"The Pacific" (2010) TV mini-series -
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 26-08-10 08:32

Har lige set alle 10 afsnit ud i en køre - den er godt nok fremragende
man kan være tilbøjelig til at tro at den er en asiatisk udgave af "Band
of brothers " hwa den vel strengt taget også er men den er dog meget
forskelig ..

Band of brother s er i høj grad en serie om mænd med hjerter af guld og
nosser af stål ( hvad jeg mener med afgrunds dyb respekt )...

The Pacific jeg vil næsten tro at serien er (formegentligt) som det i
virkeligheden var - den viser krigens grusomhed på en måde som jeg for
en kan mærke det og det er ret ubehageligt en gang i mellem i forhold
til de fleste andre film der bare er underholdning så kan jeg nærmest
mærke den - den springer ikke over hvor gærdet er lavest - fakta som
civile der bliver massakreret i x ild - mænd uden våben der bliver
slagtet - mænd der resten af deres liv skriger i Marrit nat efter nat

Spilberg er c/o producere sammen med Tom Hanks jeg ved ikke hvor meget
Spilberg i virkeligheden har haft med den at gøre ...

men den må have kostet en formue fantastisk filmning skide go lyd
enestående skuespil

men den er ikke så fordøjelig som Band of Brothers (hvad ikke gør noget)

Go fornøjelse

http://www.imdb.com/title/tt0374463/

http://www.amazon.co.uk/Pacific-Complete-Amazon-Exclusive-Peleliu/dp/B0036ORVRC

Mv.
BMM

Fra : Peter Olsen

Dato : 27-08-10 01:05

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in

> [...]
> civile der bliver massakreret i x ild - mænd uden våben der bliver
> slagtet - mænd der resten af deres liv skriger i Marrit nat efter nat

Det er den til størstedels også, prøv at læse rulleteksterne til sidst
i hver episode. Episoderne er basseret ud efter soldaternes egne
beretninger om hvad de oplevede.

De ældre herrer der sidder og fortæller i starten var også selv med i de
slag at serien handler om.

I sidste episode finder man også ud af at soldaternes navne i episoderne
heller ikke er snuppet ud af den blå luft, det er navne på virkelige
soldater der deltog i de slag, overlevende så vel som kammerater
der mistede livet.

Så jo, The Pacific er langt mere realitets nær end dens foregænger
Band of Brothers, hvor det hele stort set var fiktion.

--
Peter Olsen

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-08-10 09:31

Peter Olsen wrote:
> [...]
>
> Så jo, The Pacific er langt mere realitets nær end dens foregænger
> Band of Brothers, hvor det hele stort set var fiktion.

Var det? Jeg mener da også, der var "ældre herrer", der fortalte her, og at
navnene var autentiske.

Per V
--
"Ita et heri dixit ea."

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-10 11:49

Per Vadmand <perve@pervadmand.dk> wrote:

> Peter Olsen wrote:

<snip>

> Var det? Jeg mener da også, der var "ældre herrer", der fortalte her, og at
> navnene var autentiske.

PO (ikke OP!) har åbenbart ikke set slutningen af sidste afsnit (Points)
og ekstramaterialet.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 16:07

Den 27-08-2010 12:49, Axel Hammerschmidt skrev:

> <snip>

> PO (ikke OP!) har åbenbart ikke set slutningen af sidste afsnit (Points)
> og ekstramaterialet.

det var synd

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-08-10 14:55

"Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i meddelelsen

> Var det? Jeg mener da også, der var "ældre herrer", der fortalte her, og
> at navnene var autentiske.
>
> Per V
> --
> "Ita et heri dixit ea."

Det var det også, og det blev endda stærkt pointeret. Vi har også hele
serien "Band Of Brothers" på dvd'er. En helt utroligt god serie.

Vi så de to første afsnit af "The Pacific", og har optaget de ti sidste. Jeg
er meget spændt på at se dem
..
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 16:15

Den 27-08-2010 15:55, Tove Krieger skrev:

> Det var det også, og det blev endda stærkt pointeret. Vi har også hele
> serien "Band Of Brothers" på dvd'er. En helt utroligt god serie.

