støddæmper i trækkrog
Fra : Ukendt

Dato : 29-08-10 13:42

Jeg har købt en brugt cv for et stykke tid siden.

I forbindese med en vejning af vogning i en synshal, påpegede manden, at der
var noget galt med støddæmperen i trækkrogen. Vognen banker hårdt ind i
bilen, når jeg bremser.

Der var ingen problemer i at få den repereret via garantien. De udskiftede
støddæmperen.

Problemet er så bare, at dette ikke har hjulpet. Ved bare 10 km/t banker
vognen stadig hårdt ind i bilen, når jeg bremser.

Hvad er der mon galt ?

Jeg har også lagt mærke til, at når jeg bakker - selv på helt lige vej -
bliver trækarmen trykket _helt_ sammen.

Er dette normalt ? Umiddelbart troede jeg, at der skulle mere til at kunne
trykke affjedringen sammen, fx at jeg skulle bakke op at bakke el. a. - hvor
der virkelig kommer belastning på.

vh Palle

Fra : Carsten Stage

Dato : 29-08-10 15:16

Palle Johansen wrote:

> I forbindese med en vejning af vogning i en synshal, påpegede manden,
> at der var noget galt med støddæmperen i trækkrogen. Vognen banker
> hårdt ind i bilen, når jeg bremser.

Bremsedæmper udskiftes og/eller
bremsebakker skiftes og/eller
bremsebakker justeres og/eller
bremseforbindelsesstang justeres

Undrer mig at iøvrigt, at campingvonen åbenbart blev synet og godkendt med
den fejl...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-10 15:27

"Carsten Stage" <camping@fabel.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> bremseforbindelsesstang justeres
>
> Undrer mig at iøvrigt, at campingvonen åbenbart blev synet og godkendt med

Tak for dit svar...

Ja, det undre også mig... Jeg var førstegangs køber, så jeg vidste ingenting
om hvordan tingene skal fungere.

Jeg håber de finder fejlen i morgen :)

vh Palle

Fra : Carsten Stage

Dato : 29-08-10 15:35

Palle Johansen wrote:

> Tak for dit svar...

Ingen årsag - vi skal vel forsøge at hjælpe hinanden...

> Ja, det undre også mig... Jeg var førstegangs køber, så jeg vidste
> ingenting om hvordan tingene skal fungere.

Der har vi alle været.

Jeg har lige fået skiftet dæmper samt justeret bremsebakkerne og
forbindelsesstangen. Min havde samme fejlsymptomer som din. Afhængig af hvor
i landet du bor, kan jeg klart anbefale Arne Sørensen som mekaniker, når
garantien ellers udløber:

http://www.servicevognen.dk/

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Carsten Stage

Dato : 29-08-10 15:30

Palle Johansen wrote:

> Jeg har også lagt mærke til, at når jeg bakker - selv på helt lige
> vej - bliver trækarmen trykket _helt_ sammen.

Når du bakker vil campingvognens bremser bremse mere og mere, indtil et
punkt, hvor de "kammer over" og slipper, så du kan bakke frit. Dette skal
ske, inden dæmperen er trykket helt sammen. Hvis dæmperen kan trykkes helt
sammen, så påvirkes bremserne ikke yderligere, og de bremser maksimalt, men
på grund af fejljustering af enten bremsebakker og måske
bremseforbindelsesstang, så slår bakautomatikken ikke til. Der skal
justering eller udskiftning af stumper til.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-10 15:44

> [...]
> bremseforbindelsesstang, så slår bakautomatikken ikke til. Der skal
> justering eller udskiftning af stumper til.

Tak for dit svar.

Jeg gemmer dit link til mekanikeren - det ser fint ud.

vh Palle

Fra : Jens Hansen

Dato : 29-08-10 18:08

"Palle Johansen"
> "Carsten Stage" <camping@fabel.dk> skrev i meddelelsen

> Tak for dit svar.
>
> Jeg gemmer dit link til mekanikeren - det ser fint ud.
>
> vh Palle

Måske du kan finde lidt hjælp i bremsefunktionen her:

http://www.valeryd.dk/fragor/fragor1.asp

Hilsen
Jens

Fra : Sten Bo

Dato : 31-08-10 20:55

"Jens Hansen" <jensbh@BADgmail.com> skrev i en meddelelse

> "Palle Johansen"

> Måske du kan finde lidt hjælp i bremsefunktionen her:
>
> http://www.valeryd.dk/fragor/fragor1.asp
>

> Hilsen
> Jens

For en god ordens skyld, eller hvad man siger.

Det viste på linket erstatter absolut _IKKE_ almindelig bremseservice.

Det er meget forkert at begynde på at justere på bremsestangen før frigangen
af bremsebakkerne er justeret korrekt.

Rigtigt justeret der passer frigangen formentlig igen - uden pilleri med
justering af stangen.

Som jeg forstår mekanikken kan man ellers blive ved med at stramme op til
der kun er jern mod jern tilbage. Mildest talt farligt.

Mvh Sten