|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Signalflag klistermærke Fra : HKN
 | 
 Dato :  30-08-10 14:39
 | 
 |  | Er der nogen her i gruppen, der ved hvor man finder det her klistermærke
 hvor alle signalflagene er samlet, som man kan hve siddende i cockpittet?
 Jeg synes ofte der er diskussion om de forskellige standere, når vi sejler
 kapsejlads....
 
 Det skal helst være i en version uden alt for meget reklamelogo.
 
 Mvh
 Henrik
 
 
 
 |  |  | 
  Søren Badstue (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Badstue
 | 
 Dato :  30-08-10 18:43
 | 
 |  | "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4c7bb45c$0$50450$14726298@news.sunsite.dk...
 > Er der nogen her i gruppen, der ved hvor man finder det her klistermærke
 > hvor alle signalflagene er samlet, som man kan hve siddende i cockpittet?
 > Jeg synes ofte der er diskussion om de forskellige standere, når vi sejler
 > kapsejlads....
 
 Dansk Sejlunion har dem. De blev sendt ud til alle med målerbrev sidste
 forår, så hvis båden sejler kapsejlads skulle den have fået sammen med
 regelbogen (Man kan/må jo ikke deltage i kapsejlads uden gyldigt målerbrev!)
 
 Men bortset fra det, så har Sejlunionen dem også til salg. Jeg kender ikke
 prisen, men husker den som værende yderst rimelig.
 
 Venligst,
 Søren Badstue
 
 >
 > Det skal helst være i en version uden alt for meget reklamelogo.
 >
 
 
 
 |  |  | 
  Lars Kristensen (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Kristensen
 | 
 Dato :  30-08-10 19:15
 | 
 |  | 
 
            Søren Badstue wrote:
 > (Man kan/må jo ikke deltage i kapsejlads uden gyldigt målerbrev!)
 Selvfølgelig må man da det. Der findes da kapsejladser hvortil der ikke 
 kræves målerbreve. Det er så ikke, svjv, kapsejladsreglerne man sejler 
 efter men de almindelige søvejsregler.
 Tag f.eks. et kig på Sjælland Rundt På Indersiden:
http://www.srpi.dk Her deltager både kapsejlere, tursejlere og motorbåde i konkurrencen. 
 Kapsejlerne sejler indbyrdes efter ISAFs kapsejladsregler, med målerbrev 
 og hele pivtøjet og naturligvis efter søvejsreglerne i fht. alle andre. 
 Tursejlere og motorbåde sejler efter søvejsreglerne samt et sæt 
 sejladsbestemmelser der definerer hvorledes og hvor de skal sejle. 
 Motorbådene har desuden en række opgaver de skal løse under vejs.
 SRPI er vel i øvrigt ved at være et af Danmarks største tilbagevendende 
 stævner talt på antal deltagende besætninger, så noget må der da gøres 
 rigtig - og det på trods af flere gange med elendigt vejr (læs: regn, 
 rigtig meget regn).
 - Lars
            
             |  |  | 
   Søren Badstue (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Badstue
 | 
 Dato :  30-08-10 19:41
 | 
 |  | 
 "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4c7bf50a$0$36574$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Søren Badstue wrote:
 >
 >> (Man kan/må jo ikke deltage i kapsejlads uden gyldigt målerbrev!)
 >
 > Selvfølgelig må man da det.
 Det har du til dels ret i. Man kan jo godt aftale at sejle om kap uden at 
 skulle have målerbrev osv.
 Sjælland Rundt På Indersiden skriver i deres sejladsbestemmelser: 
 "Kapsejlere følger de til enhver tid gældende kapsejladsregler"
 Og i kapsejladsreglerne står der som en DS forskrift til regel 78 at alle 
 der har DS som national myndighed skal, ved deltagelse i kapsejlads, have et 
 gyldigt målerbrev, klassebevis eller startlicens udstedt af DS eller anden 
 organisation godkendt af DS til dette (og en hel masse andet bl.a. omkring 
 sejlknapper mv).
 Denne forskrift kan (naturligvis) ikke ændres jævnfør forskrift til regel 
 88.
 Ergo skal alle der sejler Sjælland Rundt På Indersiden som kapsejlads have 
 målerbrev - Det står i reglerne.
 Mvh
 Søren
 Der findes da kapsejladser hvortil der ikke
 > kræves målerbreve. Det er så ikke, svjv, kapsejladsreglerne man sejler 
 > efter men de almindelige søvejsregler.
 > Tag f.eks. et kig på Sjælland Rundt På Indersiden:
 > http://www.srpi.dk > Her deltager både kapsejlere, tursejlere og motorbåde i konkurrencen. 
 > Kapsejlerne sejler indbyrdes efter ISAFs kapsejladsregler, med målerbrev 
 > og hele pivtøjet og naturligvis efter søvejsreglerne i fht. alle andre. 
 > Tursejlere og motorbåde sejler efter søvejsreglerne samt et sæt 
 > sejladsbestemmelser der definerer hvorledes og hvor de skal sejle. 
 > Motorbådene har desuden en række opgaver de skal løse under vejs.
 >
 > SRPI er vel i øvrigt ved at være et af Danmarks største tilbagevendende 
 > stævner talt på antal deltagende besætninger, så noget må der da gøres 
 > rigtig - og det på trods af flere gange med elendigt vejr (læs: regn, 
 > rigtig meget regn).
 >
 > - Lars 
            
             |  |  | 
    Lars Kristensen (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Kristensen
 | 
 Dato :  30-08-10 20:25
 | 
 |  | Søren Badstue wrote:
 > "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4c7bf50a$0$36574$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Søren Badstue wrote:
 >>
 >>> (Man kan/må jo ikke deltage i kapsejlads uden gyldigt målerbrev!)
 >> Selvfølgelig må man da det.
 >
 > Det har du til dels ret i. Man kan jo godt aftale at sejle om kap uden at
 > skulle have målerbrev osv.
 >
 > Sjælland Rundt På Indersiden skriver i deres sejladsbestemmelser:
 > "Kapsejlere følger de til enhver tid gældende kapsejladsregler"
 > Og i kapsejladsreglerne står der som en DS forskrift til regel 78 at alle
 > der har DS som national myndighed skal, ved deltagelse i kapsejlads, have et
 > gyldigt målerbrev, klassebevis eller startlicens udstedt af DS eller anden
 > organisation godkendt af DS til dette (og en hel masse andet bl.a. omkring
 > sejlknapper mv).
 > Denne forskrift kan (naturligvis) ikke ændres jævnfør forskrift til regel
 > 88.
 >
 > Ergo skal alle der sejler Sjælland Rundt På Indersiden som kapsejlads have
 > målerbrev - Det står i reglerne.
 
 Mjae, nu kommer vi jo nok ud i ordkløveri for hvornår sejler man kapsejlads?
 SRPI er delt op i kategorierne kapsejlere, tursejlere og motorbådsløb.
 Jeg vil nu påstå at tursejlerne og motorbådene også sejler en form for
 kapsejlads, men dog ikke efter ISAFs internationale kapsejladsregler.
 
 Jeg er godt klar over at de internationale kapsejladsregler klart
 definerer hvornår man sejler kapsejlads, men det er jo kun en definition
 vedtaget i det sæt regler gældende for både der er underlagt dem. Men
 hvad med bådene der ikke er - de kan vel godt sejle kapsejlads efter et
 andet sæt regler?
 
