Programmering i Linux
Fra : Rune Jensen

Dato : 28-08-10 13:08

Hvad bruger man af programmeringssprog til applikationer på Linux, og
hvor kan man få fat i editorer til det?

Jeg har læst et eller andet sted, at kylix skulle være brugbart, men
jeg kan ikke finde download nogen steder...

MVH
Rune Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 28-08-10 20:28

Den Sat, 28 Aug 2010 12:08:10 -0700 (PDT) skrev Rune Jensen:
> Hvad bruger man af programmeringssprog til applikationer på Linux, og
> hvor kan man få fat i editorer til det?

C, C++, python... Alle sprog bør principielt kunne bruges (PHP og
lignende mangler måske nogle bindings til GUI libraries), men hvis
sproget kræver en form for runtime, vil programmet kun være interessant
for folk der har den valgte runtime.

Man bruger typisk sin foretrukne editor, hvilken man foretrækker er
lidt som religion. Dog uden selvmordsbomber

> Jeg har læst et eller andet sted, at kylix skulle være brugbart, men
> jeg kan ikke finde download nogen steder...

Kylix er vist kun interessant for folk der kommer fra en Borland verden.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-10 20:28

On Sat, 28 Aug 2010 12:08:10 -0700 (PDT)
Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> wrote:

> Jeg har læst et eller andet sted, at kylix skulle være brugbart, men
> jeg kan ikke finde download nogen steder...

Glem Kylix. Hvis du vil kode i Delphi, skal du gå efter Lazarus og
FreePascal: http://lazarus.freepascal.org/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-08-10 21:31

On Sat, 28 Aug 2010 12:08:10 -0700 (PDT), Rune wrote:

> Hvad bruger man af programmeringssprog til applikationer på Linux, og
> hvor kan man få fat i editorer til det?

Python, Perl, Ruby, C, C++, Haskell, Java, Mono/C# - you name it.

En hurtig optælling af hvad jeg har tilgængeligt på min maskine (revl og
krat, som er debtag'et), giver denne fordeling:

implemented-in::c => 3483
implemented-in::perl => 2464
implemented-in::c++ => 1371
implemented-in::python => 938
implemented-in::java => 249
implemented-in::lisp => 219
implemented-in:aml => 194
implemented-in::ruby => 177
implemented-in::shell => 158
implemented-in::php => 135
implemented-in::c-sharp => 93
implemented-in::r => 92
implemented-in::haskell => 92
implemented-in::tcl => 67
implemented-in::objc => 67
implemented-in::fortran => 55
implemented-in::ecmascript => 35
implemented-in::lua => 33
implemented-in::scheme => 25
implemented-in::pike => 16
implemented-in::ada => 16
implemented-in::ml => 2

Med hensyn til editorer er det langt hen af vejen smag og behag, og
uafhængigt af programmeringssproget.

Vi(m), (X)Emacs, gedit, kate er nogle af de almindelige tekst-editorer.
Af mere IDE-agtige ting er der f.eks. Eclipse og Anjuta (jeg har aldrig
prøvet dem).

Mvh.

Adam

--
"Angels can fly because they take themselves lightly." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-08-10 16:13

On 28 Aug., 21:28, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Man bruger typisk sin foretrukne editor, hvilken man foretrækker er
> lidt som religion. Dog uden selvmordsbomber

Tak for svar.

Nu tænker jeg her også på en editor, som kan lave executables.

Kan man det i Linux?

MVH
Rune Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-10 08:41

Den Sat, 28 Aug 2010 15:13:23 -0700 (PDT) skrev Rune Jensen:

> Tak for svar.
>
> Nu tænker jeg her også på en editor, som kan lave executables.

Det gør compileren, ikke editor'en.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-08-10 16:23

> [...]
> lignende mangler måske nogle bindings til GUI libraries), men hvis
> sproget kræver en form for runtime, vil programmet kun være interessant

PHP er et scriptsprog, så vidt jeg ved? Ikke et programmeringssprog
eller...?

Jeg er vant til Visual Basic som programmeringssprog, men altså om det
er det ene eller det andet... C er dog nok ret hårdt. Er der
alternativer, som er lige så hurtige? Michael nævner Lazarus og
FreePascal? Er de forholdsvist nemme? Kan man kode visuelt eller se
sin kode udført visuelt?

