NemID alvorligt sikkerhedshul !
Fra : Per

Dato : 14-09-10 09:11

Hej NG !

Til orientering for jer.

http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1410020.ece

Mvh. Per

Fra : Claus U

Dato : 14-09-10 10:11

Per skrev:

> Til orientering for jer.
>
> http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1410020.ece

Beklager, men jeg kan ikke tage Ekstrabladet alvorligt. Tilgengæld
beskriver Politiken behandler problemstillingen lidt mere seriøst. Dog
mener jeg ikke, at der er sammenhæng mellem deres retorik og problemets
omfang.

--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 18-09-10 15:59

Claus U <usenet@dumbass.dk> wrote:

> [...]
>beskriver Politiken behandler problemstillingen lidt mere seriøst. Dog
>mener jeg ikke, at der er sammenhæng mellem deres retorik og problemets

Det egentlige problem, synes jeg, er at DanID ikke har sørget for at få
registreret nemid.dk (eller, hvis det var umuligt at få nemid.dk, skifte
produktets navn så det hed noget hvor de kunne få .dk-domænet).

Det virker rablende sindssygt at den primære danske sikkerhedsløsning
har registreret sit domæne som tilhørende en lille stillehavsø, og ikke
i det mindste har sørget for også at have det tilsvarende .dk-domæne, så
andre ikke kan lave (bevidste eller ubevidste) sikkerhedsproblemer via
nemid.dk.

Det giver mig en generel fornemmelse af at DanID ikke generelt tænker i
sikkerhedsbaner før de handler, og det er egentlig ikke nogen rar
fornemmelse i forbindelse med sikkerheden for min bankadgang.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Kent Friis

Dato : 19-09-10 20:21

Den Sat, 18 Sep 2010 16:59:29 +0200 skrev Jesper Dybdal:

> [...]
> i det mindste har sørget for også at have det tilsvarende .dk-domæne, så
> andre ikke kan lave (bevidste eller ubevidste) sikkerhedsproblemer via

Hvis man siger "vi vil have" om et domæne, skal man nok ikke regne med
at få det. Men hvis man siger "vi har brugt navnet i et halvt år", får
man det (Arla, Orango). Og hvis man så oven i købet kan fremvise et
sikkerhedsproblem med ikke at have domænet, så er det nok endnu nemmere
at overtage et domæne.

Hvad er det iøvrigt nemid.dk tilbyder, som det er så kritisk at andre
kan få adgang til?

> Det giver mig en generel fornemmelse af at DanID ikke generelt tænker i
> sikkerhedsbaner før de handler, og det er egentlig ikke nogen rar
> fornemmelse i forbindelse med sikkerheden for min bankadgang.

Jeg har endnu ikke set så meget som en antydning af at sikkerhed skulle
være mellem målene for det projekt.

Mvh
Kent
--