ASP er død - længe leve ???
Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 13-09-10 15:03

Åh -nej. Nu har jeg lige det seneste årstid lært mig det
grundllæggende om ASP - med stor hjælp fra alle jer, der så
beredvilligt hjælper mig.

Jeg har dog studset over at de mange artikler fra kloge folk er
dateret i 2001-2003, og har tænkt "hvad sker der?".
Og se nu hvad min web-hotel support skrev til mig i morges:

"Dog vil jeg anbefale at du beynder at lede efter et andet
programmering sprog inden alt for lang tid, da microsoft ikke vil
understøtte classic asp i den næste server version som standard."

Hvad skal man så skifte til? hvad er jeres anbefaling?

mvh
/den fortvivlende

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Weber

Dato : 13-09-10 17:50

Jens R. Rasmussen wrote:

> "Dog vil jeg anbefale at du beynder at lede efter et andet
> programmering sprog inden alt for lang tid, da microsoft ikke vil
> understøtte classic asp i den næste server version som standard."

Der går nok nogle år endnu.
IIS 7.5 understøtter asp og den skal først udfases i.e. IIS 8 skal laves
og formentligt have været på markedet et års tid eller mere, således
de værste fejl rettes med en servicepack.

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.
http://www.dubistterrorist.de/

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 13-09-10 21:08

Michael Weber wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> og formentligt have været på markedet et års tid eller mere, således
> de værste fejl rettes med en servicepack.

Det er jo nok rigtigt. Men på den anden side føler jeg at det er lidt
forkert at ofre en masse tid på at lære ASP bedre, hvis det ingen fremtid
har. Måske er det bedre at omprogrammere mine ca 50 sider nu - fremfor at
skulle omprogrammere 150 sider om et par år.

Hvad er state of the art? Hvilke programmeringssprog er lige nu de mest
anvendte?

Fra : Michael Weber

Dato : 15-09-10 16:41

Jens R. Rasmussen wrote:

> [...]
> - fremfor at skulle omprogrammere 150 sider om et par år.
>
> Hvad er state of the art? Hvilke programmeringssprog er lige nu de

Hvis jeg var dig vil jeg vælge C#/asp.net....forudsat du ikke har noget mod et
MS miljø.

Har du ikke noget mod MS, er C#/asp.net-færdigheder en veritabel schweitser-kniv.
Personligt bruger jeg det til sharepoint, exchange,web(asp.net) og Active Directory/LDAP.
Alt med ét sprog, ét udviklingsværktøj.
Tricket er diverse Software Development Kits (SDK´s) som MS er ret gode til at lave.
Jeg tror den primære idé med disse SDK´er fra MSs side er, at skabe en underskov af virksomheder,
der leverer løsninger til MS-produkter.

En anden grund til at vælge C#/asp.net er at det (C#) er et objekt orienteret sprog
og med asp.net kan du også arbejde deklarativt samt scripting.
Igen en fin række muligheder, også i valg og brug af programmeringsparadigmer.

M.h.t. Viewstate i asp.net, gemmer du den blot på serveren, så er den ged barberet.

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-09-10 15:58

On 13 Sep., 22:07, Jens R. Rasmussen <Jens.R.rasmus...@uni-c.dk>
wrote:

> Hvad er state of the art? Hvilke programmeringssprog er lige nu de mest
> anvendte?

Kommer nok an på til hvad. Nogle vil sige, corporate foretagender, de
kører .NET, mens mindre virksomheder og private, de klarer sig med PHP
og færdige/gratis CMSer (noget med licenser, som er ret dyre, hvis man
vælger MS).

PHP er desværre et ret grimt sprog, forstået på den måde, det er
dobbelttydigt, så man kan lave nøjagtigt den samme funktion på flere
måder. Derudover er det ikke logisk, f.eks. bruges punktum ved
strengsammenlægning. Noget, som jeg synes ASP gør klart bedre.

Derudover, så har jeg ikke kunnet finde noget om parameterized queries
for PHP - det lader til at være ukendt - bestemt ikke godt efter min
mening.

..NET lægger så op til andre problemer, som bl.a. er, man risikerer en
hulens stor viewstate. Det er én af de ting, man skal lægge virkelig
grundigt mærke til, hvis man vælger det.

Umiddelbart, så kan man også scripte i .NET, som jeg forstår det,
hvilket vel vil sige, man kan rimeligt nemt konvertere til .NET fra
ASP. Men den må du lige høre andre om, om den er korrekt opfattet (og
om det er en god idé).

