Hastighed ?
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-09-10 20:35

jeg har købt min scooter som en ... ja den beskrives som en knallert 30
- men den køre nu fint 60 i medvind og 50 uden (der er ikke lavet noget
om på den sådan er den bare fra fabrikken)
strengt taget må man næppe køre mere ind 33 km/t - men jeg tænkte den
ligner jo en scooter 45 der er plader på og jeg køre altid med hjælm -
så det går nok med 50 i timen - på landevej selvf. ikke igenem by
områder osv.

men er der nogen af jer der er blevet knaldet for at køre for hurtigt på
strækninger hvor man ikke ellers overskride fart begrænsningen på typisk
80 km / t ?

er det rigtigt man ikke må have en/ passager/ på bagsædet selv om denne
bruger hjelm ?

Mv.
BMM

Fra : Kurt Lund

Dato : 12-09-10 08:33

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> 80 km / t ?
>
> er det rigtigt man ikke må have en/ passager/ på bagsædet selv om denne

Er der gule plader på den ? hvis der er det vil jeg ikke anbefale dig at
50/60 km på den hvis politiet er i nærheden,
det kan gå på en 45 scooter men ikke en 30 scooter. Og hvis den går 50/60 er
den ikke lovlig, så er skiven nok fjernet på den lovlig bør den ikke kører
mere end
40/45 km/t.
Og om du har hjelm på eller ej er ligegyldigt hvis du kører for stærkt, du
får en bøde og kan miste scooteren.
Mvh
Kurt

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 12-09-10 17:26

Den 12-09-2010 09:33, Kurt Lund skrev:

> "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Er der gule plader på den ?

det tror jeg ..

> hvis der er det vil jeg ikke anbefale dig at 50/60 km på den hvis
> politiet er i nærheden,

Nahh altså kan man se Politiet så går jeg pronto ned på 35 km

> det kan gå på en 45 scooter men ikke en 30 scooter. Og hvis den går
> 50/60 er den ikke lovlig, så er skiven nok fjernet på den lovlig bør
> den ikke kører mere end
> 40/45 km/t.

jeg ved det men det kan den altså .. og der er ikke lavet noget om på den ..

> Og om du har hjelm på eller ej er ligegyldigt hvis du kører for
> stærkt, du får en bøde og kan miste scooteren.
> Mvh
> Kurt

den betaler jeg bare det er ikke det - men jeg tror ikke de kan tage
scooteren - eller det kan de måske nok men så må garantien dække en ny
da jeg ikke har lavet noget om på den

Mv.
BMM

Fra : Kurt Lund

Dato : 12-09-10 20:43

> [...]
>
> den betaler jeg bare det er ikke det - men jeg tror ikke de kan tage
> scooteren - eller det kan de måske nok men så må garantien dække en ny

Tjae Scootergrisen har sagt det meste men kører den 50/60 er den IKKE
lovlig , og hvis den er fabriksny
er der noget glat med den, der kan mangle nogle begrænsninger på den og det
er politiet fuldstændig ligeglade med.
Og som Scootergrisen siger 2 bøde og du går rundt, vil du kører de 50/60
km/t så køb en 45 hvis du har et kørekort,
du spurgte om du kører 2 personer på den det har man vist aldrig må, og om
den ligner en 45 er ligemeget.
på en del 30 scooter er bremserne meget ringere end de er på 45 scooter bare
tag dem THansen sælger de kan ikke bremse en skid hvis kommer over 50km/t.

Men alt i alt er den en 30 scooter så hold dig under de 35km/t og lovlig
50km/t så er den ikke lovlig.

Mvh
Kurt

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 13-09-10 16:10

Den 12-09-2010 21:43, Kurt Lund skrev:

> "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
>

> Men alt i alt er den en 30 scooter så hold dig under de 35km/t og
> [...]
Det var ikke så meget det moralske aspekt jeg ledte efter som - om der
var nogen der havde erfaringer med at køre hurtige ind maskinen reelt
teknisk kan
egentligt er det bare statistik logiskik talt bliver man ikke
fotograferet i de automatisk hastigheds begrænsninger som er sat op for
folk der overskrider hastigheder på
typisk 80 osv - da jeg aldrig kommer der op ... den eneste risiko er
hvis der kommer en patrulje bil der for den ide at tage tjek på om man
rent faktisk køre for stærkt

i øvrigt virker bremserne upåklageligt med 60 kmt

Mv.
BMM

Fra : scootergrisen

Dato : 12-09-10 12:53

Hey Bo og tillyk med din scooter hvad enten den er ny eller ej.

Jeg har godt hørt om andre der har købt en 30 km/t scooter fra ny også
kan den hører hurtigere end 30 km/t fra ny af.

Hvis det er en du har købt fra ny og du gerne vil være lovlig så skal
du sige det der hvor du har købt den så de kan undersøge den og gøre
den lovlig. Det kan være du kan få dem til at hente scooteren fordi
det er jo ulovligt for dig at køre på den.

Politiet er ligeglad med om du køre 30 km/t altid. Hvis de vil
undersøge hvor hurtigt den køre så sætter de den op på et rullefelt
som de har med i patrulje biler og drejer gashåndtaget helt også vidt
jeg ved får du en bøde hvis den køre over 39 km/t.

Jeg tror nok at hvis du 2 gange bliver stoppet og den kan køre over 43
km/t så tager de den og beholder den og du får den sikkert ikke igen.
Og igen er det lige meget hvad du har kørt... det handler om hvad den
kan køre... når man drejer gashåndtaget fuldt.