Den er fantastisk - hold kæft hvor skylder dem og jeg er utroligt glad
for at de selv for lov til at fortælle deres historie imens tid

Stalin var ikke bedre ind Hitler - de skulle have gjort som Paton (mener
jeg) være forsat til moskav med a bompen kunne det have været vundet til
stor gavn for den Russiske befolkning og det i 45 år besatte Øst europa ...

> Vi så de to første afsnit af "The Pacific", og har optaget de ti sidste.
> Jeg er meget spændt på at se dem
> .

Den er utrolig - men den er godt nok mere barsk et par gange eller 3 for
jeg det helt dårligt - hvad jeg normalt ikke gør og jeg ser i snit film
eller serier mellem 6 og 8 timer hver dag året rundt ..

der er faktisk kun 2 film som jeg er blevet i rigtigt skidt humør også
hvor det sådan sad i kroppen et par dage efter den ene
er som sophice choice også af en eller anden grund Schindlers liste
når jeg tænker på tysker er det næsten med den samme fornemelse som jeg
har i kroppen lige før jeg brækker mig - det er nogen klamme mennesker
har rejst i 56 lande Tyskland og Sverige er de eneste steder jeg bliver
undersøgt stort set hver gang og det er jeg egentligt altid glad for -
jeg mener hvis den slags mennesker kan se noget dårligt i en så må man
have gjort bare et eller andet rigtigt :)
ja ja jeg har også mødt og rejst med unge tysker der var udemærkede
mennesker - men de væste svin jeg har mødt på alle mine rejse (på nær
marokkanerne) er Tyskerne

Fra : Brian

Dato : 27-08-10 22:57

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Den er utrolig - men den er godt nok mere barsk et par gange eller 3 for
> jeg det helt dårligt - hvad jeg normalt ikke gør og jeg ser i snit film
> eller serier mellem 6 og 8 timer hver dag året rundt ..

På dine udtalelser længere nede omkring tyskere, lyder det som om du skal
skrue ned for serier og film om WW2, og komme lidt ud i den virkelige
verden.

/Brian

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-08-10 11:26

Den 27-08-2010 23:57, Brian skrev:

> På dine udtalelser længere nede omkring tyskere, lyder det som om du
> skal skrue ned for serier og film om WW2, og komme lidt ud i den
> virkelige verden.

Nahh er lidt miljø skadet min mormor & morfar havde en mindre rolle i
modstandsbevægelsen
en veninder havde en større en hun blev taget voldtaget fik trukket
neglene ud og hvad disse ildsjæle ellers kunne finde på - jeg fandt et
brev hun havde skrevet efter krigen da hun var blevet udskrevet fra et
tiltrængt ophold på psykiatrisk - det var utrolig læsning min mor må
have det ...

Fra : Peter Larsen

Dato : 28-08-10 11:35

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in message
> [...]

> brev hun havde skrevet efter krigen da hun var blevet udskrevet fra et
> tiltrængt ophold på psykiatrisk - det var utrolig læsning min mor må

Og det gjorde hun alt sammen for modstandsbevægelsen? Ville det
ikke have været mere effektivt at sprænge et par jernbanespor?

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-08-10 11:58

Peter Larsen wrote:
> "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in message

> Og det gjorde hun alt sammen for modstandsbevægelsen? Ville det
> ikke have været mere effektivt at sprænge et par jernbanespor?

Det var da en usædvanligt tåbelig bemærkning!

Per V
--
"Ita et heri dixit ea."

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-08-10 12:09

Den 28-08-2010 12:57, Per Vadmand skrev:

> Det var da en usædvanligt tåbelig bemærkning!

ja det må man sgu da godt nok sige .. der findes nogen mennesker der ude
- der kommer usædvanligt i go kontakt med deres indre
idiot når de røre ved et tastatur - egentligt er det ku BW og en
mærkelig mand der heder noget med Hermann så hut jeg visker der plejer
at skrive den slags -
modstandsbevægelsens indsats er beskrevet meget godt her

http://da.wikipedia.org/wiki/Den_danske_modstandsbev%C3%A6gelse

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 16:06

Den 27-08-2010 10:30, Per Vadmand skrev:

> Var det? Jeg mener da også, der var "ældre herrer", der fortalte her, og at
> navnene var autentiske.

