Jordslået sejlertøj
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 28-08-10 18:30

Hej

Jeg blev lidt ærgerlig i dag, da jeg tog på havet. Selv om det har regnet
frygteligt meget i mange uger, så har jeg været så heldig at sejle udenom
bygerne, men det var jeg ikke i dag.

Da jeg tog mit "MEGET dyre" gore-tex grej frem (læs Bjarke's pris), som jeg
selvfølgeligt hele tiden sikrer er stuvet tørt, så var der kommet et
jordslået mærker på kraven.

Jeg har en indbygget frygt for at vaske gore-tex, da det var vidundermidlet
der kom efter mine ekstrem ture i "oil-skin" lignende grej.

Så jeg vil gerne høre om jeres råd og erfaringer mht af vaske gore-tex, og
samtidigt få fjerner jordslået mærkerne.

mvh
/Børge

Fra : HKN

Dato : 28-08-10 20:33

Matas har et produkt der hedder "mod jorsdlåede pletter"

Der er ikke nogen problemer med at vaske gore-tex tøj, så længe du følger
anvisningen (typisk max. 40 grader), da der ikke er tale om imprægnering,
men derimod et særligt produkt. som tillader fugt at trænge ud, men ikke
ind. Dette skal dog tages med et vist forbehold, da der ikke findes noget
gore-tex tøj der kan holde vand ude igennem en længere periode, eller når
det står ned i stænger som det har gjort de seneste uger.

Mvh
Henrik

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 29-08-10 17:51

Hejsa

Jeg kender godt Matas produkt, men kan det bruges i vaske maskine?

mvh
/Børge

Fra : HKN

Dato : 29-08-10 20:05

Hej Børge,

Det ved jeg faktisk ikke - men er det ikke ligemeget? Det vigtigste er vel
at få pletterne væk - derefter kan du vaske tøjet, evt imprægnere det
efterfølgende. Det er ihvertfald en nemmere løsning end at sidde med
kaliumpermanganat og derefter natriumbisulfit!

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 01-09-10 18:52

Er det virkeligt kun HKN der har en mening om dette emne?

Fra : Trine Søe

Dato : 03-09-10 02:22

Matas har et pulver, man bruger i vaskemaskinen, der fjerne jordslået
pletter. Jeg vil anbefale dig kun at vaske ved 30 grader i hvert fald
til at starte med. Se hvordan resultatet bliver, og gentag om
nødvendigt processen.

Det er jo surt at have noget ødelagt dyrt sejlertøj...håber dit
projekt lykkes.

Sejlerhilsner

Trine Søe
Rica, N70 Dragør Havn
Http://www.sejlnet.dk

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 06-09-10 19:03

Er det alt hvad gruppen kan give af samlet input?

mvh
/Børge

Fra : Torben Henriksen

Dato : 06-09-10 21:28

Hej Børge

I gamle dage,(og også nu om dage siger min kone) brugte man kærnemælk køb
een liter læg
stoffet i en skål kom kærnemælken over lad det stå et døgns tid, skyl efter
med rent vand.
Effektivt, billigt og så slipper du for alle de mærkelige kemiske
forbindelser som kan ødelægge stoffet

Mvh/Torben H.

Fra : steffen skov

Dato : 07-09-10 00:39

Det samme sagde de kloge koner i min familie, så noget må da være om snakken
(selv om de er fra Sjælland). Jeg har dog aldrig selv prøvet det.
Hilsen Steffen

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 08-09-10 22:27

Jeg har haft 3 sæt goretex tøj i mit liv. De 2 første har jeg vasket special
goretex sæbe købt i hhv bådbutikken og i en sportsforretning. Efterfølgende
har jeg sejlet med dem (rigtig sejlads: længe-koldt-vådt-hårdt). Min
konklusion er klar. Vidundermidler eller ej. koldt, 30 eller kogevask. Mit
nye (3 år gamle) sæt bliver ALDRIG vasket. De andre sæt mistede en stor del
af deres effektivitet efter behandlingen og blev aldrig gode igen.

