Chilisovs og i olie
Fra : Emil

Dato : 01-09-10 23:57

Hej

Fra mine noter, sakset på nettet.

m.v.h. Emil
---oooOooo---

Chilisovs

Masser af røde chili-et ordentligt skvæt olivenolie samt en 1/2 flaske
rødvin (resten kan evt.indtages som belønning under arbejdet!).
Det koges 10–15 minutter hvorefter blandingen blendes.
Herefter koges massen ind til det har en passende konsistens.

Man tilsætter salt (der skal bruges en del og man må smage sig frem)
samt enten lidt eddike eller citronsyre efter samme princip.
Atamon tilsættes efter dosering og sovsen hældes på passende flasker.

Kan holde sig i flere år og er bare god til alle formål.
---oooOooo---

Chili i olie

Jeg selv syntes at chili er pragtfuldt. jeg køber tørrede chili flager
og kommer dem i glas og hælder olie over så det dækker. stiller dem i
køleskabet og efter nogle dage kan både olie og flager bruges i
madlavning. når olien er opbrugt kommer jeg bare mere olie over.

Jeg har skåret alle mine i små skiver med kerner og det hele og lagt
dem i et skollet glas og hældt olie over. Så kan du bruge dem til at
pensle kød med og dermed bare lade være med at pensle børnenes kød.
Det kan så også bruges til at hælde i fyldte pita brød mm. Alt slags
olie kan bruges.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-09-10 11:03

Emil wrote:

> Det kan så også bruges til at hælde i fyldte pita brød mm.

Har du tilfældigvis en opskrift på den chilisovs man får til pitabrød på
kebabstederne?

Fra : Emil

Dato : 03-09-10 20:10

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

>Har du tilfældigvis en opskrift på den chilisovs man får til pitabrød på
>kebabstederne?

Egentligt ikke, men hvis du ikke kan finde en god opskrift, er det
måske fordi du søger på kebab.
Prøv at Google med disse to ord: chilisovs shawarma
Så myldrer det frem med gode forslag.

Shawarma er det arabiske navn for en ret, som på tyrkisk hedder döner
kebab.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 03-09-10 20:40

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

> [...]

Jeg blev da selv lidt interesseret, og her under TV-avisen fandt jeg
en opskrift som roses af af mange, og som findes på mange hjemmesider:

______________________________________

Chili Sauce
1 Glas Soltøret tomater i olie
3 spk. Tøret Chili Flager (Helst fra en etnisk pusher santa maria er
bare ikke det samme)
1/2 Tsk. Hvidløgs pulver
1 Tsk. Garam Masala (Også fra den etniske)
1/2 Tsk. Salt
1 Tsk. Cayenne peber
1 Tsk. Citron saft
2 Tsk. Sukker
180 G Tomat pure (4 af de helt små dåser)
Neutral olie IKKE OLIVENOLIE ( jeg har brugt koltpresset raps olie)

Hæld det øverste af olien fra de soltøret tomater de skal ikke drænes
for olie bare lige hæld det værste fra i en skål. Blend tomaterne i en
blender til de er godt blændet og en ensartet masse. hæld dem op i
skålen til olien, tilføj alle de andre ingredienser og rør godt rundt.
nu skal der så olie på og det er på slum men der skal altså en del i
så vær ikke bange rør imens og tilføj olie til det ligesom er mættet.
hæld det hele i et stort skoldet syltetøjglas og stil det i køleskabet
2-3 timer. kik på glasset for at se om der er nok olie i det skal være
så der lige skiller 1-2mm olie på toppen. er der ikke det så kom mere
på og rør rundt tjek igen efter et par timer. det er vigtigt at der er
så meget olie.

Det skal stå i køleskabet mindst 2 dage inden man spiser af det,
ellers er de tørret chili flager gummiagtige og ikke rare at spise.
Denne opskrift er Ca. lige så stærk som dem på shawarma baren. den er
god stærk men ikke brændende. er man ikke til så stærk chili kan man
starte med 2 spk chili flager og ingen cayenne peber. man kan jo
tilføje mere senere men lad det stå 2-3 dage inden man smager til. man
kan ikke smage en skid lige nå man lige har rørt det.
____________________________________

Hvis du selv prøver opskriften, så meld lige tilbage, for den ser god
ud.

Vær opmærksom på, at Garam Masala _skal_ købes fra en etnisk butik, da
udgaverne i supermarkederne er helt forkerte i smagen (støv).

m.v.h. Emil

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-09-10 20:46

Emil wrote:

> Egentligt ikke, men hvis du ikke kan finde en god opskrift, er det
> måske fordi du søger på kebab.

Jeg kan finde masser med google, men dine opskrifter er ofte
spændende/anderledes så derfor ville jeg høre om DU havde en god en

> Shawarma er det arabiske navn for en ret, som på tyrkisk hedder döner
> kebab.

Evet, biliyorum! Türkce konusuyorum :)

Eller på dansk: Jeg ved det! Jeg taler tyrkisk :)

Döner er en udvidet form af dönmek som betyder at dreje eller rotere.
Sjovt nok kommer det arabiske shawarma fra det tyrkiske çevirmek som
også betyder at dreje, så det ender altså i tyrkiet uanset hvad!

Som et kuriosum, så betyder çevirmek også at oversætte - man "drejer" en
sætning, så at sige.

Og når vi nu er ved det, så er der jo kåldolmere, som er en fordansket
(forsvensket?) form af vindolmere, fyldte vinblade. På tyrkisk dolma, af
dolmak=fylde, stoppe. Smager i øvrigt fantastisk.

Martin

Fra : Emil

Dato : 03-09-10 21:57

Martin Larsen wrote:

>Jeg kan finde masser med google, men dine opskrifter er ofte
>spændende/anderledes så derfor ville jeg høre om DU havde en god en

Tak! Men jeg er slet ikke færdig med at udforske det danske/nordiske
køkken, og jeg har bestemt mig for først at gå videre, når jeg
behersker det grundlæggende i de retter, som jeg foretrækker.
Men dette forhindrer mig ikke i at lave en god del svinkeærinder til
anden mad.

>Evet, biliyorum! Türkce konusuyorum :)
>Eller på dansk: Jeg ved det! Jeg taler tyrkisk :)

Så er jeg dælme, dolmak glad for, at du skriver på dansk

>Og når vi nu er ved det, så er der jo kåldolmere, som er en fordansket
>(forsvensket?) form af vindolmere, fyldte vinblade. På tyrkisk dolma, af
>dolmak=fylde, stoppe. Smager i øvrigt fantastisk.

Helt enig. Du bør starte en ny tråd om dolmere, da vinbladene synger
på sidste vers, og hvidkålen på det første eller andet.

m.v.h. Emil