dawkins. Kan
lånes på biblioteket.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rado

Dato : 17-09-10 20:48

On Fri, 17 Sep 2010 12:13:23 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Hvis du bruger ordet evidens på samme måde som
>alle os andre, hvorfor fremlægger du så ikke
>bare denne evidens.

For at noget kan fungere som evidens kræver det nogle forudsætninger
hos modtageren. Hvis du vil bevise noget matematisk f.ex. kræver det i
første omgang at modtageren har tilstrækkelig indsigt i matematikken
til at kunne forstå den evidens du fremlægger.

Det samme gælder evidens for Guds eksistens. Du er nødt til først at
tilegne dig de forudsætninger der gør dig i stand til at forstå
evidensen.

Tro på Gud bygger generelt på en instinktiv viden om Gud, men den kan
der ikke fremlægges evidens for. Viden om Gud derimod bygger bl.a. på
logik, dvs. en forståelse af den logik der ligger bag skabelsen og som
repræsenterer den måde Gud tænker og dermed skaber på.
Denne logik er blevet beskrevet og forklaret indgående af mange gennem
tiden, også i en moderne intellektuel kontekst, f.ex. Martinus og
Walter Russell.

>Og dine to ovenfor citerede udsagn er
>selvmodsigende: 1) Gud eksisterer som en
>personlig indsigt; 2) Der er konkret evidens
>for guds eksistens.

Der er ingen selvmodsigelse her. Evidens bygger altid på personlig
indsigt og forståelse. Det du kalder konkret evidens er blot almen
koncensus hos en masse mennesker der har den samme personlige indsigt.
Men indsigten hos den enkelte er den samme som hos alle de andre, og
bliver derfor hverken mere eller mindre gyldig af at mange andre også
har den. Kan een have ret har tusind der mener det samme også ret, kan
een tage fejl kan tusind der mener det samme også tage fejl. Så
koncensus kan ikke bruges til noget, kun den personlige indsigt har
værdi for den enkelte.

Jeg ved ikke hvad det vil sige at være forelsket før jeg har prøvet
det, selvom alle andre måske har prøvet det tusinder af gange. Jeg kan
have en ide om hvad det er, men det forbliver en trossag indtil jeg
erfarer det personligt.

At der siges at være konkret evidens for tyngdekraftens eksistens
skyldes udelukkende at stort set alle har personig indsigt i dens
eksistens. Hvis alle havde personlig indsigt i Guds eksistens så ville
det på samme måde blive betragtet som konkret evidens for Guds
eksistens.

>Hvis det sidste, så fremlæg dog denne.

Hvad vil du godtage som evidens for Guds eksistens, og hvorfor?

>Jeg fortæller dig derimod hvordan du kan opnå
>dybere indsigt i min tankeverden: Læs "The
>Blind Watchmaker" af Richard Dawkins. Kan
>lånes på biblioteket.

Jeg forstår udmærket din og Dawkins' tankeverden, eller kunne jeg jo
ikke argumentere imod den.

Fra : Jahnu

Dato : 17-09-10 23:37

On Sep 18, 12:47 am, Rado <r...@fjernpost1.tele.dk> wrote:

<snip>

Udemærket pointer du fremlægger her, Rado. Det er en vigtig pointe som
de fleste, især ateister, altid forsøger at vige uden om, nemlig at
det kræver særlig kvalificering at forstå en særlig fremlægning af
evidens. Man kan ikke simpelthen ikke bevise en avanceret matematisk
ligning for en i 3. klasse. Betyder det, at der er noget galt med
beviset? Næ, det betyder blot at personen er ukvalificeret til at
forstå beviset.

Fx. er den irreducible komplexitet i en enkel celle udemærket evidens
for ID, men ateister afviser det blatant. Dermed viser de, at de er
hinsides helt almindelig logik og sund fornuft, og det styrker den
vediske version, der siger, at ateisme i virkeligheden er dyb
misundelse mod Gud. Ateisme har intet at gøre med bevis for det ene
eller det andet, det er en personlig indstilling hos folk, der hader
det Højeste Væsen. Der er derfor at ingen mængde bevisførelse eller
logik og argumentation eller endog ganske almindelig sund fornuft der
nogensinde vil overbevise en hårdnakket ateist.

