Vask af sejl
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 28-08-10 18:37

Hej

I år har jeg vurderet at jeg vil undersøge muligheden for selv at vaske
sejl, da værdien af mine sejl (ihertfald inde i mit hovede), ikke kan
forsvares at sende til professionel vask.

Jeg har et billede af at jeg laver et lavt vandet kar i min indkørsel,
bestående af nogle 4" stolper og en presening, hvor underliger på sejlet er
mindre end 4"stolpernes længde.

Og så vil jeg vaske sejlene i denne "mini pool".

Jeg har en masse tanker om blegemiddel, vaskepulver og imprenering osv osv,
så hvis i kan bidrage med forslag og viden. Så vil jeg blive meget
taknemelig.

Mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-10 21:23

Har du, eller måske andre, dårlige erfaringer med at få sejlene
renset/vasket hos en sejlmager?

Selv har jeg erfaringer, men positive, med vask og imprægnering af sprayhood
samt "udestue."
Ligesom genoaen er blevet ordnet.
Hos sejlmageren, altså.
Eneste grund til skuffelse var, at de satans grønalger, der ynder at slå sig
ned inden i syningerne i sejlene, ikke helt forsvandt.
Men jeg har egentlig taget det som et tegn på skånsom behandling?

Det bliver spændende at hører om dine kommende erfaringer.

Dette var der ikke megen hjælp i, ved jeg jo godt.
Derfor dette:
Var det mig, ville jeg finde nogle stumper tilsvarende sejldug, og leve
nogle experimenter med deres reaktioner med "krasse" rengøringsmidler.

MVH
Egon

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 29-08-10 17:54

Jeg har ikke dårlige erfaringer som sådan, bortset fra prisen, 4-6.000 kr
plejer jeg at betale?

mvh
/Børge

Fra : HKN

Dato : 29-08-10 20:22

Ja, så betaler du for meget. Såvidt jeg husker så koster det i omegnen af
kr. 30/m2 for vask af sejl.

Mvh
Henrik

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 02-09-10 18:22

Og hvad mener du at 120 x 30, bliver?
mvh
/Børge

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 06-09-10 19:02

Det kan ikke være rigtigt.

2 svar på denne forespørgsel, Bjarke, Harding, og alle jer andre der ved
noget? hvor er i henne?

mvh
/Børge

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 06-09-10 21:23

Alle "vi andre" får nok ikke vasket vores sejl
Jeg kender i hvert fald ikke nogen, der bruger penge på at få vaske sejl "i
byen", så det er nok forklaringen på, at du ikke har fået flere svar

Spørgsmålet er alligevel interessant for mig, der sidder og følger med på
sidelinjen.

Personligt ville jeg nok vælge badekars-løsningen, da jeg ikke har sejl, der
overstiger 30 x 120, som dit sejl.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Klip en hel masse

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 07-09-10 17:48

Det er godt nok taget ud af context.

Der er vel mange der har sejl på mere end 30m2 til 120 kr pr kvadrat meter.

mvh
/Børge

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 07-09-10 17:49

Undskyld 120 m2 til 30 kr....

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 08-09-10 22:35

Det kan jeg godt svare på. 120*30 bliver 3600,-

Jeg har et år prøvet med en meget dyr dunk at de dertilindrettede middel fra
bådshoppen. Jeg brugte for 1000,- 'væske', men jeg var ikke ret tilfreds med
resultatet. De blev selvfølgelig lidt renere, men ikke meget bedre end det
alm. autoshampoo kunne klare.

Skulle jeg prøve igen ville jeg nok bruge klorin. Dacron sejl kan jo tåle
alt.

(bare ikke sollys og saltvand.... :-/ )

Bjarke

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 30-08-10 15:43

> [...]
osv,
> så hvis i kan bidrage med forslag og viden. Så vil jeg blive meget

Mine sejl er heldigvis ikke større, end at de kan være i siddebadekarret, et
af gangen. Jeg bruger almindeligt vaskepulver, evt. Biotex, og rusker så
lidt i dem engang imellem. Ingen problemer, de bliver næsten som nye.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : HKN

Dato : 09-09-10 06:52

Hej Børge,

Lad mig supportere din egen vision om hvordan du kan spare pengene, ved at
lave en minipool til at vaske sejlene i

Som Bjarke skriver, så vask dem i klorin (jeg går ud fra at det er dacron
sejl der er tale om) - det har jeg selv gjort.

Jeg købte en stor pressening af de billige i HN og lagde den ud på
græsplænen, lagde sejlet ud på den, spulede med rent vand for at fjerne det
værste salt og snavs, vaskede først med sæbe til vaskemaskinen (min mor smed
mit optimistsejl i vaskemaskinen dengang for 40 år siden!) og en
gulvskrubbe, og derefter med klorin.

Jo, plænen fik et par pletter (ikke noget alvorligt) og sejlene blev fine
hvide igen.