Lime grydelåg?
Fra : Jens K H

Dato : 12-09-10 20:16

Hej NG,

jeg har en fin, fransk gryde, som jeg fik som gave for nogle år siden.
Desværre er låget gået i stykker, da håndtaget er gået af.

Håndtaget var 'trykket' på låget. Både låg og håndtag er af rustfrit stål
(eller andet blankt metal). Jeg har forsøg at sætte håndtaget på låget med
Plastic padding, men det blev ikke siddende. Det virker, som om låget er for
glat.

Nogen ideer til hvordan jeg får sat låget og håndtaget sammen igen? En lim,
der kan fæstne på en glat flade?

--
Vh Jens

Fra : Martin Bak

Dato : 12-09-10 20:22

"Jens K H" <jkah@tdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for glat.
>
> Nogen ideer til hvordan jeg får sat låget og håndtaget sammen igen? En

Lim er nok ikke en farbar vej. Kan du finde et billede der bare nogenlunde
antyder, hvordan håndtag og låg ser ud?
Mit første bud på en løsning hedder skruer. Bor, snittap og skrue. Holdbar
løsning.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jens K H

Dato : 12-09-10 21:30
Fra : langwadt@fonz.dk

Dato : 12-09-10 14:45

On 12 Sep., 22:29, "Jens K H" <j...@tdc.dk> wrote:
> Link til foto:
>
> http://picasaweb.google.com/115707590318138618727/Desktop#55161264148...

ville ikke ta' mange sekunder at gi' det et par dut med en tig
svejser, men ellers et
par skruer eller nitter,

-Lasse

Fra : Armand

Dato : 15-09-10 22:21

Den 12-09-2010 22:44, langwadt@fonz.dk skrev:

> ville ikke ta' mange sekunder at gi' det et par dut med en tig
> svejser, men ellers et
> par skruer eller nitter,

Det er oprindelig tryk/modstands -svejst og ser umiddelbart forkromet ud
:-/ Er det magnetisk??

Krom udelukker svejsning, men ligger fladerne blot nogenlunde til
hinanden (givne fremspring fra modstandssvejsningen kan slibes væk)
ville jeg som det første have forsøgt mig med sekundlim!

Er det ikke magnetisk og ikke ligefrem let, er det sikkert rustfast stål
som enhver smedelærling i kvarteret/familien vil kunne svejse sammen
uden spor deraf!

Skulle det være lakeret aluminium (= let at ridse i => en synål vil
kunne stikkes i overfladen så den ikke umiddelbart vil lade sig skubbe
fremad) er en svejsning og efterfølgende opslibning + given
efterbehandling lige ud af landevejen, hvis altså ikke at sekundlimen
også virker dér!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-10 22:24

On 12/09/10 22.29, Jens K H wrote:
> Link til foto:
>
> http://picasaweb.google.com/115707590318138618727/Desktop#5516126414841372882

Det ser ud til at have været punkt- eller pressvejst sammen.

Måske kan en lokal smed eller automekaniker hjælpe dig med at lave nye
punksvejsninger. Bemærk at hvis det tig-svejses sammen vil der blive en
synlig svejsesøm, mens en punktsvejsning ikke efterlader andre spor end
en brunlig plet som kan poleres væk, hvis svejsningen laves rigtigt.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-09-10 09:14

Jens K H wrote:
> Link til foto:
>
> http://picasaweb.google.com/115707590318138618727/Desktop#5516126414841372882

Hvis man skal lime genstande sammen, skal de være rene.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Nana

Dato : 13-09-10 12:34

> [...]
> for glat.
>
> Nogen ideer til hvordan jeg får sat låget og håndtaget sammen igen? En

Brug epoxylim. Det skal være den som blander sig selv i en lang tut med
"hvirvler" i. Jeg plejer at bruge det til at lime lysarmaturer i terrarier,
direkte i glaslofter, så mon ikke det holder til grydelåg.

Fra : Max

Dato : 13-09-10 14:27

Hej Nana

> terrarier, direkte i glaslofter, så mon ikke det holder til grydelåg.

Jeg er nu ikke sikker, varme og rustfast stål er ikke ligefrem
nogen nem opgave for lim.

Max

Fra : Nana

Dato : 13-09-10 21:45

> Hej Nana

> Jeg er nu ikke sikker, varme og rustfast stål er ikke ligefrem
> [...]

Er du klar over hvor VARM en 100watts spotpære bliver?

