Hvad sker der når en streng er større end ~
Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 10-09-10 22:32

Hej/

10. marts 2010 var stig Johansen så venlig at hjælpe mig med
encoding i ASP, og decoding i javascript af e-mail-adresser på
min hjemmeside, hvor Stig skrev: " Ideen er at lave mailadresser
om til et tal array, som kan decodes i javascript."

Jeg fik det til at virke perfekt.

Nu har jeg så fået den tossede idé at jeg vil sende en mail til
en masse personer, og derfor bygger jeg en mailstreng op med en
masse adresser adskilt af semikolon og mellemrum fx a@b.c; d@e.f;
osv.
Hvis jeg beder om at printe strengen kommer den fint ud på min
hjmmeside. Længden er 1134 karakterer. Når jeg så putter denne
streng ind i Stigs anvisning går det godt til og med karakter nr.
1108; dvs. at i den opstartende outlook er næsten alle adresser
med pånær den sidste og næstesidste som ender med 'mai' (mangler
'l.dk').
jeg har prøvet i outlook at skrive videre på de oplistede
mailadresser og det kan jeg sagtens - så det er tilsyneladende
ikke outlook, der blokerer efter et to-felt på 1108 karakterer.
Tilbage er så stigs encoding i asp og decoding i java.

Er der i disse en længdebegrænsning på 1108 karakterer?

mvh
/Jens
PS: 1) mailstrengen bygges op fra databasen som
mailstreng = mailstreng & "; " & rs("Email1")
Selvfølgelig med behøring frasortering af null-felter og tomme
felter inkl tilhørende semikolonner.

2) og den sendes til stigs konverteringer som
response.write "<a id='mail" & cStr(counter) & "' href='#" &
tonumber(mailstreng) & "'>mail til alle</a>"

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-09-10 07:03

Jens R. Rasmussen formulerede fredag:
> [...]
> response.write "<a id='mail" & cStr(counter) & "' href='#" &
> tonumber(mailstreng) & "'>mail til alle</a>"

Hvordan overføres adresserne til Outlook?
Der er en grænse for hvor lange kommandolinier du kan bruge.
Hvorfor ikke sende mailene fra asp?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 11-09-10 12:45

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jens R. Rasmussen formulerede fredag:

> Hvordan overføres adresserne til Outlook?
> Der er en grænse for hvor lange kommandolinier du kan bruge.
> Hvorfor ikke sende mailene fra asp?
>
> Birger

Nu er 1108 lidt varierende. Ved at flytte lidt rundt på mails'ene er
der 1142 karakterer (inkl. mellemrum) - men kun 1116 ses i outlools
to-felt.

Det jeg gør er følgende:

jeg har opsamlet en 1142 karakter lang mailstrang ved at sige:
mailstreng = mailstreng & "; " & rs("Email1")

Og så har jeg et link, som når man trykker på det skal sende mailen,
det ser således ud:
response.write "<a id='mail" & cStr(counter) & "' href='#" &
tonumber(mailstreng) & "'>mail til alle</a>"

Længere oppe i body har jeg funktionen Tonumber, som jeg har fået af
stig. den siger:

Function tonumber(email)
Dim C
tonumber=""
for C = 1 to Len(email)
tonumber=tonumber+cStr(Asc(mid(email,C,1)))+","
next
end function

Og endelig har jeg i mit body-tag:

og i head-taget (igen fået fra Stig):

function convertmail() {
var counter = 0 ;
var found = true ;
var email ;
while(found) {
email = document.getElementById('mail'+counter);
if(email) {
email.href='mailto:'+fromnumber(email.href)
}else{
found=false;
}
counter++;
}

samt
function fromnumber(numbers) {
var r = '';
var sarray = numbers.split('#')[1].split(',');
for (var c=0;c< sarray.length-1;c++) {
r +=String.fromCharCode(sarray[c]) ;
}
return r ;
}

Et det mon mailto der har en begrænsning på disse ca. 1116
karakterer?

mvh
/Jens

Fra : Christian Kragh

Dato : 11-09-10 17:43

Hej.

Prøv at markere stedet på din hjemmeside og tryk på ctrl + c og gå ind i
word og indsæt igen med ctrl + v.

Højreklik på linket der nu er indsat og tryk rediger hyperlink.

Står der alle tegnene der eller mangler de også?

Hvis de mangler er det i javascript metoden, men hvis de er der er det
outlook der ikke kan modtage flere...

Christian

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-09-10 18:49

Jens R. Rasmussen kom med denne ide:
8X
> Et det mon mailto der har en begrænsning på disse ca. 1116
> karakterer?

Jeg tror det er dit operativsystem, der kun kan håndtere et vist antal
karakterer i kommandolinien. Og den bruger du med mailto: prtokollen.

Del dine email adresser op i flere "bunker" - eller send email direkte
fra ASP.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 12-09-10 21:33

> [...]
>
> Jeg tror det er dit operativsystem, der kun kan håndtere et vist antal
> karakterer i kommandolinien. Og den bruger du med mailto: prtokollen.

Jeg har surfet lidt og der er faktisk en del henvisninger til at mailto er
begrænset, idet url'en skal være under 2.084 tegn. Nu har jeg problemer
allerede omkring de 1150 tegn (det kan jo være at mine scripts indføjer
ekstra control-karakterer?)- så dette er nok ikke en farbar vej.

> Del dine email adresser op i flere "bunker" - eller send email direkte
> fra ASP.

Hvis jeg deler op i bunker, skal afsenderen så ikke for hver bunke udfylde
den samme body-tekst, hvis alle skal have den samme mail?

Send direkte fra ASP. Tænker du på at jeg skal bruge FormMail i en løkke -
eller hvad er det du råder mig til?

En anden grund til at jeg er utryg ved Mailto: er de brugere, der ikke har
en mailklient installeret, de bliver promptet for opsætningen af fx
outlook. Og det har de jo ikke lyst til, hvis de altid bruger fx hotmail.

> Birger
>
> --
> http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
> http://bbsorensen.dk

mvh
/Jens

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-09-10 22:03

Den 12-09-2010, skrev Jens R. Rasmussen:
8X
> [...]
> en mailklient installeret, de bliver promptet for opsætningen af fx
> outlook. Og det har de jo ikke lyst til, hvis de altid bruger fx hotmail.

Nu er jeg ikke ASP begejstret - men jeg ved, at der findes moduler
(eller hvad de nu hedder) til ASP, der kan sende email, direkte fra
serveren der kører dit site. Men der skal nok nogen med lidt erfaring
omkring det og ASP ind over her. ELlers brug gogle - jeg har
tidligere fundet løsninger til dette der.

Ellers kunne formmail da også være en løsning, men man kan nok løbe ind
i samme begrænsninger; afhængigt af implementering, vil den løsning
også bruge kommandolinien, blot på serveren i stedet for brugerens PC.

Det skulle være en forholdsvis enkel ting, at opstille en form, hvor
brugerne kan indtaste den ønskede tekst til emailens body.
Emailens body kan i øvrigt også overføres med mailto: protokollen - men
det vil gå fra den tilladte længde for kommandolinien, så du kommer til
at lave begrænsninger på både antallet af modtagere og teksten til
body.

Den største ulempe ved mailto: løsningen, er som jeg ser det, at alle
modtagernes email adresser levers til brugeren. Det behøver de ikke
blive ved de andre, da emailen sendes fra serveren, og email adresserne
derfor slet ikke skal omkring brugernes PC.

Birger

http://bbsorensen.dk