Signalflag klistermærke
Fra : HKN

Dato : 30-08-10 14:39

Er der nogen her i gruppen, der ved hvor man finder det her klistermærke
hvor alle signalflagene er samlet, som man kan hve siddende i cockpittet?
Jeg synes ofte der er diskussion om de forskellige standere, når vi sejler
kapsejlads....

Det skal helst være i en version uden alt for meget reklamelogo.

Mvh
Henrik

Fra : Søren Badstue

Dato : 30-08-10 18:43

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg synes ofte der er diskussion om de forskellige standere, når vi sejler

Dansk Sejlunion har dem. De blev sendt ud til alle med målerbrev sidste
forår, så hvis båden sejler kapsejlads skulle den have fået sammen med
regelbogen (Man kan/må jo ikke deltage i kapsejlads uden gyldigt målerbrev!)

Men bortset fra det, så har Sejlunionen dem også til salg. Jeg kender ikke
prisen, men husker den som værende yderst rimelig.

Venligst,
Søren Badstue

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-08-10 19:15

Søren Badstue wrote:

> (Man kan/må jo ikke deltage i kapsejlads uden gyldigt målerbrev!)

Selvfølgelig må man da det. Der findes da kapsejladser hvortil der ikke
kræves målerbreve. Det er så ikke, svjv, kapsejladsreglerne man sejler
efter men de almindelige søvejsregler.
Tag f.eks. et kig på Sjælland Rundt På Indersiden:
http://www.srpi.dk
Her deltager både kapsejlere, tursejlere og motorbåde i konkurrencen.
Kapsejlerne sejler indbyrdes efter ISAFs kapsejladsregler, med målerbrev
og hele pivtøjet og naturligvis efter søvejsreglerne i fht. alle andre.
Tursejlere og motorbåde sejler efter søvejsreglerne samt et sæt
sejladsbestemmelser der definerer hvorledes og hvor de skal sejle.
Motorbådene har desuden en række opgaver de skal løse under vejs.

SRPI er vel i øvrigt ved at være et af Danmarks største tilbagevendende
stævner talt på antal deltagende besætninger, så noget må der da gøres
rigtig - og det på trods af flere gange med elendigt vejr (læs: regn,
rigtig meget regn).

- Lars

Fra : Søren Badstue

Dato : 30-08-10 19:41

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig må man da det.

Det har du til dels ret i. Man kan jo godt aftale at sejle om kap uden at
skulle have målerbrev osv.

Sjælland Rundt På Indersiden skriver i deres sejladsbestemmelser:
"Kapsejlere følger de til enhver tid gældende kapsejladsregler"
Og i kapsejladsreglerne står der som en DS forskrift til regel 78 at alle
der har DS som national myndighed skal, ved deltagelse i kapsejlads, have et
gyldigt målerbrev, klassebevis eller startlicens udstedt af DS eller anden
organisation godkendt af DS til dette (og en hel masse andet bl.a. omkring
sejlknapper mv).
Denne forskrift kan (naturligvis) ikke ændres jævnfør forskrift til regel
88.

Ergo skal alle der sejler Sjælland Rundt På Indersiden som kapsejlads have
målerbrev - Det står i reglerne.

Mvh
Søren

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-08-10 20:25

Søren Badstue wrote:
> [...]
> 88.
>
> Ergo skal alle der sejler Sjælland Rundt På Indersiden som kapsejlads have

Mjae, nu kommer vi jo nok ud i ordkløveri for hvornår sejler man kapsejlads?
SRPI er delt op i kategorierne kapsejlere, tursejlere og motorbådsløb.
Jeg vil nu påstå at tursejlerne og motorbådene også sejler en form for
kapsejlads, men dog ikke efter ISAFs internationale kapsejladsregler.

Jeg er godt klar over at de internationale kapsejladsregler klart
definerer hvornår man sejler kapsejlads, men det er jo kun en definition
vedtaget i det sæt regler gældende for både der er underlagt dem. Men
hvad med bådene der ikke er - de kan vel godt sejle kapsejlads efter et
andet sæt regler?

Uden at skulle excellere for meget mere rundt i definitioner osv. var
min pointe kun at man godt kan sejle en eller anden form for kapsejlads
uden at have et DS målebrev.

