Hardwarekrav.
Fra : Fin

Dato : 05-09-10 19:55

Undskyld hvis jeg spørger dumt, men er der specielle hardwarekrav hvis et
program bruger en SQL-database ?

Vi er en mindre virksomhed og skulle måske opdatere vores system til også at
kunne vise skitser af nogle produkter, men så skal alt skiftes fordi det vil
kræve en "Sql -database" fik vi at vide.
En ATOM-processer var helt yt - vi har nogle af slagsen aht. støjen.
Jeg kan jo nok forstå at man skifter server, men alle andre maskiner er med
rimelig ny hardware med 1-2 Gb ram og min. 80 Gb Hd.

Så vidt jeg ved har SQL-databaser eksisteret i mange år hvor
processorer/frekvens osv osv var mindre. Er det noget andet nu ?

Mvh.
Fin

Fra : Troels Arvin

Dato : 05-09-10 20:25

Fin wrote:
> Så vidt jeg ved har SQL-databaser eksisteret i mange år hvor
> processorer/frekvens osv osv var mindre. Er det noget andet nu ?

Enig. Man kan sagtens køre SQL-databaser på spinkelt isenkram.
Men i sagens natur handler det om, hvad databasen skal bruges til.

Når man taler databaser og isenkram plejer man i øvrigt ofte at tænke i
RAM og I/O-styrke inden man tænker i CPU. Og hvis det er vigtige data
(hvilket det ofte er, når man har en SQL-database inde i billedet), vil
man oftest også indtænke redundans-elementer såsom RAID.

--
Troels

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 05-09-10 20:33

On 05-09-2010 14:54, Fin wrote:
> [...]
>
> Så vidt jeg ved har SQL-databaser eksisteret i mange år hvor
> processorer/frekvens osv osv var mindre. Er det noget andet nu ?

Hvad mener du med "SQL-database"? Microsoft SQLServer produktet?
Enhver relationel database med SQL som query language? En database
server i modsætning til en fil database?

Uanset hvad så vil stort set alle kunne køre på den hardware
du angiver.

Køre=starte og udføre et mindre load. Du kan ikke køre Amazon eller
Ebay på den hardware.

Arne

Fra : Fin

Dato : 05-09-10 20:47

"Arne Vajhøj" <arne@vajhoej.dk> wrote in message
> [...]
> du angiver.
>
> Køre=starte og udføre et mindre load. Du kan ikke køre Amazon eller

Ja - hvad kender "bønder til agurkesalat" ..og nu er jeg så bonden.

Vi fik bare at vide at selve databasen skal ligge på en server og det er en
sql-database.
Klienter henter/lagrer på/i den.
Det er et journaliseringsprogram med bl.a. grafisk beskrivelse af emner man
bruger på klienterne, men ikke det "store tegne/arkitekt-program" - meget
som sundhedsvæsnets journalsystem.

Undrer mig bare at det iflg sælger er så hardwarekrævende.

Mvh.
Fin

Fra : Chano Andersen

Dato : 05-09-10 21:03

Den 05-09-2010 21:47, Fin skrev:
> Undrer mig bare at det iflg sælger er så hardwarekrævende.

Sælger er, som du skriver, sælger. Han vil gerne sælge en masse ekstra,
som du ikke har brug for.

Det vil måske være en god idé, at få sælger til at levere nogle mere
konkrete specifikationer på programmet, og dets krav til anden software.
Og så kontakte en uafhængig konsulent, som kan kigge lidt på det, og se
om det er helt hen i skoven.

Der er f.eks. INGEN grund til at du køber en stor strømslugende,
kølingskrævende, støjende server, hvis du faktisk sagtens kan klare dig
med mindre, selvom det måske kan betyde at programmet ikke kører helt så
hurtigt som det kunne på større hardware.

Generelt så handler database performance mere om disken og rammene (RAM
bruges til at lager data fra disken, så den langsomme diskadgang
undgås.), end det handler om CPU kraft. Hvis CPU'en er et issue i et
database system, så arbejdes der enten med MEGET store data (F.eks.
billeder lagret direkte i databasen, frem for på disken med referance
til databasen), eller også er der tale om dårligt database design, og
endeligt kan der være tale om software der til går databasen på en ikke
optimal måde.

Så jeg ville personligt se om jeg kunne finde en konsulent der har
kendskab til det program du er ved at købe, og helst en der IKKE er i
lommen på sælger, som kan forklare dig hvad du vil støde på at problemer
hvis du insistere på at benytte den hardware du allerede har.

- Chano Andersen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 06-09-10 00:03

On 05-09-2010 15:47, Fin wrote:
> [...]
>>
> Ja - hvad kender "bønder til agurkesalat" ..og nu er jeg så bonden.
>
> Vi fik bare at vide at selve databasen skal ligge på en server og det er en

"en sql-database" ??

I har ikke overvejet at købe software hos et firma som ved noget om IT?

Hvis du skal købe bil så tager du vel heller ikke imod råd fra en
som anbefaler "sådan en tingest med 4 hjul"!

De må da for pokker kunne forklare hvad det er deres software kræver.

> [...]
> som sundhedsvæsnets journalsystem.
>
> Undrer mig bare at det iflg sælger er så hardwarekrævende.

Nu er der ikke noget i det du har beskrevet hidtil som siger
at det er hardware krævende.

"køre op en server" betyder formentligt bare at databasen
skal være på en central computers så den kan tilgåes fra
flere forskellige computere.

Arne

Fra : Bjarne K.

Dato : 10-09-10 09:26

"Fin" <Fin@nomail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Så vidt jeg ved har SQL-databaser eksisteret i mange år hvor
> processorer/frekvens osv osv var mindre. Er det noget andet nu ?

Det komme jo helt an på hvor vigtig adgangen til data er.

Hvis i kan leve med at data ikke er tilgængelig et par dage, hvis der ryger
en strømforsyning, og der skal købes en ny, så gå efter en billig pc.

Hvis det er vigtigt at der altid er adgang til data, så gå efter en server,
med raid, to strømforsyninger o.s.v De koster altså ikke mange håndøre nu om
dage.

Bjarne K.