Nogen der bruger BlueFish editor?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-08-10 13:54

Jeg har i lang tid forsøgt flere gange at installere BlueFish, men det
strander hver gang installationen skal hente GTK-Runtime.

Eksisterer BlueFish ikke mere? Det er GNU/GPL.

http://bluefish.openoffice.nl/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-08-10 15:01

Den 29-08-2010 14:54, Kurt Hansen skrev:
> Jeg har i lang tid forsøgt flere gange at installere BlueFish, men det
> strander hver gang installationen skal hente GTK-Runtime.
>
> Eksisterer BlueFish ikke mere? Det er GNU/GPL.

Hvilket styresystem bruger du? I Linux Mint - og sikkert
også Ubuntu - kan programmet installeres via Programhåndtering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-08-10 16:54

Windows 7 Home Premium

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 29-08-10 16:09

On 29-08-2010 14:54, Kurt Hansen wrote:
> Jeg har i lang tid forsøgt flere gange at installere BlueFish, men det
> strander hver gang installationen skal hente GTK-Runtime.
>
> Eksisterer BlueFish ikke mere? Det er GNU/GPL.
>
> http://bluefish.openoffice.nl/

Jeg er sikker på, at hvis du følger vejledningen, kommer BlueFish til at
fungere.
Har installeret den på Linux - Ubuntu 10.04 - og her fungerer den udmærket.

BlueFish er efter min mening lysår bedre end Kompozer

Bruger den bare ikke selv, men gedit. Når først du har modellen på
plads, er det ligetil at lave nye sider.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-08-10 17:09

On Sun, 29 Aug 2010 17:08:57 +0200, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

>Jeg er sikker på, at hvis du følger vejledningen, kommer BlueFish til at
>fungere.

Vejledning? Hvor? Hvis det er de få linier der er i Wiki'en, er det jo
ikke til megen hjælp - i hvert fald for Windows-versionen.

Jeg havde ikke lige lagt mærke til, at den installationsfil jeg havde
liggende var 2.0.0.1, mens den nyeste hedder 2.0.1, men det gør nu
ingen forskel; under forsøget på at connecte for download af GTK får
den en timeout.

Jeg har hentet GTK 2.16 (en mappe med 5 undermapper), som jvnf.
vejledningen skal ligge i "path". Jeg må formode at der er tale om en
linie der henviser til mappen i autoexec.bat? En sådan findes ikke i
Windows 7, men jeg kan selvfølgelig selv skrive en og lægge den i
roden, eller hvad?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-08-10 17:41

On Sun, 29 Aug 2010, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk> wrote:

> [...]
>linie der henviser til mappen i autoexec.bat? En sådan findes ikke i
>Windows 7, men jeg kan selvfølgelig selv skrive en og lægge den i

Nu har jeg skrevet en autoexec.bat med følgende linie:
SET PATH=C:\GTK\BIN

- og mappen er naturligvis placeret det angivne sted.

BlueFish er installeret, men når jeg sterter det, får jeg at vide, at
den mangler libcairo-2.dll. Jeg troede naturligvis at jeg havde lavet
stien forkert, men nul putte: den pågældende fil findes simpelthen
ikke på mit systemdrev.

Hvorfor h[...] skal alting absolut gøres på den mest besværlige måde,
når man udvikler GNU/GPL? Jeg lærer aldrig at forstå hvordan de GNU'er
er skruet sammen i hovedet og jeg opgav da også at køre Linux, da det
er sygeligt vestrehjernet og umuligt for hvide mennesker at fatte
logikken i.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-08-10 18:21

Den 29-08-2010 18:41, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> er skruet sammen i hovedet og jeg opgav da også at køre Linux, da det
> er sygeligt vestrehjernet og umuligt for hvide mennesker at fatte

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med at få det til at virke
i Windows, og jeg vil give dig ret i, at det nogle gange kan
være svært at hitte rede i, hvad man skal hente og
installere med den slags projekter.

Men havde du brugt Linux, kunne du have installeret Bluefish
ved hjælp af et par museklik, uden at du havde behøvet at
besøge hjemmesiden, og uden at du skulle tænke på at
downloade noget.

Hvis du en dag får mod på atter at prøve Linux, så prøv at
se nærmere på Ubuntu eller Linux Mint.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-08-10 05:39

On Sun, 29 Aug 2010 19:21:19 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

[klip]

>Hvis du en dag får mod på atter at prøve Linux, så prøv at
>se nærmere på Ubuntu eller Linux Mint.

Jeg har for mindre end et år siden ofret en måned af min fritid på
Linux. Jeg stod over for bl.a. indkøb af ny Windows og fyrer jævnligt
dollars af til sharewareprogrammer og lod mig friste af at næsten alt
er gratis til Linux, utallige anprisninger af dets fortræffeligheder
m.m. Efter en dybindånding installerede jeg paralelt og legede med det
og det var da umiddelbart også indbydende.

I forum blev der manet til tålmodighed; man skal vænne sig til at
tænke anderledes. Ja, det skal jeg da lige love for. ALT foregår på
den mest ulogiske og besværlige måde.

