Kan ikke komme i gang med Wine?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-08-10 18:15

Har kørt Ubuntu en uge nu ;) - hvis jeg prøver at åbne et program med
Wine får jeg denne besked:

http://picasaweb.google.dk/hanspaulin/Billeder#5511251372641569554

Hvordan kommer jeg videre? :)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-08-10 18:21

Hans Paulin (6310) skrev:

> Hvordan kommer jeg videre? :)

Dropper Windows og glæder dig over din Ubuntu?

Indtil da kan du prøve at åbne et terminalvindue, cd'e til den
pågældende mappe, og så sige “chmod 0755 *.exe”.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-08-10 18:42

Den 30-08-2010 19:21, Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Dropper Windows og glæder dig over din Ubuntu?

Dér befinder jeg mig allerede - har ikke Windows længere, men da min
hustru har en cd med en polsk ordbog på som tilsyneladende ikke kan
fungere out-of-the-box i Ubuntu - og da hun osse gerne vil køre Ubuntu -
har vi et problem

> Indtil da kan du prøve at åbne et terminalvindue, cd'e til den
> pågældende mappe

Hvordan cd'er man?

, og så sige “chmod 0755 *.exe”.

Skal jeg bare skrive det bagefter?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-08-10 19:28

Den 30-08-2010 19:42, Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]

Fik hjælp af en kammerat - hér med Mesnews:

"1. Højreklik på "setup-mesnews-1.8.3.0.exe"
2.Vælg "Egenskaber"
3. Vælg fanebladet "Rettigheder"
4. Sæt flueben i "Tillad kørsel af filen som et program"
5. Klik på "Luk"
6. Dobbeltklik på "setup-mesnews-1.8.3.0.exe" for at starte
installationen af "MesNews".
7. Hvis du ikke kan starte installationen under pkt. 6 så højreklik på
"setup-mesnews-1.8.3.0.exe" og klik på det øverste menupunkt "Åben med
Wine, programstarter til Windowsprogrammer" for at starte installationen
af "MesNews"."

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-08-10 21:37

Hans Paulin (6310) wrote:

> Hvordan cd'er man?
>
> , og så sige “chmod 0755 *.exe”.
>
> Skal jeg bare skrive det bagefter?

Hvis man er mere GUI-orienteret end terminal-orienteret, kan filer gøres
eksekverbare fra Nautilus/Gnome (og sikkert også andre file managers).
Højreklik, egenskaber og dernæst rettigheder (i Nautilus).

--
Jesper Lund

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-08-10 21:48

Jesper Lund tastede følgende:

> Hvis man er mere GUI-orienteret end terminal-orienteret, kan filer gøres
> eksekverbare fra Nautilus/Gnome (og sikkert også andre file managers).
> Højreklik, egenskaber og dernæst rettigheder (i Nautilus).

Måske lidt af dét jeg skrev kl. 19:18 (kan ikke copypaste her i MesNews
under wine! )

Hans
www.zofiaoghans.dk