 Uden at skulle excellere for meget mere rundt i definitioner osv. var
 min pointe kun at man godt kan sejle en eller anden form for kapsejlads
 uden at have et DS målebrev.
 
 - Lars
 
 
 |  |  | 
     Søren Badstue (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Badstue
 | 
 Dato :  30-08-10 20:47
 | 
 |  | 
 "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4c7c059f$0$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Søren Badstue wrote:
 >
 > Mjae, nu kommer vi jo nok ud i ordkløveri for hvornår sejler man 
 > kapsejlads?
 > SRPI er delt op i kategorierne kapsejlere, tursejlere og motorbådsløb. Jeg 
 > vil nu påstå at tursejlerne og motorbådene også sejler en form for 
 > kapsejlads, men dog ikke efter ISAFs internationale kapsejladsregler.
 >
 > Jeg er godt klar over at de internationale kapsejladsregler klart 
 > definerer hvornår man sejler kapsejlads, men det er jo kun en definition 
 > vedtaget i det sæt regler gældende for både der er underlagt dem. Men hvad 
 > med bådene der ikke er - de kan vel godt sejle kapsejlads efter et andet 
 > sæt regler?
 >
 > Uden at skulle excellere for meget mere rundt i definitioner osv. var min 
 > pointe kun at man godt kan sejle en eller anden form for kapsejlads uden 
 > at have et DS målebrev.
 >
 Jeg tror faktisk det lyder som om vi er enige    Du har ret i at man godt 
 kan sejle om kap uden at være underlagt nogen regler - "Hvem kommer først 
 rundt om øen" f.eks.
 Præsis som at jeg kan aftale med naboen at vi løber om kap ned til 
 pizzariaet    Min pointe var blot, at så snart man benytter sig af kapsejladsreglerne, så 
 er man underlagt dem, og skal følge dem. I reglen står der jo faktisk klart 
 at den gælder ved "enhver(!) kapsejlads" for "enhver båd der har DS som sin 
 nationale myndighed" - Og det har man, hvis man er medlem af en klub under 
 DS.
 Men jeg tror som sagt vi er relativt enige. Problemet opstår når folk ikke 
 er klar over at det kræves når man benytter kapsejladsreglerne - Men det er 
 vist ikke tilfældet her    Så kan man overveje ordet "kapsejlads" i den før omtalte DS forskrift... Der 
 er jo to muligheder, som jeg ser det: "Kapsejlads er når man sejler om kap" 
 eller "Kapsejlads er når man sejler efter kapsejladsreglerne".
 Det er nok ikke noget hele verden kan blive enige om, men så længe man er 
 klar over reglen, så mener jeg man er kommet rigtig langt.
 Næste skridt er at arrangørerne vælger at overholde den    Mvh
 Søren 
            
             |  |  | 
  HKN (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  30-08-10 19:55
 | 
 |  | Jeg har kigget på sejlunionens hjemmeside, men finder dem ikke.
 
 Desuden er det ikke korrekt at jeg "skal" have målerbrev for at sejle
 kapsejlads - jeg da deltaget i vores tirsdagssejladser sammen med adskillige
 andre både, som heller ikke har målerbrev, i en længere årrække. Det er
 korrekt at der til visse kapsejladser kræves målerbrev.
 
 Mvh
 Henrik
 
 "Søren Badstue" <soren@b-a-d-s-t-u-e-fjern-alle.name> wrote in message
 news:4c7bedb7$0$4817$9f626990@news.telelet.dk...
 > "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:4c7bb45c$0$50450$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Er der nogen her i gruppen, der ved hvor man finder det her klistermærke
 >> hvor alle signalflagene er samlet, som man kan hve siddende i cockpittet?
 >> Jeg synes ofte der er diskussion om de forskellige standere, når vi
 >> sejler kapsejlads....
 >
 > Dansk Sejlunion har dem. De blev sendt ud til alle med målerbrev sidste
 > forår, så hvis båden sejler kapsejlads skulle den have fået sammen med
 > regelbogen (Man kan/må jo ikke deltage i kapsejlads uden gyldigt
 > målerbrev!)
 >
 > Men bortset fra det, så har Sejlunionen dem også til salg. Jeg kender ikke
 > prisen, men husker den som værende yderst rimelig.
 >
 > Venligst,
 > Søren Badstue
 >
 >>
 >> Det skal helst være i en version uden alt for meget reklamelogo.
 >>
 >
 
 
 |  |  | 
   Søren Badstue (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Badstue
 | 
 Dato :  30-08-10 20:34
 | 
 |  | 
 "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:4c7bfe90$0$50453$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg har kigget på sejlunionens hjemmeside, men finder dem ikke.
 >
 > Desuden er det ikke korrekt at jeg "skal" have målerbrev for at sejle 
 > kapsejlads - jeg da deltaget i vores tirsdagssejladser sammen med 
 > adskillige andre både, som heller ikke har målerbrev, i en længere 
 > årrække. Det er korrekt at der til visse kapsejladser kræves målerbrev.
 Det er korrekt at det ikke er på hjemmesiden - Jeg ved ikke hvorfor. Men jeg 
 ved også positivt at de findes i kassevis    Så tag og ring dem op. Det er Mikael der sidder med dem.
 Mht. målerbrev er jeg godt klar over at visse arrangører ser stort på det, 
 men hvis man sejler efter kapsejladsreglerne, så kræves der faktisk 
 målerbrev eller klassebevis.
 Det stor som en DS forskrift til regel 78 i kapsejladsreglerne. Det er en 
 regel der gælder for alle både der er medlem af en klub under DS, og denne 
 gælder ved alt kapsejlads hvor der sejles efter kapsejladsreglerne - Uanset 
 antal både, udbredelse og andet.
 Det er faktisk et problem at nogle vælger at bruge den service som 
 kapsejladsreglerne er, uden at ville overholde de relger som følge med. Husk 
 på DS bruger mange resourcer på at oversætte regler, have et appel-udvalg, 
 uddanne kapsejladsledere osv.
 Det var også derfor jeg valgte at komme med kommentaren om, at der kræves 
 målerbrev - Der er mange der ikke er klar over det fordi arrangøren ser 
 stort på reglerne.
 Når alt dette er sagt, man man naturligvis vælge at aftale at sejle om kap 
 "rundt om øen" hver tirsdag, eller hvad man nu gør. Lige så vel som jeg kan 
 løbe om kap med naboen uden at være underlagt nogen regler.
 Men så snart man benytter kapsejladsreglerne, så kræves der målerbrev: 
http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSKapsejlads/Kapsejladsregler/RRS2009-2012.pdf  - 
 -> Side 50
 Venligst,
 Søren
 > Mvh
 > Henrik
            
             |  |  | 
    HKN (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  30-08-10 20:54
 | 
 |  | 
 