Jeg er i første omgang nysgerrig efter at kunne lave og køre simple
programmer, ikke sådan store applikationer. Hvis nogen tænker, hvad
simple programmer er, ja altså et inputfelt, hvor det man skriver, kan
udskrives til skærm via programmet. Noget a la "hello world". Jeg er
fuldstændig begynder i Linux-programmering, så det skal være noget jeg
kan forstå til en begyndelse.

Senere ville jeg dog gerne blive mere avanceret, men hver ting til sin
tid.

Hvis nogle kan henvise til tutorials, ville det måske også hjælpe.

Tak for de hurtige besvarelser fra alle.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-10 08:43

Den Sat, 28 Aug 2010 15:22:46 -0700 (PDT) skrev Rune Jensen:

> Jeg er vant til Visual Basic som programmeringssprog, men altså om det
> er det ene eller det andet...

Hvis du mener VB.NET, så vil du nok have nemmest ved at komme i gang
med C#.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-10 08:46

Den 29 Aug 2010 07:43:17 GMT skrev Kent Friis:

> Hvis du mener VB.NET, så vil du nok have nemmest ved at komme i gang
> med C#.

http://www.mono-project.com/

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-08-10 09:25

Rune Jensen wrote:

> PHP er et scriptsprog, så vidt jeg ved? Ikke et programmeringssprog
> eller...?

Jeg ved ikke hvordan du definerer forskellen, men PHP er i min
terminology et programmeringssprog. Overvejende brugt i forbindelse med
webservere, ja, men kan også snildt lave avancerede ting som
standalone-program (cli). Og GUI'er kan du lave med fx PHP-GTK

http://en.wikipedia.org/wiki/PHP-GTK

Jeg er i øvrigt selv i samme både som dig. Jeg har programmeret i
Windows i mange år, men er ikke rigtigt kommet i gang med Linux endnu.
Da jeg har stor erfaring med Delphi er Lazarus naturligvis et godt bud,
men jeg kigger også på andre ting.

Jeg kan godt lide diff-programmet Meld (http://meld.sourceforge.net/) og
udvikleren skriver under Links:

"Meld is written with the excellent pygtk toolkit. Python + Glade + Gtk+
is the most productive gui programming environment I've ever used. (And
I've used quite a few)."

Så det vil jeg da kigge nærmere på.

Martin

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-08-10 16:24

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-08-10 16:30

On 28 Aug., 22:31, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> En hurtig optælling af hvad jeg har tilgængeligt på min maskine (revl og
> krat, som er debtag'et), giver denne fordeling:

Fuldstændigt OT, så du må meget undskylde, men hvordan defragger du
disken? Jeg troede slet ikke det var nødvendigt?

> Vi(m), (X)Emacs, gedit, kate er nogle af de almindelige tekst-editorer.
> Af mere IDE-agtige ting er der f.eks. Eclipse og Anjuta (jeg har aldrig
> prøvet dem).

Gedit kender jeg, og den er ret kvik. Spørgsmålet for mig ligger i
forbindelsen imellem den skrevne kode, og så hvordan man udfører den.
På min hjemmesiide uploader jeg koden via Filezilla. Det er næppe det
samme her ;)

Jeg skal altså finde et programmeringssprog, finde en editor, og finde
ud af, hvordan man får udført koden. Det må vel være det grundlæggende
man skal vide for at komme i gang.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-08-10 16:35

On 28 Aug., 21:28, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:

> Glem Kylix. Hvis du vil kode i Delphi, skal du gå efter Lazarus og
> FreePascal:http://lazarus.freepascal.org/

Jeg regner med, det er ligesom når man skal finde en distro, og det ku
jeg jo godt finde ud af. OK, jeg starter med disse.

Men hvis nogen har tillægsråd til en total begynder, tager jeg
selvfølgelig glad imod dem ;)

Vender lige tilbage til tråden engang i morgen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-08-10 23:38

On Sat, 28 Aug 2010 15:22:46 -0700 (PDT), Rune wrote:

> PHP er et scriptsprog, så vidt jeg ved? Ikke et programmeringssprog
> eller...?

