Kan man selv sætte stik på et netkabel? (l~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-10 08:42

Hej alle

Jeg kunne have valgt forskellige overskrifter. Sagen er at jeg
har fået fiber ind, og i den forbindelse lagde jeg om til
trådløst LAN istedet for kablet. Derved undgår jeg at skulle
trække et netkabel gennem et hul som netstikkene ikke kan komme
igennem.

Det viser sig så at hastigheden på LAN'et ligger omkring 13 Mbit
når der kopieres mellem to pc'er. Det overrasker mig sådan set
ikke. Men det er langsomt - specielt når jeg tænker på at mine to
nyeste pc'er begge har Gbit-netkort og jeg har en DLink der kan
trække det.

Jeg prøvede at sætte internet op trådløst på én router og LAN på
en anden med kabler. Det gik slet ikke. Windows 7 roder de to
netkort sammen, og det er det system jeg har på den sidste pc.
Hvis jeg fjerner Hjemmenetværk på det ene kort, forsvinder det
fra det andet også, og jeg kunne slet ikke få LAN'et op at køre
igen uden en geninstallation (men jeg ved ikke alt om W7). Jeg
ved ikke om det ville kunne køre mellem rene XP-systemer.

Det bedste ville være at trække et netkabel fra fiberboksen til
min hurtige router i rummet ved siden af og så lave kablede
forbindelser til de stationære computere. Men det kræver at jeg
selv kan sætte et stik på et netkabel. Hvor svært er det, og hvad
kræves der af redskaber?

En anden mulighed er at lave det kablede net med den hurtige
router og så sætte en anden router til at være bro til
internettet hvor de to routere forbindes trådløst. Kan det lade
sig gøre?

--
Bertel

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 02-09-10 09:04

On 02-09-2010 09:41 Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> forbindelser til de stationære computere. Men det kræver at jeg
> selv kan sætte et stik på et netkabel. Hvor svært er det, og hvad

Jeg har selv sådan et sæt her:
http://www.miljopc.dk/shop/netvaerkskit-zolid-499p.html

Deri ligger alt, hvad du skal bruge: RJ45-stik, specialværktøj, kabel,
vægudtag og en fin vejledning.

Naturligvis kan du sikkert købe både bedre og dyrere komponenter separat
(nok især kablet), men det er nu praktisk at have det hele samlet. Om
ikke andet, så kan du se, hvad du skal have fat i og se, om du kan finde
delene andre steder - tangen er her
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=25383

Det er ikke særlig svært at sætte stik på - man skal bare lige have
taget på det.

Mvh. Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"

Fra : Arne Keller

Dato : 02-09-10 10:26

On 2010-09-02 09:41, Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> trådløst LAN istedet for kablet. Derved undgår jeg at skulle
> trække et netkabel gennem et hul som netstikkene ikke kan komme

Den rigtige måde og det som vil give dig færrest problemer er at
installere et rigtigt installationskabel og 2 faste vægstik i dåser.

På den måde skal du bare have et hul på 6-8mm til kablet og derefter
monterer du så vægstikkene som er lettere at lave korrekt en løse han stik.

Dine enheder tilslutter du så til vægdåserne med færdige patchkabler.

For at anvende 1Gbps Ethernet behøver du "kun" Cat5E kabler og stik, men
jeg skulle anbefale at bruge Cat6 det vil give dig lidt margien hvis din
installation ikke er helt perfekt.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Max

Dato : 03-09-10 07:03

Hej Arne

> Den rigtige måde og det som vil give dig færrest problemer er at
> installere et rigtigt installationskabel og 2 faste vægstik i dåser.

Den "rigtige" måde er et kabel med et stik i hver ende.
Andre løsninger giver flere stik og flere fejlmuligheder.
Hvad der så er mest praktisk er en helt anden sag.

--
Mvh Max

Fra : Arne Keller

Dato : 03-09-10 08:38

On 2010-09-03 08:02, Max wrote:
> Hej Arne

> Den "rigtige" måde er et kabel med et stik i hver ende.

Mener du dermed at den Internationale, Amerikanske ,Europæiske og Danske
standard ikke beskriver en "rigtig" måde at bygge netværk på ?

