Hvad kan jeg låne for at sidde i et
Fra : Michael Sørensen

Dato : 07-09-10 20:02

Hej.

Vi bor til leje i 110 m2 hus i Egebjerg, der ligger ca. 5 km. udenfor
Horsens.

Den månedlige leje er på 8.050 + forbrug. Eneste forbrug der er
inkluderet er renovation og offentlige afgifter, mens vand, spildevand,
el og varme kommer oveni.

Set i lyset af, at der er tale om en lejebolig, synes jeg at lejen er
relativ høj og vi overvejer at kigge på hus, brugt eller nybygget, hvis
det kan hænge sammen.

Mit spørgsmål er, i hvilket leje man formentligt kan låne. Se punkt 2
herunder

1) Et syn på sagen er, at man kan gange husstandens årsindkomst på ca.
500.000 kr. med 3,5 og få 1.750.000 (det har jeg på nettet læst mig frem
til som en god tommelfingerregel)

1) Et andet syn på sagen er, at jeg godt kunne tænke mig at vide, hvor
meget man kan låne for at de samlede månedlige afdrag til bank og
realkredit ligger på samme niveau som den månedlige leje på ca. 8.000.

Som jeg ser det er der to faktorer her: Både hvordan låneets hovedstol
beregnes og dels det skattemssige element, at jeg ikke kan trække min
månedlige husleje fra, mens jeg kan trække renterne fra ved lån.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-09-10 22:08

> Som jeg ser det er der to faktorer her: Både hvordan låneets hovedstol
> beregnes og dels det skattemssige element, at jeg ikke kan trække min
> månedlige husleje fra, mens jeg kan trække renterne fra ved lån.

Du bliver beskattet af boligen - det skal regnes med. Du skal regne
vedligeholdelse ind (ca. 1.000 kr om måneden over tid).
Sådan lidt løs hovedregning siger at du kan omregne huslejen til et hus på 1
mio hvis du har udbetalingen. Det er meget løst, så det skal regnes igennem,
hvis du vil have det præcise tal.

Mvh Maria