brug af textedit til html-tutorials?
Fra : anders waagø

Dato : 13-09-10 01:31

hej jeg er ved at gennemgå html.dk's html-tutorials
og er nået til trin 4 og er løbet ind i et problem.
andre har vist skrevet her om det samme problem her, men jeg har
ikke kunne finde et svar på det.

problemet er at jeg når jeg forsøger at åbne min html-fil i
browseren blir der vist alt jeg har skrevet med koder og det
hele.

ex:

<head>
<title>Min Første Side</title>
</head>

i stedet for.

"Dette er min første side"

der er ikke mellemrum i filens navn og ingen danske bogstaver.

i punkt 4 i tutorialen står der :

# Vælg "Save As..." ("Gem som...") under "File" i Notepad.
# Vælg "All Files" ("Alle Filer") i boksen "Save as type" ("Gem
som type") (Dette er meget vigtigt, da du ellers gemmer din side
som et tekstdokument og ikke som en HTML-fil).

jeg bruger imidlertid mac og Textedit og der er ingen boks der
hedder noget med All Files..

er det det der er problemet?
er der en anden teksteditor til mac der er at foretrække frem for
textedit?
håber nogen kan hjælpe.

vh anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-09-10 08:46

anders waagø kom med denne ide:
> hej jeg er ved at gennemgå html.dk's html-tutorials
8X

Hej Anders.
html.dk har ingen anden berettigelse på internettet, end at tjene
reklamepenge til dens ejere.
Den har sikkert været god og up-to-date engang, men det er meget længe
siden.

Der findes andre, der arbejder mere seriøst (og samvittighedfuldt), med
langt nyere teknikker.
F.eks.
http://webdesign101.dk/
http://hjemmesideskolen.dk/
http://www.w3schools.com/html/default.asp
http://htmlgoodies.earthweb.com/
http://www.htmlcodetutorial.com/

Nyhedsgrupperne kan du læse med et almindeligt emailprogram, eller en
dedikeret newsreader. Se evt. http://usenet.dk/

Din browser skal selvfølgelig vise siden rigtigt, og ikke koden. Så
noget går galt.
Jeg bruger ikke MAC, så andre må nok besvare dit spørgsmål om software,
og hvordan man gør nemmest.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : BirgerB.

Dato : 13-09-10 09:15

In article <4c8dd6b1$0$50453$14726298@news.sunsite.dk>,
Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> wrote:

> [...]
> noget går galt.
> Jeg bruger ikke MAC, så andre må nok besvare dit spørgsmål om software,

Ok- jeg bruger Mac blandt andet så måske kan jeg hjælpe lidt. En simpel
txt editor kunne være BBEdit der kan meget. En demo eller en gratis
version ( Textwrangler ) kan hentes hos http://www.barebones.com

Det du sidder med nu, skal gemmes som ren txt ikke noget med rtf.
har du gemt det som .txt skal du omdøbe endelsen fra .txt til .htm eller
html.

du kan prøve om det virker ved bare at trække det over i en browser, og
se hvad der sker. Det behøver ikke at komme på nettet først. Bare prøv

--
BirgerB.
http://www.webfoto-interaktiv.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-10 08:49

anders waagø skrev:

> problemet er at jeg når jeg forsøger at åbne min html-fil i
> browseren blir der vist alt jeg har skrevet med koder og det
> hele.

Det tyder på at filen er gemt med en forkert filtype. Det kunne
være ".txt". Det skal være ".htm" eller ".html".

> er der en anden teksteditor til mac der er at foretrække frem for
> textedit?

Åh, et Mac-system. Jeg ved ikke hvordan det fungerer med filtyper
på en Mac, men måske kan du serlv regne det ud?

Problemet kunne også være at TextEdit er et
tekstbehandlingsprogram - den slags der lægger skjulte koder ind
for at formatere teksten? Du skal bruge en 'rå' editor der ikke
laver andet end det man kan se.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-09-10 02:11

On 13 Sep., 02:30, anders waagø <waa...@gmail.com> wrote:

> problemet er at jeg når jeg forsøger at åbne min html-fil i
> browseren blir der vist alt jeg har skrevet med koder og det
> hele.

Har du mulighed for at finde filen, og så fortælle nøjagtigt hvad
filendelsen er?

Browseren åbner normalt filer med endelsen .htm eller .html, men hvis
den er gemt med andet, er det ike sikkert, den vil åbne som webside.

Hvis alt andet glipper, kan du måske tage et skærmskud af, hvordan det
ser ud, hvis du vælger "Gem som..", det vil måske også kunne hjælpe
til et svar.

PS: Du kan tilgå nyhedsgrupperne andre steder fra, end fra html.dk,
som kun stiller adgang til rådighed for ganske få grupper. Google
Groups er en anden mulighed, som stiller adgang til rådighed for
samtlige danske nyhedsgrupper. Her er f.eks. Mac-gruppen, hvis du har
andre spørgsmål om Mac: http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/topics?lnk

MVH
Rune Jensen

Fra : anders waagø