Sejlertøj
Fra : Mads Madsen

Dato : 24-08-10 22:17

Som i kan se i anden tråd kigger vi på båd for første gang. Vi skal også
i gang med et duelighedsbevis, så vi kan sejle på betryggende vis.

Allerførst skal vi dog have købt noget egnet tøj, men hvad er det? Vi
kan jo godt købe tøj for 10.000 per person, men det er nok overkill til
familiesejlads. Hvad har vi behov for til at starte med?

Mvh. Mads

Fra : Jakob_K

Dato : 24-08-10 23:19

On 24 Aug., 23:17, Mads Madsen <p...@FJERNmadsmadsen.dk> wrote:
> [...]
> kan jo godt købe tøj for 10.000 per person, men det er nok overkill til
> familiesejlads. Hvad har vi behov for til at starte med?

Uldtrøje og gammeldags regnfrakke kommer du langt med... Fiskerne på
Skagensmalerierne havde fat i noget af det rigtige
Nogle "regnbukser" er nok også meget godt: Det tager lang tid for en
våd buksebag at blive tør igen.

En af de orange (ikke-selvoppustelige) redningsveste er også rigtig
god til at holde varmen på overkroppen med.

Som begyndersejler har du sikkert heller ikke lyst til at gå ud i regn
og blæst, så det begrænser også behovet for proff udstyr en del.
Bliver I overrasket af rigtig dårligt vejr, kan I jo vende næsen
hjemad, og skiftes til at gå om læ og få varmen.

Jeg har selv en Helly Hansen heldragt med gummimanchetter, mange lag
og praktiske detaljer osv., som sikkert koster nogle tusinde. Men jeg
synes det er sjældent jeg som hyggesejler rigtig har brug for den.

mvh
JAKOB

Fra : Trine Søe

Dato : 25-08-10 03:22

> [...]
> kan jo godt købe tøj for 10.000 per person, men det er nok overkill til
> familiesejlads. Hvad har vi behov for til at starte med?

Hej Mads

Først held og lykke med dit bådkøb og duelighedsbevis.

Du spørger angående sejlertøj, og jeg er ikke helt enig med Jakobs
svar. Jeg mener, at det kan betale sig at investere tid og penge i at
få det rigtige sejlertøj, hvor man både kan være tør, varm og ikke
mindst bevæge sig i. Vælger man kvalitet, kan man have sættet i rigtig
mange år.

Som inderste lag kan jeg varmt anbefale Helly Hansens skiundertøj -
køb det som et sæt, så er det billigere - et sæt kan fås til cirka 300
kroner for både bukser og trøje. Undertøjet bruges som inderste lag og
transportere sveden væk fra kroppen og holder jer varme.

Jeg kan anbefale at investere i en god fleece - man kan få nogle der
rent faktisk er vindtætte, og de er utrolige lækre. Prisen for en god
fleece er mellem 400-900 kroner - og ja jeg ved det sagtens kan fås
billigere, men jeg går ikke på kompromis med kvaliteten og hvordan
jakken sidder på mig. Selv har jeg en Helly Hansen fleece, og den er
stort set blevet min efterårs og forårsjakke, men også god på en kølig
dag/aften i havnen.

Yderste lag - jeg kan varmt anbefale jer at tage ned i en eller flere
sejlsportsforretninger eller til en bådudstilling og prøve bukser og
jakke. Der er utrolig stor forskel på pasform og bevægelsesfrihed i de
forskellige modeller. Af bukser vil jeg klart anbefale smækbukser, der
går højt op - så er det ikke koldt, og vind og vand gør dig ikke våd.
Vær opmærksom på at der er forskel på herre og damemodeller, så hvis
din frue skal have bukser - ja så skal hun gå efter damemodellerne, de
sidder simpelthen bedre på os.