            Tak - jeg vil kontakte dem.
 Jeg kan sagtens følge dine argumenter, men kan blot konstatere at i de 40+ 
 år jeg har sejlet kapsejlads i div. klubber aldrig er blevet bedt om at 
 stille med et målerbrev - når vi vel at mærke taler kølbådssejlads. I 
 jolleafdelingerne er det noget andet.
 Jeg vil ligeledes tro at det nok er reglen i mere end 90% af klubberne 
 herhjemme, og at de i vid udstrækning sejler efter kapsejladsreglerne. Jeg 
 har ihvertfald aldrig hørt at der kun skulle sejles efter de almindelige 
 vigepligtsregler.
 Mvh
 Henrik
 "Søren Badstue" <soren@b-a-d-s-t-u-e-fjern-alle.name> wrote in message 
 news:4c7c0792$0$4823$9f626990@news.telelet.dk...
 >
 > "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:4c7bfe90$0$50453$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg har kigget på sejlunionens hjemmeside, men finder dem ikke.
 >>
 >> Desuden er det ikke korrekt at jeg "skal" have målerbrev for at sejle 
 >> kapsejlads - jeg da deltaget i vores tirsdagssejladser sammen med 
 >> adskillige andre både, som heller ikke har målerbrev, i en længere 
 >> årrække. Det er korrekt at der til visse kapsejladser kræves målerbrev.
 >
 > Det er korrekt at det ikke er på hjemmesiden - Jeg ved ikke hvorfor. Men 
 > jeg ved også positivt at de findes i kassevis    > Så tag og ring dem op. Det er Mikael der sidder med dem.
 >
 > Mht. målerbrev er jeg godt klar over at visse arrangører ser stort på det, 
 > men hvis man sejler efter kapsejladsreglerne, så kræves der faktisk 
 > målerbrev eller klassebevis.
 > Det stor som en DS forskrift til regel 78 i kapsejladsreglerne. Det er en 
 > regel der gælder for alle både der er medlem af en klub under DS, og denne 
 > gælder ved alt kapsejlads hvor der sejles efter kapsejladsreglerne - 
 > Uanset antal både, udbredelse og andet.
 >
 > Det er faktisk et problem at nogle vælger at bruge den service som 
 > kapsejladsreglerne er, uden at ville overholde de relger som følge med. 
 > Husk på DS bruger mange resourcer på at oversætte regler, have et 
 > appel-udvalg, uddanne kapsejladsledere osv.
 > Det var også derfor jeg valgte at komme med kommentaren om, at der kræves 
 > målerbrev - Der er mange der ikke er klar over det fordi arrangøren ser 
 > stort på reglerne.
 >
 > Når alt dette er sagt, man man naturligvis vælge at aftale at sejle om kap 
 > "rundt om øen" hver tirsdag, eller hvad man nu gør. Lige så vel som jeg 
 > kan løbe om kap med naboen uden at være underlagt nogen regler.
 > Men så snart man benytter kapsejladsreglerne, så kræves der målerbrev: 
 > http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSKapsejlads/Kapsejladsregler/RRS2009-2012.pdf  - 
 >  -> Side 50
 >
 > Venligst,
 > Søren
 >
 >> Mvh
 >> Henrik
 >
 > 
            
             |  |  | 
     Søren Badstue (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Badstue
 | 
 Dato :  30-08-10 21:01
 | 
 |  | 
 
            "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:4c7c0c5e$0$50449$14726298@news.sunsite.dk...
 > Tak - jeg vil kontakte dem.
 >
 > Jeg kan sagtens følge dine argumenter, men kan blot konstatere at i de 40+ 
 > år jeg har sejlet kapsejlads i div. klubber aldrig er blevet bedt om at 
 > stille med et målerbrev - når vi vel at mærke taler kølbådssejlads. I 
 > jolleafdelingerne er det noget andet.
 >
 > Jeg vil ligeledes tro at det nok er reglen i mere end 90% af klubberne 
 > herhjemme, og at de i vid udstrækning sejler efter kapsejladsreglerne. Jeg 
 > har ihvertfald aldrig hørt at der kun skulle sejles efter de almindelige 
 > vigepligtsregler.
 >
 Om det er så meget som 90% skal jeg ikke kunne sige, men det er sikkert et 
 meget stort antal - Det er jeg helt enig i! Desværre gør det jo kun 
 problemet større...
 I min lokale klub er jeg ikke sikker på om der bedes om målerbrev, men jeg 
 er helt sikker på de tilmeldte både som minimum bliver tjekket på 
http://websejler.dk/  for gyldigt målerbrev.
 Mvh
 Søren 
            
             |  |  | 
    Kent Friis (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Friis
 | 
 Dato :  30-08-10 21:12
 | 
 |  | 
 
            Den Mon, 30 Aug 2010 21:33:38 +0200 skrev Søren Badstue:
 >
 > "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:4c7bfe90$0$50453$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg har kigget på sejlunionens hjemmeside, men finder dem ikke.
 >>
 >> Desuden er det ikke korrekt at jeg "skal" have målerbrev for at sejle 
 >> kapsejlads - jeg da deltaget i vores tirsdagssejladser sammen med 
 >> adskillige andre både, som heller ikke har målerbrev, i en længere 
 >> årrække. Det er korrekt at der til visse kapsejladser kræves målerbrev.
 >
 > Det er korrekt at det ikke er på hjemmesiden - Jeg ved ikke hvorfor. Men jeg 
 > ved også positivt at de findes i kassevis    > Så tag og ring dem op. Det er Mikael der sidder med dem.
 >
 > Mht. målerbrev er jeg godt klar over at visse arrangører ser stort på det, 
 > men hvis man sejler efter kapsejladsreglerne, så kræves der faktisk 
 > målerbrev eller klassebevis.
 > Det stor som en DS forskrift til regel 78 i kapsejladsreglerne. Det er en 
 > regel der gælder for alle både der er medlem af en klub under DS, og denne 
 > gælder ved alt kapsejlads hvor der sejles efter kapsejladsreglerne - Uanset 
 > antal både, udbredelse og andet.
 >
 > Det er faktisk et problem at nogle vælger at bruge den service som 
 > kapsejladsreglerne er, uden at ville overholde de relger som følge med. Husk 
 > på DS bruger mange resourcer på at oversætte regler, have et appel-udvalg, 
 > uddanne kapsejladsledere osv.
 Og hvor er problemet?
 Mvh
 Kent
 -- 
 "The Brothers are History"
            
             |  |  | 
     Søren Badstue (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Badstue
 | 
 Dato :  30-08-10 21:32
 | 
 |  | 
 "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
 news:4c7c1098$0$50448$14726298@news.sunsite.dk...
 > Den Mon, 30 Aug 2010 21:33:38 +0200 skrev Søren Badstue:
 >>
 >> Det er faktisk et problem at nogle vælger at bruge den service som
 >> kapsejladsreglerne er, uden at ville overholde de relger som følge med.
 >> Husk
 >> på DS bruger mange resourcer på at oversætte regler, have et
 >> appel-udvalg,
 >> uddanne kapsejladsledere osv.
 >
 > Og hvor er problemet?
 >
 
 Tja, det er vel som man ser på det.
 Jeg ser et problem i at folk ønsker at benytte sig af nogle vedtagende
 regler, men kun dem de selv synes. Vil man benytte den service at folk
 bruger tid på at formulere nogle regler, rette dem hvert 4. år, oversætte
 dem til dansk, tilbyde en appel-instans osv, for at sikre at alle sejler på
 samme vilkår, så mener jeg man skal overholde alle reglerne, og i øvrigt
 være med til at bidrage til drift af "systemet" ved at betale for et
 målerbrev.
 
 Enten betyder det resten skal betale mere for at sikre at der er resourcer
 til at holde "systemet" i gang, ellers betyder det at der ikke er råd til
 nær så meget som der ellers ville. Det er i mine øjne et problem.
 