Det var der i aller højeste grad og der var flere - de dør jo
efterhånden en mand der gik i krig i skal vi sige 1941 er realistisk
talt i mellem 88 og 95 år i dag ..

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-10 21:01

Bo M. Mogensen <usnet1@gmail.com> wrote:

> Det var der i aller højeste grad og der var flere - de dør jo
> efterhånden en mand der gik i krig i skal vi sige 1941 er realistisk
> talt i mellem 88 og 95 år i dag ..

Der er nok en (anden) væsentlig forskel på BoB og Pacific - og det er
den manglende bogoplæg hos Pacific. BoB bygger på Ambrose bog. Pacific
er (vist kun) Speilberg/Hanks.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-08-10 21:30

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> Der er nok en (anden) væsentlig forskel på BoB og Pacific - og det er
> den manglende bogoplæg hos Pacific. BoB bygger på Ambrose bog. Pacific
> er (vist kun) Speilberg/Hanks.

Nej, det passer så ikke. Den er hovedsageligt baseret på Eugene Sledge' og
Robert Leckie' egne bøger om deres tid i krigen.

Du har dog nok fat i noget rigtigt. At BoB havde ét klart forlæg, der fulgte
én enhed har sikkert gjort arbejdet meget nemmere, da der ikke har skulle
fifles så meget med tidslinjer og dramaturgi for at få alting til at passe
sammen.
Eller direkte opdigtes (næsten) hele afsnit.

Det gjorde ihvertfald mit arbejde som seer nemmere. :)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-10 23:04

Peter Larsen <spak@spak.dk.com> wrote:

<snip>

> Nej, det passer så ikke. Den er hovedsageligt baseret på Eugene Sledge' og
> Robert Leckie' egne bøger om deres tid i krigen.

Der er en forskel, når det handler om nogle personlige erindringer. Dem
kan man finde mange af. To Hell and Back, for at nævne en.

Tja! The victor writes the history.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Peter Larsen

Dato : 28-08-10 05:41

> Peter Larsen <spak@spak.dk.com> wrote:
>
> <snip>

> Der er en forskel, når det handler om nogle personlige erindringer. Dem
> kan man finde mange af. To Hell and Back, for at nævne en.

Ligesom du kan finde mange bøger skrevet af historikere. Jeg kan ikke se
din pointe.

> Tja! The victor writes the history.

Begge serier er fortalt fra sejrherrens synspunkt, jeg kan ikke se
hvordan det er relevant her.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-10 12:23

Peter Larsen <spak@spak.dk.com> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> Ligesom du kan finde mange bøger skrevet af historikere. Jeg kan ikke se
> din pointe.

Du kender åbenbart ikke Audie Murphy, men jeg kan oplyse, at han bestemt
ikke var historiker:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Audie_Murphy>

> Begge serier er fortalt fra sejrherrens synspunkt, jeg kan ikke se
> hvordan det er relevant her.

Find en flue, som du kan kneppe.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Peter Larsen

Dato : 28-08-10 12:50

> Du kender åbenbart ikke Audie Murphy, men jeg kan oplyse, at han bestemt
> ikke var historiker:
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Audie_Murphy>

Jo, jeg kender meget overfladisk til ham. Hvad har han at gøre med noget som
helst her? Jeg må lige fastholde, at jeg rettede dig med hensyn til at
Pacific
var et rent fiktions projekt fra Hanks/Spielbergs hånd.

> Find en flue, som du kan kneppe.