..NET kan compileres, så det kan køre forholdsvist hurtigere end ASP.
Om PHP også kan, det kan jeg ikke huske, men jeg mener, det kan.

MVH
Rune Jensen

Fra : Christian Kragh

Dato : 14-09-10 14:23

> [...]
> hvilket vel vil sige, man kan rimeligt nemt konvertere til .NET fra
> ASP. Men den må du lige høre andre om, om den er korrekt opfattet (og

Man kan sagtens scripte i .net...

Jeg gør det i min thumbnail.aspx...
<%@ Page Language="C#" ContentType="text/html" ResponseEncoding="iso-8859-1"
%>
<%@ Import Namespace="System.Drawing.Drawing2D" %>
<%@ Import Namespace="System.Drawing" %>
<%@ Import Namespace="System.IO" %>
<script language="C#" runat="server">
private const int _ThumbSize = 70; // Thumb size
private const int _ImageSize = 500; // Main image size

private const string _drawString = "Domain.dk"; // Text overlay string
private const Boolean _useOverlay = true; // Use overlay text,
affect only main images
private const string _OverLayLogo = "logo.png"; // Path to an overlay
logo for the bottom right corner
private const Boolean _UseLogo = true; // Use overlay logo,
affect only main images

private const string _imagepath = "images/"; // Image path
private const string _cachePath = "cache/"; // Cache path, if
enable

private string GetUniqueName(string path, int size) {
return Server.UrlEncode(size.ToString() + "_" +
path.Replace(Server.MapPath("."),"").Replace("/","").Replace(" ",""));
}

public System.Drawing.Bitmap GenerateSquareThumb(System.Drawing.Bitmap
image, int val) {
if(image == null) throw new ArgumentNullException("image");
System.Drawing.Bitmap bmp = null;
System.Drawing.Bitmap crapped = null;
int x = 0, y = 0;
double prop = 0;
if ((image.Width > val) || (image.Height > val)) {
prop = (double)image.Width / (double)image.Height;
if(image.Width > image.Height) {
x = (int)Math.Round(val * prop, 0);
y = val;
} else {
x = val;
y = (int)Math.Round(val / prop, 0);

> .NET kan compileres, så det kan køre forholdsvist hurtigere end ASP.
> Om PHP også kan, det kan jeg ikke huske, men jeg mener, det kan.

Til de større sider er det godt med .Net klasser man kan genbruge fra andre
projekter.

Jeg har lavet flere programmer i .Net som jeg så genbruger nogle funktioner
fra, blandt andet arbejdstidsberegning af natpenge samt weekendpenge, til et
site jeg har lavet til mit arbejde.

Christian

Fra : Michael Weber

Dato : 15-09-10 17:38

Rune Jensen wrote:

> [...]
> kører .NET, mens mindre virksomheder og private, de klarer sig med PHP
> og færdige/gratis CMSer (noget med licenser, som er ret dyre, hvis man

Hvilke MS licenser tænker du konkret på?

Fra : Michael Weber

Dato : 15-09-10 17:48

Rune Jensen wrote:

> [...]
> kører .NET, mens mindre virksomheder og private, de klarer sig med PHP
> og færdige/gratis CMSer (noget med licenser, som er ret dyre, hvis man

Ved surftown kan jeg ikke lige se noget m.h.t. MS licenser:
https://surftown.dk/webhotel-privat/sammenlign

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 15-09-10 12:40

On 15 Sep., 18:37, "Michael Weber" <mich...@michaelweber.invalid>
wrote:

> Hvilke MS licenser tænker du konkret på?

Udvikling i NET koster penge som et ondt år. Udvikling i PHP er næsten
gratis, alt efter hvordan man ser på det.

Du skal have et program først og fremmest til at lave NET, det koster
penget. Du SKAL have Windows for at lave det, tjah, det koster også
penge. Derudover der der ingen gratis programmer til NET, som der er
til PHP. Open source er simpelthen ikke at finde. Alt med MS koster.

Hvilket alene er hvad der afholder mig selv fra at bruge NET, og i
stedet overvejer PHP. Jeg vil ikke betale én krone mere til MS -
overhodet og nogensinde.

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 15-09-10 19:57

se_her@runejensen.dk wrote:

> Udvikling i NET koster penge som et ondt år. Udvikling i PHP er næsten
> gratis, alt efter hvordan man ser på det.

Hvad skal man betale til?