 Reglerne er en samlet pakke, ikke en pluk-selv mark.
 
 Mvh
 Søren
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (31-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  31-08-10 12:36
 | 
 |  | 
 "Søren Badstue" <soren@b-a-d-s-t-u-e-fjern-alle.name> skrev i meddelelsen
 news:4c7c1525$0$4826$9f626990@news.telelet.dk...
 >
 > "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
 > news:4c7c1098$0$50448$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Den Mon, 30 Aug 2010 21:33:38 +0200 skrev Søren Badstue:
 >>>
 >>> Det er faktisk et problem at nogle vælger at bruge den service som
 >>> kapsejladsreglerne er, uden at ville overholde de relger som følge med.
 >>> Husk
 >>> på DS bruger mange resourcer på at oversætte regler, have et
 >>> appel-udvalg,
 >>> uddanne kapsejladsledere osv.
 >>
 >> Og hvor er problemet?
 >>
 >
 > Tja, det er vel som man ser på det.
 > Jeg ser et problem i at folk ønsker at benytte sig af nogle vedtagende
 > regler, men kun dem de selv synes. Vil man benytte den service at folk
 > bruger tid på at formulere nogle regler, rette dem hvert 4. år, oversætte
 > dem til dansk, tilbyde en appel-instans osv, for at sikre at alle sejler
 > på samme vilkår, så mener jeg man skal overholde alle reglerne, og i
 > øvrigt være med til at bidrage til drift af "systemet" ved at betale for
 > et målerbrev.
 >
 > Enten betyder det resten skal betale mere for at sikre at der er resourcer
 > til at holde "systemet" i gang, ellers betyder det at der ikke er råd til
 > nær så meget som der ellers ville. Det er i mine øjne et problem.
 >
 > Reglerne er en samlet pakke, ikke en pluk-selv mark.
 >
 > Mvh
 > Søren
 ,
 
 Alt afhænger jo af, på hvilken side af bølgebryderen - hegnet - man står.
 
 Engagerede kapsejlere vil jo nok mene som du.
 Og med fuld ret, naturligvis.
 
 På den anden side har man jo lov til at mene, at det bør stå een frit for,
 om man, som ikke særlig overbevist konkurrencemenneske, skal underlægge sig
 udgiftkrævende regler sådan ganske ureflekteret.
 
 Min klub er under DS.
 Dette er den, fordi vi har en ungdomsafdeling, som vi gør en del ud af.
 For de unge medlemmer er fordelene ved DS uomtvistelige.
 For de ældre: Tvivlsomme.
 
 Et par få voksne medlemmer deltager i kapsejladser rundt omkring, og har
 naturligvis målerbrev og alt til faget henhørende.
 
 Onsdags kapsejlads har vi skam også.
 Med nød og næppe, idet det her kan knibe med tilslutningen.
 
 Hvad tror du mon ville ske, om man forlangte af de "lunkne", om de skulle
 til at bruge penge for at deltage i hyggelige matcher, som jo alle der vil,
 kan have gavn og glæde af?
 
 Mon ikke de ivrige ville komme til at føle sig en anelse ensomme på banen
 onsdag aftener?
 
 Om DS ønsker bedre økonomi, hvad velsagtens ingen kan have noget imod, burde
 man da ikke ifører sig tænkehatten, og iværksætte noget for ikke kapsejlere
 nyttigt?
 
 Da ville vi måske ikke være medlem alene af hensyn til vor ungdom, men fordi
 vi følte en nyttevirkning af medlemskabet for alle klubbens medlemmer.
 
 Surt opstød?
 Såden er det ikke ment, men alene som udtryk for en anden, begrundet,
 opfattelse af systemet og dets opretholdelse.
 
 
 MVH
 Egon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Søren Badstue (31-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Badstue
 | 
 Dato :  31-08-10 21:13
 | 
 |  | 
 
            "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4c7ce9e6$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > Alt afhænger jo af, på hvilken side af bølgebryderen - hegnet - man står.
 >
 > Engagerede kapsejlere vil jo nok mene som du.
 > Og med fuld ret, naturligvis.
 >
 > På den anden side har man jo lov til at mene, at det bør stå een frit for, 
 > om man, som ikke særlig overbevist konkurrencemenneske, skal underlægge 
 > sig udgiftkrævende regler sådan ganske ureflekteret.
 Det giver jeg dig helt ret i! Men jeg mener så at man _vælger_ at underlægge 
 sig udgiftkrævende regler, når man _vælger_ at benytte reglerne. Skal man så 
 også kunne _vælge_ om man har lyst til at bruge motoren under kapsejlads, 
 for det er jo også bare endnu en regel i regelbogen    >
 > Min klub er under DS.
 > Dette er den, fordi vi har en ungdomsafdeling, som vi gør en del ud af.
 > For de unge medlemmer er fordelene ved DS uomtvistelige.
 > For de ældre: Tvivlsomme.
 >
 > Et par få voksne medlemmer deltager i kapsejladser rundt omkring, og har 
 > naturligvis målerbrev og alt til faget henhørende.
 >
 > Onsdags kapsejlads har vi skam også.
 > Med nød og næppe, idet det her kan knibe med tilslutningen.
 >
 > Hvad tror du mon ville ske, om man forlangte af de "lunkne", om de skulle 
 > til at bruge penge for at deltage i hyggelige matcher, som jo alle der 
 > vil, kan have gavn og glæde af?
 >
 > Mon ikke de ivrige ville komme til at føle sig en anelse ensomme på banen 
 > onsdag aftener?
 Jeg kender agumentet, og er da også klar over at det holdet et stykke hen ad 
 vejen. Men Jeg er ikke overbevist om at det ville gå så galt. Et målerbrev 
 er så vidt jeg ved ikke voldsomt dyrt, så jeg tror (i min naivitet) at en 
 stor del ville vælge at følge reglerne hvis de kendte dem    > Om DS ønsker bedre økonomi, hvad velsagtens ingen kan have noget imod, 
 > burde man da ikke ifører sig tænkehatten, og iværksætte noget for ikke 
 > kapsejlere nyttigt?
 >
 > Da ville vi måske ikke være medlem alene af hensyn til vor ungdom, men 
 > fordi vi følte en nyttevirkning af medlemskabet for alle klubbens 
 > medlemmer.
 Dét kan du have ret i, men det må køre i en anden tråd    Jeg udtrykker ikke min holdning, for at sikre bedre økonomi til DS - det må 
 de selv klare. Men nu har man et område hvor der er (delvis?) 
 brugerbetaling, for at udgifterne ikke skal lægges over på dem du kalder 
 "ikke kapsejlere" (="tursejlere"). Så er det vel også kun rimeligt at 
 "kapsejlere" betaler?
 > Surt opstød?
 > Såden er det ikke ment, men alene som udtryk for en anden, begrundet, 
 > opfattelse af systemet og dets opretholdelse.
 Jeg opfatter det bestemt ikke som et surt opstød. Det er en holdning, og det 
 er jo okay at have    Men alt andet lige skal pengene jo komme et sted fra. Man kunne også droppe 
 kravet om målerbreve, men så skulle alle udgifterne dækkes af alle 
 medlemmer - Også "ikke kapsejlere". Det ville nok heller ikke være populært. 
 Så hvor skal pengene så komme fra? For vi skal vel stadig have et 
 målesystem, så vi kan sejle mod hinanden selv om vi sejler forskellige både?
 Mvh
 Søren
            
             |  |  | 
        Kent Friis (31-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Friis
 | 
 Dato :  31-08-10 22:10
 | 
 |  | 
 