Jeg forstår stadig ikke hvad du mener :)

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-08-10 13:43

Den 28-08-2010 13:49, Peter Larsen skrev:
> [...]
> Pacific
> var et rent fiktions projekt fra Hanks/Spielbergs hånd.

har du overhovedet set serien ? for det første er der veteraner der i
begyndelsen af hver afsnit fortæller om hvordan det var - hoved
personerne i serien er soldater der rent faktisk har eksisteret (se
sidste afsnit)

eo ipso så må der være et validt forhold i mellem serie og faktiske
begivenheder - derfor kan man selvf ikke sige at skaberen af serien har
taget sig nogen kunstneriske friheder i form af en fiktion der bestræber
sig på at beskrive de forhold som man inden for rimelighedens grænser
kan formode svare til de faktiske begivenheder - for at få serien til at
gå op i en højre enhed

for en go ordens skyld er hverken Spilberg eller Hank s instruktøre

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-10 20:54

Peter Larsen <spak@spak.dk.com> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> Jo, jeg kender meget overfladisk til ham. Hvad har han at gøre med noget som
> helst her?

Kig lidt op: "Den er hovedsageligt baseret på Eugene Sledge' og Robert
Leckie' egne bøger om deres tid i krigen."

Det var Audie Murphy's bog og den efterfølgende film osse. Det blev det
bestemt ikke bedre af.

> Jeg må lige fastholde, at jeg rettede dig med hensyn til at
> Pacific var et rent fiktions projekt fra Hanks/Spielbergs hånd.

Du tænker på en anden.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-08-10 11:29

Den 28-08-2010 00:04, Axel Hammerschmidt skrev:
> Peter Larsen <spak@spak.dk.com> wrote:

> Tja! The victor writes the history.

ja det er muligt men fakta er nu en gang at Japan & Tyskland startede
krigen invaderede land efter land oprettede kz lejere begik folke mord
det er nu en gang ikke en tilsnigelse fra sejer herenes side

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-10 12:23

> [...]

> krigen invaderede land efter land oprettede kz lejere begik folke mord
> det er nu en gang ikke en tilsnigelse fra sejer herenes side

Måske skulle jeg minde om, at det er film vi diskuterer her.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-08-10 12:26

Den 28-08-2010 13:23, Axel Hammerschmidt skrev:

> Måske skulle jeg minde om, at det er film vi diskuterer her.

taget til efter retning - men det var nu skrevet i forlængelse af debat

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-10 20:54

Bo M. Mogensen <usnet1@gmail.com> wrote:

> taget til efter retning - men det var nu skrevet i forlængelse af debat

Derimod er det interessant, at finde frem til samme historiske hændelse
i de forskellige krigsfilm.

I ekstramaterialet til BoB fortæller Winters bl.a om Operation Market
Garden, at de skulle indtage en bro for at det britiske XXX korps kunne
komme frem. Winters beskriver hvordan de var tæt på da tyskerne sprængte
broen.

I Richard Attenborough's film A Bridge too Far ser man faktisk det der
må være Easy Company komme ud fra skoven og løbe han mod broen hvorpå
broen så sprænges.

I BoB forsvarer bla. Easy Company Bastogne. De bliver til sidst udsat af
nogle tropper fra Pattons panserarme - og Easy hævder så, at det skam
ikke var nødvendigt.

Det oplyses ikke i BoB eller i Franklin J Schaffner's film Patton (8
Oscar) men jeg har læst på nettet, at det var (muligvis kun til dels) 92
division der udsatte 101. 92 var en division der bestod af sorte
amerikaner. Ingen ville ha' dem da de var færdiguddannede, men Patton
sagde ja. Nogle af den 92. divisions kampe i Italien er skildret i Spike
Lee's film Mirakret ved Skt Anna. Onde tunger vil hævde, at det ikke var
passende, at de amerikanske helte fra 101 division skulle reddes af
negre.

I BoB ser man befrielsen af en KZ lejer. Men anti-semitisme var ganske
udbredt i USA - osse efter WW-II. Se f.eks Elia Kazan's film Gentleman's
Agreement

I BoB bliver det ene udspring efter det andet udsat, fordi Pattons
panserarme bliver ved med at "overrun the drop area". Det er først ved
Market Garden, hvor de allieredes forsyningslinier er "overstretched"
således at forsyningsmanglen standser Patton.