Mener du dermed også at så godt som alle Danske virksomheder ikke ved
hvordan man bygger et "rigtigt" net ?

> Andre løsninger giver flere stik og flere fejlmuligheder.

Kabling komponenter er konstrueret til at anvendes præcis som jeg
skriver, det giver normalt færrest fejlmuligheder at anvende produkter
efter fabrikanternes anvisninger.

RJ45 hanstik er oprindeligt konstrueret til at montere på et fladkabel,
det kan man let gøre uden at påvirke ydelsen.

For at opnå Cat5E eller Cat6 ydelse skal parsnoningen ganske langt ind i
stikket, det er vanskeligt at udføre korrekt derfor har mange
producenter af kvalitets patchkabler specialstik som har spor som
bibeholder snoningen helt frem i stikket.
De stik som jeg har set i fri handel er ofte af Cat3/Cat5 typen som
kræver at lederne rettes ud, parrene snos op og alle lederne er
paralelle det sidste stykke frem til termineringspunktet.
Slut resultatet er at hvis man laver cat5E eller bedre patchkabler i
hånden bliver resultatet ofte dårligt.

Vægudtag derimod anvende hun stik som er konstrueret til at monteres ude
i "marken", de bedre producenter har udførlige installationsanvisninger
og stikkene er ofte konstrueret til at hjælpe installatøren med at
bibeholde snoningen helt frem til termineringspunktet, det går at den
uerfarne installatør har meget større chance for at opnå et
tilfredsstillende resultat med hun stik.

Som uerfaren installatør stiger risikoen for at lave fejl specielt hvis
man ikke har meget grundig vejledning fra producenten af det enkelte
komponent.

> Hvad der så er mest praktisk er en helt anden sag.

Der er normalt en god ide at have fast installation monteret på
bygningsdele og afsluttet i fast materiel på væggen.
Patchkablet tilsluttes og går ud til den den enhed man vil tilslutte,
det er på dette stykke af kablingen at skader oftest opstår, kablet
kommer i klemme, sidder fast i en kontorstol eller nogen falder i det.
Hvis sådane skader opstår udskiftes patchkablet og den faste
installation er uskadt.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-09-10 09:26

On Fri, 3 Sep 2010 08:02:30 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Arne

>Den "rigtige" måde er et kabel med et stik i hver ende.
>Andre løsninger giver flere stik og flere fejlmuligheder.
>Hvad der så er mest praktisk er en helt anden sag.

Ikke enig i at det er det rigtige, men til brug derhjemme kan det være
en praktisk løsning, men ikke nødvendigvis en korrekt løsning med
størst mulige sikkerhed for fejlfri netværkstransmition.

Der er altid større risiko ved en "installation" der er udført ved
bare at lægge en løs ledning mere eller mindre tilfældigt fra A til B,
sammenholdt med en korrekt fastgjort/udført fast installation.

Det "rigtige" i mest simple udgave.
Man har 2 netværks enheder der skal forbindes (og de ikke er i samme
lokale), fra hver enhed trækkes et patchkabel (blød leder) til et
patchpanel, patchpanelerne er forbundet indbyrdes med
installationskabel (stiv leder).

Netværks enhed A
Patchkabel
Patchpanel
installationskabel
Patchpanel
Patchkabel
Netværks enhed B

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-10 09:53

Hans Kjaergaard skrev:

> Det "rigtige" i mest simple udgave.

Jeg læser alle jeres guldkorn mens jeg overvejer hvad jeg vil.
Lige nu har jeg fundet en nødløsning der består i at jeg har
kablet pc'erne med den hurtige router. Det virker hvis jeg
deaktiverer de trådløse kort.

Når jeg så skal bruge internet fra en pc, deaktiverer jeg det
kablede netkort og aktiverer det trådløse. Så forbinder pc'en sig
til den anden router.

Det undrer mig at Windows ikke kan lave to forskellige net på to
forskellige netkort. Windows 7 er lidt mere drilagtig end XP, men
ingen af dem kan fungere fejlfrit med to kort aktiveret (eller
også er der noget jeg skal have lært?).