            Den Tue, 31 Aug 2010 22:13:22 +0200 skrev Søren Badstue:
 > "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:4c7ce9e6$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>
 >> Alt afhænger jo af, på hvilken side af bølgebryderen - hegnet - man står.
 >>
 >> Engagerede kapsejlere vil jo nok mene som du.
 >> Og med fuld ret, naturligvis.
 >>
 >> På den anden side har man jo lov til at mene, at det bør stå een frit for, 
 >> om man, som ikke særlig overbevist konkurrencemenneske, skal underlægge 
 >> sig udgiftkrævende regler sådan ganske ureflekteret.
 >
 > Det giver jeg dig helt ret i! Men jeg mener så at man _vælger_ at underlægge 
 > sig udgiftkrævende regler, når man _vælger_ at benytte reglerne. Skal man så 
 > også kunne _vælge_ om man har lyst til at bruge motoren under kapsejlads, 
 > for det er jo også bare endnu en regel i regelbogen    Selvfølgelig skal en motorbådsklub da kunne vælge at bruge motoren. Hvad
 skulle de ellers gøre? Have udleveret et sæt årer?
 > Men alt andet lige skal pengene jo komme et sted fra. Man kunne også droppe 
 > kravet om målerbreve, men så skulle alle udgifterne dækkes af alle 
 > medlemmer - Også "ikke kapsejlere".
 Hvad er der i vejen for at lade de professionelle kapsejlere betale
 for de regler de har brug for? Det er vel dem der har interessen i
 det, og måske endda sponsorer til det.
 Og så lade søndags-kapsejlerne sejle om kap som de har lyst til. Om
 så reglerne er tilpasset efter at der skal være stop på havnekroen
 undervejs.
 Mvh
 Kent
 -- 
 "The Brothers are History"
            
             |  |  | 
         Søren Badstue (08-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Badstue
 | 
 Dato :  08-09-10 20:38
 | 
 |  | 
 
            "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:4c7d6fb1$0$50449$14726298@news.sunsite.dk...
 >>
 >> Det giver jeg dig helt ret i! Men jeg mener så at man _vælger_ at 
 >> underlægge
 >> sig udgiftkrævende regler, når man _vælger_ at benytte reglerne. Skal man 
 >> så
 >> også kunne _vælge_ om man har lyst til at bruge motoren under kapsejlads,
 >> for det er jo også bare endnu en regel i regelbogen    >
 > Selvfølgelig skal en motorbådsklub da kunne vælge at bruge motoren. Hvad
 > skulle de ellers gøre? Have udleveret et sæt årer?
 Nej, ikke årer... For man må heller ikke ro.
 Men hvis en motorbådsklub sejler "kapsejlads", benytter de sig jo nok ikke 
 af "Kapsejladsreglerne", for det omhandler kun både/brætter med sejl på.
 Men det er jo sådan set ikke motorbåde der diskuteres, da det hele kom af 
 målerbreve. En motorbåd (uden sejl) kan, så vidt jeg ved, ikke få et DH mål.
 >> Men alt andet lige skal pengene jo komme et sted fra. Man kunne også 
 >> droppe
 >> kravet om målerbreve, men så skulle alle udgifterne dækkes af alle
 >> medlemmer - Også "ikke kapsejlere".
 >
 > Hvad er der i vejen for at lade de professionelle kapsejlere betale
 > for de regler de har brug for? Det er vel dem der har interessen i
 > det, og måske endda sponsorer til det.
 >
 > Og så lade søndags-kapsejlerne sejle om kap som de har lyst til. Om
 > så reglerne er tilpasset efter at der skal være stop på havnekroen
 > undervejs.
 Jamen benyttes DH-mål? Benyttes kapsejladsreglerne? Hvis "ja" til bare ét af 
 spørgsmålene, benytter man jo også en af de services der stilles til 
 rådighed for folk der sejler kapsejlads. Hvorfor skal de så ikke være med 
 til at betale det?
 Husk på at kapsejladsreglerne også indeholder plads-ved-mærke, én og 
 tó-runders straf mv. Dette er ikke i såfartsreglerne, så hvis man ønsker at 
 benytte sig af de regler, så benytter man dermed kapsejladsreglerne.
 Du skiver at dem der har brug for reglerne, skal betale... Jaja, men lur mig 
 om ikke mindst 90% af alle aftenkapsejladser benytter sig af DH-reglerne, så 
 skal de vel også bidrage til udviklingen? Hvorfor ikke?
 Mvh
 Søren
            
             |  |  | 
          Kent Friis (08-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Friis
 | 
 Dato :  08-09-10 21:13
 | 
 |  | 
 
            Den Wed, 8 Sep 2010 21:38:01 +0200 skrev Søren Badstue:
 > "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse 
 > news:4c7d6fb1$0$50449$14726298@news.sunsite.dk...
 >>>
 >>> Det giver jeg dig helt ret i! Men jeg mener så at man _vælger_ at 
 >>> underlægge
 >>> sig udgiftkrævende regler, når man _vælger_ at benytte reglerne. Skal man 
 >>> så
 >>> også kunne _vælge_ om man har lyst til at bruge motoren under kapsejlads,
 >>> for det er jo også bare endnu en regel i regelbogen    >>
 >> Selvfølgelig skal en motorbådsklub da kunne vælge at bruge motoren. Hvad
 >> skulle de ellers gøre? Have udleveret et sæt årer?
 >
 > Nej, ikke årer... For man må heller ikke ro.
 > Men hvis en motorbådsklub sejler "kapsejlads", benytter de sig jo nok ikke 
 > af "Kapsejladsreglerne", for det omhandler kun både/brætter med sejl på.
 > Men det er jo sådan set ikke motorbåde der diskuteres, da det hele kom af 
 > målerbreve. En motorbåd (uden sejl) kan, så vidt jeg ved, ikke få et DH mål.
 >
 >>> Men alt andet lige skal pengene jo komme et sted fra. Man kunne også 
 >>> droppe
 >>> kravet om målerbreve, men så skulle alle udgifterne dækkes af alle
 >>> medlemmer - Også "ikke kapsejlere".
 >>
 >> Hvad er der i vejen for at lade de professionelle kapsejlere betale
 >> for de regler de har brug for? Det er vel dem der har interessen i
 >> det, og måske endda sponsorer til det.
 >>
 >> Og så lade søndags-kapsejlerne sejle om kap som de har lyst til. Om
 >> så reglerne er tilpasset efter at der skal være stop på havnekroen
 >> undervejs.
 >
 > Jamen benyttes DH-mål? Benyttes kapsejladsreglerne? Hvis "ja" til bare ét af 
 > spørgsmålene, benytter man jo også en af de services der stilles til 
 > rådighed for folk der sejler kapsejlads. Hvorfor skal de så ikke være med 
 > til at betale det?
 Af samme grund som du ikke skal betale for at læse hvad jeg skriver.
 Du har ikke bestilt mig til at skrive det, lige så vel som de
 ikke-pro sejlere ikke har bestilt reglerne.
 Det der med at føle sig berettiget til at opkræve penge fra nogen der
 aldrig har bestilt det man vil have penge for, er et udtryk for
 griskhed og magtsyge, der desværre ses hos organisationer der vokser
 sig for store.
 > Husk på at kapsejladsreglerne også indeholder plads-ved-mærke, én og 
 > tó-runders straf mv. Dette er ikke i såfartsreglerne, så hvis man ønsker at 
 > benytte sig af de regler, så benytter man dermed kapsejladsreglerne.
 >
 > Du skiver at dem der har brug for reglerne, skal betale... Jaja, men lur mig 
 > om ikke mindst 90% af alle aftenkapsejladser benytter sig af DH-reglerne, så 
 > skal de vel også bidrage til udviklingen? Hvorfor ikke?
 Fordi de ikke har bestilt dem.
 Spørgsmålet er ikke om de skal betale. Spørgsmålet er om det er at
 foretrække at alle bruger de samme grund-regler, så det er nemt at
 sejle om kap med folk man ikke har sejlet om kap med før, eller det er
 bedre at hver eneste klub opfinder deres egne regler.
 Mvh
 Kent
 -- 
 "The Brothers are History"
            