Montgomery - med politisk hjælp fra Churchill og fordi V-1 dronernes
affyringsramperne lå ud til kysten og dræber civile i England - får ok
fra Eisenhower til Market Garden og får forsyningerne.

Det - og rivaliseringen mellem Patton og Monty - er skildret i filmen
Patton.

General Browning, der ikke ville høre tale om at aflyse Market Garden -
it's a bigger operation than D-Day - erklærede bagefter, at den var 90
pct succes. Briternes 1. faldskærmsdivision mistede 8.000 mand - døde
eller tilfangetagne. I filmen A Bridge to Far skildres hele det
skandaløse forløb.

I BoB - i afsnittet Crossroads - skildres hvordan Easy Company krydser
Rhinen om natten og redder ca 150 Red Devils - navnet på tropper i 1st
Parachute Division, fordi de havde røde baretter - nogle af resterne
efter Market Garden, i Operation Pegasus.

Men jeg tror jeg stopper her

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-08-10 09:27

Axel Hammerschmidt wrote:

> I BoB ser man befrielsen af en KZ lejer. Men anti-semitisme var ganske
> udbredt i USA - osse efter WW-II. Se f.eks Elia Kazan's film
> Gentleman's Agreement

Kun en enkelt kommentar: Der er et langt skridt fra almindelig antisemitisme
til dødslejrene. Amerikansk (og fransk og engelsk) antisemitisme er/var mest
på "Men jeg ville ikke bryde mig om, at min søster giftede sig med
én"-planet. Man er tilfreds,. bare jøderne holder sig for sig selv og ikke
flytter ind i ens nabolag. Lidt ligesom en del danskere har det med muslimer
i dag. Men derfra og å til at ville sætte dem i lejre og udrydde dem fysisk
på Hitler-maner er der heldigvis et meget langt stykke.

Per V
--
"Ita et heri dixit ea."

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-08-10 12:21

> [...]

> i dag. Men derfra og å til at ville sætte dem i lejre og udrydde dem fysisk
> på Hitler-maner er der heldigvis et meget langt stykke.

Hvor skriver du noget om film...?

Amerikanerne satte faktisk deres egne borgere med japansk baggrund i
lejre efter Pearl Harbor.

I filmen Tora Tora Tora udtrykker figuren spillet af Martin Balsam
bekymring over den store befolkningsgruppe med japansk baggrund på Hawai
under optakten til angrebet.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-08-10 17:55

Axel Hammerschmidt wrote:
..

> Hvor skriver du noget om film...?

Jeg skriver en kommentar til et indlæg i filmgruppen.

Per V

--
"Ita et heri dixit ea."

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 31-08-10 01:01

Den 28-08-2010 21:53, Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
>
> I BoB ser man befrielsen af en KZ lejer. Men anti-semitisme var ganske
> udbredt i USA - osse efter WW-II. Se f.eks Elia Kazan's film Gentleman's

kender den ikke ..

> [...]
> Market Garden, hvor de allieredes forsyningslinier er "overstretched"
> således at forsyningsmanglen standser Patton.

jeg mener det var patton ville have forsat til Moskva ...

> Det - og rivaliseringen mellem Patton og Monty - er skildret i filmen
> Patton.

jeg har den men jeg kan sgu ikke lige huske den så godt ud over starten ..

> [...]
> pct succes. Briternes 1. faldskærmsdivision mistede 8.000 mand - døde
> eller tilfangetagne. I filmen A Bridge to Far skildres hele det

A bridge to far er enestående .... også fordi den beskriver hvor grumt
det i grunden var ..

> [...]
> Parachute Division, fordi de havde røde baretter - nogle af resterne
> efter Market Garden, i Operation Pegasus.

bliv endeligt ved go læsning :)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-08-10 16:44

Bo M. Mogensen skrev:

> Den 28-08-2010 21:53, Axel Hammerschmidt skrev:

<snip>

> jeg mener det var patton ville have forsat til Moskva ...

