fladbundet katamaran skrog? + korrekt jern~
Fra : klaus nielsen

Dato : 13-09-10 01:42

hi
hvordan ville en katamaran opfoere sig hvis den havde en flad bund og
lodret staevn
forestil sig at hvert skrog er bygget af 3 plader.
1 plan bund. 2 lodrette sider. og en afslutning agter som andre baade
med flad bagende.
simplest mulige skrog

jeg har set tank og containerskibe der har en naermest totalt flad
bund.. jeg spekulerede paa om det koster meget mere energi at drive
baaden frem naar bunden er flad. og hvad med yderlig opfoersel i
boelgerne?
hvad med lodret staevn. det har jeg set nogle faa nyere baade have...
baade paa koelbaade og katamaraner

hvilken tybe jern er egnet til baad-byg?

aarsagen til at jeg spekulerer i jern, er at lave stoebeform til et
glasfiberskrog er en for stor ogave naar der bare skal bygget et
eksemplar.... desuden er det nemt at klistre noget paa jern.

paa forhaand tak
mvh
klaus nielsen

Fra : HKN

Dato : 13-09-10 09:29

Uden at kende noget til bådkonstruktion og design vil jeg umiddelbart tro at
du får en større overflade, som skal igennem vandet, men ikke et større
deplacement.

Såvidt jeg husker så er deplacement = opdrift, hvilket igen får indflydelse
på bådens fart og styreegenskaber - ihvertfald indtil du får så meget fart i
skibet at du kommer helt op i overfladen med bunden!

Men du skal nok afvente et svar fra de mere konstruktionskyndige her i
gruppen

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 11:40

> hi
> hvordan ville en katamaran opfoere sig hvis den havde en flad bund og
> lodret staevn

Så en katamaran har jeg. Den er ganske fladbundet og kaldes en Nacra Inter
fra 2002. Den virker nu ganske udemærket.
Dog er der nogen som har fundet på at proppet et sværd ned gennem skroget,
så vi ikke blæser alt for langt væk

http://sports.racer.net/chassis/xpit/images/nacra_inter18.jpg

/karsten