             |  |  | 
      Kent Friis (31-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Friis
 | 
 Dato :  31-08-10 17:33
 | 
 |  | Den Mon, 30 Aug 2010 22:31:33 +0200 skrev Søren Badstue:
 >
 > "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
 > news:4c7c1098$0$50448$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Den Mon, 30 Aug 2010 21:33:38 +0200 skrev Søren Badstue:
 >>>
 >>> Det er faktisk et problem at nogle vælger at bruge den service som
 >>> kapsejladsreglerne er, uden at ville overholde de relger som følge med.
 >>> Husk
 >>> på DS bruger mange resourcer på at oversætte regler, have et
 >>> appel-udvalg,
 >>> uddanne kapsejladsledere osv.
 >>
 >> Og hvor er problemet?
 >>
 >
 > Tja, det er vel som man ser på det.
 > Jeg ser et problem i at folk ønsker at benytte sig af nogle vedtagende
 > regler, men kun dem de selv synes. Vil man benytte den service at folk
 > bruger tid på at formulere nogle regler, rette dem hvert 4. år, oversætte
 > dem til dansk, tilbyde en appel-instans osv, for at sikre at alle sejler på
 > samme vilkår, så mener jeg man skal overholde alle reglerne, og i øvrigt
 > være med til at bidrage til drift af "systemet" ved at betale for et
 > målerbrev.
 
 Alternativet er at alle der ikke har brug for de mere professionelle
 dele af reglerne bare opfinder deres egne.
 
 Det vil ikke bidrage en 50-øre til drift af "systemet".
 
 > Enten betyder det resten skal betale mere for at sikre at der er resourcer
 > til at holde "systemet" i gang, ellers betyder det at der ikke er råd til
 > nær så meget som der ellers ville. Det er i mine øjne et problem.
 
 Hvis systemet er så dyrt at det er et problem, skulle man måske droppe
 den professionelle del. Jeg er ret sikker på at det er den del der er
 den dyre.
 
 > Reglerne er en samlet pakke, ikke en pluk-selv mark.
 
 Så du foretrækker altså vidt forskellige regler i stedet for?
 
 Mvh
 Kent
 --
 "The Brothers are History"
 
 
 |  |  | 
       Søren Badstue (31-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Badstue
 | 
 Dato :  31-08-10 21:26
 | 
 |  | 
 "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
 news:4c7d2ecd$0$50454$14726298@news.sunsite.dk...
 >>>
 >>
 >> Tja, det er vel som man ser på det.
 >> Jeg ser et problem i at folk ønsker at benytte sig af nogle vedtagende
 >> regler, men kun dem de selv synes. Vil man benytte den service at folk
 >> bruger tid på at formulere nogle regler, rette dem hvert 4. år, oversætte
 >> dem til dansk, tilbyde en appel-instans osv, for at sikre at alle sejler
 >> på
 >> samme vilkår, så mener jeg man skal overholde alle reglerne, og i øvrigt
 >> være med til at bidrage til drift af "systemet" ved at betale for et
 >> målerbrev.
 >
 > Alternativet er at alle der ikke har brug for de mere professionelle
 > dele af reglerne bare opfinder deres egne.
 >
 > Det vil ikke bidrage en 50-øre til drift af "systemet".
 >
 
 Det er helt rigtigt - Såfremt det er alternativet. Det mener jeg ikke det
 er. For folk vil vel stadig gerne benytte f.eks. DH-målesystemet? Ellers
 skal vi jo sejle i ens både alle sammen, hvis ikke man opfinder sit eget
 målesystem også.
 
 >> Enten betyder det resten skal betale mere for at sikre at der er
 >> resourcer
 >> til at holde "systemet" i gang, ellers betyder det at der ikke er råd til
 >> nær så meget som der ellers ville. Det er i mine øjne et problem.
 >
 > Hvis systemet er så dyrt at det er et problem, skulle man måske droppe
 > den professionelle del. Jeg er ret sikker på at det er den del der er
 > den dyre.
 >
 >> Reglerne er en samlet pakke, ikke en pluk-selv mark.
 >
 > Så du foretrækker altså vidt forskellige regler i stedet for?
 >
 
 Næ, men det mener jeg heller ikke er konsekvensen.
 Men selv hvis man så lavede sine egne regler i klubben, så ville der da
 opstå problemer, hvis man har en holdning om at man kun vil følge de regler
 der passer en selv.
 
 Mvh
 Søren
 
 
 
 
 |  |  | 
        Kent Friis (31-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Friis
 | 
 Dato :  31-08-10 22:12
 | 
 |  | Den Tue, 31 Aug 2010 22:25:44 +0200 skrev Søren Badstue:
 >
 > "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
 > news:4c7d2ecd$0$50454$14726298@news.sunsite.dk...
 >>>>
 >>>
 >>> Tja, det er vel som man ser på det.
 >>> Jeg ser et problem i at folk ønsker at benytte sig af nogle vedtagende
 >>> regler, men kun dem de selv synes. Vil man benytte den service at folk
 >>> bruger tid på at formulere nogle regler, rette dem hvert 4. år, oversætte
 >>> dem til dansk, tilbyde en appel-instans osv, for at sikre at alle sejler
 >>> på
 >>> samme vilkår, så mener jeg man skal overholde alle reglerne, og i øvrigt
 >>> være med til at bidrage til drift af "systemet" ved at betale for et
 >>> målerbrev.
 >>
 >> Alternativet er at alle der ikke har brug for de mere professionelle
 >> dele af reglerne bare opfinder deres egne.
 >>
 >> Det vil ikke bidrage en 50-øre til drift af "systemet".
 >>
 >
 > Det er helt rigtigt - Såfremt det er alternativet. Det mener jeg ikke det
 > er.
 
 Hvad er så alternativet for klubber der ikke har noget at bruge
 forkromede regler med målebrev osv. til?
 