Er scriptsprog ikke programmeringssprog? Hvorved adskiller du dem?

> [...]
> simple programmer er, ja altså et inputfelt, hvor det man skriver, kan
> udskrives til skærm via programmet. Noget a la "hello world".

Hello world kan de fleste sprog klare på en linie i dag:

$ python -c 'print "Hello world"'
Hello world
$ ruby -e 'print "Hello world\n"'
Hello world
$ perl -E 'say "Hello world"'
Hello world
$ ghc -e 'print "Hello world"'
"Hello world"
$ emacs --quick --batch --eval '(message "Hello world")'
Hello world
$

Mvh.

Adam

--
"Even if you don't have all the things you want, be Adam Sjøgren
grateful for the things you don't have that you asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-08-10 23:43

On Sat, 28 Aug 2010 15:30:28 -0700 (PDT), Rune wrote:

> Fuldstændigt OT, så du må meget undskylde, men hvordan defragger du
> disken? Jeg troede slet ikke det var nødvendigt?

Øh? Hvor fik du den idé at jeg defragmenterer mine filsystemer fra?

Hvis jeg skulle gøre det, ville jeg nok bare lave et friskt filsystem og
køre filerne ind fra backup.

Men Google siger at hvis man virkelig vil bruge tid på det, så kan man:

* http://en.wikipedia.org/wiki/XFS#Online_defragmentation

Jeg har aldrig haft behov for det.

> Jeg skal altså finde et programmeringssprog, finde en editor, og finde
> ud af, hvordan man får udført koden. Det må vel være det grundlæggende
> man skal vide for at komme i gang.

Det lyder meget rigtigt.

Mvh.

Adam

--
"He could only be perfectly good as an abstraction. Adam Sjøgren
In his human manifestation, he wanted to throttle asjo@koldfront.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-08-10 16:59

On 29 Aug., 00:37, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> Hello world kan de fleste sprog klare på en linie i dag:
>
>   $ python -c 'print "Hello world"'

Jo, men så misser du min pointe. Det er kun til at starte på, ikke
endemålet at kunne lave hello world. Derfor skal sproget kunne mere
end det.

Det er en rimelig god måde at lære grundprincipperne i et
programmeringssprog.

Nu er den i gang med at hente lazarus, så må jeg se.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-08-10 17:07

On 29 Aug., 00:43, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> Øh? Hvor fik du den idé at jeg defragmenterer mine filsystemer fra?

Hmmm... nok fra "debtag'et"

Altså defrag er mere almindeligt på windows end debtag, og jeg kommer
jo fra windows, så mon ikke jeg læste galt som ren refleks.

MVH
Rune Jensen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-08-10 00:12

On Sat, 28 Aug 2010 15:58:32 -0700 (PDT), Rune wrote:

> Jo, men så misser du min pointe. Det er kun til at starte på, ikke
> endemålet at kunne lave hello world. Derfor skal sproget kunne mere
> end det.

Eh, det kan sprogene også. Hello world er bare lidt lidt at komme igang
på, så når du siger at du bare vil det, giver du os ikke mange
oplysninger at komme med anbefalinger ud fra.

Mvh.

Adam

--
"And if you complain once more Adam Sjøgren
You'll meet an army of me" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-08-10 00:14

On Sat, 28 Aug 2010 16:06:35 -0700 (PDT), Rune wrote:

> Hmmm... nok fra "debtag'et"

Ah; nej, det er det system jeg hev de der "implemented-in"-oplysninger
ud af.

> Altså defrag er mere almindeligt på windows end debtag, og jeg kommer
> jo fra windows, så mon ikke jeg læste galt som ren refleks.

Velkommen til

Mvh.

Adam

--
"Didn't matter to me what I said. Still doesn't, Adam Sjøgren
really." asjo@koldfront.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-08-10 17:30

On 29 Aug., 01:14, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> Ah; nej, det er det system jeg hev de der "implemented-in"-oplysninger
> ud af.

> Velkommen til

Mange tak - og tak for jeres hjælp også. Man skal jo starte et sted,
ikk ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-08-10 17:48

On 29 Aug., 01:11, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> Eh, det kan sprogene også. Hello world er bare lidt lidt at komme igang
> på, så når du siger at du bare vil det, giver du os ikke mange
> oplysninger at komme med anbefalinger ud fra.

