Tyrkiet - dkroner eller euro?
Fra : simon

Dato : 04-09-10 09:42

Der er sikkert en del, der har været i Tyrkiet og kan svare mig
på følgende spørgsmål.
Hvad er bedst at tage med, når man vil veksle til Tyrkiske Lira,
dkr. eller euro? - eller skal man veksle det beløb herhjemme, man
regner med at bruge?

mvh
simon

Fra : Jet

Dato : 04-09-10 06:36

On 4 Sep., 11:41, simon <Fjern_nyhed.2...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Hvad er bedst at tage med, når man vil veksle til Tyrkiske Lira,
> dkr. eller euro? - eller skal man veksle det beløb herhjemme, man

Der er som regel lange køer i tyrkiske banker, der kan nemt gå 1
time !

/jet

Fra : Mogens

Dato : 04-09-10 19:41

simon wrote:
> [...]
> Hvad er bedst at tage med, når man vil veksle til Tyrkiske Lira,
> dkr. eller euro? - eller skal man veksle det beløb herhjemme, man

Godt råd: Skynd dig at afbestille rejsen og spar de penge det ville
koste at rejse til det skodsted. Ved godt det ikke besvarer dit
spørgsmål, men tro mig, du vil ærgre dig dybt og inderligt over at du
ikke fulgte mit råd når først du er dernede.

Fra : michael

Dato : 04-09-10 20:55

Mogens skrev:

> [...]
> spørgsmål, men tro mig, du vil ærgre dig dybt og inderligt over at du
> ikke fulgte mit råd når først du er dernede.

Det er sgu' en imponerende analyse, når du ikke engang ved hvor i
Tyrkiet, Simon skal hen.

/michael

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 05-09-10 08:19

Den 04-09-2010 20:41, Mogens skrev:

> [...]
> spørgsmål, men tro mig, du vil ærgre dig dybt og inderligt over at du
> ikke fulgte mit råd når først du er dernede.
Jeg har indtil nu kun været 2 minutter i Tyrkiet, men er nysgerrig efter
at komme der rigtigt, så jeg vil gerne høre, hvad du har at advare imod.

Jeg kender andre, som er glade for Tyrkiet, så dine evt. oplevelser er
ikke alles oplevelser.

Bjarne

Fra : Mogens

Dato : 05-09-10 10:52

Bjarne S Nielsen wrote:

> [...]
> at komme der rigtigt, så jeg vil gerne høre, hvad du har at advare imod.
>
> Jeg kender andre, som er glade for Tyrkiet, så dine evt. oplevelser er

- Lortevejr pånær i forår/forsommer og efterår
- Skodmentalitet med tiggeri/plageri overalt
- Brølende larm af deres tåbelige kalden til bøn i tide og utide
- Maden er elendig. Har godt læst at det tyrkiske køkken skulle være
blandt verdens bedste, men det vi fik overalt mindede om nogle
tredjedagsrester fra en billig buffet. Prøv evt. at se om du kan købe
ordentlig steak nogetsteds der ikke er lavet af ged.
- Prisniveauet er jobbet godt og grundigt i vejret på turiststederne
- Skodvaluta
- Ved ikke om de efterhånden har fået styr på elektriciteten, men den
ENESTE gang vi har været der, var der strømnedbrud i tide og utide.
- Alt for mange tyrkere, som absolut ikke har andet mål end at malke
flest mulige penge ud af sagesløse turister (hvor mange har eksempelvis
ikke mødt en "venlig" kameldriver der lige løfter kvindemennesket op på
sin kamel og efter 200 meter forlanger 500-1000 kr for begivenheden?)