- Lars

Fra : Søren Badstue

Dato : 30-08-10 20:47

> [...]
> pointe kun at man godt kan sejle en eller anden form for kapsejlads uden

Jeg tror faktisk det lyder som om vi er enige Du har ret i at man godt
kan sejle om kap uden at være underlagt nogen regler - "Hvem kommer først
rundt om øen" f.eks.
Præsis som at jeg kan aftale med naboen at vi løber om kap ned til
pizzariaet

Min pointe var blot, at så snart man benytter sig af kapsejladsreglerne, så
er man underlagt dem, og skal følge dem. I reglen står der jo faktisk klart
at den gælder ved "enhver(!) kapsejlads" for "enhver båd der har DS som sin
nationale myndighed" - Og det har man, hvis man er medlem af en klub under
DS.

Men jeg tror som sagt vi er relativt enige. Problemet opstår når folk ikke
er klar over at det kræves når man benytter kapsejladsreglerne - Men det er
vist ikke tilfældet her

Så kan man overveje ordet "kapsejlads" i den før omtalte DS forskrift... Der
er jo to muligheder, som jeg ser det: "Kapsejlads er når man sejler om kap"
eller "Kapsejlads er når man sejler efter kapsejladsreglerne".
Det er nok ikke noget hele verden kan blive enige om, men så længe man er
klar over reglen, så mener jeg man er kommet rigtig langt.
Næste skridt er at arrangørerne vælger at overholde den

Mvh
Søren

Fra : HKN

Dato : 30-08-10 19:55

Jeg har kigget på sejlunionens hjemmeside, men finder dem ikke.

Desuden er det ikke korrekt at jeg "skal" have målerbrev for at sejle
kapsejlads - jeg da deltaget i vores tirsdagssejladser sammen med adskillige
andre både, som heller ikke har målerbrev, i en længere årrække. Det er
korrekt at der til visse kapsejladser kræves målerbrev.

Mvh
Henrik

Fra : Søren Badstue

Dato : 30-08-10 20:34

> [...]
> adskillige andre både, som heller ikke har målerbrev, i en længere
> årrække. Det er korrekt at der til visse kapsejladser kræves målerbrev.

Det er korrekt at det ikke er på hjemmesiden - Jeg ved ikke hvorfor. Men jeg
ved også positivt at de findes i kassevis
Så tag og ring dem op. Det er Mikael der sidder med dem.

Mht. målerbrev er jeg godt klar over at visse arrangører ser stort på det,
men hvis man sejler efter kapsejladsreglerne, så kræves der faktisk
målerbrev eller klassebevis.
Det stor som en DS forskrift til regel 78 i kapsejladsreglerne. Det er en
regel der gælder for alle både der er medlem af en klub under DS, og denne
gælder ved alt kapsejlads hvor der sejles efter kapsejladsreglerne - Uanset
antal både, udbredelse og andet.

Det er faktisk et problem at nogle vælger at bruge den service som
kapsejladsreglerne er, uden at ville overholde de relger som følge med. Husk
på DS bruger mange resourcer på at oversætte regler, have et appel-udvalg,
uddanne kapsejladsledere osv.
Det var også derfor jeg valgte at komme med kommentaren om, at der kræves
målerbrev - Der er mange der ikke er klar over det fordi arrangøren ser
stort på reglerne.

Når alt dette er sagt, man man naturligvis vælge at aftale at sejle om kap
"rundt om øen" hver tirsdag, eller hvad man nu gør. Lige så vel som jeg kan
løbe om kap med naboen uden at være underlagt nogen regler.
Men så snart man benytter kapsejladsreglerne, så kræves der målerbrev:
http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSKapsejlads/Kapsejladsregler/RRS2009-2012.pdf -
-> Side 50

Venligst,
Søren

Fra : HKN

Dato : 30-08-10 20:54

Tak - jeg vil kontakte dem.

Jeg kan sagtens følge dine argumenter, men kan blot konstatere at i de 40+
år jeg har sejlet kapsejlads i div. klubber aldrig er blevet bedt om at
stille med et målerbrev - når vi vel at mærke taler kølbådssejlads. I
jolleafdelingerne er det noget andet.

Jeg vil ligeledes tro at det nok er reglen i mere end 90% af klubberne
herhjemme, og at de i vid udstrækning sejler efter kapsejladsreglerne. Jeg
har ihvertfald aldrig hørt at der kun skulle sejles efter de almindelige
vigepligtsregler.

Fra : Søren Badstue

Dato : 30-08-10 21:01

> [...]
> har ihvertfald aldrig hørt at der kun skulle sejles efter de almindelige

Om det er så meget som 90% skal jeg ikke kunne sige, men det er sikkert et
meget stort antal - Det er jeg helt enig i! Desværre gør det jo kun
problemet større...