Så mit nye sæt bliver skyllet i ferskvand efter hver af de 'rigtige' våde
ture og kommer der pletter på det, så lever jeg med det. Hellere plettet end
våd inden under.

Kald bare en stud, men jeg vil påstå at dem der påstår noget andet gør det
fordi de aldrig har haft behov for sejlertøjets fulde effekt.

Kill me !!!

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-10 05:24

De kloge koner havde nok siddet ved radioen og lyttet til farmacevten
Svend Holm´s gode rengøringsråd.
Han udgav i 1959 en bog der hed " Jeg renser alt".

Herfra kan jeg citere følgende:
Jordslag er en skimmelsvampedannelse der forekommer p. gr. af
indelukket fugtighed og viser sig som sorte skjolder på stoffer, der
har været pakket sammen i halvvåd tilstand, eller som sorte prikker5,
som om der far sprøjtet jord på.
Når pletterne er helt friske - dvs højst nogle få dage gamle - kan man
prøve med en blanding af 1 teskefuld køkkensalt pr. liter kær4nemælk.
Der sker en kemisk forbindelse imellem saltets klor (natriumklorid)
ogt kærnemælkens mælkesyre, denne forbindelse virker blegnende. Heri
lægges det jordslåede tøj fugtigt. hårdt opvre3det i 1-2 døgn og
vaskes derefter med sulfo.
Er jordslaget ældre - men ikke over 8 dage - kan tøjet koges i
affarvningsmidler der findes færdige i handelen. Dette kan kun gøres
med hvidevarer, men ikke med kulørte stoffer, idet affarvningsmidlerne
- samtidigt med pletterne - vil tage farverne af selve stoffet.

Mh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 07-09-10 17:43

Nu ville jeg gerne have en opskrift der ikke kræver tøjet kogt

mvh
/Børge

Fra : claus.b.p.

Dato : 07-09-10 18:14

Du kunne jo prøve at vaske det med Rodalon. Det kan tage skimmelsvamp ol.,
men nok ikke misfarvningen...

Mvh. Claus

Fra : Torben Henriksen

Dato : 07-09-10 23:34

Jamen kæreste Børge. Du skal ikke koge dit sejlertøj, med de moderne
tekstiler
der findes på marked vil det sandsynlig vis krympe, vask det ved højst 45
grader.
Det er en helt anden sag med tøj fra 40 og 50'erne.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 07-09-10 23:17

Uden at vil drage Svend Holm's gode rengøringsråd i tvivl,
havde jeg en oplevelse for mange år siden den gang jeg var knægt.
efter mit telt havde stået ude i nogle dage blev det pakket sammen.
En månedens tid efter skulle jeg bruge det igen, men ak sorte pletter
overalt - jordslået - det klare jeg sagde min mor, teltet ned i et stort
kar et anseligt antal liter kærnemælk over ( jeg erendere ikke der kom salt
i )
efter 2 -3 dage var pletterne væk, for mig var det rent trylleri.

Heftet Det' Leth 3 omtaler fjernelse af jordslået, men metoden ser ret
kompliceret ud.
Prøv google, skriv fx. gamle råd om jordslået tøj
Et par links:
http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=487&reprid=0&filid=1657&iarkiv=1
http://www.gorenje.dk/support/rad_tips/ups/pletguide/sadan_fjerner_du_pletter

Mvh/Torben H.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-09-10 11:51

[...]

Det kunne jo også være at det var Svend Holm der var blevet inspireret af de
kloge gamle koner!!! og afluret alle deres gamle huskeråd!!!

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-10 11:36

Det er netop misfarvningen Børge vil have fjernet.
Et nyopstået tilfælde kan fjernes forholdsvist nemt med salt og
kærnemælk. Det er da forsøget værd for Børge at prøve det. Er det en
ældre skade kan det nok "fjernes" ved at købe en ny jakke.
Ikke alle forhold i livet er 100% reversible.

Mvh/Harding