Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
pentax mf
Fra : smiley

Dato : 06-09-10 11:28

En udmærket snak om Pentax nye MF kamera,
specielt bider jeg mærke i at det er designet
til fotografer. Skifte mellem program/tv/av
lyder lidt som en geni streg, Der er endda
tænkt på placering af AF punkter.. Og så er
der mangler listen: Den burde have vipbar Lcd
eller vipbar søger, den burde have indbygget
stabilisering. Og jeg forstår ikke helt at
noget hedder 645 når sensoren er 44x33..???
Men et 40 megapixel MF system til 50k kr lyder
helt fornuftig.
http://www.luminous-landscape.com/videos/pentax-645d.shtml
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-09-10 14:53

On 2010-09-06 12:27:33 +0200, smiley <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> stabilisering. Og jeg forstår ikke helt at
> noget hedder 645 når sensoren er 44x33..???
> Men et 40 megapixel MF system til 50k kr lyder

Den har en crop factor på 1,3 som nævnt på videoen. En full frame
sensor lader vente på sig. Phase One kalder deres P65+ full frame og er
på 53,9mm x 40,4mm og 60,5MP. For dem der gerne vil prøve MF uden at
købe kan man prøve på én af Phase One workshops
http://www.phaseone.com/en/PODAS/Info/Intro.aspx. Hvis man falder for
det kan man jo købe en Pentax :) Mon ikke den med moms kommer til at
koste omkring 70K dkr for huset, som jo er nogenlunde som en FF fra
Canon eller Nikon når der kommer en ny model, så det er en helt ny
situation mht. pris for MF digital. Så helt klart interessant for den
målgruppe, der har brug for stor opløsning til meget store
forstørrelser. Det lyder som et kamera som en del entusiaster vil købe
ligesom professionelle, som ikke har pengene til Hasselblad eller Phase
One. Måske et skelsættende kamera, der bringer MF tilbage til de mere
velbeslåede amatører (de rige har allerede købt Phase One).

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : smiley

Dato : 06-09-10 16:21

On 06-09-2010 15:53, Hans Kruse wrote:

> [...]
> One. Måske et skelsættende kamera, der bringer MF tilbage til de mere
> velbeslåede amatører (de rige har allerede købt Phase One).

Du er sku patetisk. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-09-10 21:33

On 2010-09-06 17:21:02 +0200, smiley <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> Du er sku patetisk. -max-

???

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-09-10 22:38

On 2010-09-06 17:21:02 +0200, smiley <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> Du er sku patetisk. -max-

Hvis du havde sagt lunken overfor MF havde du ramt lidt mere i plet.
Selvom denne sammenligning er sat på spidsen, så kan man spørge sig
selv om, hvad vi vil mere
http://www.luminous-landscape.com/reviews/kidding.shtml. Men det er
måske også patetisk?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-09-10 15:12

"smiley" <smileymaxphoto@gmail.com> wrote in message
> [...]
> tænkt på placering af AF punkter.. Og så er
> der mangler listen: Den burde have vipbar Lcd
> eller vipbar søger, den burde have indbygget

Ja, det havde da været fedt ikke mindst når objektiverne ikke er
stabiliseret.
Iøvrigt er det bemærkelsesværdigt at de nye Sony Alpha NEX kameraer har
optisk stabilisering, når Sony Alpha DSLR har sensorbaseret stabilisering.

> Og jeg forstår ikke helt at
> noget hedder 645 når sensoren er 44x33..???

Objektiverne er lavet til 645, og Pentax 645 er et kendt navn.

Størrelsen af det reelle billede på (Pentax) 645 formattet er 56 × 41.5 mm -
så sensoren er lidt mindre og i filmdagene var det også pral at kalde det
645.
PhaseOne P65+ har en sensor på 53,9 x 40,4 mm og Hasselblad H4D-60
nogenlunde det samme - praktisk taget fuld størrelse.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : smiley

Dato : 06-09-10 16:27

On 06-09-2010 16:11, Mogens Hansen wrote:
> [...]
> PhaseOne P65+ har en sensor på 53,9 x 40,4 mm og Hasselblad H4D-60
> nogenlunde det samme - praktisk taget fuld størrelse.

Ja jeg ved ikke hvad Sony tænker, men man må formode
de handler om bund linien. Ellers er der ikke så meget
at kommentere på. Jeg går ud fra du er rimelig enig i
det jeg skriver, mht svagheder og interessante features,
som at det er skabt til fotografer hvilket vi vel er enige
om er cool, og et vejr tætnet mf kamera, wow.. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-10 16:48

On 06/09/10 16.11, Mogens Hansen wrote:
> [...]
> optisk stabilisering, når Sony Alpha DSLR har sensorbaseret stabilisering.