 Mvh
 Kent
 --
 "The Brothers are History"
 
 
 |  |  | 
         Søren Badstue (08-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren Badstue
 | 
 Dato :  08-09-10 20:50
 | 
 |  | "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
 news:4c7d7011$0$50449$14726298@news.sunsite.dk...
 > Den Tue, 31 Aug 2010 22:25:44 +0200 skrev Søren Badstue:
 >>
 >>>
 >>> Alternativet er at alle der ikke har brug for de mere professionelle
 >>> dele af reglerne bare opfinder deres egne.
 >>>
 >>> Det vil ikke bidrage en 50-øre til drift af "systemet".
 >>>
 >>
 >> Det er helt rigtigt - Såfremt det er alternativet. Det mener jeg ikke det
 >> er.
 >
 > Hvad er så alternativet for klubber der ikke har noget at bruge
 > forkromede regler med målebrev osv. til?
 
 Jeg tror ikke de klubber findes i stor stil.
 Det kan godt være de ikke har noget at bruge et forkromet målebrev til. Men
 de benytter jo f.eks. DH-målereglerne alligevel.
 Beløbet går jo ikke til at få målebrevet. Målebrevet er ikke resultatet af
 betalingen. Målebrevet (og dermed betalingen for dette) er måske nærmere et
 bevis på at ens båd overholder DH-reglerne, og at man har tilladelse til at
 benytte sig af dette system, og til at benytte de kapsejladsregler som ISAF
 har copyright på.
 
 Så de klubber der "ikke har noget at bruge et forkromet målebrev til", har
 heller ikke noget at benytte kapsejladsreglerne og målereglerne til. Ellers
 havde de også brug for "beviset" på at de måtte benytte sig af dette.
 
 Du har (måske) heller ikke noget at bruge en bon til i supermarkedet. Men du
 skal da betale for varen alligevel.
 At benytte sig af reglerne, uden at ville betale for målebrevet, er i min
 verden det samme som at tage varer i et supermarked uden at betale... For
 der er jo ingen grund til at betale, når man ikke har noget at bruge
 kvitteringen til. Lad da dem der skal bruge kvitteringen om at betale.
 Her er kvitteringen ikke formålet med betalingen. Det er mælken, sæben osv.
 som man tager med hjem. Ligesom målebrevet ikke er formålet med betalingen.
 
 Mvh
 Søren
 
 
 
 
 |  |  | 
          Kent Friis (08-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Friis
 | 
 Dato :  08-09-10 21:23
 | 
 |  | Den Wed, 8 Sep 2010 21:49:39 +0200 skrev Søren Badstue:
 > "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
 > news:4c7d7011$0$50449$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Den Tue, 31 Aug 2010 22:25:44 +0200 skrev Søren Badstue:
 >>>
 >>>>
 >>>> Alternativet er at alle der ikke har brug for de mere professionelle
 >>>> dele af reglerne bare opfinder deres egne.
 >>>>
 >>>> Det vil ikke bidrage en 50-øre til drift af "systemet".
 >>>>
 >>>
 >>> Det er helt rigtigt - Såfremt det er alternativet. Det mener jeg ikke det
 >>> er.
 >>
 >> Hvad er så alternativet for klubber der ikke har noget at bruge
 >> forkromede regler med målebrev osv. til?
 >
 > Jeg tror ikke de klubber findes i stor stil.
 
 Jeg hører ellers gang på gang folk nævner diverse klubber her i gruppen.
 Derimod er det yderst sjældent diskussionen drejer sig om hvilken
 sponser man skal have til at udvikle den næste kulfiberbåd.
 
 Så min vurdering vil være at de færreste klubber er elite-klubber der
 har brug for de forkromede regler.
 
 > Det kan godt være de ikke har noget at bruge et forkromet målebrev til. Men
 > de benytter jo f.eks. DH-målereglerne alligevel.
 
 Vil du hellere at hver klub bruger sine egne regler, og den dag du
 får lyst til at sejle hygge-kapsejlads får brug for at lære et helt
 andet sæt regler?
 
 > Beløbet går jo ikke til at få målebrevet. Målebrevet er ikke resultatet af
 > betalingen. Målebrevet (og dermed betalingen for dette) er måske nærmere et
 > bevis på at ens båd overholder DH-reglerne, og at man har tilladelse til at
 > benytte sig af dette system, og til at benytte de kapsejladsregler som ISAF
 > har copyright på.
 
 Hvilket en hygge-klub formentlig ikke kan bruge til en meter.
 
 > Så de klubber der "ikke har noget at bruge et forkromet målebrev til", har
 > heller ikke noget at benytte kapsejladsreglerne og målereglerne til.
 
 De kunne sagtens opfinde deres egne regler. Ville du foretrække det?
 
 > Du har (måske) heller ikke noget at bruge en bon til i supermarkedet. Men du
 > skal da betale for varen alligevel.
 
 Af alle de supermarkeder jeg har handlet i, er der ikke et eneste der
 har bedt om betaling for en vare jeg ikke har bedt om.
 
 > At benytte sig af reglerne, uden at ville betale for målebrevet, er i min
 > verden det samme som at tage varer i et supermarked uden at betale...
 
 I min verden er det at kræve folk skal betale for at få lavet nogle
 regler, som de aldrig har bestilt nogen til at lave, det samme som at
 sende et girokort ud for betaling af tilbudskataloget.
 
 Jeg har ikke bedt om tilbudskataloget, og halvdelen af dem har jeg lige
 så lidt at bruge til som en hyggeklub har at bruge den forkromede del
 af reglerne til. De ryger så direkte i den grønne container.
 
 Mvh
 Kent
 --
 "The Brothers are History"
 
 
 |  |  | 
  Heikki (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Heikki
 | 
 Dato :  30-08-10 20:10
 | 
 |  | HKN wrote:
 
 > Er der nogen her i gruppen, der ved hvor man finder det her klistermærke
 > hvor alle signalflagene er samlet, som man kan hve siddende i cockpittet?
 > Jeg synes ofte der er diskussion om de forskellige standere, når vi sejler
 > kapsejlads....
 >
 > Det skal helst være i en version uden alt for meget reklamelogo.
 
 I have one from the insurance company Pantaenius. It does have their name
 visible in two places, but fairly discrete. I am sure they will send you one
 if you mail them and ask politely. It has the alphabetic flags, numbers,
 repeats, and a few two-flag combinations for racing, which I can not judge
 the relevance of, not being much of a racer.
 
 - Heikki
 
 
 |  |  | 
  HKN (30-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  30-08-10 20:49
 | 
 |  | Thanks Heikki, but I'm not a fan of Pantaenius and have no intention of
 being one.....
 
 -Henrik
 
 "Heikki" <h48@lsd.dk> wrote in message
 news:newscache$4wbz7l$6v$1@news.webpartner.dk...
 > HKN wrote:
 >
 >> Er der nogen her i gruppen, der ved hvor man finder det her klistermærke
 >> hvor alle signalflagene er samlet, som man kan hve siddende i cockpittet?
 >> Jeg synes ofte der er diskussion om de forskellige standere, når vi
 >> sejler
 >> kapsejlads....
 >>
 >> Det skal helst være i en version uden alt for meget reklamelogo.
 >
 > I have one from the insurance company Pantaenius. It does have their name
 > visible in two places, but fairly discrete. I am sure they will send you
 > one
 > if you mail them and ask politely. It has the alphabetic flags, numbers,
 > repeats, and a few two-flag combinations for racing, which I can not judge
 > the relevance of, not being much of a racer.
 >
 > - Heikki
 
 
 
 |  |  | 
   Per Nordahl (31-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Nordahl
 | 
 Dato :  31-08-10 18:59
 | 
 |  | 
 "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4c7c0b3a$0$50454$14726298@news.sunsite.dk...
 > Thanks Heikki, but I'm not a fan of Pantaenius and have no intention of
 > being one.....
 >
 > -Henrik
 >
 
 "HKN"
 Heikki kommer jo netop med et forslag til det du spørger om?
 
