kattemad
Fra : Lk

Dato : 04-09-10 16:29

Hej

jeg har to 2 - årige katte. Lige fra vi fik dem har de fået mad fra
Hills i forskellige smagsvarianter. Vi har altid købt 5 eller 10 kilos
poser. Inden for det sidste halve år har det virket som om de ikke
rigtig kunne lide det mere og de spiste mindre og mindre af det,
specielt har det knebet med interessen når en af de store poser var ved
at være tom. Vi har så istedet købt lidt forskelligt mad til dem af
andre mærker, og i mindre poser - og de har spist det med varierende
begejstring.
Efter at at have læst kattemadstesten i Søndagsavisen idag har jeg så
købt en 2 kilos pose af det mærke, der vandt. Jeg snakkede lidt med
ekspedienten i butikken om problematikken med at kattene virker kræsne.
Hun sagde, at i princippet er katte slet ikke kræsne, fordi deres
fordøjelse er anderledes end vores. Og at det overhovedet ikke er smart,
at skift mærke af kattemad, fordi kattene får ondt i maven af at der
skiftes - idet de forskellige mærker fremstilles i forskellige lande, og
på forskellige måder, og at de rummer "forskellige bakterier".
Hun sagde, at katte havde allerbedst af at holde sig til det samme mærke
kattemad hele deres liv.
Måske er det bare mig, der tolker det som de ikke gider at spise det,
der er på bunden af 5 kilos posen Hvilke erfaringer har I andre med
eventuel kræsenhed - skifter I mærke af og til, eller holder I jer til
det samme mad ?
Vh Lise

Fra : Allan G

Dato : 04-09-10 16:39

"Lk" <mig28@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er på bunden af 5 kilos posen Hvilke erfaringer har I andre med
> eventuel kræsenhed - skifter I mærke af og til, eller holder I jer til det

Hej Lise
Jeg har 2 katte og 3 madskåle til tørfodder og iøjeblikket 4 forskelige
slags tørfodder.

Efter en grim oplevelse med en kat med nyrersvigt der ikke ville spise andet
en det han var van til, ja så prøver jeg at varierer deres fodder.

Derudover får de dåsemad hver dag, og når de er heldige en optøet sejfille.

Katte er vist nogle vanedyr, så jeg håber jeg gør det rigtige ved at give
dem flerer valg af tørfodder.
Det sjove er at alt bliver spist, men på forskellige tidspunkter.

Mvh Allan

Fra : battlefields

Dato : 04-09-10 18:58

> [...]
> er på bunden af 5 kilos posen Hvilke erfaringer har I andre med
> eventuel kræsenhed - skifter I mærke af og til, eller holder I jer til det

Hej Lise
Det kunne evt. hjælpe hvis du putter tørfoderet over i en spand (man kan få
specielle foderspande) så holder det smagen bedre.
Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 05-09-10 12:10

Den 04-09-2010 17:28, Lk skrev:
> [...]
> der er på bunden af 5 kilos posen Hvilke erfaringer har I andre med
> eventuel kræsenhed - skifter I mærke af og til, eller holder I jer til
Man bør altid være meget skeptisk over for ekspedienter i butikker.
De lyver ikke nødvendigvis altid, men det er godt at sammenligne med
oplysninger fra andre kilder.

Vi har mærket en gevaldig forskel (især i kattebakkerne) siden dengang,
da vi holdt op med supermarkedsmad og købte ordentlig tørfoder fra Zooplus.

Især varianter af det lidt dyre Proplan er Otto og Ravel meget glade
for. Det virker som om de i nogen grad kan mærke, hvad der passer bedst
til hver af dem, og de kaster sjældent op.

Vi bruger også diæt-mad fra Hills til Otto, anbefalet af den dyre læge,
men Otto supplerer med Proplan Adult Light, og ser ud til at have det
meget fint med det.

5 Kg sække er i overkanten. Det er meget vigtigt at lukke dem helt tæt
hver gang, fordi de små venner vurderer maden efter duft og ikke efter
udseende.

Bjarne

Fra : Lone

Dato : 13-09-10 06:56

> Man bør altid være meget skeptisk over for ekspedienter i butikker.

Lige præcis, de vil jo gerne have at kunderne holder sig til de
produkter de selv sælger.

Personligt er jeg af den overbevisning, at det er bedst at variere
hvad mitterne får. Dels pga. det Allan skriver, nemlig at de bliver
kræsne af kun at få én slags og det kan blive kritisk i en
sygdomssituation, dels pga. at selvom man kun fodrer med
kvalitetsmærker er der stadig store udsving i nærings-, vitamin- og
mineralindholdet i både de forskellige mærker men også indenfor det
samme mærke og ved at variere mener jeg man mindsker sandsynligheden
for fejlernæring.

Desuden har katte lige så vel som os individuel opfattelse af hvad der
er godt (eller – det har mine i hvert fald) én vil have rå fisk, en
anden foretrækker oksefars, en tredje spiser slet ikke råt kød og så
fremdeles. Mine sætter stor pris på variation, både i tørkost men også
i kødtyper og vådkost - sådan en pose vådkost man ikke har smagt før,
forsvinder ualmindeligt hurtigt ;)

Det med at de mister interessen når man er ved at være ved bunden af
posen, har jeg også været ude for. Jeg er ret sikker på at det er pga..
at produktet mister en del af sin duft og dermed ikke er så
tiltrækkende som det var i starten (så vidt jeg erindrer, er
lugtesansen vigtigere end smagssansen når katten afgør hvad der kan
spises og hvad der ikke kan).
Du kan evt. dele de store poser op i mindre portioner, lukke dem helt
tæt til, og så tage hul på en af gangen, eller som andre har foreslået
– hæld det over i en lufttæt beholder.

Lone

Fra : Allan G

Dato : 13-09-10 17:31

"Lone" <lonekjaer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Du kan evt. dele de store poser op i mindre portioner, lukke dem helt
tæt til, og så tage hul på en af gangen, eller som andre har foreslået
– hæld det over i en lufttæt beholder.

Lone

Det glemte jeg jo at skrive.
Jeg hælder maden på 10 L spande fra posen når den er åbnet.
Malerspande Ro på der har ikke været maling i og de er fødevarer
stemplet

Mvh Allan