MS Access reader
Fra : Rune Jensen

Dato : 06-09-10 00:39

Meget nemt spørgsmål. Jeg skal have kigget på en MS Access database,
så jeg skal have en viewer af en art. Jeg kan ikke åbne .mdb-filer med
Open Office Base. Andre muligheder?

MVH
Rune Jensen

Fra : Claus Albøge

Dato : 06-09-10 08:03

Hej,

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> Meget nemt spørgsmål. Jeg skal have kigget på en MS Access database,
> så jeg skal have en viewer af en art. Jeg kan ikke åbne .mdb-filer med
> Open Office Base. Andre muligheder?

MÃ¥ske (apt-get install) mdbtools kan bruges?

These are various tools for manipulating JET / MS Access database (MDB)
files:
* utils - provides command line utilities to list tables, export
schema, and data, show file versions, and other useful stuff.
* mdb-sql - a command line SQL tool that allows one to type sql
queries and get results.
* odbc - An ODBC driver for use with unixODBC driver manager.
Allows one to use MDB files with PHP for example.
Homepage: http://sourceforge.net/projects/mdbtools/

/Claus A

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-09-10 02:11

Claus Albøge skrev:
> [...]
> * odbc - An ODBC driver for use with unixODBC driver manager.
> Allows one to use MDB files with PHP for example.

Mange tak for hurtigt svar, og det lyder helt rigtigt, bedre end
forventet. Der behøver ikke være det store editering, bare det kan
læses, så jeg kan se feltnavne osv.

Skal som sagt på arbejde, men kigger når jeg kommer hjem.

MVH
Rune Jensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 06-09-10 08:37

Den 06-09-2010 08:39, Rune Jensen skrev:
> Meget nemt spørgsmål. Jeg skal have kigget på en MS Access database,
> så jeg skal have en viewer af en art. Jeg kan ikke åbne .mdb-filer med
> Open Office Base. Andre muligheder?

Tror dit spørgsmål er gået galt i byen ;)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 06-09-10 08:39

Den 06-09-2010 09:36, Hans Paulin (6310) skrev:

> Tror dit spørgsmål er gået galt i byen ;)

Åhe f*ck; er ikke vant til at have mail og news i samme program;
undskyld! :)

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-09-10 02:06

Hans Paulin (6310) skrev:

> Tror dit spørgsmål er gået galt i byen ;)

Hvis der findes en ikke-vendor-specific Reader til Linux til PDFer, er
der vel også én til Access. Access har en viewer ligesom Acrobat har
en viewer og ligesom Word har en viewer. Så jeg skal bare have en til
Linux, som kan læse .mdb-filer.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-09-10 02:08

Hans Paulin (6310) skrev:

> The f*ck; er ikke vant til at have mail og news i samme program;
> undskyld! :)

Hmmm... og jeg læste ikke din opfølgning ;)

Det er så fordi jeg har lidt travlt, er på vej på arbejde, så smutter
der nogle ting i læsningen..

Men for h... i er sguda hurtige til svar her i gruppen. Håber jeg selv
en dag kan bidrage lidt ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 06-09-10 09:44

Den 06-09-2010 10:08, Rune Jensen skrev:

> Hmmm... og jeg læste ikke din opfølgning ;)

Hæ hæ

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-09-10 16:39

On Mon, 6 Sep 2010 01:05:58 -0700 (PDT)
Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> wrote:

> [...]
> der vel også én til Access. Access har en viewer ligesom Acrobat har
> en viewer og ligesom Word har en viewer. Så jeg skal bare have en til

Du har jeg læst, at OpenOffice ikke var en mulighed. Men hvorfor dog
ikke? MsAccess forstår ODBC, hvilket også er tilfældet for OpenOffice,
og der findes en ODBC implementation til Linux - det er mig bekendt
anbefalet at installere ODBC, når man installerer OpenOffice.

http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Connecting_to_Microsoft_Access
http://www.easysoft.com/applications/openoffice_org/odbc.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-09-10 17:40

Michael Rasmussen skrev:

> Du har jeg læst, at OpenOffice ikke var en mulighed. Men hvorfor dog
> ikke?

Jeg ville også gerne bruge den. Men den forstår ikke disse Access-
filer fra start. Den indlæser dem nærmest som tekst-dokumenter i
stedet (volapyk). Så jeg troede slet ikke den kunne.

> [...]
> og der findes en ODBC implementation til Linux - det er mig bekendt
> anbefalet at installere ODBC, når man installerer OpenOffice.

Jeg har installeret de tools, som Claus omtalte, og de virker efter
hensigten, for den DB, jeg arbejder på nu, behøves ikke den store
editering, bare jeg kan se opsætning. Den skal ikke bruges på "dyret"
her, men på en server til en (hostet) hjemmeside.

Men helt klart, det ville være nummer ét, hvis jeg kunne få Open
Office til at forstå .mdb-filer. Ikke så meget nu, som til fremtidig
brug. Jeg vil gerne kunne oprette Access-DBer på min Linux, og da
hellere end gerne i Open Office, og så kunne smide de DBer ud på
serveren.

Jeg har kun lige skimmet dit link - det lader til at være en større
operation for at kunne få Open Office med, så jeg må nok kigge på det
i morgen. Jeg skal snart se dyner.

Jeg skal nok tilføje, jeg er forholdsvist ny til både DBer som til
Linux. Men Access følger automatisk med den hosting, jeg kører (ASP),
og det er (burde være) forholdsvist nemt at forstå også for en
begynder.

MVH
Rune Jensen