IFRAME
Fra : Finn

Dato : 25-08-10 22:05

Hej

Hvordan tvinger jeg en side til at blive åbnet i en anden sides
IFRAME.

side1.htm indeholder en iframe
Hvis man forsøger at åbne www.test.dk/side2.htm skal denne åbne
side1.htm og vise side2.htm i den iframe der er på side1.htm

tak på forhånd

/Finn

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-10 22:13

Den 25-08-2010 23:04, Finn skrev:

> Hvordan tvinger jeg en side til at blive åbnet i en anden sides
> IFRAME.

Tjek denne guide med tilhørende kode:
http://www.echoecho.com/dk/jsframes01.htm

Koden er til et almindeligt frameset, men den skulle vist
nemt kunne tilpasse til iframes i stedet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-08-10 22:27

Kim Ludvigsen skrev:

> Tjek denne guide med tilhørende kode:
> http://www.echoecho.com/dk/jsframes01.htm
>
> Koden er til et almindeligt frameset, men den
> skulle vist nemt kunne tilpasse til iframes i stedet.

Man skal bare passe på med ikke at låse fremmede
sider fast i ens eget frameset, så det der ud som om
at det er en del af ens egen side.

En af dine sider har før været låst fast til

http://chokmah.dk

.... og jeg mener ikke at det er lovligt?

Jeg ville i hvert fald være temmeligt irriteret over hvis
en af mine sider bliver en del af en frame eller en
iframe.

Er det egne sider det drejer sig om, er der mange
andre og smartere måder at gøre det på.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-10 22:41

Den 25-08-2010 23:27, Allan Vebel skrev:

> Man skal bare passe på med ikke at låse fremmede
> sider fast i ens eget frameset, så det der ud som om
> at det er en del af ens egen side.

Ja, som du er inde på, er det normalt ikke lovligt uden
tilladelse. Men i dette tilfælde kan der vist kun være tale
om egne sider. Så vidt jeg har forstået spørgsmålet, vil
Finn undgå at få vist iframen alene, fx via et direkte link
fra Google. Scriptet vil gennemtvinge visning af den
overordnede side, hvor der sikkert er navigationsmuligheder
eller lignende.

> En af dine sider har før været låst fast til
>
> http://chokmah.dk

Han har vist ændret det, efter han blev gjort opmærksom på,
at jeg ikke brød mig om det.

> Jeg ville i hvert fald være temmeligt irriteret over hvis
> en af mine sider bliver en del af en frame eller en
> iframe.

Ditto.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-08-10 00:02

Kim Ludvigsen skrev:

> Ja, som du er inde på, er det normalt ikke lovligt
> uden tilladelse. Men i dette tilfælde kan der vist
> kun være tale om egne sider.

Jeg mener fortsat at <iframe> er en dårlig løsning,
når der findes så mange smartere måder at gøre
det på - her er det include-filer jeg tænker på.

> Så vidt jeg har forstået spørgsmålet, vil Finn undgå
> at få vist iframen alene, fx via et direkte link fra
> Google.

Det undgår han netop ved en include-fil.

> Scriptet vil gennemtvinge visning af den overordnede
> side, hvor der sikkert er navigationsmuligheder
> eller lignende.

Siden i en <iframe> er fortsat en selvstændig side,
der kan findes af søgemaskiner - og det vil de gøre,
medmindre man sætter

på dem alle.

Include-filer er en server-side-løsning, de bliver kun
inkluderet hvor de bliver bedt om det, og bliver ikke
indekseret af søgemaskiner.

What else do you need?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-08-10 22:19

Finn skrev:
> [...]
> Hvis man forsøger at åbne www.test.dk/side2.htm skal denne åbne
> side1.htm og vise side2.htm i den iframe der er på side1.htm

http://www.w3.org/TR/html401/present/frames.html#edef-IFRAME

<iframe src="side2.html" ...> hvis det skal være direkte.

Hvis et link skal iframe have et name som bruges af target
<iframe src="side2.html" name=indlejret" ...>
og linket

Eller hvis det er fra script...
<iframe src="side2.html" id=indlejret" ...>
document.getElementById( 'indlejret').src = 'side2.html';

NB: target er kun validt i frames eller transitional.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-08-10 21:09

if (top.location != location) {
top.location.href = side1.htm ;
}

Sættes i en script blok i headeren på side2.htm.

Regards Jens Peter Karlsen.