kan jeg lakere en hårdttræs bordplade ?
Fra : TGJ

Dato : 08-09-10 08:27

Jeg har en bordplade i Nyatoh
Kan denne lakerers og hvis ja, hvad kan da anbefales?

Skibslak?

/Thomas

Fra : Henning

Dato : 08-09-10 09:22

On Wed, 8 Sep 2010 09:26:45 +0200, "TGJ" <somewhere@theinternet.com>
wrote:

>Jeg har en bordplade i Nyatoh
>Kan denne lakerers og hvis ja, hvad kan da anbefales?

Formodentlig - men hvorfor dog? Som du selv skriver er det en
"hårdtræ" plade, som faktisk blot skal have noget olie ind imellem.
Jeg synes den er nemmere at holde på den måde, både som køkkenbord og
på badeværelse. Kommer der en ridse kan det pudses med fint sandpapir,
og så en gang olie igen. Det kan du ikke når du har givet den lak.

Fra : Max

Dato : 08-09-10 09:47

Hej TGJ

> Kan denne lakerers og hvis ja, hvad kan da anbefales?

Giv den engang hærdene træolie.

--
Mvh Max

Fra : Allan F

Dato : 08-09-10 15:20

"TGJ" <somewhere@theinternet.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har en bordplade i Nyatoh
> Kan denne lakerers og hvis ja, hvad kan da anbefales?
>
> Skibslak?
>
> /Thomas

Jeg har brugt skibslak til en hel plade - først slebet med fint sandpapir,
derefter rullet med skibslak med en lille skumgummirulle. Tørret et par
dage, slebet, lakeret - ialt 3 lag lak. Den er så fin i overfladen, at det
minder om glas i hårdhed. Kan gøres ren med en våd klud, selv hvis der er
indtørret juice på. Ridser? hvafor ridser? Bruger den (og en lidt mindre)
som computer og altmuligbord. Har et arbejdsbord af nøjagtig samme type i
kælderen - heller ingen ridser her på trods af ihærdige forsøg.

Allan F

Fra : cykelsmeden

Dato : 08-09-10 16:42

Den 08-09-2010 09:26, TGJ skrev:
> Jeg har en bordplade i Nyatoh
> Kan denne lakeres og hvis ja, hvad kan da anbefales?

som flere andre kunne jeg godt tænke mig at spørge:
hvorfor?

finn

Har selv en sådan bordplade på 8' år, og det fremtræder smukt som
lakeret, men har aldrig fået andet end linolie - eftertørt med bløde klude.