Nej. Du tænker nok på, at Patton ville indtage Berlin før Den Rød Hær.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-10 21:51

Axel Hammerschmidt:

> Der er nok en (anden) væsentlig forskel på BoB og Pacific - og det
> er den manglende bogoplæg hos Pacific. BoB bygger på Ambrose bog.
> Pacific er (vist kun) Speilberg/Hanks.

Og siger man Speilberg/Hanks kommer man uværlig til at tænke på
Saving Private Ryan. Den er fra 1998, og filmen fik 5 Oscars.

Terrence Malick's The Thin Red Line er osse fra 1998 og fik 7 Oscar
nomineringer, men vandt ingen Oscar. Den skildre stillehavskrigen fra
amerikansk synspunkt og er mindst lige så fantaskisk som SPR.

Onde tunger vil vide, at serien Pacific er Speilbergs/Hanks bodsgang,
efter deres succes med SPR og BoB overfor de amerikanske veteraner
fra krigen i Stillehavet.

Jeg kan godt forstå synspunktet.

WW-II var utrolig gunstig for USA's militære udgangspunkt. Derfor er
der stadig konspirationsteorier om hvorfor Roosevelt og den
amerikanske højkommano ikke gjorde nok for at forhindre Pearl Harbor.
Men lad det ligge.

USA's industri forsynede USSR og England med al den materiel udstyr
de behøvede til at nedkæmpe Hitler Tyskland. Imens stod den Japanske
hær i Kina og udgjorde ikke nogen trussel for USA. Stillehavskrigen
blev stort set udkæmpet mellem den amerikanske og den japanske flåde
- og selvfølgelig mellem de 2 landes marineinfanterikorps.

Og sjovt nok - hvis man kan sige det i den sammenhæng - så handler
The Thin Red Line om et slag udkæmpet af den amerikanske hær i
Stillehavet.

Malick's film, The Thin Red Line er bestemt lige så seværdig som SPR
og fortjener IMHO lige så mange Oscars.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-08-10 22:38

> [...]
> Stillehavet.
>
> Malick's film, The Thin Red Line er bestemt lige så seværdig som SPR

Har jeg misforstået dig, men siger du at The Pacific blev til som en
undskyldning over for stillehavsveteranerne, fordi USA ønskede
krigen mod japan da den ville være "militært" gunstig for dem?

Og at The Thin Red Line ikke fik oscars, netop fordi den omhandle
krigen i stillehavet?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-10 23:04

> [...]

> undskyldning over for stillehavsveteranerne, fordi USA ønskede
> krigen mod japan da den ville være "militært" gunstig for dem?

Ja - du har misforstået det jeg skrev.

> Og at The Thin Red Line ikke fik oscars, netop fordi den omhandle
> krigen i stillehavet?

Måske, fordi der vitterligt ikke var samme oplæg.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Peter Larsen

Dato : 28-08-10 05:40

> Peter Larsen <spak@spak.dk.com> wrote:
>
> <snip>

> Ja - du har misforstået det jeg skrev.

Erhm, så må du uddybe.

> Måske, fordi der vitterligt ikke var samme oplæg.

Hvad mener du med samme oplæg?

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-08-10 12:12

Den 28-08-2010 06:39, Peter Larsen skrev:
> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> Erhm, så må du uddybe.

> Hvad mener du med samme oplæg?

Det er well ikke så svært at forstå det handler om 2 forskellige ting

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-10 12:23

Peter Larsen <spak@spak.dk.com> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> Erhm, så må du uddybe.

Det bør være nok, at henvise dig til at læse det jeg skrev.

Men iøvrigt, så gengiver jeg bare hvad der er blevet sagt om Pacific og
Speilberg/Hanks.

> Hvad mener du med samme oplæg?

BoB er baseret på Stephan Ambrose bog og han lavede mange interview og
meget research.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-08-10 09:35

"Peter Olsen" <f@lask.com> wrote in message

> Så jo, The Pacific er langt mere realitets nær end dens foregænger
> Band of Brothers, hvor det hele stort set var fiktion.