Jeg har selv valgt at købe et Musto sæt, og jeg mener jeg gav omkring
1600 kroner for både jakke og bukser. Hvis man kan "nøjes" med sidste
års model, er der ofte rigtige mange penge at spare. Men også netop nu
har mange sejlsportsbutikker udsalg, og venter du lidt endnu, kan du
måske scorer dig et godt tilbud.

En anden god ting er at investere i et par handsker, kan typisk fås
for et par hundrede kroner - men de beskytter godt, når man hiver i
faldene og holder fingrene varme :)

Held og lykke med dit indkøb

Sejlerhilsner

Trine Søe
http://www.sejlnet.dk

Fra : Jakob_K

Dato : 26-08-10 01:04

On 24 Aug., 23:17, Mads Madsen <p...@FJERNmadsmadsen.dk> wrote:
> Hvad har vi behov for til at starte med?
- Var spørgsmålet jeg svarede på.

Klart det er super at have noget super grej. Det er jeg helt enig I.

Kommer også lidt an på båden forresten: Er det en kragejolle, ser det
nok dumt ud med det supernyeste sejlertøj, og er det en Swan 52,
passer det sig nok ikke rigtig med islandsk sweater

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-08-10 08:49

Hej Mads,

Køb noget ordentligt sejlertøj, det holder i mange år og giver den
fornøde beskyttelse og varme som man har brug for.
Køb ikke noget alm regntøj som bruges i land og køb ikke noget som har
en plasticoverflade.
De man skal have skal kunne ånde og man skal ikke "koge over" når man
arbejder ombord med tøjet på.
Det skal altid føles lunt og behageligt at have på, derfor skal du
prøve de forskellige fabrikaters modeller for der er megen forskel på
deres design og udformning. Vi er jo forskellige af udseende og tøjet
skal prøves af den enkelte bruger om han/hun finder sig tilpads i det
og kan bevæge sig til det arbejde man skal kunne udføre ombord.

Der er mange forskellige krav man kan stille men prøv at udtage de
mange fordele der fremhæves for jakker og bukser på dette link:
http://www.w3.dk/jakke
Brug det som grundlag når du skal vælge.

Jeg selv foretrækker Musto. De har en omfattende serie til
forsdkellige typer sejlads. For sejlads i de danske farvande i
sommerhalvåret vil Costal serien være at foretrække se:
http://www.sailingclothingstore.co.uk/Sailing_Clothing/Yachting_and_Marine_Coastal/sc439.aspx

Inden under kan man bruge almindeligt tøj og supplere med en fleece
trøje.
Sejler man i lang tid eller arbejder meget er mustos undertøj at
foretrække således at man ikke føler sig svedig, bliver man svedig og
efterfølgende sidder stille, kan man blive kold; men bruger man det
rigtige tøj der transporterer sveden ud vil man få en god og behagelig
sejlads.
Husk også at købe handsker, de fås i forskellige udformninger for
f.eks. rorsmand og gaster.
Det samme gælder sko, støvler og strømper. de skal også være
behagelige og lette og beregnet til et til tider fugtigt miljø
ombord.

Mvh/Harding

Fra : Allan

Dato : 25-08-10 19:32

> Allerførst skal vi dog have købt noget egnet tøj, men hvad er det? Vi
> kan jo godt købe tøj for 10.000 per person, men det er nok overkill til
> familiesejlads. Hvad har vi behov for til at starte med?

Ud over det sædvanlige sejlertøj har jeg haft meget glæde af:
- en sydvest! Den er 100 gange bedre end en hætte, idet man meget
nemmere kan dreje hovedet og kikke bagud uden at kikke ind i hætten.
- 3-4 af de billigste håndklæder fra Jydsk. (Det er netop pointen, at de
skal være billige. Ellers bliver de for tykke!) De er alle tiders som
halstørklæder. Der er simpelt hen ikke noget bedre, end når man sidder i
stormvejr i øse pøse regnvejr med masser af røgvand end at skifte et
vådt halstørklæde til et tørt et af slagsen.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-08-10 20:53

Enig. Ens hoved afgiver lige så meget varme som en 60 watts pære. Det er
vigtigt at isolere 'knoppen', så ikke man mister for meget varme.

