Kryddersnaps med finsprit?
Fra : Svend

Dato : 06-09-10 18:44

Hej

Er der nogen der har forslag til hvad JEG skal bruge lidt finsprit til?

Jeg synes at det er synd at bare fortynde det og bruge som vodka, og mine
nyrer har nok ikke godt af det ufortyndet.

Jeg havde forestillet mig at lave kryddersnaps af det, men har læst et sted
at for stærk spiritus godt kan trække noget uønsket ud af de planter m.m.
man nu bruger til at pynte på smagen.

Er der nogen der har forslag til hvilke urter/bær der egner sig bedst til
sprit der er lidt stærkere end vodkaen fra Fakta?

Det skal selfølgelig fortyndes inden det skal nydes (o;

Glæder mig til at høre fra jer

Vh

Svend Åge

Fra : Margrete Johansen

Dato : 06-09-10 20:09

"Svend" <svaageNOSPAM@post7.tele.dk> wrote in message
> Hej
>
> Er der nogen der har forslag til hvad JEG skal bruge lidt finsprit til?

Valnøddesnaps er jo altid godt og især, hvis du kan lade den være til efter
jul.

God fornøjelse.

Margrete

Fra : Emil

Dato : 06-09-10 21:50

"Svend" wrote:

>Er der nogen der har forslag til hvad JEG skal bruge lidt finsprit til?

>Jeg synes at det er synd at bare fortynde det og bruge som vodka, og mine
>nyrer har nok ikke godt af det ufortyndet.

Nyrene er ligeglade, hvis du blot nøjes med et par genstande. Finsprit
kan fjerne noget af det beskyttende fedtlag i mund og svælg, og _det_
er ikke godt.

>Er der nogen der har forslag til hvilke urter/bær der egner sig bedst til
>sprit der er lidt stærkere end vodkaen fra Fakta?

Rom-Pot er helt oplagt. Det er en god flaske rom, sukker og
forskellige bær, som tilsættes efterhånden som de modner henover
sommer og efterår. Der er masser af opskrifter rundt omkring på
nettet.

Problemet er, at spritten trækker vand ud af bærrene, så de skrumper
hvorved der bliver plads til flere bær. Tilsættes flere bær fortsætter
dette.
Hvis alkoholprocenten i blandingen bliver meget lav, kan det medføre
at nogle vilde gærarter kan begynde at gære. Og det var jo ikke eddike
der var målet.
Derfor bør man sørge for, at alkoholprocenten i blandingen
er omkring 16 - 18%.
(sukkeret regnes ikke med - 1 kg opløst sukker fylder ca 0,64 liter)

Der er her finspritten kommer til sin ret, da den ikke tilfører ret
meget vand. Husk at notere hvor mange kg frugt og liter rom og sprit
der tilsættes blandingen.
Den allersidste frugttilsætning indgår også i regnskabet, da gæren der
sidder uden på bærrene ikke dræbes ved tilsætningen, men blot går i en
uskadelig dvaletilstand, ligesom vi spiser friske bær med vilde
gærceller.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 06-09-10 22:21

Emil wrote:

>Problemet er, at spritten trækker vand ud af bærrene, så de skrumper

Problemet er, at spritten og sukkeret trækker vand ud af bærrene
(osmose), så de skrumper

m.v.h. Emil