Bruger/kode authentication tutorial
Fra : ThomasH

Dato : 30-08-10 19:13

Hej NG!

Jeg leder efter en god tutorial om at beskytte sider med bruger og kode.
Det skulle jo være lige til - men de 10-15 forskellige jeg har prøvet
virkede ikke :(

Det giver lidt komplikationer at koden skal virke hos one.com, det vil
sige med server api = CGI (som får en masse løsninger til at fejle) og
mysql 5, hvor register globals er deprecated (som får resten til at fejle.)

I korte træk har jeg en tabel med id, brugernavn og kode. Brugeren
logger ind med bruger og kode, og får en side at se. Siden identificeres
ud fra brugernavnet, så det skal være til at fange på siden...

Jeg mener at det lige er det PHP_AUTH_USER er skabt til, men skidtet vil
ikke rigtigt...

Håber I kan hjælpe :)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-08-10 19:43

ThomasH skrev:
> [...]
> brugernavnet, så det skal være til at fange på siden...
>
> Jeg mener at det lige er det PHP_AUTH_USER er skabt til, men skidtet vil ikke

At rgeister globals er off, betyder bare, at du ikke automatisk kan
bruge variable i dit program, men skal sætte dem selv.
F.eks. hvor
login.php?user=mig&pass=selv
med register_globals on, automatisk ville give variblene
$user værdien 'mig', og $pass værdien 'selv'
med register_golbals off, skal du selv sætte værdierne :
$user = $_GET( 'user');
$pass = $_GET( 'pass');

Der bør selvfølgelig være andet validering (må ikke bruges direkte i
database queries - injektion), og de skal selvfølgelig sammenlignes med
lovlige værdier.

Håber det hjælper.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : ThomasH

Dato : 31-08-10 07:43

Tak for svaret!

> [...]
> $user værdien 'mig', og $pass værdien 'selv'
> med register_golbals off, skal du selv sætte værdierne :

Jeg er vist ikke så skrap til php at jeg har en præference... de fleste
guides jeg kunne finde, benyttede globals on, uden alternativer.

Måske jeg kan regne ud hvordan man gør det manuelt.

Fra : Henrik Glensbo

Dato : 30-08-10 21:07

Nu ved jeg ikke hvor du har ledt, men du har været grundig, så du har
sikkert fundet de scripts som bruges af Zend platformen?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : ThomasH

Dato : 31-08-10 07:53

Henrik Glensbo wrote:
> Nu ved jeg ikke hvor du har ledt, men du har været grundig, så du har
> sikkert fundet de scripts som bruges af Zend platformen?

Hej!

Jeg kom forbi Zend, men syntes det lignede en omfattende værktøjskasse -
altså lidt overkill når jeg bare skulle bruge en skruetrækker... men jeg
tjekker det og ser om der er noget brugbart.