 Mener ligeledes at kunne huske at div. forsikringsselskaber gerne deler
 omtalte klæbere/merkater ud!
 Hvis du besidder et klipperedskab, må det være muligt at frasortere det
 overflødige?
 
 At du tilsyneladende ikke bryder dig om Pantaenius,. har vel ikke noget med
 det at gøre??
 
 Mvh. Per Nordahl.
 
 
 
 
 > "Heikki" <h48@lsd.dk> wrote in message
 > news:newscache$4wbz7l$6v$1@news.webpartner.dk...
 >> HKN wrote:
 >>
 >>> Er der nogen her i gruppen, der ved hvor man finder det her klistermærke
 >>> hvor alle signalflagene er samlet, som man kan hve siddende i
 >>> cockpittet?
 >>> Jeg synes ofte der er diskussion om de forskellige standere, når vi
 >>> sejler
 >>> kapsejlads....
 >>>
 >>> Det skal helst være i en version uden alt for meget reklamelogo.
 >>
 >> I have one from the insurance company Pantaenius. It does have their name
 >> visible in two places, but fairly discrete. I am sure they will send you
 >> one
 >> if you mail them and ask politely. It has the alphabetic flags, numbers,
 >> repeats, and a few two-flag combinations for racing, which I can not
 >> judge
 >> the relevance of, not being much of a racer.
 >>
 >> - Heikki
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
    HKN (31-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  31-08-10 21:55
 | 
 |  | Per - jeg ved det findes UDEN reklamer - måske hos DS.
 
 Mvh
 Henrik
 
 "Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> wrote in message
 news:4c7d42e3$0$50450$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:4c7c0b3a$0$50454$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Thanks Heikki, but I'm not a fan of Pantaenius and have no intention of
 >> being one.....
 >>
 >> -Henrik
 >>
 >
 > "HKN"
 > Heikki kommer jo netop med et forslag til det du spørger om?
 >
 > Mener ligeledes at kunne huske at div. forsikringsselskaber gerne deler
 > omtalte klæbere/merkater ud!
 > Hvis du besidder et klipperedskab, må det være muligt at frasortere det
 > overflødige?
 >
 > At du tilsyneladende ikke bryder dig om Pantaenius,. har vel ikke noget
 > med det at gøre??
 >
 > Mvh. Per Nordahl.
 >
 >
 >
 >
 >> "Heikki" <h48@lsd.dk> wrote in message
 >> news:newscache$4wbz7l$6v$1@news.webpartner.dk...
 >>> HKN wrote:
 >>>
 >>>> Er der nogen her i gruppen, der ved hvor man finder det her
 >>>> klistermærke
 >>>> hvor alle signalflagene er samlet, som man kan hve siddende i
 >>>> cockpittet?
 >>>> Jeg synes ofte der er diskussion om de forskellige standere, når vi
 >>>> sejler
 >>>> kapsejlads....
 >>>>
 >>>> Det skal helst være i en version uden alt for meget reklamelogo.
 >>>
 >>> I have one from the insurance company Pantaenius. It does have their
 >>> name
 >>> visible in two places, but fairly discrete. I am sure they will send you
 >>> one
 >>> if you mail them and ask politely. It has the alphabetic flags, numbers,
 >>> repeats, and a few two-flag combinations for racing, which I can not
 >>> judge
 >>> the relevance of, not being much of a racer.
 >>>
 >>> - Heikki
 >>
 >
 >
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (01-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  01-09-10 17:04
 | 
 |  | > Per - jeg ved det findes UDEN reklamer - måske hos DS.
 
 
 Hvis du er så bange for reklamer - er muligheden jo at få det lavet hos et
 trykkeri - helt efter eget hoved.
 
 /karsten (som gerne klistrer sin båd til med reklamer)
 
 
 
 
 |  |  | 
      HKN (01-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  01-09-10 18:05
 | 
 |  | Ja, det lyder som en rigtig god idé.
 
 -Henrik
 
 P.s. sejler du motorbåd?
 
 "Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> wrote in message
 news:4c7e7972$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Per - jeg ved det findes UDEN reklamer - måske hos DS.
 >
 >
 > Hvis du er så bange for reklamer - er muligheden jo at få det lavet hos et
 > trykkeri - helt efter eget hoved.
 >
 > /karsten (som gerne klistrer sin båd til med reklamer)
 >
 
 
 |  |  | 
       Ukendt (01-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  01-09-10 21:44
 | 
 |  | > Ja, det lyder som en rigtig god idé.
 > -Henrik
 > P.s. sejler du motorbåd?
 
 Næ - for tiden en Tornado, men har også en Nacra Inter liggende.
 Jeg har slet ikke motor på mine både.
 
 /karsten (med to skrog - men bruger helst kun læ skrog)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (02-09-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  02-09-10 07:58
 | 
 |  | 
 
            Klistermærkerne findes i forskellige udgaver som signalflag og som
 kapsejladssignaler.
 Prøv at se på DS siden:
http://www.danskebaadejere.dk/rundt%20om%20baaden/signalflag.aspx Plancherne for Signalflagene fås fra div forsikringsselskaber og
 kapsejladssignalerne fra DS.
 Det vil være muligt at lave en kopi af siderne på ovennævnte link og
 selv laminere dem.
 Mvh/Harding
 On 31 Aug., 19:59, "Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk>
 wrote:
 > "HKN" <henrik...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:4c7c0b3a$0$50454$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > > Thanks Heikki, but I'm not a fan of Pantaenius and have no intention of
 > > being one.....
 >
 > > -Henrik
 >
 > "HKN"
 > Heikki kommer jo netop med et forslag til det du spørger om?
 >
 > Mener ligeledes at kunne huske at div. forsikringsselskaber gerne deler
 > omtalte klæbere/merkater ud!
 > Hvis du besidder et klipperedskab, må det være muligt at frasortere det
 > overflødige?
 >
 > At du tilsyneladende ikke bryder dig om Pantaenius,. har vel ikke noget med
 > det at gøre??
 >
 > Mvh. Per Nordahl.
 >
 >
 >
 > > "Heikki" <h...@lsd.dk> wrote in message
 > >news:newscache$4wbz7l$6v$1@news.webpartner.dk...
 > >> HKN wrote:
 >
 > >>> Er der nogen her i gruppen, der ved hvor man finder det her klistermærke
 > >>> hvor alle signalflagene er samlet, som man kan hve siddende i
 > >>> cockpittet?
 > >>> Jeg synes ofte der er diskussion om de forskellige standere, når vi
 > >>> sejler
 > >>> kapsejlads....
 >
 > >>> Det skal helst være i en version uden alt for meget reklamelogo.
 >
 > >> I have one from the insurance company Pantaenius. It does have their name
 > >> visible in two places, but fairly discrete. I am sure they will send you
 > >> one
 > >> if you mail them and ask politely. It has the alphabetic flags, numbers,
 > >> repeats, and a few two-flag combinations for racing, which I can not
 > >> judge
 > >> the relevance of, not being much of a racer.
 >
 > >> - Heikki- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
             |  |  | 
 |  |