I min lokale klub er jeg ikke sikker på om der bedes om målerbrev, men jeg
er helt sikker på de tilmeldte både som minimum bliver tjekket på
http://websejler.dk/ for gyldigt målerbrev.

Mvh
Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 30-08-10 21:12

Den Mon, 30 Aug 2010 21:33:38 +0200 skrev Søren Badstue:

> [...]
> på DS bruger mange resourcer på at oversætte regler, have et appel-udvalg,

Og hvor er problemet?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Søren Badstue

Dato : 30-08-10 21:32

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Og hvor er problemet?

Tja, det er vel som man ser på det.
Jeg ser et problem i at folk ønsker at benytte sig af nogle vedtagende
regler, men kun dem de selv synes. Vil man benytte den service at folk
bruger tid på at formulere nogle regler, rette dem hvert 4. år, oversætte
dem til dansk, tilbyde en appel-instans osv, for at sikre at alle sejler på
samme vilkår, så mener jeg man skal overholde alle reglerne, og i øvrigt
være med til at bidrage til drift af "systemet" ved at betale for et
målerbrev.

Enten betyder det resten skal betale mere for at sikre at der er resourcer
til at holde "systemet" i gang, ellers betyder det at der ikke er råd til
nær så meget som der ellers ville. Det er i mine øjne et problem.

Reglerne er en samlet pakke, ikke en pluk-selv mark.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-10 12:36

"Søren Badstue" <soren@b-a-d-s-t-u-e-fjern-alle.name> skrev i meddelelsen

> [...]
> nær så meget som der ellers ville. Det er i mine øjne et problem.
>
> Reglerne er en samlet pakke, ikke en pluk-selv mark.

,

Alt afhænger jo af, på hvilken side af bølgebryderen - hegnet - man står.

Engagerede kapsejlere vil jo nok mene som du.
Og med fuld ret, naturligvis.

På den anden side har man jo lov til at mene, at det bør stå een frit for,
om man, som ikke særlig overbevist konkurrencemenneske, skal underlægge sig
udgiftkrævende regler sådan ganske ureflekteret.

Min klub er under DS.
Dette er den, fordi vi har en ungdomsafdeling, som vi gør en del ud af.
For de unge medlemmer er fordelene ved DS uomtvistelige.
For de ældre: Tvivlsomme.

Et par få voksne medlemmer deltager i kapsejladser rundt omkring, og har
naturligvis målerbrev og alt til faget henhørende.

Onsdags kapsejlads har vi skam også.
Med nød og næppe, idet det her kan knibe med tilslutningen.

Hvad tror du mon ville ske, om man forlangte af de "lunkne", om de skulle
til at bruge penge for at deltage i hyggelige matcher, som jo alle der vil,
kan have gavn og glæde af?

Mon ikke de ivrige ville komme til at føle sig en anelse ensomme på banen
onsdag aftener?

Om DS ønsker bedre økonomi, hvad velsagtens ingen kan have noget imod, burde
man da ikke ifører sig tænkehatten, og iværksætte noget for ikke kapsejlere
nyttigt?

Da ville vi måske ikke være medlem alene af hensyn til vor ungdom, men fordi
vi følte en nyttevirkning af medlemskabet for alle klubbens medlemmer.

Surt opstød?
Såden er det ikke ment, men alene som udtryk for en anden, begrundet,
opfattelse af systemet og dets opretholdelse.

MVH
Egon

Fra : Søren Badstue

Dato : 31-08-10 21:13

"news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om man, som ikke særlig overbevist konkurrencemenneske, skal underlægge
> sig udgiftkrævende regler sådan ganske ureflekteret.

Det giver jeg dig helt ret i! Men jeg mener så at man _vælger_ at underlægge
sig udgiftkrævende regler, når man _vælger_ at benytte reglerne. Skal man så
også kunne _vælge_ om man har lyst til at bruge motoren under kapsejlads,
for det er jo også bare endnu en regel i regelbogen

> [...]
> vil, kan have gavn og glæde af?
>
> Mon ikke de ivrige ville komme til at føle sig en anelse ensomme på banen

Jeg kender agumentet, og er da også klar over at det holdet et stykke hen ad
vejen. Men Jeg er ikke overbevist om at det ville gå så galt. Et målerbrev
er så vidt jeg ved ikke voldsomt dyrt, så jeg tror (i min naivitet) at en
stor del ville vælge at følge reglerne hvis de kendte dem

> [...]
>
> Da ville vi måske ikke være medlem alene af hensyn til vor ungdom, men
> fordi vi følte en nyttevirkning af medlemskabet for alle klubbens

Dét kan du have ret i, men det må køre i en anden tråd
Jeg udtrykker ikke min holdning, for at sikre bedre økonomi til DS - det må
de selv klare. Men nu har man et område hvor der er (delvis?)
brugerbetaling, for at udgifterne ikke skal lægges over på dem du kalder
"ikke kapsejlere" (="tursejlere"). Så er det vel også kun rimeligt at
"kapsejlere" betaler?

