Router "ødelægger" internettet
Fra : Rune

Dato : 26-08-10 14:14

Hej NG.

Jeg har et problem, som viser sig når jeg kobler en router på mit
netværk.

Min internetforbindelse er gennem Smile Content og er fiber, jeg har
derfor et fibernetmodem.

Jeg har i lang tid haft en Phillips trådløs router koblet på modemet,
og derfra har jeg koblet mine computere på trådløst. Dette har virket
uden problemet i meget lang tid.

Jeg anskaffede mig så en AirPort Express og satte den til netværket
(uden af nulstille til fabriksindstillinger først). Denne kunne ikke
få forbindelse og nu kan jeg heller ikke få forbindelse til
internettet gennem Phillips routeren.

Trækker jeg et kabel direkte fra modemet til computeren, kan jeg godt
komme på internettet, men har jeg routeren i mellem (både når kobler
på routeren med kabel eller trådløs) så kan jeg ikke få forbindelse
til internettet.

Jeg har ingen anelse om hvad, der kan være sket da jeg koblede AirPort
Expressen til, siden det også har påvirket min Phillips router.

Er der nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak for hjælpen.
Mvh Rune

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-08-10 22:39

Rune wrote:

> Min internetforbindelse er gennem Smile Content og er fiber, jeg har
> derfor et fibernetmodem.

FÃ¥r du en offentlig IP adresse fra dette modem? (Noget der ikke starter
med 10.x.x.x. eller 192.168.x.x)

> [...]
>
> Jeg har ingen anelse om hvad, der kan være sket da jeg koblede AirPort
> Expressen til, siden det også har påvirket min Phillips router.

Du har vel ikke to routere som er konfigureret til samme subnet? De kan
meget vel begge have 192.168.1.x i deres default indstilling, og det vil
give problemer hvis de sidder efter hinanden.

I øvrigt er det sjældent en god ide med to routere på et hjemmenetværk.
Hvis router #2 skal bruges til trådløst netværk, er det generelt en god
ide at de-aktivere dens DHCP funktion og forbinde den LAN-port til LAN-
port med den første router. Så virker den som et access point (normalt).

--
Jesper Lund

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-08-10 23:21

On 26 Aug 2010 21:38:54 GMT
Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> Får du en offentlig IP adresse fra dette modem? (Noget der ikke starter
> med 10.x.x.x. eller 192.168.x.x)

Eller 172.16.x.x

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Rune

Dato : 29-08-10 14:21

Når jeg har kablet direkte i modemmet, får jeg:
IP adresse: 88.83.XXX.XXX
Subnet: 255.255.254.0
Default Gateway: 88.83.84.1
og er virker internettet.

Når jeg kobler på gennem den trådløse router (trådløst), så får jeg
følgende data:
IP adresse: 192.168.XXX.XXX
Subnet: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.2
her virker internettet ikke.

Når jeg kobler på gennem den trådløse router (med tråd), så får jeg
følgende data:
IP adresse: 192.168.XXX.XXX
Subnet: 255.255.255.0
her virker internettet ikke.

Jeg har netop gennemført en re-setup af den trådløse router og nu
virker nettet igen.
Jeg ved ikke hvilke indstillinger, der er blevet ændret da jeg satte
Expressen til.

Men tak for hjælpen! I fik mig til at tænke i nogle andre baner.

Mvh Rune

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-08-10 21:36

Rune wrote:

> [...]
> nettet igen.
> Jeg ved ikke hvilke indstillinger, der er blevet ændret da jeg satte

Næste gang: log på webinterface for din router og check om der er
forbindelse på WAN siden (det vil normalt fremgå af en status side).
Normalt plejer default gateway at være 192.168.1.1, men det vil routeren
styre hvis der kører med DHCP på LAN siden.

--
Jesper Lund