> [...]
> penge. Derudover der der ingen gratis programmer til NET, som der er
> til PHP. Open source er simpelthen ikke at finde.

Der findes gratis IDE´er.
Der findes gratis programmer:
http://www.dotnetgoodies.com/

Gratis open source CMS-system i .NET:
http://www.dotnetnuke.com/

Open source i .NET:
http://www.codeplex.com/
http://sourceforge.net
http://csharp-source.net/

>Alt med MS koster.

Naturligvis ikke.
VIsual Studio 2010 Express er gratis:
http://www.microsoft.com/express/windows/

Hvorfor skriver du om noget, du ikke ved noget om?

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 15-09-10 13:45

On 15 Sep., 17:41, "Michael Weber" <mich...@michaelweber.invalid>
wrote:

> M.h.t. Viewstate i asp.net, gemmer du den blot på serveren, så er den ged barberet.

Åbenbart ikke "blot", eftersom så mange ikke gør det. Men fred væe med
det, du har nok ret i det kan selvfølgelig gøres.

http://www.kk.dk/Erhverv.aspx
og
http://www.microsoft.com/security_essentials/default.aspx?mkt=da-dk

...var ikke svært at finde. Gider ikke tælle tegn i value. Men den er
lang.

At *jeg* så ikke synes, NET (HELLER ikke NET) lægger op til best
practise, *blandt andet* fordi default indstillinger åbenbart lægger
op til kb-vis viewstate, er noget andet, og ændrer ikke ved status, at
har man skejserne, og kommer fra et windowsmiljø i forvejen, er det
nemmeste da at bruge NET.

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 15-09-10 20:53

se_her@runejensen.dk wrote:

> Åbenbart ikke "blot", eftersom så mange ikke gør det. Men fred væe med
> det, du har nok ret i det kan selvfølgelig gøres.

Det kan det da.
Har selv implementeret en løsning.

> [...]
> http://www.microsoft.com/security_essentials/default.aspx?mkt=da-dk
>
> ..var ikke svært at finde. Gider ikke tælle tegn i value. Men den er

Din påstand var:
"NET lægger så op til andre problemer, som bl.a. er, man risikerer en
hulens stor viewstate."

Hvordan værktøjet bruges, kan værktøjet jo ikke gøre for, vel?!
Du kan godt se forskellen, eller?

> [...]
> op til kb-vis viewstate, er noget andet, og ændrer ikke ved status, at
> har man skejserne, og kommer fra et windowsmiljø i forvejen, er det

Hvilke Best Practices i.f..m. default indstillinger tænker du konkret på?
Hvilke skejsere skal man betale, hvis man har en windows XP med IIS?

Du er så ukonkret at du minder om en religiøs fundamentalist i bedste Al Qaeda stil :D
Det er lidt nuttet.

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 15-09-10 14:08

On 15 Sep., 20:57, "Michael Weber" <mich...@michaelweber.invalid>
wrote:

> Hvad skal man betale til?

> Der findes gratis IDE´er.
> Der findes gratis programmer:http://www.dotnetgoodies.com/

Og hvad er kvaliteten af dem i forhold til PHP...?

> Gratis open source CMS-system i .NET:http://www.dotnetnuke.com/
>
> Open source i .NET:http://www.codeplex.com/http://sourceforge.nethttp://csharp-source.net/

Siden er nede, så good point.

> Naturligvis ikke.
> VIsual Studio 2010 Express er gratis:http://www.microsoft.com/express/windows/

....og virker kun til Windows. Som koster penge til MS.

> Hvorfor skriver du om noget, du ikke ved noget om?

Hvis alt var gratis med MS og bedre end PHP-udgaverne, ville flere
private og mindre firmaer nok have valgt det. Helt ærligt, dummere er
folk heller ikke. NET har ikke været med længe på open source, husk MS
har gennem hele deres levetid kategoriseret open source som
kommunisme, og udviklerne som snyltere, der skylder MS penge, så HVOR
gode er de ting, som er open source så til NET?

Hvor længe holder de sig som open source?
Hvor meget bliver de udviklet?

Jeg tvivler stærkt på kavliteten af OS til NET i forhold til PHP. MS
har ingen erfaring med OS, undtagen når de hiver udviklere i retten,
det er bare første problem. Der er ikke noget hos MS som lægger op til
det på nogen måde, tværtimod.

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 15-09-10 21:20

se_her@runejensen.dk wrote:
> [...]