Jeg testede de programmer der svarede til dem jeg er vant til at
bruge, men på INGEN af områderne fandt jeg værdige erstatninger.
Begrænsninger, begrænsninger, begrænsninger. I forum fik jeg bare at
vide, at det jo altsammen var gratis og at jeg derfor ikke kan tillade
mig at brokke.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-08-10 07:42

Den 30-08-2010 06:38, Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> Jeg testede de programmer der svarede til dem jeg er vant til at
> bruge, men på INGEN af områderne fandt jeg værdige erstatninger.

Du skriver ikke, hvilken Linux du har prøvet, eller hvilke
programmer du har savnet, så det er svært at sige, om du har
været uheldig, eller om du vitterligt er bedre tjent med
Windows.

Jeg er selv skiftet til Linux for nylig, og jeg synes, det
er gået meget nemt. Jeg kommer så ganske vist fra et helt
tredje styresystem, men har da brugt Windows en hel del
undervejs.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-08-10 22:44

Kurt Hansen skrev:

> den mangler libcairo-2.dll.

Jeg prøvede for nogle måneder siden, og havde
samme problem. Jeg søgte efter dll-filen på nettet,
hentede den hjem og installerede den, så kunne
jeg køre programmet.

Jeg husker ikke om det er den samme dll-fil, jeg
kan huske noget om et framework der blev
installeret.

Jeg husker bare at programmet var noget elendigt
makværk, der gav mig en masse begrænsninger i
stedet for flere muligheder.

Jeg kunne manuelt rette i en del ting, og gemme
det, men næste gang jeg hentede filen ind, havde
programmet rettet i min kode - og jeg kunne ikke
finde nogen funktion til at slå det fra.

Er det mig eller programmet der bestemmer?

Nå, det røg hurtigt ud igen - det var besværligt at
installere, besværligt at bruge - og så havde det
tendenser til at lave gammeldags kode, som vi
kender det fra 90'erne - og det er slet ikke
optimeret til det vi bruger i dag.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-08-10 05:50

On Sun, 29 Aug 2010 23:44:06 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg prøvede for nogle måneder siden, og havde
>samme problem. Jeg søgte efter dll-filen på nettet,
>hentede den hjem og installerede den, så kunne
>jeg køre programmet.

Jeg har også søgt, men fandt den ikke.

>Jeg husker bare at programmet var noget elendigt
>makværk, der gav mig en masse begrænsninger i
>stedet for flere muligheder.

Jeg husker ikke hvorfor jeg absolut vil prøve det program; sikkert på
baggrund af anbefalinger. Nå, pyt, hvis det er Unix/Linux-folk der har
skrevet anbefalingerne, kan jeg bedre forstå dit udsagn. De klapper i
deres små hænder, hvis bare der kommer noget på skærmen.

> [...]
>programmet rettet i min kode - og jeg kunne ikke
>finde nogen funktion til at slå det fra.
>
>Er det mig eller programmet der bestemmer?

Jeg har i mere end 10 år brugt Stones Webwriter, men det udvikles
tilsyneladende ikke mere?

Fra : Martin Ploug

Dato : 30-08-10 18:01

Den 30-08-2010 06:49, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> deres små hænder, hvis bare der kommer noget på skærmen.

> Jeg har i mere end 10 år brugt Stones Webwriter, men det udvikles

Hvorfor ikke bare bruge Rapid PHP eller HTML Pad fra
http://www.blumentals.net/ ?

Jeg er fuldt ud tilfreds med Rapid PHP.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 29-08-10 21:59

On 29-08-2010 18:09, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> linie der henviser til mappen i autoexec.bat? En sådan findes ikke i
> Windows 7, men jeg kan selvfølgelig selv skrive en og lægge den i

Hvorfor har du hentet GTK?

Installing 2.0.1 (current stable)

download Bluefish-2.0.1-setup.exe from the main download server
http://www.bennewitz.com/bluefish/stable/binaries/win32/

This installer needs internet access because it will download gtk
library and the spell checking dictionaries for you.

Har du prøvet dette?
Hvad går galt?

I stedet for at lave path, så placer gtk mv. i samme mappe som BlueFish.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-08-10 05:54

On Sun, 29 Aug 2010 22:59:16 +0200, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

>Hvorfor har du hentet GTK?

Under installationen forsøger det selv at hente GTK 2.14.7, så det må
jo skulle bruges.

> [...]
>
>This installer needs internet access because it will download gtk
>library and the spell checking dictionaries for you.

Ja, netop.

>Har du prøvet dette?
>Hvad går galt?

Masser af gange med flere dages mellemrum. Under forsøget på at hente
GTK kommer der timeout og GTK bliver derfor ikke hentet.

>I stedet for at lave path, så placer gtk mv. i samme mappe som BlueFish.

Det vil ikke hjælpe noget. Det eneste der nu forhindrer BlueFish i at
starte, er den manglende dll og den er ikke en del af hverken
BlueFish-installationen eller GTK.