Nævn mig lige een god ting ved Tyrkiet. Det skulle da lige være at det
trods alt ligger pænt langt væk fra Danmark.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 05-09-10 11:58

Den 05-09-2010 11:51, Mogens skrev:

> [...]
>
> Nævn mig lige een god ting ved Tyrkiet. Det skulle da lige være at det
> trods alt ligger pænt langt væk fra Danmark.
Det lyder som om en rejsebeskrivelse fra en ualmindeligt uheldig
charterturist, men det med vejret er altså ikke sandt. Da jeg var i
Bulgarien om sommeren, kunne jeg kigge over grænsen til Tyrkiet, hvor
vejret var nøjagtigt lige så smukt!

Jeg synes helt generelt, man burde afholde sig fra kødretter i de varme
lande, fordi du ikke har nogen mulighed for at kontrollere, hvordan
maden tilberedes og opbevares, heller ikke selvom det ser pænt ud.

Måske var det en idé at gå efter noget andet end de værste turistghettoer?
Hvis du f.eks. kunne fortælle, hvor du var så uheldig, så kan vi andre
prøve at finde noget andet.

I Danmark tilbeder vi inderligt den gud, der hedder Mammon. Er det
mindre tåbeligt?

Bjarne

Fra : Mogens

Dato : 05-09-10 13:11

Bjarne S Nielsen wrote:

> [...]
> prøve at finde noget andet.
>
> I Danmark tilbeder vi inderligt den gud, der hedder Mammon. Er det

Ja, enhver sin lyst. Givetvist findes der mennesker der synes godt om
Tyrkiet, nok specielt alle de som har været så uheldige (tåbelige) at
købe en (usælgelig) lejlighed dernede. Så har man nok et filter for
øjnene der udelukker det værste ubehag.

Om sommeren er der stegende hedt og for en normal nordbo et ulideligt
trælst sted at opholde sig. Om vinteren alt for koldt. Men bevares, det
kan da være et smukt og dejligt vejrmæssigt om forsommeren.

Der findes sikkert også steder der ikke er overbefolket med
kameldriverer, tæppe-, smykke- og guld sælgere, sælgere af alskens
komplet ragelse, stupide taxachaffører der forfølger folk brægende
"taxi-taxi" etc. etc., men næppe i Tyrkiet.

Jeg takker min gud for at jeg trods alt HAR været der og aldrig sætter
mine ben der igen.

Fra : søren brix

Dato : 09-09-10 14:18

"Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> men næppe i Tyrkiet.
>
> Jeg takker min gud for at jeg trods alt HAR været der og aldrig sætter

haha Mogens

du er da vist en af dem der så snart flyet er landet prøver at støve den
danske restaurent op hvor du kan få en frikadelle og en carlsberg.....

Fra : michael

Dato : 09-09-10 14:36

søren brix skrev:

> haha Mogens
>
> du er da vist en af dem der så snart flyet er landet prøver at støve den
> danske restaurent op hvor du kan få en frikadelle og en carlsberg.....

Eller har en bakke Stryhns og en pakke rugbrød med i kufferten!

Kedelig måde at holde ferie på.

/michael

Fra : Mogens

Dato : 09-09-10 19:32

søren brix wrote:

> haha Mogens
>
> du er da vist en af dem der så snart flyet er landet prøver at støve den
> danske restaurent op hvor du kan få en frikadelle og en carlsberg.....

Lige præcis ikke. Kunne aldrig drømme om andet end at leve mig mest
muligt ind i den lokale kultur. Det er jo charmen ved at rejse. Men
bryder mig ikke om turistskodsteder.

Fra : cykelsmeden

Dato : 09-09-10 20:02

Den 09-09-2010 20:32, Mogens skrev:

> Lige præcis ikke. Kunne aldrig drømme om andet end at leve mig mest
> muligt ind i den lokale kultur. Det er jo charmen ved at rejse. Men
> bryder mig ikke om turistskodsteder.

men kan altså ikke finde ud af at hoppe ombord på en lokalbus, køre
~10km+ og opleve et af verdens mest gæstfrie folkefærd, og i stedet
svine befolkningen til!!!

finn

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-09-10 20:10

Mogens skrev den 05-09-2010 11:51:

> - Lortevejr pånær i forår/forsommer og efterår

Hvad er lortevejr?