> Surt opstød?
> Såden er det ikke ment, men alene som udtryk for en anden, begrundet,
> opfattelse af systemet og dets opretholdelse.

Jeg opfatter det bestemt ikke som et surt opstød. Det er en holdning, og det
er jo okay at have
Men alt andet lige skal pengene jo komme et sted fra. Man kunne også droppe
kravet om målerbreve, men så skulle alle udgifterne dækkes af alle
medlemmer - Også "ikke kapsejlere". Det ville nok heller ikke være populært.
Så hvor skal pengene så komme fra? For vi skal vel stadig have et
målesystem, så vi kan sejle mod hinanden selv om vi sejler forskellige både?

Mvh
Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 31-08-10 22:10

Den Tue, 31 Aug 2010 22:13:22 +0200 skrev Søren Badstue:
> [...]
> også kunne _vælge_ om man har lyst til at bruge motoren under kapsejlads,
> for det er jo også bare endnu en regel i regelbogen

Selvfølgelig skal en motorbådsklub da kunne vælge at bruge motoren. Hvad
skulle de ellers gøre? Have udleveret et sæt årer?

> Men alt andet lige skal pengene jo komme et sted fra. Man kunne også droppe
> kravet om målerbreve, men så skulle alle udgifterne dækkes af alle
> medlemmer - Også "ikke kapsejlere".

Hvad er der i vejen for at lade de professionelle kapsejlere betale
for de regler de har brug for? Det er vel dem der har interessen i
det, og måske endda sponsorer til det.

Og så lade søndags-kapsejlerne sejle om kap som de har lyst til. Om
så reglerne er tilpasset efter at der skal være stop på havnekroen
undervejs.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Søren Badstue

Dato : 08-09-10 20:38

> Selvfølgelig skal en motorbådsklub da kunne vælge at bruge motoren. Hvad
> skulle de ellers gøre? Have udleveret et sæt årer?

Nej, ikke årer... For man må heller ikke ro.
Men hvis en motorbådsklub sejler "kapsejlads", benytter de sig jo nok ikke
af "Kapsejladsreglerne", for det omhandler kun både/brætter med sejl på.
Men det er jo sådan set ikke motorbåde der diskuteres, da det hele kom af
målerbreve. En motorbåd (uden sejl) kan, så vidt jeg ved, ikke få et DH mål.

> [...]
>
> Og så lade søndags-kapsejlerne sejle om kap som de har lyst til. Om
> så reglerne er tilpasset efter at der skal være stop på havnekroen

Jamen benyttes DH-mål? Benyttes kapsejladsreglerne? Hvis "ja" til bare ét af
spørgsmålene, benytter man jo også en af de services der stilles til
rådighed for folk der sejler kapsejlads. Hvorfor skal de så ikke være med
til at betale det?
Husk på at kapsejladsreglerne også indeholder plads-ved-mærke, én og
tó-runders straf mv. Dette er ikke i såfartsreglerne, så hvis man ønsker at
benytte sig af de regler, så benytter man dermed kapsejladsreglerne.

Du skiver at dem der har brug for reglerne, skal betale... Jaja, men lur mig
om ikke mindst 90% af alle aftenkapsejladser benytter sig af DH-reglerne, så
skal de vel også bidrage til udviklingen? Hvorfor ikke?

Mvh
Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 08-09-10 21:13

Den Wed, 8 Sep 2010 21:38:01 +0200 skrev Søren Badstue:
> [...]
> spørgsmålene, benytter man jo også en af de services der stilles til
> rådighed for folk der sejler kapsejlads. Hvorfor skal de så ikke være med

Af samme grund som du ikke skal betale for at læse hvad jeg skriver.

Du har ikke bestilt mig til at skrive det, lige så vel som de
ikke-pro sejlere ikke har bestilt reglerne.

Det der med at føle sig berettiget til at opkræve penge fra nogen der
aldrig har bestilt det man vil have penge for, er et udtryk for
griskhed og magtsyge, der desværre ses hos organisationer der vokser
sig for store.

