Kølekompressor - lynkoblinger
Fra : Micbir

Dato : 10-09-10 13:10

For et par år siden købte jeg en båd hvor kølekompressoren er monteret
under vasken.
Ikke lækkert om sommeren hvor skraldespanden står lige ved siden af.
Derfor vil jeg gerne flytte kompressoren til kistebænken foran mit
pantry.(Kølerørene kan godt nå)
MEN - jeg har hørt det ikke kan lade sig gøre, da drivmidlet vil løbe
ud og det koster det samme som en ny kompressor at genfylde.
Nogen der har erfaring med at skille/samle lynkoblinger?

Fra : HO

Dato : 10-09-10 23:21

"Micbir" <micbir@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> MEN - jeg har hørt det ikke kan lade sig gøre, da drivmidlet vil løbe
> ud og det koster det samme som en ny kompressor at genfylde.
> Nogen der har erfaring med at skille/samle lynkoblinger?
Hejsa
De lynkoblinger jeg har skilt / samlet har alle haft automtisk lukkeventil -
men du vil uværgerlig få et tab, som skal påfyldes igen.
Ja det koster - men er da til at betale.
mvh
HO

Fra : claus.b.p.

Dato : 10-09-10 23:33

Micbir wrote:
> [...]
> ud og det koster det samme som en ny kompressor at genfylde.
> Nogen der har erfaring med at skille/samle lynkoblinger?

Er du sikker på der er lynkoblinger; er rør og slanger ikke bare skruet
sammen? Hvad jeg mener er, at når man kigger på aircon anlæggene i
byggemarkederne så er de i de sidste få år blevet monteret med nogle
lynkoblinger som lukker kølevæsken inde når de adskilles, men det var vist
ikke normalt for bare 5 år siden? Jeg kom til at købe et brugt aircon anlæg,
men jeg har ikke fået det monteret, da jeg jo er nødt til at have en
køle/aircon montør til at påfylde kølemiddel... Ved ikke helt om jeg vil
ofre det det koster.

Mvh. Claus

Fra : JensK

Dato : 10-09-10 19:09

På min båd er problemet løst ved at flytte skraldespanden udenfor -
går fint. Så virker den samtidigt som papirkurv.
Hilsen
Jens

Fra : Micbir

Dato : 11-09-10 00:26

Det er i øvrigt en Isoterm Compact Classic der er monteret med
tilhørende koblinger.http://www.isotherm.com/prodimg/1966-1_large.jpg

Fra : Hans-Erik Pedersen

Dato : 11-09-10 06:03

> [...]
> ud og det koster det samme som en ny kompressor at genfylde.
> Nogen der har erfaring med at skille/samle lynkoblinger?

Hejsa! Prøv at spørge ved Kjøler de er forhandler af Isotherm.

Hilsen Hans-E

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-09-10 02:29

Lynkoblingerne er beregnet til at adskille, hvis du ønsker at flytte
kompressoren.
Anvend to fastnøgler og foretag adskillelsen hurtigt, vær opmærksom på
at rørene ikke drejer for så kan de revne og kølemidlet løber så ud.
Når lynkoblingerne er adskilt så sæt omgående beskyttelseshætterne på
således at et tryk på koblingerne ikke frigiver mere kølemiddel.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-09-10 10:52

"Micbir" <micbir@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg har lige monteret nyt køle anlæg i år og fandt følgende information:

Det system der gik i stykker i min båd fra 1995 havde slet ikke koblinger,
men var loddet sammen og derefter påfyldt kølemiddel i båden. hvilket betød
der ikke var anden mulighed end at klippet røret over for demontage.

WEACO Coolmatic kunne tidligere leveres med koblinger der kunne adskilles,
men dette var en ret dyr løsning da koblinger var omkostningstunge.

Derfor er man i dag gået væk fra disse "lynkoblinger" som reelt set ikke var
en lynkobling, men blot en kobling der lukkede når man skruede (med
fastnøgler) koblingen fra hindanden.

Coolmatic bliver i dag leveret påfyldt kølemiddel med koblinger der prikker
hul til kølemidlet når de bliver skruet sammen, og er ikke designet til at
blive skilt.

Man kan dog demontere kompressoren og fordamperen og indlevere den til et
værksted som så kan sætte nye koblinger på og fylde den igen. kender dog
ikke prisen på dette.

Mvh
JR