Rune....du svarede ikke på ovenstående spørgsmål.
Jeg spørger igen:
Hvad skal man betale til?

> Og hvad er kvaliteten af dem i forhold til PHP...?

Ja, Rune, hvad er kvaliteten i forhold til PHP?
Det må du vel vide.

> Siden er nede, så good point.

Siden er ikke nede.
Nu er du godt nok desperat :P

> ...og virker kun til Windows.
>Som koster penge til MS.

Din påstand var at alt med MS kostede penge og du tog fejl.
:)

> Hvis alt var gratis med MS og bedre end PHP-udgaverne, ville flere
> private og mindre firmaer nok have valgt det.

Hvor mange private og mindre firmaer vælger det ene frem for det andet?

> [...]
> kommunisme, og udviklerne som snyltere, der skylder MS penge, så HVOR
> gode er de ting, som er open source så til NET?

Når du ikke kender kvaliteten af open source til .NET,
hvad kan du så sige om kvaliteten af open source til .NET?

Jeg venter i spænding!!!
:D

> Hvor længe holder de sig som open source?

Hvor længe de holder sig som open source?
De?

Open source er jo open source.
Man kan så lave en virksomhed, der bygger sig på
open source.Dem findes der RIGTIG mange af.

Skal vi prøve at finde et par stykker?

> Hvor meget bliver de udviklet?

Ja, Rune, hvad kan du sige om det?

> [...]
> har ingen erfaring med OS, undtagen når de hiver udviklere i retten,
> det er bare første problem. Der er ikke noget hos MS som lægger op til

Religiøs fanatisme :P

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 15-09-10 14:21

On 15 Sep., 21:52, "Michael Weber" <mich...@michaelweber.invalid>
wrote:

> [...]
> hulens stor viewstate."
>
> Hvordan værktøjet bruges, kan værktøjet jo ikke gøre for, vel?!

Nej. Et godt værktøj lægger op til best practise fra start. Den
påtvinger ikke brugerne en dårlig kodestil pr. default. Alt kan laves
godt, selv med PHP, som er et hulens grimt sprog, kan man lave god
kode, hvis man er erfaren. Jeg vil måske endda sige, man kan lave godt
selv i Frontpage, så. Men forskellen ligger i, hvad der lægges op til,
man gør. Og hverken NET eller PHP er særligt gode til det.

At du har en forkærlighed for lige NET, og det pisser dig af, man
nævner de svage punkter, kan jeg ikke gøre ved. Jeg rakker også PHP
ned, og føler ikke jeg forfordeler nogen. Allerhelst ville jeg helt
undgå både NET og PHP, ingen er gode efter min mening, men nu er det
de to, man lissom har. Med mindre man vil hoste selv, hvad jeg måske
vælger.

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 15-09-10 21:25

se_her@runejensen.dk wrote:

> Nej. Et godt værktøj lægger op til best practise fra start. Den
> påtvinger ikke brugerne en dårlig kodestil pr. default.

Hvilken best practice tænker du på?

> [...]
> selv i Frontpage, så. Men forskellen ligger i, hvad der lægges op til,
> man gør. Og hverken NET eller PHP er særligt gode til det.

Hvordan lægger .NET og PHP op til dårlig kodestil pr. default ?

> At du har en forkærlighed for lige NET, og det pisser dig af, man
> nævner de svage punkter, kan jeg ikke gøre ved.

Du har høje tanker om dig selv ;)

> [...]
> undgå både NET og PHP, ingen er gode efter min mening, men nu er det
> de to, man lissom har. Med mindre man vil hoste selv, hvad jeg måske

Hvor meget har du arbejdet med .NET og PHP og ikke mindst,
hvad bruger du nu?

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 15-09-10 15:19

wrote:

> Hvilke Best Practices i.f..m. default indstillinger tænker du konkret på?

Hvis der er så mange, som har så lange viewstates, så må der være
noget galt med default indstillinger.

Her er mere:
http://www.freshegg.com/blog/creating-lean-fast-web-pages-view-state_3377

Hvad man glemmer i sin begejstring over MS, det er, at ikke-standard
metoder, giver problemer, og problemer, som så er ene for MS. F.eks.:
http://www.further.co.uk/blog/How-To-Disable-NET-Viewstate-For-Googlebot-279

Og så er der det med, man tilsyneldadende skal bestemme fra start, om
man vil ha det eller ej, ellers risikerer man det hele fejler. Det
lyder fame ikke godt i mine ører. Og det er en vigtig del af NET - så
man kan altså ikke lave sider, hvor det IKKE er overhodet? Vil alene
dette få mig fra at bruge NET, helt klart. Hverken MS eller et program
skal bestemme over hvad jeg gør hvornår. Aldrig.