Vejret er altid dårligt for en eller anden?

Hvilket vejr forventede du?
Så du ikke rejseselskabets vejr-advis i rejsekataloget?

> - Skodmentalitet med tiggeri/plageri overalt

Mon ikke det snarere er din mentalitet som er skod.

> - Brølende larm af deres tåbelige kalden til bøn i tide og utide

Hvad forventede du?

> [...]
> tredjedagsrester fra en billig buffet. Prøv evt. at se om du kan købe
> ordentlig steak nogetsteds der ikke er lavet af ged.

Kan jeg slet slet ikke genkende fra det hotel vi boede på i Alanya.

Gode lokale retter; og noget mad af generel karakter til dem som ikke
rigtig turde det lokale køkken.

Ej heller de restauranet vi besøgte rundt om i byen eller de cafeteriaer
som vi besøgte på vores udflugter.

Hvis du forventer Restaurant Noma eller andet snob-mad...jamen så bliver
man naturligvis skuffet.

> - Prisniveauet er jobbet godt og grundigt i vejret på turiststederne

Ikke mere end andre turiststeder.

?

> [...]
> ikke mødt en "venlig" kameldriver der lige løfter kvindemennesket op på
> sin kamel og efter 200 meter forlanger 500-1000 kr for begivenheden?)

say what?

så vil jeg snarere sige, at det ikke er dig som kan regne hhv. aftale en
pris på forhånd.

> Nævn mig lige een god ting ved Tyrkiet. Det skulle da lige være at det
> trods alt ligger pænt langt væk fra Danmark.

Aner ikke hvilken del af Tyrkiet du var i hhv. hvilket rejseselskab du
fik din rejse igennem.

Min ferie i august2009 med BravoTours i Alanya var en perfekt ferie.

Hvad forventer du af en god ferie? Med hvilken mentalitet tager du afsted?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Mogens

Dato : 21-09-10 21:08

Carsten Riis wrote:

> Hvad er lortevejr?
Regn, somme tider koldt og blæsende forår / efterår. Vinter koldt. Mange
danskere søger et bedre klima end det danske, og det finder man så kun i
Tyrkiet relativt få uger/mdr. om året, Derimod er det eks. næsten altid
godt vejr på Canarieøerne.

> Vejret er altid dårligt for en eller anden?
>
> Hvilket vejr forventede du?
> Så du ikke rejseselskabets vejr-advis i rejsekataloget?

> Mon ikke det snarere er din mentalitet som er skod.

Ja, enhver sin lyst. Jeg vil godt kunne vælge at gå en tur uden at en
hvidløgsstinkende taxachauffør mener sig berettiget til at køre ud for
en brægende "taxi - taxi" som om det kun var ubegavede idioter som
vælger selv at gå. Og ja, det skete hver eneste gang vi valgt at gå ind
til bymidten af Alanya ude fra Kleopatra stranden.

> Hvad forventede du?

Næh du har ret - med den lortereligion skal de selvfølgelig sætte
højttalere automatiseret med båndoptagede messejammer på hvert
hushjørne. Kald det kultur, jeg kalder det primitivitet en excellence.

> [...]
> som vi besøgte på vores udflugter.
>
> Hvis du forventer Restaurant Noma eller andet snob-mad...jamen så bliver
Har aldrig været på Noma, og kommer det aldrig. Omvendt slæber jeg
heller ikke danske sild, rødbeder, leverpostej, spegepølse og andet med
i bagagen, men nyder normalt lokal skik, mad og andet. Men eneste
undtagelse so far var Alanya i Tyrkiet hvor jeg kom sulten hjem.
Lortebuffetmad er min konklusion, og der var intet der ligesom kunne
undskylde at man serverede sådan en gang hundeæde. Restauranterne så det
som deres ædleste opgave at snyde turisterne mest muligt.