Det er så løgn. Faktisk, så er store dele af 3. episode af The Pacific pure
opspind.
http://en.wikipedia.org/wiki/Easy_Company

Jeg syntes The Pacific var virkelig skuffende. Den nåede aldrig at komme ind
under huden på sine figurer og var underligt fragmenteret fordi man fulgte
forskellige enheder. Og så syntes jeg det var synd at den prøvede at hænge
så meget op på Band of Brothers' succes, istedet for at finde sin egen form.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 16:23

Den 27-08-2010 10:35, Peter Larsen skrev:
> [...]
> så meget op på Band of Brothers' succes, istedet for at finde sin egen form.

der tror jeg du tager fejl - den skal nok blive lige så stor en succes -
det er sandt den er mere modbydelig , men det gør den ikke dårligere

jeg ved ikke om den ene er mere realitisk ind den anden jeg tror man kan
træne soldater til stort set ikke at reagere på ret meget , f.eks de
engelske sas - der er aldrig noget "pyller" .. jeg tror det har noget at
gøre med at det var 2 meget forskellige krige

jeg tror alt taget i betragning at den asiatiske var mere beskidt
Japanerne føler sig en smule forurettet over de blev a bombet men fakta
er at der ville have været dræbt flere Japaner og ikke mindst allierede
ved en reel landgang også glemmer de lige at de på et par dage slog
flere kinsere ihjel med hånd våben osv. ind der døde under begge a bomber ..

Tyskerne har det lidt på samme måde med Dresen - men hwa fan havde
regnet med ??

Fra : Zeki

Dato : 28-08-10 10:41

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> der tror jeg du tager fejl - den skal nok blive lige så stor en succes -
> det er sandt den er mere modbydelig , men det gør den ikke dårligere

Og det kan vi så bare konstatere nu, at den IKKE er blevet, målt ud fra hvor
mange amerikanske TV-seere der tunede ind på den.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-08-10 12:24

Den 28-08-2010 11:41, Zeki skrev:
> "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og det kan vi så bare konstatere nu, at den IKKE er blevet, målt ud fra hvor
> mange amerikanske TV-seere der tunede ind på den.

ja det må tiden vise - men jeg er helt sikker på den bliver en succes -
men den har et problem der nok kan støde nogen væk og det er den er ikke
så fordøjelig som den lige så fremragende bob - pacific er mere grusom -
men jeg tror lige så realistisk fordi den viser krigens grusomhed som
den reelt må være ...

Hvis man kan tale om noget som en hæderlig krig så er det noget med man
bomber hiandens militære installationer sprænger nogen broer og
ødelægger kommunikationen og soldater mødes på slag marken - men anden
verdens krig ramte civil befolkningen i en målestok der ikke er set før
eller siden der var over 40 millioner faldne det svare jo til at
udrydde en nation ...

De engelske bombe tugter i mod tyske byer - forståeligt nok de ville
smadder tyskland til tyskland overgav sig hvad de så også gjorde
de var opbygget på den måde at de første fly sprængte primært tage og
vinduer de næste startede brænd og de sidste smed miner ud til at stoppe
brandvæsnet ...

Jeg mener Berlin var under 24/7 bombardement det sidste 2 - 1½ år af
krigen us - engelsk om dagen og russer om natten ...

Fra : Peter Larsen

Dato : 28-08-10 12:59

> [...]
> så fordøjelig som den lige så fremragende bob - pacific er mere grusom -
> men jeg tror lige så realistisk fordi den viser krigens grusomhed som

Jeg tror slet ikke det har så meget med sagen at gøre. The Pacific er
simpelthen bare et dårlige stykke TV end BoB var. Den er mere rodet, har
kedeligere karakterer og desværre mange indslag af fri fantasi som skader
helhedsindtrykket. Manglen på en klar rød tråd gennem serien er nok det
som skæmmer den mest i mine øjne.

Det jeg synes er synd, er at de ikke istedet fokuserede på det som var
helt specielt ved krigen i stillehavet, nemlig de store sø og luft slag.
Ingen
nyere film eller tv-serier har haft fokus på dette og det ville have været
et
friskt pust istedet for endnu en række sammenbidte jernmand med garand
geværer og strategisk placeret mudder på kinderne der med håndholdt
kamera i nakken slagter en endeløs strøm af statister. (Og for dem som
ikke er med, så er dette selvfølgelig sat meget på spidsen)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-10 20:54

> [...]