Det må du undskylde, det var ikke kommunikeret godt ud.

MVH
Rune Jensen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-08-10 09:34

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Glem Kylix. Hvis du vil kode i Delphi, skal du gå efter Lazarus og

Borland har droppet Kylix - ikke nok penge i det.

Personligt ville jeg i dit sted gå enten efter en C variant eller Python
(hvis det kun var til Unix).

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-08-10 09:36

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> Tak for svar.
>
> Nu tænker jeg her også på en editor, som kan lave executables.
>
> Kan man det i Linux?

Det er normalt en compilers opgave. Det du er ude efter er et IDE?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-08-10 09:42

nospam0002+20100828@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828)
writes:

> Personligt ville jeg i dit sted gå enten efter en C variant eller Python
> (hvis det kun var til Unix).

Jeg tager det i mig igen. Hvis du er vant til Visual Basic så overvej
Mono.

Velskrevne Visual Basic.NET programmer kan skrives på din Windows PC og
afvikles direkte under Linux vha Mono.

Det ser også ud til at Mono har fået en Visual Basic compiler (vbnc).
http://www.mono-project.com/VisualBasic.NET_support SÃ¥ kan du lave VB
programmer under Linux direkte.

SÃ¥ er du i gang :)

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-10 10:23

Den Sun, 29 Aug 2010 10:41:37 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828:
> [...]
> Mono.
>
> Velskrevne Visual Basic.NET programmer kan skrives på din Windows PC og

Har man løst problemerne med Windows.Forms? Sidst jeg checkede, var
konklusionen at det ikke var muligt at implementere Windows.Forms
uden Wine.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-08-10 03:57

On 29 Aug., 09:43, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Hvis du mener VB.NET, så vil du nok have nemmest ved at komme i gang
> med C#.

Visual Basic er ikke kun er scripting sprog. Det er også et egentligt
programmeringssprog.

Kan C# eller .NET ud- og afvikles på en Linux-plarform? Jeg ved godt,
det vil blve opdattet som ideologi, men jeg har besluittet mig for
aldrig mere at investere i nogetsomhelst fra Microsoft. Følgeligt, vil
jeg være mest interesseret i de sprog, som kan afvikles først og
fremmest på Linux. Om det færdige program kan køres på Windows også,
det vil selvfølgelig ikke være en bagdel, men udviklerplatform vil
være Linux og ikke andet.

Jeg har ikke noget imod at skulle sætte mig ind i et helt andet sprog
for at kunne gøre det, men naturligvis kigger jeg først på
alternativer, som ligner det, jeg kender.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-08-10 11:05

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:

> Personligt ville jeg i dit sted gå enten efter en C variant eller Python
> (hvis det kun var til Unix).

BÃ¥de C og Python findes til Windows.

--
Jesper Lund

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-08-10 11:27

On Sun, 29 Aug 2010 02:56:31 -0700 (PDT)

Glemte Java: Netbeans eller Eclipse

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-08-10 11:26

> [...]

> for at kunne gøre det, men naturligvis kigger jeg først på
> alternativer, som ligner det, jeg kender.

Som skrevet før, er lazarus et, ganske godt, forsøg på at skabe en open
source udgave af Borlands IDE til Delphi.

Af andre fornuftige IDE'er kan disse anbefales:
Python: Eric -> http://eric-ide.python-projects.org/
C++: Kdevelop -> http://www.kdevelop.org/ eller codebloks ->
http://www.codeblocks.org/
C: Anjuta -> http://projects.gnome.org/anjuta/
Til script sprog og HTML anvender jeg Geany og/eller Bluefish

En større oversigt kan findes her:
http://linuxmafia.com/faq/Devtools/ides.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-08-10 05:05

On 29 Aug., 12:26, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:

> [...]
> C: Anjuta ->http://projects.gnome.org/anjuta/
> Til script sprog og HTML anvender jeg Geany og/eller Bluefish

Desværre skal jeg til ud af døren, men jeg kigger videre på jeres
besvarelser, når jeg kommer hjem. Det lyder meget interessant, og der
er virkelig noget at gå i gang med, lader det til ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-08-10 12:26

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Har man løst problemerne med Windows.Forms? Sidst jeg checkede, var
> konklusionen at det ikke var muligt at implementere Windows.Forms
> uden Wine.