> [...]
> om ikke mindst 90% af alle aftenkapsejladser benytter sig af DH-reglerne, så
> skal de vel også bidrage til udviklingen? Hvorfor ikke?

Fordi de ikke har bestilt dem.

Spørgsmålet er ikke om de skal betale. Spørgsmålet er om det er at
foretrække at alle bruger de samme grund-regler, så det er nemt at
sejle om kap med folk man ikke har sejlet om kap med før, eller det er
bedre at hver eneste klub opfinder deres egne regler.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kent Friis

Dato : 31-08-10 17:33

Den Mon, 30 Aug 2010 22:31:33 +0200 skrev Søren Badstue:

> [...]
> samme vilkår, så mener jeg man skal overholde alle reglerne, og i øvrigt
> være med til at bidrage til drift af "systemet" ved at betale for et

Alternativet er at alle der ikke har brug for de mere professionelle
dele af reglerne bare opfinder deres egne.

Det vil ikke bidrage en 50-øre til drift af "systemet".

> Enten betyder det resten skal betale mere for at sikre at der er resourcer
> til at holde "systemet" i gang, ellers betyder det at der ikke er råd til
> nær så meget som der ellers ville. Det er i mine øjne et problem.

Hvis systemet er så dyrt at det er et problem, skulle man måske droppe
den professionelle del. Jeg er ret sikker på at det er den del der er
den dyre.

> Reglerne er en samlet pakke, ikke en pluk-selv mark.

Så du foretrækker altså vidt forskellige regler i stedet for?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Søren Badstue

Dato : 31-08-10 21:26

> Alternativet er at alle der ikke har brug for de mere professionelle
> dele af reglerne bare opfinder deres egne.
>
> Det vil ikke bidrage en 50-øre til drift af "systemet".

Det er helt rigtigt - Såfremt det er alternativet. Det mener jeg ikke det
er. For folk vil vel stadig gerne benytte f.eks. DH-målesystemet? Ellers
skal vi jo sejle i ens både alle sammen, hvis ikke man opfinder sit eget
målesystem også.

> [...]
> den dyre.

> Så du foretrækker altså vidt forskellige regler i stedet for?

Næ, men det mener jeg heller ikke er konsekvensen.
Men selv hvis man så lavede sine egne regler i klubben, så ville der da
opstå problemer, hvis man har en holdning om at man kun vil følge de regler
der passer en selv.

Mvh
Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 31-08-10 22:12

Den Tue, 31 Aug 2010 22:25:44 +0200 skrev Søren Badstue:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er helt rigtigt - Såfremt det er alternativet. Det mener jeg ikke det
> er.

Hvad er så alternativet for klubber der ikke har noget at bruge
forkromede regler med målebrev osv. til?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Søren Badstue

Dato : 08-09-10 20:50

> Hvad er så alternativet for klubber der ikke har noget at bruge
> forkromede regler med målebrev osv. til?

Jeg tror ikke de klubber findes i stor stil.
Det kan godt være de ikke har noget at bruge et forkromet målebrev til. Men
de benytter jo f.eks. DH-målereglerne alligevel.
Beløbet går jo ikke til at få målebrevet. Målebrevet er ikke resultatet af
betalingen. Målebrevet (og dermed betalingen for dette) er måske nærmere et
bevis på at ens båd overholder DH-reglerne, og at man har tilladelse til at
benytte sig af dette system, og til at benytte de kapsejladsregler som ISAF
har copyright på.

Så de klubber der "ikke har noget at bruge et forkromet målebrev til", har
heller ikke noget at benytte kapsejladsreglerne og målereglerne til. Ellers
havde de også brug for "beviset" på at de måtte benytte sig af dette.

Du har (måske) heller ikke noget at bruge en bon til i supermarkedet. Men du
skal da betale for varen alligevel.
At benytte sig af reglerne, uden at ville betale for målebrevet, er i min
verden det samme som at tage varer i et supermarked uden at betale... For
der er jo ingen grund til at betale, når man ikke har noget at bruge
kvitteringen til. Lad da dem der skal bruge kvitteringen om at betale.
Her er kvitteringen ikke formålet med betalingen. Det er mælken, sæben osv.
som man tager med hjem. Ligesom målebrevet ikke er formålet med betalingen.

Mvh
Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 08-09-10 21:23

Den Wed, 8 Sep 2010 21:49:39 +0200 skrev Søren Badstue:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke de klubber findes i stor stil.