> kedeligere karakterer og desværre mange indslag af fri fantasi som skader
> helhedsindtrykket. Manglen på en klar rød tråd gennem serien er nok det

Tja! Du har muligvis ret. Nu har jeg endnu ikke set P, men The Thin Red
Line - som jeg tidliger har nævnt - der handler om stillehavskrigen og
er en fremragende krigsfilm - den fik 6 hjerter i Politiken - blev
totalt overskygget af Saving Private Ryan.

> Det jeg synes er synd, er at de ikke istedet fokuserede på det som var
> helt specielt ved krigen i stillehavet, nemlig de store sø og luft slag.
> Ingen nyere film eller tv-serier har haft fokus på dette...

Det er ikke helt rigtigt. I War and Remembrance (som jeg tidliger har
nævt) skildres bl.a slaget ved Midway, og flere søslag til.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Peter Larsen

Dato : 29-08-10 01:53

> Peter Larsen <spak@spak.dk.com> wrote:
>
> Det er ikke helt rigtigt. I War and Remembrance (som jeg tidliger har
> nævt) skildres bl.a slaget ved Midway, og flere søslag til.

Den er 22 år gammel. Det vil jeg ikke kaldere nyere.

Fra : Zeki

Dato : 28-08-10 13:29

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> ja det må tiden vise -

Dem må tiden vise? Hvad i alverden er det for et argument? Begge serier HAR
jo været vist på amerikansk tv. Derfor er tallene også sammenlignelige:

Fra : TL

Dato : 08-09-10 12:28

On Sat, 28 Aug 2010 14:28:57 +0200, in dk.kultur.film "Zeki" <zeki@dk>
wrote:

>"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Dem må tiden vise? Hvad i alverden er det for et argument? Begge serier HAR
>jo været vist på amerikansk tv. Derfor er tallene også sammenlignelige:

Tjah, Band of Brothers har været vist indtil flere gange efter den
oprindelige udsendelse på HBO (som mange ikke har), på en af de mere
gængse kabelkanaler (A&E, måske..?). The Pacific har svjv kun været
vist på HBO indtil videre.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 16:05

Den 27-08-2010 02:05, Peter Olsen skrev:
> "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in

> Det er den til størstedels også, prøv at læse rulleteksterne til sidst
> i hver episode. Episoderne er basseret ud efter soldaternes egne
> beretninger om hvad de oplevede.

ja men det har jeg skam set ...

> De ældre herrer der sidder og fortæller i starten var også selv med i de
> slag at serien handler om.

ja ja ... jeg sider og bliver helt forlegen og meget ydmyg over hvor
meget vi skylder de mænd der kæmpede den gang ...

> [...]
> heller ikke er snuppet ud af den blå luft, det er navne på virkelige
> soldater der deltog i de slag, overlevende så vel som kammerater

ja ja det samme som i Band of brother

> Så jo, The Pacific er langt mere realitets nær end dens foregænger
> Band of Brothers, hvor det hele stort set var fiktion.

Nahhhhhhh Band of brother har nu også faktiske personer med i alle hoved
rollerne - jeg ved bare ikke hvorfor de ikke blev så mærkede af det -
men the pacifik er også meget mere blodig (på nær frigivelsen af kz
lejerene ) måske fordi vi tænker trods lidt ens - og egentligt ikke
begriber asiaterne der kæmper videre selv om de har 0 chanese for at
komme sejer rigt ud af det

Fra : Mr. D

Dato : 29-08-10 09:07

"Peter Olsen" <f@lask.com> skrev i meddelelsen
> "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in

> Så jo, The Pacific er langt mere realitets nær end dens foregænger
> Band of Brothers, hvor det hele stort set var fiktion.

Hvad mener du? Dens forgænger fulgte da slaget om Europa by for by fra
landgangen til Berlin, som det skete og ud fra øjenvidneberetninger, eller
hva´?

Simon