Her er beviset på at ateister er tåbelige og uintelligente - Krishna
siger:

Jeg manifesterer Mig aldrig for de tåbelige og uintelligente. For dem
er Jeg dækket af Min indre energi, og derfor ved de ikke, Jeg er ufødt
og ufejbarlig. (Bg. 7.25)

Fra : tkruse

Dato : 18-09-10 19:42

On 18 Sep., 07:37, Jahnu <jahnud...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg manifesterer Mig aldrig for de tåbelige og uintelligente. For dem
> er Jeg dækket af Min indre energi, og derfor ved de ikke, Jeg er ufødt

ingen kan hade det højeste væsen
og vejen til det højeste væsen
er ens for alle
du ENE EN
men alle har misforstået skriften
derfor kommer han igen i et nyt navn
og mange falder fra
for de dyrker gud som en Hitler
og kan ikke forstå det aller største
kilden i den ENE EN
du ENE EN
kilden skal du dyrke
og ikke en anden EN

Fra : Jahnu

Dato : 23-09-10 03:17

On Sep 19, 6:41 am, tkruse <tkru...@gmail.com> wrote:

> ingen kan hade det højeste væsen

Sagtens.

> og vejen til det højeste væsen
> er ens for alle

Nemlig.

<bla bla>

Krishna siger:

Den, der kan se, at alle handlinger bliver udført af kroppen, der er
skabt af den materielle natur, og som ser, at selvet intet foretager
sig, kan virkeligt se. (Bg. 13.30)

Når et forstandigt menneske holder op med at se forskellige kroppe som
forskellige identiteter, og i stedet ser levende væsener udbredt
overalt, opnår han Brahman-erkendelse. (Bg. 13.31)

De, der beskuer evigheden, ser, at den uforgængelige sjæl er
transcendental, evig og hinsides naturens kvaliteter. Selv i
forbindelse med den materielle krop, O Arjuna, gør sjælen ingenting,
ej heller bliver den indviklet. (Bg. 13.32)

På grund af sin flygtige natur blander himlen sig ikke med noget,
selvom den er altgennemtrængende. På samme måde bliver en Brahma-
realiseret sjæl ikke blandet med kroppen, selvom den befinder sig i
den krop. (Bg. 13.33)

Ligesom solen alene oplyser hele dette univers, O Bharatas ætling,
oplyser det levende væsen indeni sin krop hele kroppen med bevidsthed.
(Bg. 13.34)

De, der med kundskabens øjne ser forskel på kroppen og kroppens
kender, og som tilligemed kan forstå metoden til at blive udfriet fra
trældom i materien, opnår det højeste mål. (Bg. 13.35)

Fra : tkruse

Dato : 14-09-10 06:16

On 14 Sep., 13:47, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> overordnet på det og siger, den fortsatte evolution er den fortsatte skabelse.

du kan jo prøve at knibe dig selv i armen
skulle du have smerter
så kan du jo se om de smertefrie steder i kroppen
kan udviske smerten
dit legeme er en mark
tandpine er en tidsel
du har evner til at føle
du både føler og læser dette
du kan med vilje føle at du svæver lidt over stolen
du er så guds vilje til let-hed
du er guds vilje til at dulme smerten
du opøver magt over sygdom med det gode fra dit legemes mark
du gør vad Jesus lære dig
og du vil sikkert også lære hvorfor han kommer igen i et nyt navn

Fra : fjern

Dato : 15-09-10 10:29

God kommentar!

Jeg vil lige tilføje:

Nogen mennesker har en indre oplevelse af at 'gud' eksisterer.
Nogen har ikke en indre oplevelse af at 'gud' eksisterer.
Mennesker der tilhører den ene gruppe mener oftest at de der tilhører
den anden gruppe tager fejl.

mvh
Søren

Fra : Shapescare

Dato : 15-09-10 04:53

On 15 Sep, 11:29, fjern <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> wrote:
> [...]
> Nogen har ikke en indre oplevelse af at 'gud' eksisterer.
> Mennesker der tilhører den ene gruppe mener oftest at de der tilhører

De som "har en indre oplevelse af at 'gud' eksisterer" mener at alle
andre som "har en indre oplevelse af at 'gud' eksisterer", tar feil,
dersom denne guden de "har en indre oplevelse af" er en annen gud enn
deres egen.