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 15-09-10 22:35

se_her@runejensen.dk wrote:

> Hvis der er så mange, som har så lange viewstates, så må der være
> noget galt med default indstillinger.
>
> Her er mere:
> http://www.freshegg.com/blog/creating-lean-fast-web-pages-view-state_3377

Hvilken best practice forbryder den sig imod?

> Hvad man glemmer i sin begejstring over MS, det er, at ikke-standard
> metoder, giver problemer, og problemer, som så er ene for MS. F.eks.:
> http://www.further.co.uk/blog/How-To-Disable-NET-Viewstate-For-Googlebot-279

Det ser ud til at en .NET-mand påpeger et problem i din artikel.
Iøvrigt bygger ViewState på State Design pattern, som er et standard design pattern.

Skal vi prøve at se, om andre platforme/udviklingsteknologier har implementeret noget lignende?
:)

*suk*

> Og så er der det med, man tilsyneldadende skal bestemme fra start, om
> man vil ha det eller ej, ellers risikerer man det hele fejler.

ViewState vil altid fylde minimum 50 tegn.
Dét er et problem for dig?

>Det
> lyder fame ikke godt i mine ører.

Hvis 50 tegn ikke lyder godt, skal du naturligvis ikke bruge .NET.
:)

Elsker beslutninger taget på et fornuftig grundlag :P

>Og det er en vigtig del af NET - så
> man kan altså ikke lave sider, hvor det IKKE er overhodet?

Det er en del, hvis man vil gøre det til et.

>Vil alene
> dette få mig fra at bruge NET, helt klart. Hverken MS eller et program
> skal bestemme over hvad jeg gør hvornår. Aldrig.

Så, nu ikke så tøsesur ;)

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 15-09-10 17:18

On 15 Sep., 23:34, "Michael Weber" <mich...@michaelweber.invalid>
wrote:

> Elsker beslutninger taget på et fornuftig grundlag :P

Så gør vi det kort.

Her er en liste, man kan gå frem efter:

- Prisen - hosting, proogrammer mv.
- Indlæringskurve (Som nok har at gøre med, hvor man kommer fra)
- Mulighed for hjælp, dokumentation, forums, communities, blogs
- Udvalget af open source (de fleste vil opfatte det som gratis,
hvilket jeg godt ved, det ikke behøver betyde) plugins, CMSer mv.
- Hvor stor chance er der for, man kan bruge det bredere

Så har jeg nolge få egne kriterier ud over det, men de kan være lige
meget.

For mig lyder ingen af sprogene (eller mulighederne om man vil)
indbydende eller tilfredsstillende.

For andre, som kommer fra Win-miljø tror jeg det er nemmest alt i alt
at fortsætte der.

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 16-09-10 16:38

se_her@runejensen.dk wrote:

Gider du svare på de spørgsmål, jeg stillede?

Fra : Michael Weber

Dato : 18-09-10 14:48

se_her@runejensen.dk wrote:

> [...]
> - Hvor stor chance er der for, man kan bruge det bredere
>
> Så har jeg nolge få egne kriterier ud over det, men de kan være lige

Sådan som du selv benytter dine egne kriterier, _er_ de ligegyldige.

> For mig lyder ingen af sprogene (eller mulighederne om man vil)
> indbydende eller tilfredsstillende.

Lad os opsummerer:
Du vælger ikke .NET fordi:
1. Du kender intet til priserne for hosting.
2. Du kender intet til indlæringskurven i relation til .NET.
Hvordan i alverden skulle du da også kunne det, når du ikke kender
til C#/asp.net/.NET
1. Du ved ikke, hvor mange gratis CMS´er, der findes.
3. Du ved intet om dokumentation,forums, communities, blogs.
4. Du ved intet om Open Source i relation til .NET.

Flot, som du bruger dine egne listede kriterier.
Det er liiiidt komisk.
:)

Er du nu klar til at fortælle om best practices i.f.b. default settings for websites?
Og med hvad har du _egentlig_ at sige om software kvalitet?
Du bringer det jo selv på banen, så du må have gjort dig nogle tanker.
:)

> For andre, som kommer fra Win-miljø tror jeg det er nemmest alt i alt
> at fortsætte der.

Tror du OP kommer fra et win-miljø?