Bemærk det lille snigeord "velskrevne".

Man gør sig naturligvis bedst ved at kode op mod det der er tilgængeligt
på målplatformen.

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-10 12:30

Den Sun, 29 Aug 2010 13:26:15 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828:

> Bemærk det lille snigeord "velskrevne".

Det plejer normalt at betyde noget i retning af at man ikke udnytter
compiler-bugs, bruger non-standard features, og den slags.

Ikke at man lader være med at bruge det officielle GUI-library.

> Man gør sig naturligvis bedst ved at kode op mod det der er tilgængeligt
> på målplatformen.

Hvis det stadig er begrænset til GTK#, kan det være en stor omvæltning
for en GUI-programmør der tror at det er .NET som han kender det.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-08-10 12:28

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> det vil blve opdattet som ideologi, men jeg har besluittet mig for
> aldrig mere at investere i nogetsomhelst fra Microsoft. Følgeligt, vil

En prisværdig holdning, men måske ikke særlig pragmatisk :)

Personligt har jeg nået den alder hvor jeg ser på hvad folk gerne vil
betale for at få gjort og så bruge de værktøjer der er til rådighed i
situationen.

Jeg vil dog foreslå dig at læse http://www.paulgraham.com/avg.html

Der er nogen rigtigt gode betragtninger i det.

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-10 14:36

Den Sun, 29 Aug 2010 13:28:22 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828:

> [...]
>
> Personligt har jeg nået den alder hvor jeg ser på hvad folk gerne vil
> betale for at få gjort og så bruge de værktøjer der er til rådighed i

Det behøver hobby-programmører ikke at tage hensyn til.

Og for de af os der er ansat til det, er det normalt heller ikke
nødvendigt at investere i Microsoft produkter. Det lader man firmaet
om

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-08-10 12:30

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Af andre fornuftige IDE'er kan disse anbefales:

Bare for en god ordens skyld. Java kører fint på Linux generelt, og
Eclipse er et fortrinligt værktøj. Det er hvis man fokuserer på
multiplatform, og godt kan leve med afhængigheden af en JVM.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-08-10 12:35

> [...]

> compiler-bugs, bruger non-standard features, og den slags.
>
> Ikke at man lader være med at bruge det officielle GUI-library.

Jeg bruger det ikke selv, så jeg søgte på Google og faldt over
http://www.mono-project.com/WinForms hvor de siger

"Support for Windows Forms 2.0 is complete".

Om det så er moderne nok, må andre vurdere.

> Hvis det stadig er begrænset til GTK#, kan det være en stor omvæltning
> for en GUI-programmør der tror at det er .NET som han kender det.

Du må da også gerne søge på Google selv :)

Fra : Kent Friis

Dato : 29-08-10 14:41

Den Sun, 29 Aug 2010 13:35:27 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828:

> Jeg bruger det ikke selv, så jeg søgte på Google og faldt over
> http://www.mono-project.com/WinForms hvor de siger
>
> "Support for Windows Forms 2.0 is complete".
>
> Om det så er moderne nok, må andre vurdere.

Længere nede står der at man er gået væk fra Wine løsningen, så de må
have fundet en løsning.

Desværre ser programmerne stadig ud som Windows-programmer, som jeg
læser siden, så det vil ikke passe ind i resten af systemet. Så må
man stadig gripe til GTK# eller tilsvarende.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-08-10 15:27

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Det behøver hobby-programmører ikke at tage hensyn til.

Meget sandt. Det ændrer dog ikke på at hvis man skulle nå så langt at
man faktisk gerne vil have sine programmer med i en distribtion, så er
det en god ide at vælge noget som andre også bruger.

> Og for de af os der er ansat til det, er det normalt heller ikke
> nødvendigt at investere i Microsoft produkter. Det lader man firmaet
> om

Åhja. Hele firmaer kan leve af at folk vil betale for at få ting til at
virke under Windows :)