Jeg blev også overrasket da jeg tilfældigvis under et eksperiment
fik den ene pc kablet og den anden til at køre trådløs - begge på
samme router. Så gik kopieringen med ca. 54 Mbit. Det troede jeg
ikke man kunne opnå med en almindelig trådløs router (DLink
4300).

--
Bertel

Fra : Arne Keller

Dato : 03-09-10 10:30

On 2010-09-03 10:53, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg læser alle jeres guldkorn mens jeg overvejer hvad jeg vil.

Det er dig som skal leve med det og betale, så du bestemmer

Jeg tror alle er enige om at du skal forbinde så mange enheder som
praktisk muligt på kabler, det frigør mest mulig båndbredde til de
enheder som forbinder trådløst.

> [...]
> forskellige netkort. Windows 7 er lidt mere drilagtig end XP, men
> ingen af dem kan fungere fejlfrit med to kort aktiveret (eller

Jeg har observeret det samme, jeg tror den forbinder til det hurtigste
netværk som default. Men andre her eller i en Windows gruppe kender
sikker det rigtige svar.

> [...]
> samme router. Så gik kopieringen med ca. 54 Mbit. Det troede jeg
> ikke man kunne opnå med en almindelig trådløs router (DLink

En årsag er naturligvis at du kun har en klient på det trådløse netværk,
som derfor har hele båndbredden selv.
Med flere klienter sender du jo alle data 2 gange til AP og fra AP, somt
overhead.

Dit AP anvender 2 kanaler (2x54=108) D-Link skriver selv "Enhanced
wireless technology for optimal range and connectivity – up to 108Mbps"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-09-10 10:42

On Fri, 03 Sep 2010 10:53:19 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>forskellige netkort. Windows 7 er lidt mere drilagtig end XP, men
>ingen af dem kan fungere fejlfrit med to kort aktiveret (eller
Ja du kan ikke have 2 default gateways, det vil ikke virke, ligeså
skal de 2 netværk være i hvert sit subnet så de ikke overlapper
hinanden.

Så med et trådløst net på 192.168.0.X subnet 255.255.255.0 og et
kablet på 192.168.1.X subnet 255.255.255.0, og så kun default gatevay
på den forbindelse der har adgang til internettet, det var et skud vær
?

Lad dog systemet stå og sunde sig lidt når du har sat det op, en god
time er ikke at foragte, så er der chance for at div. tabeller og
router har fundet det nye netværk og tingene vil virke mere stabilt
når du afprøver.

Start med at pinge de forskellige enheder på IPadressen og derefter på
hostnavn, for hvis det første ikke vil virke kommer andet heller ikke
til det.

> [...]
>samme router. Så gik kopieringen med ca. 54 Mbit. Det troede jeg
>ikke man kunne opnå med en almindelig trådløs router (DLink
Det påstås at man kan komme op på 108, måske en reklame udregning "op
med 54, og ned med 54. 54+54=108" ?

/Hans

Fra : jos

Dato : 03-09-10 12:01

Jeg har forsøgt at gennemskue dit behov. Det ser for mig ud som du vil "køre
hurtigt" på dit lan og er lidt ligeglad når det er via internet, og du
derfor "skifter" mellem trådet med hurtig switch og trådløs og derimellem
accepterer skift af netkort.??
Du burde i stedet kunne beholde dit trådede net med høj hastighed, men uden
default gatevay som eks.
192.168.1.x /255.255.255.0
og så sætte de trådløse op til eks
192.168.2.x /255.255.255.0 men med default gateway = <den trådløse routerIP>

har jeg forstået korrekt?

finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-10 13:02

jos skrev:

> Jeg har forsøgt at gennemskue dit behov. Det ser for mig ud som du vil "køre
> hurtigt" på dit lan og er lidt ligeglad når det er via internet,

Min fiberforbindelse er 15 Mbit. Det stiller ikke så store krav
til lokalhastigheden. Når jeg derimod flytter filer mellem
computerne, må det gerne gå tjep.

