Der er noget der rasler
Fra : JBA

Dato : 08-09-10 15:02

Jeg har en Yamaha wildstar, der har gået 60kkm. Ej ombygget. Der er i
denne sæson noget på den, der er begyndt at rasle, når man kører ved
højere omdrejninger. Det bliver først ret tydeligt ved de
omdrejninger, hvor man normalt skifter gear. Lyder lidt som en
raslende baggagebærer på en alm. cykel.

Jeg har gået alle umiddelbart synlige skruer efter og alt er spændt.
Har afmonteret tasker og fjernet løsdele under sæde osv.

Kørte lidt op og ned af vejen i dag uden hjelm, for bedre at kunne
udpege, hvor lyden kommer fra. Den kommer et ellerandet sted fra
midten af maskinen og bagud. Det er ikke støttebenet.

Er der nogen gode bud? Andre med en wildstar der har prøvet det samme?

/Jan

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-09-10 15:11

JBA <jamen@davs.du> writes:

> Kørte lidt op og ned af vejen i dag uden hjelm, for bedre at kunne
> udpege, hvor lyden kommer fra. Den kommer et ellerandet sted fra
> midten af maskinen og bagud. Det er ikke støttebenet.

Prøv i stedet at sætte den i frigear og gas op og se om lyden kommer.

Er det omdrejningsbestemt eller hastighedsbestemt? Når lyden er der, så
prøv at tage koblingen og slippe gassen? Forsvinder lyden så? I så fald
er det omdrejningsbestemt og så kan du lige så godt bare gasse den op
mens den er i frigear og så ellers lytte/mærke dig frem.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-09-10 16:12

> [...]
> højere omdrejninger. Det bliver først ret tydeligt ved de
> omdrejninger, hvor man normalt skifter gear. Lyder lidt som en

Smør kæden.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, KTM LC4 640 Adventure '04

Fra : Per Christiansen

Dato : 08-09-10 18:20

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i meddelelsen

> Smør kæden.
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> Suzuki SV 1000 N '05, KTM LC4 640 Adventure '04
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk

Få efterspænt mortorens ophæng og baggaflen det kunne være en muglighed
det er set før.

Fra : Flemming Disc

Dato : 08-09-10 19:04

"JBA" <jamen@davs.du> skrev i en meddelelse
> [...]
> midten af maskinen og bagud. Det er ikke støttebenet.
>
> Er der nogen gode bud? Andre med en wildstar der har prøvet det samme?

Jeg formoder at gearkasse (tror jeg det var) er blevet lavet af yamaha,
noget alle Wildstar skulle være indkaldt til.
Ved ikke om den fejl kunne give den lyd.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : JBA

Dato : 14-09-10 17:37

>Jeg formoder at gearkasse (tror jeg det var) er blevet lavet af yamaha,
>noget alle Wildstar skulle være indkaldt til.
>Ved ikke om den fejl kunne give den lyd.

Det er blevet fikset for et par år tilbage. Det var noget med, at
gearet kunne gå i stykker ved "ekstrem belastning" i fjerde gear.
Meen det er ikke lige min stil, hverken før eller efter

/Jan

Fra : Armand

Dato : 15-09-10 15:21

Den 14-09-2010 18:36, JBA skrev:

> ...... Det var noget med, at
> gearet kunne gå i stykker ved "ekstrem belastning" i fjerde gear.
> Meen det er ikke lige min stil, hverken før eller efter

Uld i mund :-|

'Ekstrem belastning' af en gearkasse!?
Motoren kan ikke lægge mere end sit maksimale drejningsmoment i
gearkassen, hvorfra skulle det med 'ekstrem' så komme fra?
Chock-tilkobling i forsøget på en 4.gears wheelie??
Selv ikke en 1-ton campingvogn efter og op over Alperne burde kunne
lastes nogen køretøjs-ejer som ekstrem brug, og dét scenarie hører jo
alligevel ikke en motorcykel til.
Mage til omsvøb for ikke at tabe ansigt over manglende kvalitet - Og så
fra Yamaha, hvis gearkasser bedst passer til landbrugsmateriel :-|

--
Armand.

Fra : BoA

Dato : 15-09-10 20:38

Den 15-09-2010 16:21, Armand skrev:
..............klip

- Og så
> fra Yamaha, hvis gearkasser bedst passer til landbrugsmateriel :-|

Hmm ! Det er vist de færreste landbrugsmedhjælpere og bønder der vil
finde sig i træge og brutale gearskift - Især i høsten !!
Selv min McCormic veterantraktor fra først i 60-erne havde bedre
gearskifte end min Yammerhammer xs 1.1 årg.79

BoA

Fra : Knud Dam

Dato : 15-09-10 20:49

"BoA" <boa@FJERNESglaipnir.dk> skrev i en meddelelse

> Selv min McCormic veterantraktor fra først i 60-erne havde bedre
> gearskifte end min Yammerhammer xs 1.1 årg.79

He-he.