Fra : fjern

Dato : 15-09-10 15:19

Den 15-09-2010 12:52, Shapescare skrev:

> [...]
> andre som "har en indre oplevelse af at 'gud' eksisterer", tar feil,
> dersom denne guden de "har en indre oplevelse af" er en annen gud enn

Deri tager du nu fejl, men der er nogen der gør sådan, det er iøvigt
svært at konstatere om en andens gudsoplevelse er af en anden art end
den man selv har.

/Søren

Fra : Rado

Dato : 15-09-10 16:49

On Wed, 15 Sep 2010 16:18:57 +0200, fjern
<"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> wrote:

>Deri tager du nu fejl, men der er nogen der gør sådan, det er iøvigt
>svært at konstatere om en andens gudsoplevelse er af en anden art end
>den man selv har.

Ja een ting er oplevelsen, en anden er de begrebsmæssige rammer man
fortolker og beskriver den ud fra. Det er som regel her
misforståelserne og uenigheden opstår. Men efterhånden som erkendelsen
vokser vil man bevæge sig ud over dette og se de forenende ligheder
fremfor forskellene.

For at tage et ekstremt eksempel: videnskabens plus og minus og dens
magnetiske syd- og nordpoler svarer i realiteten til hinduismens Shiva
og Shakti, og TAOismen Yin og Yang (kristendommen rummer også
hentydninger til den universelle polaritet). Men man er nødt til at
bevæge sig lidt dybere ind i tingene for at erkende dette.

Fra : Rado

Dato : 15-09-10 16:31

Nogle måske, men ikke alle.

Fra : Jahnu

Dato : 15-09-10 08:10

On Sep 15, 1:16 pm, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> blandt fundamentalisterne, har forstået det og er måske på
> linje med din overbevisning i den henseende.

Det er klart, at Kristendommen er trosbaseret, for der findes ingen
viden om Gud i den religion. Men faktum er, at Gud selvfølgelig kan
give viden om sig selv. Alt andet er jo helt hul i hovedet. Enhver, er
der søger Gud og sandheden, vil selvfølgeligt søge den der, hvor
kundskaben er tilgængelig. Hvem ville dog stille sig tilfreds med blot
at tro på Gud, når ægte kundskab om Ham er tilgængelig?

Krishna siger:

Min kære Arjuna, eftersom du aldrig er misundelig på Mig, vil Jeg
hermed give dig denne mest fortrolige kundskab og indsigt. Når du
kender den, vil du blive frigjort for alle den materielle eksistens
elendigheder. (Bg. 9.1)

Denne viden er kongen over al uddannelse og den mest fortrolige af
alle hemmeligheder. Det er den reneste viden, og eftersom den giver en
direkte opfattelse af selvet gennem indsigt, er det religionens
fuldkommenhed. Den varer evigt og udføres med glæde. (Bg. 9.2)

Fra : P.N.

Dato : 15-09-10 17:05

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Klemens Kappel har i Politiken skrevet et blogindlæg:
>
> Tro og fornuft II: Hvordan kan vi vide, at Gud ikke eksisterer?

Sålænge Gud ikke er synlig for alm mennesker må Gud siges at være en
trossag, så vide det kan de fleste af os ikke, men vi kan tro!. Omvendt det
klassiske spørgsmål hvem har skabt universet?? gør vel at de fleste kan
fornemme Guds eksistens og man behøver ikke at være medlem af en fanatisk
religiøs sekt for at tro på Gud.

Fra : Malte Runz

Dato : 15-09-10 21:11

P.N. wrote:
> [...]
> de fleste kan fornemme Guds eksistens og man behøver ikke at være
> medlem af en fanatisk religiøs sekt for at tro på Gud.

Hvis du spørger "hvem har skabt", så har du allerede gjort antagelsen, at
der eksisteret 'nogen', der har skabt det. Dvs 'gudsfornemmelsen' kommer før
end spørgsmålet stilles. Og jeg vil vove at påstå, at hvis man omformulerede
dit spørgsmål til 'hvordan er universet opstået', når man kun frem til
svaret 'Gud har skabt det', hvis troen på Gud allerede er til stede.
Logikken og den rationelle tankegang leder til et helt andet slags svar.