Jeg tror det er for at gøre NEX-huset så lille som muligt. Det fylder
selvfølgeligt i objektivet i stedet for, men det kan man jo vælge fra.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-09-10 21:37

On 2010-09-06 16:11:56 +0200, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]
> optisk stabilisering, når Sony Alpha DSLR har sensorbaseret stabilisering.

Så måske er det tidspunktet at gøre status over sensorstabilisering?
Det ser absolut ikke ud til at hverken Canon eller Nikon går i den
retning. Jeg tror det dør ud, som en måske lovende feature, som nok
ikke er efterspurgt af fotografer i tilstrækkeligt omfang.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-09-10 06:27

> Så måske er det tidspunktet at gøre status over sensorstabilisering?

Præcis.
Der er ingen tvivl om at Sony havde valget da de lavede det nye system, og
det mest nærliggende var sensorbaseret for det kunne de tage direkte fra
Alpha DSLR.
Det ville være interessant at vide hvilke overvejelser der ligger bag,
f.eks. ydeevne, plads, vægt, pris.

Det stabilisering jeg har prøvet i Sony Alpha A900 virkede fint.

> Det ser absolut ikke ud til at hverken Canon eller Nikon går i den
> retning.

Når man ser f.eks. Nikon 16-35/4.0 VR er der intet som tyder på andet.

Mon ikke at både Canon og Nikon kommer med EVIL systemer i stil med micro
4/3 og Sony NEX, og så må man se hvad de vælger af stabilisering.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : smiley

Dato : 07-09-10 08:12

On 07-09-2010 07:27, Mogens Hansen wrote:

> Når man ser f.eks. Nikon 16-35/4.0 VR er der intet som tyder på andet.

Ja det er sku ærgeligt, det ville være herligt
at kunne bruge feks en 85/1,2 eller 35/1.4 og
også have stabilisering. Meget af det jeg skyder
kan ikke lade sig gøre med en f/4. Men det er jo
godt det samme når nu sparegrisen er tom )
Meeen lad os ny se, Nikon har været lidt luskede,
med deres signaler, det lå ikke lige i kortene
at de ville komme med FF før de gjorde det.
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-09-10 10:13

On 2010-09-07 09:12:25 +0200, smiley <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> Meeen lad os ny se, Nikon har været lidt luskede,
> med deres signaler, det lå ikke lige i kortene
> at de ville komme med FF før de gjorde det.

Nikon har klart promotet DX formatet mens de havde FX under udvikling,
men sådan fungerer alle firmaer. Så i princippet kan både Canon og
Nikon have sensorstabilisering under udvikling lige nu. De kan også
have lavet et antal prototyper, som de enten arbejder videre på eller
har forkastet. Den almindelige teori mht. Nikons skift fra DX til FX
var at de fik ny management, som skiftede retning. Men det er jo heller
ikke sikkert det er sådan. Mange ændringer eller stædigt at holde fast
skyldes input fra brugere, specielt professionelle brugere. F.eks.
Canons stædige holden fast ved 1,3 crop factor i 1D serien for
sportsudgaven.

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-09-10 10:07

On 2010-09-07 07:27:10 +0200, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> Når man ser f.eks. Nikon 16-35/4.0 VR er der intet som tyder på andet.

Og hvad med den endnu nyere Nikon 24-120 f/4 VR?

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-09-10 10:41

On 2010-09-07 07:27:10 +0200, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]
> f.eks. ydeevne, plads, vægt, pris.
>
> Det stabilisering jeg har prøvet i Sony Alpha A900 virkede fint.

De sidste ny Alpha 580 og 560 har nu endelig fået video også. Faktisk
skulle sensorstabilisering være en fordel med video, da
billedstabilisering i objektivet ofte vil kunne høres på lyden. Det
oplevede jeg med min 7D hvor jeg havde glemt at slå IS fra en tidlig
morgen :)

Men én ting er at have prøvet sensorstabilisering kort ved en demo, som
jeg har forstået du gjorde. Noget andet er brug i praksis og hvor
nødvednigt det egentlig er. Jeg har ikke ét eneste objektiv under 70mm
med IS og jeg savner det ikke. Dels bruger jeg stativ i situationer,
hvor IS ikke ville gøre det alligevel og i andre situationer skal jeg
alligevel have en lukkertid der er hurtig nok til at fastfryse
bevægelser. Når jeg bruger auto ISO må mit 1Ds mkIII bruger jeg at
sætte minimum lukkerhasighed på 1/60s og enkelte gange 1/30s (med Av)
og da ISO performance er ganske god går det fint uden stabilisering.