Opgradere grafikkort på gammel PC
Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-09-10 10:34

Min PC er købt sidst i 2005, og har et NVDIA 6800 grafikkort. GT eller
GS, eller lignende. Med 256 MB.

Det ligger ikke i kortene at der skal købes ny PC i den nærmeste
fremtid, da den egentlig virker meget godt, lige pånær at grafikkortet
er lidt svagt i forhold til nutidens spil.

Resten af maskinen har en 3 GHz Pentium IV, med 2 GB RAM, og om ganske
kort tid bliver den opgraderet fra en 1360x768 skærm til en 1600x1200
skærm (hvilket er en del af årsagen til mit ønske om bedre grafikkort;
6800'eren får svært ved at trække spil i den højere opløsning).

Hvor meget kan jeg gøre for at finde ud af, hvad for noget grænseflade
der er til grafikkortet, uden at åbne maskinen? Er det sandsynligt at
det er noget PCI Express? Er der programmer der kan undersøge på den slags?

Hvad for nogle bedre grafikkort kan kobles til en PCI Express? Og hvor
billigt kan de fås? Eksempelvis noget 8*00, eller måske næste generation
igen, 9+00?

Hvis jeg finder en god opdrageringsmulighed, så skal PC'en først
udskiftes om en 24 måneder (men det bliver så en total udskiftning; det
er ikke min tanke, at det grafikort jeg køber i næste måned skal
genbruges i den nye maskine).

--
Peter Knutsen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 14-09-10 10:49

Peter Knutsen skrev:

>Er der programmer der kan undersøge på den slags?

Siw plejer at kunne komme med oplysninger om den slags
http://www.gtopala.com/siw-download.html

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-09-10 11:25

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> crashed Echelon writing

> [...]
> skærm (hvilket er en del af årsagen til mit ønske om bedre grafikkort;
> 6800'eren får svært ved at trække spil i den højere opløsning).

Selvom din CPU er kraftig, er den nok ikke så kraftig som nutidens, da du
ikke kan sammenligne deres perfomance blot grundet Mhz.

Ergo må du ikke basere nutidens spil alene på baggrund af grafikkortet.

--
Bjarke Andersen