Rense ral og genbruge eller "smide ud"
Fra : Henrik H.

Dato : 12-09-10 16:15

Hej

Jeg har et areal, hvor der ligger ral og hvor jeg gerne vil have en
anden belægning.

Men jeg vil gerne bruge rallen et andet sted. Men som tiden er skredet
frem, så har rallen lidt nede blandet sig med underliggende muldjord.

Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre - om det f.eks. er muligt at rense
ral'en for jord - og i givet fald så hvordan - eller om jeg er nødt til
at køre det hele væk...

Mvh. Henrik

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 12-09-10 16:22

Den 12-09-2010 17:15, Henrik H. skrev:

> er muligt at rense
> ral'en for jord

Jeg har lavet et rystesold; en kasse hvor bunden er en plade (si) med en
lang række ensartede huller (12x12 / 14x14 e.l) som jeg bruger hvis jeg
vil si jord så der ikke er sten i bagefter.

Måske kan du lave noget lignende, men det ka self. godt være at det vil
være et uoverskueligt stort stykke arbejde?
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 12-09-10 18:15

> [...]
>
> Måske kan du lave noget lignende, men det ka self. godt være at det vil
> være et uoverskueligt stort stykke arbejde?

Eller find en gammel kornrenser på en gård. Jeg har en stående du må få, den
skal bare afhentes på Bornholm

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik H.

Dato : 13-09-10 07:25

Den 12-09-2010 19:14, Martin Bak skrev:
> "Hans Paulin (6310)"<me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Eller find en gammel kornrenser på en gård. Jeg har en stående du må få, den
> skal bare afhentes på Bornholm

Heh, - God idé med kornrenseren, men Bornholm er sq nok lige lidt for
langt....

Vi har sten mange steder på grunden, så jeg har forsøgt mig lidt med en
rist - ved mindre mængder er det OK.

Fik en idé - mon ikke de bare kan spules rene - har sådan en
tryksrensespuler - eller hvad de hedder på +100 bar... Det må da være en
del af løsningen. Det grisser nok lidt, men det er der jo så meget der gør!

Fra : Leif Neland

Dato : 14-09-10 22:47

Den 13-09-2010 08:25, Henrik H. skrev:

> [...]
> del af løsningen. Det grisser nok lidt, men det er der jo så meget der gør!

Hvad med at vaske dem i en blandemaskine?

Leif

Fra : Leif

Dato : 13-09-10 19:12

"Henrik H." <h1rik@hans1.dk> skrev i meddelelsen news:4c8cee79$0$50442$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> givet fald så hvordan - eller om jeg er nødt til at køre det hele væk...

Det er træls arbejde. Jeg lavede en si af lidt tømmer og noget
kyllingetråd (læs: hegn) og 1m3 granitskærver tog så mange timer
til at jeg aldrig gør det igen. Skyllede det med vandslangen og kørte
hånden (med handske på) rundt mellem stenene. Vel omkring 1 time
per trillebørfuld.........
/Leif

Fra : Armand

Dato : 15-09-10 22:58

Den 13-09-2010 20:11, Leif skrev:

> [...]
> til at jeg aldrig gør det igen. Skyllede det med vandslangen og kørte
> hånden (med handske på) rundt mellem stenene. Vel omkring 1 time

Ja, det er tungt arbejde at vaske guld

--
Armand.