Det er vist blevet bedre med årene. Min FZ1 har et rigtigt godt og præcist
gearskifte.

Mvh.

KD

Fra : Armand

Dato : 15-09-10 21:06

Den 15-09-2010 21:48, Knud Dam skrev:
> "BoA"<boa@FJERNESglaipnir.dk> skrev i en meddelelse

> He-he.
>
> Det er vist blevet bedre med årene. Min FZ1 har et rigtigt godt og præcist
> gearskifte.

I forhold til tidligere Yamahakkere, eller sammenlignet med andre
producenters gearkasser?

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 15-09-10 21:22

> I forhold til tidligere Yamahakkere, eller sammenlignet med andre
> producenters gearkasser?

Jeg har faktisk kun kørt Bandit 600 og FZ1 af nyere modeller.

FZ1'eren skifter lydløst, gearskiftet går meget let, og man rammer aldrig
frigear mellem andet end 1. og 2. gear.

Banditten var markant ringere; men jeg tror da, at de andre producenters
nyere modeller også skifter perfekt.

; - )

KD - FZ1-S 125.000 km

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-10 05:42

> [...]
> frigear mellem andet end 1. og 2. gear.
>
> Banditten var markant ringere; men jeg tror da, at de andre producenters

Jeg har for nylig været ude at køre på Knud's FZ1.
Knud bruger stort set kun kobling ved start, det kan
ikke mærkes på gearkassen og den skifter lige så
godt som mine Hondaer (sku ikke meget for at indrømme
det).
Hygge PD CBR1100t+CBR1000rr

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-09-10 18:51

> Det er vist blevet bedre med årene. Min FZ1 har et rigtigt godt og præcist
> gearskifte.

Min forhenværende FZ6 '06 havde ikke et specielt præcist gearskifte, men
at Fisker havde strammet kæden for meget ved leveringen hjalp absolut
heller ikke.. Men det tog stadig et års tid at lære at skifte gear pænt
på den, specielt nedad var besværligt uden klonk. Selv om Yamahas
gearkasser har et dårligt ry, så har jeg ikke oplevet et bedre
gearskifte end jeg havde på min XS 400 Seca. Det var blødt som smør, og
preloading og andet gejl var slet ikke nødvendigt. Der var højst et
klonk fra frigear til 1. og så fra 1. til 2. hvis den var kold.

Nu har jeg en CBF600SA, og jeg synes ikke rigtigt det er bedre end
FZ6'en. Hvis jeg ikke havde gear-træningen fra tiden med min FZ6, så
tror jeg det ville have været værre. Nu preloader jeg nærmest per
automatik ved opgearing, så det går for det meste fint. Dog rammer jeg
stadig nogen gange frigearet ved skift til 2., men det er nok også værst
når den er kold.

Suzukis gearkasser skulle iflg. mange være blandt de bedste, og en tur
på en SV650S gav mig da også den overbevisning af det gik lidt nemmere
og mere lydløst end på FZ6'en.

--
Mvh. Martin

Fra : Søren Ottosen

Dato : 17-09-10 06:24

> Min forhenværende FZ6 '06 havde ikke et specielt præcist gearskifte,

Underligt for de FZ 6 jeg har prøvet har alle haft det mest fantastiske
gearskifte jeg nogen sinde har prøvet.
(måske fordi jeg kører Moto-Guzzi til hverdag

Søren

Fra : JBA

Dato : 14-09-10 17:42

On Wed, 08 Sep 2010 16:02:03 +0200, JBA <jamen@davs.du> wrote:

> [...]
>midten af maskinen og bagud. Det er ikke støttebenet.
>
>Er der nogen gode bud? Andre med en wildstar der har prøvet det samme?

FUNDET!!!

Det var det bagerste ophæng af udstødningsrør. En godt skjult bolt til
det øverste rør var raslet løs og hvilede på det nederste
udstødningsrør.

Takker for de gode ideer. Jeg fandt fejlen stående i frigear mens jeg
gassede op.

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-10 05:26

> [...]
> udstødningsrør.
>
> Takker for de gode ideer. Jeg fandt fejlen stående i frigear mens jeg

Dejligt, der er ikke noget bedre end selv at finde fejlen.
Når man så også svare tilbage her, er det perfekt.
Hygge PD CBBR1100t