> Ikke mere end andre turiststeder.
Jo, det er det. Var der godt nok for en nogle år siden, men netop i
Tyrkiet er priserne jobbet gevaldigt i vejret. Eks. på Canarieøerne er
priserne rimelige og har været stabile de sidste 5-10 år.

> say what?
>
> så vil jeg snarere sige, at det ikke er dig som kan regne hhv. aftale en
> pris på forhånd.

Når en hvidløgsstinkende kameldriver uden at spørge nærmest flår konen
op på kamelen, forventer du så at jeg skulle have forhandlet med
kreaturet først? Næh, hvis udyret ville lave en forretningsaftale, altså
mente at "ydelsen" skulle have en pris, kunne han vel have viftet med
sedlen først eller bræget det formentlig eneste ord han kunne på udenbys
"money - money".

> Aner ikke hvilken del af Tyrkiet du var i hhv. hvilket rejseselskab du
> fik din rejse igennem.
>
> Min ferie i august2009 med BravoTours i Alanya var en perfekt ferie.

Ja, du lyder som en af de ulyksalige fæhoveder som har køb lejlighed
dernede og med vold og magt skal forsøge at retfærdiggøre den helt
igennem tåbelige og spildte inevstering. Men det håber jeg trods alt
ikke for dig, for guderne skal vide at samtlige der har postet penge i
det lortesamfund vil erfare at de pange var så tabt for good.

> Hvad forventer du af en god ferie? Med hvilken mentalitet tager du afsted?

Jeg søger en anden kultur end den jeg kommer fra, men også et bedre
klima, og lever normalt på landets præmisser. Men det kan dog blive for
plat!

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-09-10 21:53

Mogens skrev den 21-09-2010 22:08:
> Ja, du lyder som en af de ulyksalige fæhoveder som har køb lejlighed
> dernede og med vold og magt skal forsøge at retfærdiggøre den helt
> igennem tåbelige og spildte inevstering.

Hvordan kommer du til den konklusion?

Jeg siger netop, at jeg var på hotel, var på ferie, brugte bravotours,
nævnte ovenikøbet perioden.

Måske kunne man mistænke dig for at have en lejlighed på canarieøerne
som du gerne vil pushe, da du forherliger canarieøerne og taler negativt
om Alanya. Begge dele på et meget tyndt grundlag.

Ud fra dine uddrag af dine oplevelser vil jeg snarere sige, at du ikke
har evnen til at sige fra overfor sælgere, hvilket egentlig er lidt
skægt når man ser din evne i det danske sprogs mindre venlige gloser,
når du omtaler/tiltaler andre mennesker som du overhovedet ikke kender

NB: Jeg har hverken fast ejendom i DK eller andre steder. Kun min
andelslejlighed her i Kbh, som ikke er til salg.
Endvidere ganske almindelig lønslave uden trang til de store
armbevægelser af økonomisk karakter.

Fra : simon

Dato : 22-09-10 08:24

> [...]
> spørgsmål, men tro mig, du vil ærgre dig dybt og inderligt over at du
> ikke fulgte mit råd når først du er dernede.
Hej.
Nu kan jeg så fortælle dig, at jeg var i Tyrkiet - Alanya.
Jeg fik "desværre" ikke det samme indtryk som dig, så du må
åbenbart have været uheldig.
De mennesker vi mødte, var både flinke og hjælpsomme, ligesom
vi ikke oplevede den sælgermentalitet, som vi har fundet i f.eks.
Ægypten, Marokko og Tunesien (de steder kommer vi aldrig mere).
Derimod kunne vi godt finde på at tage til Tyrkiet igen - dog
ikke til Alanya på grund af den lange bustur.
Jeg kan se, at der kom en masse skriverier ud af mit spørgsmål
om at veksle penge.
Jeg vekslede 500 kr. herhjemme for at have lidt til den første dag.
Ellers vekslede vi dkr. dernede, og kursen var rimelig god.
/simon