FUT: dk.livssyn

--
Malte Runz

Fra : N/A

Dato : 18-09-10 12:34

Fra : N/A

Dato : 18-09-10 12:34

Fra : N/A

Dato : 18-09-10 12:34

Fra : N/A

Dato : 18-09-10 12:34

Fra : N/A

Dato : 18-09-10 12:34

Fra : N/A

Dato : 18-09-10 12:34

Fra : N/A

Dato : 18-09-10 12:34

Fra : N/A

Dato : 18-09-10 12:34

Fra : Vidal

Dato : 18-09-10 12:34

Den 18-09-2010 12:48, Malte Runz skrev:

> Gud 'siger' at han har skabt alle livsformer som vi ser dem i dag.

Man betragter ikke biblen, som skrevet af Gud (længere?).
Den er skrevet af forskellige forfattere og beretningerne
er samlet i biblen.

> Darwin
> sagde, at alle arter har udviklet sig fra andre arter, og at vi alle har et
> fælles ophav. Jeg ser en gigantisk modsætning her, og jeg undrer mig over,
> at Karen Nissen ikke ser det.

*Karsten* Nissen

> For det er vel ikke et spørgsmål om, at hun
> tolker biblens tekster løbende, så de stemmer overens med videnskabens
> skiftende teorier.

Det er faktisk en af pointerne ved den danske folkekirkes kristendom.

De fleste mennesker forstår vel også verden løbende, så de er i
overensstemmelse med videnskabens "skiftende" teorier?

Giv Gud, hvad Guds er, og kejseren hvad kejserens er, gælder
også for dette område.

(http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx?book=luk&id=3&chapter=20b&highlight=%22S%E5%20giv%20kejseren,%20hvad%20kejserens%20er,%20og%20Gud,%20hvad%20Guds%20er!%22
)

v20-27

Hvorfor ikke også kristne?

> Det er selvfølgelig klart, at hvis man ikke tror, at den bibelske
> skabelsesberetning er den bogstavelige sandhed, så behøver man ikke at have
> problemer med evolutionsteorien. Men det er der mange andre der har, og det
> var dem jeg havde i tankerne.

Folkekirken har forladt den fundamentalistiske/bogstavelige
forståelse af GT og NT i Danmark. Det gælder også den katolske
kirke, forresten. I USA går det den modsatte vej, såvidt jeg
har forstået, og det er vist kun de amerikansk inspirerede
trosretninger inden for kristendommen i Danmark, der opretholder
den bogstavelige forståelse af f.eks. GTs skabelsesberetning.

Det er blevet diskuteret På DR1/netværket i dag. Du kan formodentligt
høre udsendelsen på:

http://www.dr.dk/P1/Netvaerket/Podcast/20100105103848.htm

- om lidt.

X-fut dk.livssyn.kristendom

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Malte Runz

Dato : 18-09-10 13:13

Vidal wrote:
> [...]

(snip)

> Det er faktisk en af pointerne ved den danske folkekirkes kristendom.

Foregår det således, at man tager en del af teksten, og i dag tolker den til
at betyde, at mennesket har fælles ophav med chimpanserne, hvor man
tidligere tolkede samme tekst til at betyde, at mennesket er skabt, fikst og
færdigt, i Guds eget billede?

> De fleste mennesker forstår vel også verden løbende, så de er i
> overensstemmelse med videnskabens "skiftende" teorier?

Hvis man om fem år skulle finde evidens for, at livet på Jorden stammer fra
en anden del af Universet, vil man så tolke førnævnte bibeltekst til at
betyde netop det? Hvad skal man med en tekst, der tilsyneladende er så
fleksibel, at man kan tolke hvad som helst ud af den.

(snip)

--
Malte Runz

Fra : Vidal

Dato : 18-09-10 15:25

Den 18-09-2010 14:13, Malte Runz skrev:

> [...]
> at betyde, at mennesket har fælles ophav med chimpanserne, hvor man
> tidligere tolkede samme tekst til at betyde, at mennesket er skabt, fikst og

Man forstår ikke længere teksten bogstaveligt. Man forstår
verden ved hjælp af naturvidenskaben.

> Hvis man om fem år skulle finde evidens for, at livet på Jorden stammer fra
> en anden del af Universet, vil man så tolke førnævnte bibeltekst til at
> betyde netop det?