Så ring til der hvor du har købt den hvis du vil undgå problemer.
Hvis du har købt den brugt er det formodentligt en skive mellem de
forreste remskiver du skal have købt og sat på og det kan du nok på et
værksted til at gøre hvis du ikke kan det selv.

Fra : emjeppesen

Dato : 12-09-10 21:42

scootergrisen skrev:

> [...]
>som de har med i patrulje biler og drejer gashåndtaget helt også vidt
>jeg ved får du en bøde hvis den køre over 39 km/t.

Grænsen på rullefeltet er 43 km/t på en 30 km scooter.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 12-09-10 19:13

Bøder og straffe for lille knallert:
http://www.sikkertrafik.dk/Paa%20MC%20og%20knallert/Knallert/Lille%20knallert/Boeder%20og%20straffe%20for%20lille%20knallert.aspx

Læg mærke til der står det koster 500 kroner hvis man tager
nummerpladen af men 1000 kroner første gang man køre for hurtigt.
Så der er penge at spare ved at tage nummerpladen af også køre fra
politiet. Lur mig om det ikke bliver populært at tage nummerpladen af
nu med de nye strammere regler om at scooteren bliver taget anden gang
man bliver stoppet plus at de nye solgte scootere til cykelstier de må
jo kun køre 25 km/t og ikke 30 km/t.

Det skulle ikke undre mig hvis vi får at høre om sager snart hvor folk
ikke vil have konfiskeret deres scooter og derfor tager nogle større
chancer for at slippe fra politiet end de ville gøre før i tiden hvor
de "kun" ville få en bøde.

Fra : emjeppesen

Dato : 13-09-10 11:38

scootergrisen skrev:

>de nye solgte scootere til cykelstier de må
>jo kun køre 25 km/t og ikke 30 km/t.

Er det vedtaget med de 25 km?
så kan man jo ligså godt skifte til en elcykel

Hilsen emj

--

lamaguf.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 13-09-10 07:09

On 13 Sep., 12:38, emjeppesen <emj@> wrote:

> Er det vedtaget med de 25 km?
> så kan man jo ligså godt skifte til en elcykel
>
> Hilsen emj
>
> --
>
> lamaguf.dk

Jeg er ikke helt sikker hvordan loven er har bare læst lidt på nettet
forskellige steder.
Noget med et EU diaktiv og brian mikkelsen.

Men der er i hvertfald allerede nu scootere som importeres som kun
køre 25 km/t det kan man se i typegodkendelserne... om de så gør det
pga lovgivning i danmark eller fordi de sælger til hele EU og ikke
gider lave en 30 km/t version og en 25 km/t version det ved jeg ikke.

25 km/t svare til hvad de fleste cykler på en cykelsti så det vil
sikkert være meget godt bortset fra at folk er vant til at bliver
overhalet og det måske ikke er så fedt og have en scooter i røven hele
tiden men man kan jo ikke overhale.

Fra : Kurt Lund

Dato : 13-09-10 14:53

> [...]
> sikkert være meget godt bortset fra at folk er vant til at bliver
> overhalet og det måske ikke er så fedt og have en scooter i røven hele

Hej
Kan man i det hele taget holde balancen på sådan en scooter ;)
helt ærlig 25 km/t så kan man næsten lige så godt gå rundt, tror sku jeg vil
vælte på den.
Får jo langsommer man køre i evt lidt sidevind jo ustabil er den sku da.
Kurt

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 13-09-10 16:15

Den 13-09-2010 15:52, Kurt Lund skrev:

> Hej
> Kan man i det hele taget holde balancen på sådan en scooter ;)
> helt ærlig 25 km/t

se det har jeg også lagt mærke til det er den er svære at styre hvis den
kommer under de 30
jeg ved ikke hvad der sker fordi umiddelbart er det ikke fornuftigt -
men det er som om den begynder at trække ud til den ene side
hvad mildest talt er ret ubehageligt

venligst
BMM

Fra : scootergrisen

Dato : 13-09-10 07:12

> så kan man jo ligså godt skifte til en elcykel

Forskellen på en elcykel og en scooter er at en elcykel må ikke kunne
køre af sig selv. Altså den må kun yde motor kraft når du selv cykel
så hjælper den med at cykle... også er der også forskel på hvor meget
effekt/kraft motoren må have på en cykel og en scooter.

Fra : emjeppesen

Dato : 13-09-10 15:29

scootergrisen skrev:

> [...]
>så hjælper den med at cykle... også er der også forskel på hvor meget
>effekt/kraft motoren må have på en cykel og en scooter.

Ja, jeg vil da også nødig udskifte min scooter og hidtil har jeg ikke
været plaget af politiruller
Måske tror de slet ikke at gamle damer kører for hurtigt

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 13-09-10 16:18

Den 13-09-2010 16:29, emjeppesen skrev:

> Ja, jeg vil da også nødig udskifte min scooter og hidtil har jeg ikke
> været plaget af politiruller

jeg tror sgu også de i det store hele er ret ligeglade hvis man ligger
under 60 på landevej 30 i beboelses områder har plader på og ellers
overholde færdselsreglerne køre med hjelm osv.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 13-09-10 16:12

Den 12-09-2010 20:52, scootergrisen skrev:
> Hey Bo og tillyk med din scooter hvad enten den er ny eller ej.

tak skal du have jeg er dælme også glad for den :)
> [...]
> den lovlig. Det kan være du kan få dem til at hente scooteren fordi
> det er jo ulovligt for dig at køre på den.

jeg ser på det hvis det bliver aktuelt ...

Venligst
BMM