Jeg hører ellers gang på gang folk nævner diverse klubber her i gruppen.
Derimod er det yderst sjældent diskussionen drejer sig om hvilken
sponser man skal have til at udvikle den næste kulfiberbåd.

Så min vurdering vil være at de færreste klubber er elite-klubber der
har brug for de forkromede regler.

> Det kan godt være de ikke har noget at bruge et forkromet målebrev til. Men
> de benytter jo f.eks. DH-målereglerne alligevel.

Vil du hellere at hver klub bruger sine egne regler, og den dag du
får lyst til at sejle hygge-kapsejlads får brug for at lære et helt
andet sæt regler?

> [...]
> benytte sig af dette system, og til at benytte de kapsejladsregler som ISAF

Hvilket en hygge-klub formentlig ikke kan bruge til en meter.

> Så de klubber der "ikke har noget at bruge et forkromet målebrev til", har
> heller ikke noget at benytte kapsejladsreglerne og målereglerne til.

De kunne sagtens opfinde deres egne regler. Ville du foretrække det?

> Du har (måske) heller ikke noget at bruge en bon til i supermarkedet. Men du
> skal da betale for varen alligevel.

Af alle de supermarkeder jeg har handlet i, er der ikke et eneste der
har bedt om betaling for en vare jeg ikke har bedt om.

> At benytte sig af reglerne, uden at ville betale for målebrevet, er i min
> verden det samme som at tage varer i et supermarked uden at betale...

I min verden er det at kræve folk skal betale for at få lavet nogle
regler, som de aldrig har bestilt nogen til at lave, det samme som at
sende et girokort ud for betaling af tilbudskataloget.

Jeg har ikke bedt om tilbudskataloget, og halvdelen af dem har jeg lige
så lidt at bruge til som en hyggeklub har at bruge den forkromede del
af reglerne til. De ryger så direkte i den grønne container.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Heikki

Dato : 30-08-10 20:10

HKN wrote:

> [...]
> kapsejlads....
>
> Det skal helst være i en version uden alt for meget reklamelogo.

I have one from the insurance company Pantaenius. It does have their name
visible in two places, but fairly discrete. I am sure they will send you one
if you mail them and ask politely. It has the alphabetic flags, numbers,
repeats, and a few two-flag combinations for racing, which I can not judge
the relevance of, not being much of a racer.

- Heikki

Fra : HKN

Dato : 30-08-10 20:49

Thanks Heikki, but I'm not a fan of Pantaenius and have no intention of
being one.....

-Henrik

Fra : Per Nordahl

Dato : 31-08-10 18:59

> Thanks Heikki, but I'm not a fan of Pantaenius and have no intention of
> being one.....
>
> -Henrik

"HKN"
Heikki kommer jo netop med et forslag til det du spørger om?

Mener ligeledes at kunne huske at div. forsikringsselskaber gerne deler
omtalte klæbere/merkater ud!
Hvis du besidder et klipperedskab, må det være muligt at frasortere det
overflødige?

At du tilsyneladende ikke bryder dig om Pantaenius,. har vel ikke noget med
det at gøre??

Mvh. Per Nordahl.

Fra : HKN

Dato : 31-08-10 21:55

Per - jeg ved det findes UDEN reklamer - måske hos DS.

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-10 17:04

> Per - jeg ved det findes UDEN reklamer - måske hos DS.

Hvis du er så bange for reklamer - er muligheden jo at få det lavet hos et
trykkeri - helt efter eget hoved.

/karsten (som gerne klistrer sin båd til med reklamer)

Fra : HKN

Dato : 01-09-10 18:05

Ja, det lyder som en rigtig god idé.

-Henrik

P.s. sejler du motorbåd?

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-10 21:44

> Ja, det lyder som en rigtig god idé.
> -Henrik
> P.s. sejler du motorbåd?

Næ - for tiden en Tornado, men har også en Nacra Inter liggende.
Jeg har slet ikke motor på mine både.

/karsten (med to skrog - men bruger helst kun læ skrog)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-09-10 07:58

Klistermærkerne findes i forskellige udgaver som signalflag og som
kapsejladssignaler.
Prøv at se på DS siden:

http://www.danskebaadejere.dk/rundt%20om%20baaden/signalflag.aspx

Plancherne for Signalflagene fås fra div forsikringsselskaber og
kapsejladssignalerne fra DS.
Det vil være muligt at lave en kopi af siderne på ovennævnte link og
selv laminere dem.

Mvh/Harding