Læsning i mobil
Fra : per andersen

Dato : 04-09-10 11:07

Jeg har bemærket, at visse sider i min mobil (android) kan skaleres,
således at teksten bliver læselig, hvorimod andre insisterer på at
beholde en fast sidebredde.
Jeg laver selv af og til forholdsvis somple sider, som godt kan læses.
Men jeg vil gerne være sikker på at evt. nye, herunder blogs, kan læses.
Hvad skal jeg gøre/ikke gøre?

mvh per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-09-10 11:21

Den 04-09-2010 12:07, per andersen skrev:
> Jeg har bemærket, at visse sider i min mobil (android) kan
> skaleres, således at teksten bliver læselig, hvorimod andre
> insisterer på at beholde en fast sidebredde.

Kan du give os eksempler på nogle sider, så vi kan tjekke
forskellen i deres koder?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med Screamer radio kan du lytte til og optage fra

Fra : per andersen

Dato : 04-09-10 14:30

Den 04-09-2010 12:20, Kim Ludvigsen skrev:

> Kan du give os eksempler på nogle sider, så vi kan tjekke forskellen i
> deres koder?

På denne
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=772847
er der tilsyneladende noget indsat grafik, der forhindrer, at
sidebredden kan formindskes tilstrækkeligt til at man kan læse den på en
mobil?
Lidt surt, når den faktisk er beregnet til mobilbrugere!

Denne, som er min egen, kan nedskaleres til alle størrelser:
http://www.grafolog.dk/

mvh per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-09-10 06:45

Den 04-09-2010 15:30, per andersen skrev:

> [...]
> læse den på en mobil?
> Lidt surt, når den faktisk er beregnet til mobilbrugere!

Det er et standard forum, som de så åbenbart ikke har kunnet
finde ud af at tilpasse - hvilket nu også kan være temmeligt
uoverskueligt.

Jeg har ikke selv en mobil med browser, så jeg kan ikke
tjekke, og jeg ved ikke, hvordan mobile browsere prøver at
tilpasse sidebredden. Jeg havde håbet, at andre ville svare
med konkret viden, jeg kan kun gætte.

Mit gæt er, at forummet angiver en sidebredde, der er for
bred, mens din angivne sidebredde tilsyneladende passer bedre.

Hvis du vil undgå samme problem som forummet, så benyt den
sidebredde, du benytter på grafolog.dk, eller undlad at
angive en fast bredde, men benyt i stedet max-width til at
angive en maksimal bredde, så du undgår for lange
tekstlinjer på en almindelig computer med meget plads i
indholdsruden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : per andersen

Dato : 09-09-10 12:12

Den 07-09-2010 07:45, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> benyt i stedet max-width til at angive en maksimal bredde, så du undgår
> for lange tekstlinjer på en almindelig computer med meget plads i

Tak, det var specielt det med angivelse af bredde, der interesserer mig.

mvh per