Linux MINT - hvad er nyt
Fra : Carsten

Dato : 09-09-10 12:09

Hej gruppe
Jeg har Linux Mint 8 Helena, grøn farve, hvilket nok skulle betyde jeg
bruger gnom disktop.
Jeg har en alm. 32. bit comp.
Er der kommet nyt - synes selv, at det kunne se ud som om der fines en
9'er, men findes den på dansk...?
Inden Mint brugte jeg hvis nok Ubuto med Kde grafik, og når der kom ny
distribution, så opdaterede den automatisk, men det er ikke sket for
Mint endnu.
Er er nogle som kan hjælp.
På forhånd tak - Carsten.

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-09-10 21:03

Carsten wrote:

> Er der kommet nyt - synes selv, at det kunne se ud som om der fines en
> 9'er, men findes den på dansk...?

Jaja, den er også på dansk.

For to dage siden er der udgivet Linux Mint Debian, den først Mint som
ikke er baseret på Ubuntu. Jeg har afprøvet det kort og er ret
begejstret. Det bliver spændende at følge den lille ny

http://www.linuxmint.com/blog/?p=1527
http://desktoplinuxreviews.com/2010/09/07/linux-mint-9-debian/

Martin

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-09-10 03:48

On 9 Sep., 22:03, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
> ikke er baseret på Ubuntu. Jeg har afprøvet det kort og er ret
> begejstret. Det bliver spændende at følge den lille ny

Jojo, men fra FAQen:

1. Is LMDE compatible with Ubuntu-based Linux Mint editions?

No, it is not. LMDE is compatible with Debian, which isn’t compatible
with Ubuntu.

....så jeg kan altså ikke opgradere, da min er Ubuntu-baseret. Den
lyder ellers god. Bl.a. at den skulle være hurtigere... Jeg synes i
forvejen den Ubuntu-baserede er ret kvik. Meget hurtigere end Windows,
he.

MVH
Rune Jensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-09-10 19:08

Rune Jensen wrote:

> ...så jeg kan altså ikke opgradere, da min er Ubuntu-baseret.

Til gendæld har du den fordel at du så ikke behøver opgradere mere
fremover da det er en rullende distribution, dvs. ændringer kommer til
dig i små bidder og en egentligt systemopgradering er fortid.

DET synes jeg er meget tillokkende!

Martin

Fra : Carsten

Dato : 13-09-10 04:43

On 11 Sep., 20:08, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
> fremover da det er en rullende distribution, dvs. ændringer kommer til
> dig i små bidder og en egentligt systemopgradering er fortid.

Tak for svar ind til videre.

Om jeg skal geninstallere et helt system eller ej, er for mit
vedkommende ligegyldigt, da jeg i forvejen har mine dokumenter
liggende på en usb.

Jeg bruger pc til surf og flash player, jeg ser diverse programmer på
nettet, så som Spise med Price, So ein ding osv.

Der hvor jeg synes linux halter er netop når man bruger nettets
videoer - legale - så er der en masse ploug-in som skal installeres
osv.

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-09-10 13:23

Carsten wrote:

> Der hvor jeg synes linux halter er netop når man bruger nettets
> videoer - legale - så er der en masse ploug-in som skal installeres
> osv.

Ikke med Mint. Her virker det hele. Jeg har aldrig installetet codecs
eller lignende.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-09-10 13:51

Den 13-09-2010 12:42, Carsten skrev:

> Der hvor jeg synes linux halter er netop når man bruger nettets
> videoer - legale - så er der en masse ploug-in som skal installeres
> osv.

I Ubuntu har jeg installeret "Begrænsede supplerende programmer til
Ubuntu" via Programmer => Ubuntu softwarecenter; så er den ged barberet.

Har ikke oplevet at der var noget jeg ikke kunne se efterfølgende - og
netbanken er med ved samme lejlighed - men har på den anden side kun
kørt med Ubuntu en 3-4 ugers tid nu.
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-09-10 09:58

wrote:

> [...]
> fremover da det er en rullende distribution, dvs. ændringer kommer til
> dig i små bidder og en egentligt systemopgradering er fortid.

Hvad med de programmer, man har instaleret på Ubuntu-Minten - kan man
på en eller anden måde overføre dem til den nye, hvis det er?

Hvis man har en del fra Softwarecenter, må man vel kunne lave en slags
batch-fil, for det er vel de samme som findes på begge systemer? Også
evt. dokumenter ville jo være rare at få med.

Det er faktisk, egentlig det eneste, som afholder mig - den ekstra
tid, som skal bruges til at rykke til et andet system. For det lyder
tillokkende.

MVH
Rune Jensen