dyrkning af kæmpevalmue
Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 14-09-10 22:49

For et par år siden købte jeg nogle løg til en kæmpevalmue, som godt nok gav
nogle flotte blomster, og da de afblomstrede tog jeg for en måneds tid siden
lidt af frøene og lagde i noget såmuld i et par urtepotter, hvor de nu fint
spirer frem.
I min uvidenhed kommer der mon nye valmuer ud af det, for der var ikke nogen
extra løg, da jeg først havde prøvet at grave lidt omkring de existerende
løg.
Mvh
Gingko

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-09-10 15:20

"gingko (fjern NOSPAM)" <exlibrisNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> I min uvidenhed kommer der mon nye valmuer ud af det, for der var ikke
> nogen extra løg, da jeg først havde prøvet at grave lidt omkring de

Det gør der da nok men var det ikke bedre at så dem i foråret?

Steen.

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 16-09-10 03:05

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> "gingko (fjern NOSPAM)" <exlibrisNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
>
> Det gør der da nok men var det ikke bedre at så dem i foråret?

Tak for svaret. Jo, jeg har da også gemt lidt frø for at så dem til foråret.
Men når frøene nu ude i naturen bare falder ned i jorden og så spirer
derfra, så tænkte jeg, at det vel måtte blive det samme, hvis jeg lagde
nogle frø i noget såjord i et par urtepotter og stillede dem på et lyst sted
i vindueskarmen, og ganske rigtigt spirer de lystigt frem, det er da
morsomt.
Men betyder det, at en kæmpevalmue både kan formere sig ved, at løgene i
jorden efter et par år formerer sig, og samtidig kan man formere ved at tage
frøene når valmuerne afblomstrer om efteråret?
Hvori består så forskellen?
Gingko

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 16-09-10 20:09

gingko (fjern NOSPAM) wrote:
> [...]
> i et par urtepotter og stillede dem på et lyst sted i
> vindueskarmen, og ganske rigtigt spirer de lystigt frem, det

Det er absolut morsomt. Du får bare lidt besvær med at holde
planterne i live i vindueskarmen indtil foråret. Du kan sagtens så
frøene i vindueskarmen i f.eks. februar og så siden plante dem ud.

> [...]
> kan man formere ved at tage frøene når valmuerne afblomstrer
> om efteråret? Hvori består så forskellen?

Ved at så frøene kan du få mange flere planter på kort tid end ved at
løgene i jorden formerer sig efter et par år.

Lisbet

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 16-09-10 21:48

"Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved at så frøene kan du få mange flere planter på kort tid end ved at
> løgene i jorden formerer sig efter et par år.

Gingko