Bjarke

Fra : Jørgen N

Dato : 01-09-10 12:51

...desværre er der jo også en del, der kun afgiver 25 Watt
Jørgen

Fra : Kim Torp Petersen

Dato : 26-08-10 20:05

Du kan også overveje at købe tøj du også kan bruge til at stå på ski i
og bruge andre steder. Jeg har selv brugt skaltøj, som er dyrt, men som
så også kan bruges i hverdagen derhjemme. Regntæt og kan ånde.

Personligt synes jeg også man kan binde mange penge i sejlertøj, som så
er designet kun til brug i sejlbåden, hvor jeg har valgt at kigge på tøj
til friluftsliv, der så opfylder de samme funktioner som vi har brug for
som sejlere.

Jeg har købt en Häglöff jakke, og et par skibukser også som skal, som
jeg kan bruge også når jeg ikke sejler.

Det er dyrt, men har også mange flere funktioner.

Jeg har gjort samme overvejelser over skitøj, som også bliver brugt for
lidt. Så nu har jeg slået to fluer med et smæk, og har en fantastisk
jakke til brug i hverdagen når vejret kræver det.

Hilsen
Kim Torp
Corsair F-24 Mk. II
Vejle

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-08-10 20:50

Enig. Sejltøj har bare den forskel at manchetter er beregnet til frossen sne
og derfor ikke vandtætte. Men for alt det indenunder (skiundertøj fx) er det
helt rigt og meget billigere.

Jeg har haft alt fra olietøj, til bilkatøj, til skitøj og til rigtigt
sejlertøj. Lige pt har jeg et sæt jeg har givet 16.000,- for, så jeg har
prøvet alt.

Det vigtigste er at have ordentligt 'indertøj' og det vil sige
microfiber/skitøj men først og fremmest : NUL bomuld
Mht til det vandtytte lag, så er billigt olietøj fint, hvis ikke man
arbejder hårdt på båden. Hvis man gør det, så skal man have noget åndbart.

Folk der har prøvet at fryse rigtigt (dvs koldt og mange timer fra havn)
giver hvad som helst for deres tøj. Folk der siger det er overdrevet er
fordi de sjældent er så langt hjemmefra, at de ved hvordan det føles at
ryste så meget af kulde, at man ikke kan fremstamme sit eget navn.....

Bjarke
Musto fanatiker, men jeg holder det for mig selv....

Fra : HKN

Dato : 31-08-10 09:32

10K er ihvertfald overkill, men du får ikke noget der er holdbart og bare
nogenlunde vandtæt for under kr. 2.500,-

Ingen tvivl om at det er superfedt at have et lækkert offshore sæt, men helt
unødvendigt hvis man ikke har planer om at sejle i Skagerak, Nordsøen eller
over atlanten. Et par gode støvler er også vigtigt (der er nogen herinde der
mener at et par plasticposer om fødderne er nok) - lad være med at købe
Harald Skralds billige, for de holder kun en sæson og det er ikke fedt at
stå med et par støvler der er gået op i svejsningen, når man skal springe
rundt på en båd.

Tjek nettet, og især eBay.de - der finder du mange af mærkevarene i det
nævnte prisleje.

Mvh
Henrik

Fra : Mads Madsen

Dato : 02-09-10 19:46

Først og fremmest vil jeg lige undskylde at jeg ikke rigtig har svaret
på alle jeres indlæg. Vi Har været MEGET optaget af bådhandel og jagt på
bådplads.

Vi har to sæt sejlertøj på vej fra en engelsk web-butik. Et sæt Musto og
et sæt Gill til en samlet pris omkring 3500,-

Vi har ikke modtaget det endnu, så jeg vil vente lidt med at anbefale
butikken. Kundeservicen har ikke været så overbevisende, men jeg håber
det ankommer uden problemer. Vi har handlet hos www.puplemarine.com

Mvh. Mads