Sådan er det jo ikke. Man forstår ikke teksten i
skabelsesberetningerne, som evolutionære. Hvordan skulle
man kunne det?

> Hvad skal man med en tekst, der tilsyneladende er så
> fleksibel, at man kan tolke hvad som helst ud af den.

Man ved jo, forfatterne til teksterne skrev dem ud fra den
viden/de forestillinger man havde på det tidspunkt, de
er skrevet. Det kan ikke være anderledes, hvordan skulle de
kunne kende de evolutionære mekanismer?

Så de må vel betragtes som myter om mennesket og verden.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N/A

Dato : 18-09-10 13:00

Fra : Vidal

Dato : 18-09-10 13:00

> Få? Der er hundrede millioner af dem. Og halvanden milliard
> gammel-jord-ingen-udviklings-kreationistiske muslimer. Hvad tror over en
> milliard hinduer på?

Jeg ved det ikke, men det område, altså det ikke-kristelige,
kan jeg ikke føle mig ansvarlig for eller gøre rede for.

> Hvis du inden for de forskellige religioner har grupperinger, der accepterer
> videnskabens konklusioner mht til livets opståen og udvikling, så er
> guddommelig skabelse ikke en del af deres tro.

Udviklingen tror jeg ikke, vi kan være uenige om. Hvilke
videnskabelige konklusioner foreligger der mht livets opståen?
Det er kristendommens tro, at Gud er ansvarlig for den egentlige
'livets opståen'. Den tro er svær at afvise med mindre selvfølgeligt,
man hedder Klemens Kappel.

> Men, uden at have konkrete
> tal at forholde mig til, så er jeg ikke i tvivl om, at de udgør et meget
> lille mindretal.

Ikke i den danske folkekirke. Jeg er nødt til at indsnævre
mit perspektiv til det, fordi jeg simpelthen ikke kender
muslimernes eller hinduernes syn på det.

X-FUT dk.livssyn.kristendom

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Shapescare

Dato : 15-09-10 10:32

On 15 Sep, 16:18, fjern <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> wrote:

> Deri tager du nu fejl, men der er nogen der gør sådan, det er iøvigt
> svært at konstatere om en andens gudsoplevelse er af en anden art end
> den man selv har.

Manglende kunnskap hindrer ingen.
Monoteister uttaler seg om Gud uten at de vet noe om Gud.
Monoteister uttaler seg om andre moneteisters guder selv om de ikke
vet noe om deres "gudsopplevelser".
Eksempel: http://www.vl.no/verden/article94686.zrm

Fra : fjern

Dato : 15-09-10 21:18

Den 15-09-2010 18:31, Shapescare skrev:

> [...]
> Monoteister uttaler seg om Gud uten at de vet noe om Gud.
> Monoteister uttaler seg om andre moneteisters guder selv om de ikke

Ja, det er en uvane en del har - således er det.

Fra : Jahnu

Dato : 15-09-10 12:25

On Sep 15, 7:18 pm, fjern <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> wrote:

> Deri tager du nu fejl, men der er nogen der gør sådan, det er iøvigt
> svært at konstatere om en andens gudsoplevelse er af en anden art end
> den man selv har.

Det er forklaret i Bhagavad Gita hvad en ægte Gudsopelevelse går ud
på. Hvis din oplevelse af Gud formindsker din trang til kropslig
tilfredsstillelse i form af sex, sove, spise og forsvare dig, så er
den ægte. Hvis din gudsoplevelse ikke formindsker din trang til
sansetilfredstillelse, er det bare de sædvanlige sentimentale
ønsketænkninger.

Ideen er den, at en ægte gudsoplevelse fylder dig med ægte glæde, en
højere form for glæde, der ikke er afhængig af kroppen, eller
kropslige forhold. Ved at opleve denne højere glæde, kan man gradvist
opgive kropslig og mental nydelse, der altid ender i lidelse.

Krishna siger:

En intelligtent person deltager ikke i elendighedernes oprindelse, der
opstår i kontakt med de materielle sanser. Sådanne glæder, O Kuntis
søn, har en begyndelse og en ende, og derfor finder en vis mand ingen
fornøjelse i dem. (Bg. 5.22)

An intelligent person does not take part in the sources of misery,
which are due to contact with the material senses. O son of Kunté,
such pleasures have a beginning and an end, and so the wise man does
not delight in them.