Fra : Max

Dato : 13-09-10 22:00

Hej Nana

> Er du klar over hvor VARM en 100watts spotpære bliver?

Ja, det er jeg klar over. Men skrev du ikke at det
var amaturet du limede fast ?

Max

Fra : langwadt@fonz.dk

Dato : 13-09-10 09:52

On 12 Sep., 23:24, Anders Sørensen <and...@NejTakTilSpam.torp-
sorensen.dk> wrote:

> [...]
> synlig svejsesøm, mens en punktsvejsning ikke efterlader andre spor end
> en brunlig plet som kan poleres væk, hvis svejsningen laves rigtigt.

svejsesm er måske overdrevet nok, to små 'prikker' sku' nok ku' holde
det låg fast :)
man ku' også bore et hul og svejse bagfra

-Lasse

Fra : Max

Dato : 13-09-10 21:59

Hej Lasse

> svejsesm er måske overdrevet nok, to små 'prikker' sku' nok ku' holde
> det låg fast :)

Uanset størrelsen er det nu en søm :)

> man ku' også bore et hul og svejse bagfra

En såkaldt amerikaner nitte, så forstår smeden
hvad han skal lave.

Max

Fra : Armand

Dato : 15-09-10 22:56

Den 13-09-2010 22:58, Max skrev:

> En såkaldt amerikaner nitte, så forstår smeden
> hvad han skal lave.

Nagle, ikke nitte!

--
Armand.
(smed, der alligevel forstod det)

Fra : Max

Dato : 15-09-10 23:37

Hej Armand

> Nagle, ikke nitte!

Den her smed lærte at lave amerikaner nitter,
så det hedder de her i omegnen :)

Nagler har noget med Jesus at gøre :)

Max

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 14-09-10 20:20

Jens K H wrote:
> [...]
> glat.
>
> Nogen ideer til hvordan jeg får sat låget og håndtaget sammen igen? En lim,

Ifølge billedet skal det helst punktsvejses, og måden det gøres på er at
låget og håndtaget presses sammen imellem et par elektroder og der
sendes kortvarigt en MEGET STOR strøm igennem elektroderne, låget og
håndtaget så låg og håndtag bliver smeltet sammen i punktet mellem
elektroderne.

Lim er uanvendeligt og lodning vil kræve specielt loddetråd hvis det
findes. Slaglodning eller Tig-svejsning kunne måske være en løsning men
det bliver ikke så pænt.

Brug lidt tid på at finde en smed, et maskinværksted eller måske en
fabrik der kan punktsvejse det for dig for en beskeden betaling, evt
rødvinsøkonomi.

Måske nogen her i forum kender nogen der kender nogen.

/Lars

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 14-09-10 21:54

Afspritning + silicone eller Araldit, må vel kunne klare varmen?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 14-09-10 22:10

Hej Preben

> Afspritning + silicone eller Araldit, må vel kunne klare varmen?

Araldit er kun brugbar op til 65 grader.

Max

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 17-09-10 18:38

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i
> Araldit er kun brugbar op til 65 grader.

Mon ikke det er sådan, at styrken bevares op til 65, men at håndtaget nok
holder endda, selvom der bliver 100 grader varmt? Men ellers kan siliconen
da.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 17-09-10 20:32

Hej Preben

> Mon ikke det er sådan, at styrken bevares op til 65, men at håndtaget
> nok holder endda, selvom der bliver 100 grader varmt? Men ellers kan

Det forekommer mig osse at det er oppe ved de 100 grader
man har brug for fuld styrke, ingen risiko med varme grydelåg.

Max

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 17-09-10 20:31

Lars Peter Larsen wrote:

> [...]
> rødvinsøkonomi.
>
> Måske nogen her i forum kender nogen der kender nogen.

PS.
Istedet for sekundlim og araldit som nogen har foreslået kunne du prøve
med PU-lim.
Det er noget Polyuretan-noget der hærder ved vandamp i luften. Det siges
at kunne klæbe metal og træ men om det også klæber metal mod metal og
hvor tempetaturbestandigt det er kan jeg ikke sige.

/Lars

Fra : Jens K H

Dato : 17-09-10 07:41

> [...]
>
> jeg har en fin, fransk gryde, som jeg fik som gave for nogle år siden.
> Desværre er låget gået i stykker, da håndtaget er gået af.

tak for alle svarene, der er flere muligheder, der skal efterforskes.
--
Vh Jens