> [...]
> og så sætte de trådløse op til eks
> 192.168.2.x /255.255.255.0 men med default gateway = <den trådløse routerIP>

Ja, det er den løsning jeg prøver lige nu. Windows 7 kan godt
finde ud af det. Jeg er ved at prøve med XP.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-10 13:18

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, det er den løsning jeg prøver lige nu. Windows 7 kan godt
> finde ud af det. Jeg er ved at prøve med XP.

Det virker også som det skal.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-10 12:52

Hans Kjaergaard skrev:

> Ja du kan ikke have 2 default gateways,

[Klasken for panden] Nej, naturligvis.

> det vil ikke virke, ligeså skal de 2 netværk være i hvert sit subnet
> så de ikke overlapper hinanden.

Ja, det havde jeg husket. Jeg skal lige have fikset gateway, så
melder jeg tilbage.

> Det påstås at man kan komme op på 108, måske en reklame udregning "op
> med 54, og ned med 54. 54+54=108" ?

Routeren pumper sikkert med 108, men konflikter fra et andet
apparat (pc'en der skal betjenes) halverer hastigheden. Jeg
regner med (og oplever) at man kan køre 27 Mbit med én pc på en
almindelig router.

Det er faktisk en god router jeg i sin tid fik købt. Med kun de
to nye pc'er på begge med 1 Gbit netkort er hastigheden så tæt på
1 Gbit som den kan komme.

--
Bertel

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-09-10 12:19

On 09/03/2010 10:53 AM, Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> forskellige netkort. Windows 7 er lidt mere drilagtig end XP, men
> ingen af dem kan fungere fejlfrit med to kort aktiveret (eller

Prøv at google "Interface metric" og se om det er en hjælp.

Brug "route print" kommandoen i en command prompt til at se hvilken
vej den bruger til pakkerne. Så kan du prøve manuelt at pille ved
Interface metric værdierne for at tvinge dem den rigtige vej.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Mobile: +45 22 12 53 25

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-09-10 11:00

On Thu, 02 Sep 2010 09:41:39 +0200, Bertel Lund Hansen
> [...]

>ikke. Men det er langsomt - specielt når jeg tænker på at mine to
>nyeste pc'er begge har Gbit-netkort og jeg har en DLink der kan
Har du gigabit i dine netværksenheder så er det alt andet lige usmart
at vælge trådløst, det skal da være kablet.

>....Men det kræver at jeg
>selv kan sætte et stik på et netkabel. Hvor svært er det, og hvad
>kræves der af redskaber?
Det er ikke svært, det kræver dog at man har alm. finteknisk snilde og
så det rette værktøj, nemlig en RJ45 crimptang, de kan fås i mange
varianter, det bedste er en hvor der trykkes enes og parallet ned på
stikkets ben/stifter, men til et engangs show er den billigste du kan
finde god nok, bare sørg for at kablet er langt nok så du kan klippe
fejlmonterede stik af og prøve igen.

Mht. stik så skal de være egnede til kablet, der findes stik til hhv.
fladt og rundt kabel når man kun ser på selve kabelformen, der findes
dertil også stik til hhv. blød og stil ledet kabel, dvs. 4 typer. Få
den rigtige type og køb rigeligt.

Mht. montagen så vær opmærksom på rækkefælgen af lederne i stikket og
at du får vendt stikket korrekt mht. låsetappen.
Rækkefølgen kan du evt. lure i det stik du har klippet af, evt.
sammenholdt med de 2 varianter der normalt benyttes (568A / 568B)
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm.

En helt anden mulighed er at få en elektrikker til at komme og
monterer stikket, han har nok både tang, stik og erfaring i at benytte
dette. Det behøber ikke være ret meget dyere end at købe en tang /
stik selv. Det kan også være at den lokale PC forhandler kan lokkes
forbi en dag efter fyraften og for en hund eller to klare montagen.

>En anden mulighed er at lave det kablede net med den hurtige
>router og så sætte en anden router til at være bro til
>internettet hvor de to routere forbindes trådløst. Kan det lade
>sig gøre?
Ja, men de 2 enheder bør være af samme fabrikat og af fabrikanten
godkent/egnet til dette.
Miks af fabrikater kan give nedsat hastighed hvis det ellers lykkeds
at få hul igemmen.

/Hans