Fra : Shapescare

Dato : 15-09-10 15:13

On 15 Sep, 22:17, fjern <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> wrote:

> Ja, det er en uvane en del har - således er det.

Således er det.
Jeg kjenner faktisk ikke en eneste monoteist som "opplever" alle de
gudene som andre monoteister "opplever".

Fra : fjern

Dato : 16-09-10 15:40

Den 15-09-2010 23:13, Shapescare skrev:

> Således er det.
> Jeg kjenner faktisk ikke en eneste monoteist som "opplever" alle de
> gudene som andre monoteister "opplever".

Jeg oplever det således at der er tale om et slags hierarki,
hvor GUD, altså ham øverst oppe ikke er tilgængelig for sådan en som mig.
Men der er mange grene i hierarkiet, og de forskellige guder der sidder
i disse hierarkigrene har, som jeg oplever det, hver deres funktion.
Så egentlig er jeg vel ikke 'rigtig' monoteist - det kan jeg godt se.
men når en person beskriver f.eks. Thor, og jeg så selv oplever ham, så
må jeg oftest sige, jae, sådan oplever jeg ham da også.

Fra : tkruse

Dato : 15-09-10 19:34

On 15 Sep., 10:16, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> blandt fundamentalisterne, har forstået det og er måske på
> linje med din overbevisning i den henseende.

Jesus siger¨
mange i himlen skal lignes med mig
så der må være tale om mange guder
i et univers
du og universet er det eneste som der er en af
og den mægtige gud på bjerget ord
er
jeg siger jer , i er guder
men skulle jeg vælge en hjælper
så vil jeg vælge det som ser stærkest ud for mig
og mest retfærdig
og når der tales om universet
så siger Jesus
at ingen har nogensinde set det
men man kan jo vide
at universet er evigt
og derfor er det en god lagret vin
som kan alt
også for den som ved
ja den som ved ,har viden om ,tror mere

Fra : Patruljen

Dato : 18-09-10 12:46

> [...]
>
> Det må vist kun betegnes som en lille opsang til dine med-ateister.
>
> Angående skabelse, evolutionsteorierne beskæftiger sig overhovedet ikke med

En lille kommentar. Idag er den almindelige betegnelse ikke:
abiogenese eller biogenese. Men: " den kemiske evolution".
Der findes altså en teori, (den kemiske evolituon) som efterhånden er
ganske solidt underbygget via facts fra laboratorieforsøg.

Fra : Patruljen

Dato : 18-09-10 12:50

On 15 Sep., 05:38, Jahnu <jahnud...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg vil nu udførligt forklare denne viden for dig - både den
> materielle og den åndelige. Når du ved dette, er der intet mere

Enhver kan påstå hvad som helst ud fra tolkninger af ur-gamle tekster.
Præcist som det du selv gør - Jahnu.
Der er mange andre som har påstået præcist det samme. I/du er altså
ikke alene om dender ide og den er somend heller ikke enestående eller
banebrydende. Den er blevet anvendt i århundreder til at vride penge
ud af andre mennesker og til at tilrane sig magt med -

Fra : Patruljen

Dato : 18-09-10 12:53

On 16 Sep., 12:58, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> En detalje, da Jesus blev født, var der jernalder i Danmark
> og såmænd også i mellemøsten. Den førromerske jernalder startede
> [...]

En lille detalje, Folkekirkens bekendelskrifter indeholder: De 10 bud.
Som ikke blev formuleret engang i jernalderen, men i bronchealderen.

Fra : tkruse

Dato : 20-10-10 19:08

> [...]
> overordnet på det og siger, den fortsatte evolution er den fortsatte skabelse.

ved at være til
og når vi en dag ved at det er vores egen skyld
og vi har lært vad velsignelse er
og betaler vores skyld med velsignelse
så er vi kommet nærmere det sande hovedmål
og vi forstår skriften
jeg siger jer
i er Guder
Adam og Eva
havde ikke lært at velsine alt vad Gud havde skabt
men kundskaben som siger velsin kun
skam jer ikke
er i frukten fra kunskabens træ
og det virker
og holder ikke op med at virke
og når vi har lært vad velsignelse er
og betaler vores skyld med velsignelse
så er vi kommet nærmere det sande hovedmål
riget hvor skammen ikke har magt over velsignelse