Krav om undersøgelse hos vagtlæge...?
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 23-08-10 20:27

Hej,

Hvis man føler man ved en vagtlæge ikke er blevet undersøgt tilstrækkeligt,
har man så krav på yderligere undersøgelse? Selvfølgelig indenfor
rimelighed.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 23-08-10 20:39

Den 23-08-2010 21:27, Troels [around 9000] skrev:
> Hej,
>
> Hvis man føler man ved en vagtlæge ikke er blevet undersøgt
> tilstrækkeligt, har man så krav på yderligere undersøgelse? Selvfølgelig
> indenfor rimelighed.

jeg kender ikke lovgivningen men har dog den praktiske information - det
står dig til enhver tid frit for at henvende dig på en skadestue ved
egen læge (i åbnings tiden) ... men ellers er læger næsten immuniseret
over for fejl tagelser du kan se min oplevelse her
http://chokmah.dk/sfr.html til trods for han fik alle de info han skulle
gjorde han ingenting og til trods for det blev han frikendt

men har lige fået brev fra patient klagenævnet der vil tage sagen op
igen - hvis jeg kan komme med noget nyt og det kan jeg ... men det
hjælper ikke - måske ved menneskerettigheds domstolen men ikke ved
patient klagenævnet

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 23-08-10 21:01

> [...]
> igen - hvis jeg kan komme med noget nyt og det kan jeg ... men det
> hjælper ikke - måske ved menneskerettigheds domstolen men ikke ved

Hvis du føler det kan bidrage væsentligt synes jeg da du skal gøre noget ved
det. Det kunne hænde at hjælpe andre pt. i fremtiden.

Er uanset et trist forløb du har haft, man kan undres over hvorfor de ikke
tager mere hensyn til din bugspytkirtel, din historik er jo ikke ligefrem
skjult for dem.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-10 23:16

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk>
skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Er uanset et trist forløb du har haft, man kan
> undres over hvorfor de ikke tager mere hensyn
> til din bugspytkirtel, din historik er jo ikke

Du skal være opmærksom på at mange narkomaner
kontakter lægevagten med udsagn om
bugspytkirtelproblemer - det er ofte et af
symptomerne på misbrug, og disse folk henvises så
ofte til skadestuerne - hvilket narkomanerne
udmærket ved.
Der er ikke noget at sige til at en vagtlæge -der
også skal tilse meget syge patienter, herunder
børn - af og til siger til sig selv: hvorfor skal
vi forsøge at forklare narkomanerne gang på gang
at vi ikke er statspushere som man blot kan
tilkalde? Vi henviser dem til egen læge eller
skadestuerne.

Jeg har tidligere kørt for lægevagten, så jeg
kender udmærket til den problematik - dermed ikke
være sagt at der ikke også er syge mennesker med
samme symptomer -også narkomaner kan blive syge.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 23-08-10 23:32

> Jeg har tidligere kørt for lægevagten, så jeg kender udmærket til den
> problematik - dermed ikke være sagt at der ikke også er syge mennesker med
> samme symptomer -også narkomaner kan blive syge.

Der kan man bare se, i min blåøjethed var jeg overbevist om at alt omkring
bugspytkirtlen var reelt - jeg aner ikke hvad en narkoman ville have ud af
at "fake" det.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-10 22:25

skrev i meddelelsen

> Der kan man bare se, i min blåøjethed var jeg
> overbevist om at alt omkring bugspytkirtlen var
> reelt - jeg aner ikke hvad en narkoman ville
> have ud af at "fake" det.

Smertelindring - et forsøg på at få morfin og
lignende stoffer af vagtlægen som smertelindring.
Meget simpelt, egentlig

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-08-10 05:48

On 24/08/2010 23:24, ahw wrote:
> Smertelindring - et forsøg på at få morfin og
> lignende stoffer af vagtlægen som smertelindring.
> Meget simpelt, egentlig

Kaldet "drug seeking behaviour" på engelsk. Jeg ved ikke om der findes
et alment anvendt begreb på dansk, men det må jo være ret udbredt, i det
mindste i USA, når der findes et fast udtryk for fidusen.

--
Peter Knutsen

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-08-10 18:15

ahw skrev:
> "Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk>
> skrev i meddelelsen
>
> Smertelindring - et forsøg på at få morfin og
> lignende stoffer af vagtlægen som smertelindring.
> Meget simpelt, egentlig

Jeg kan nikke genkendende til lige netop det indlæg. Dengang jeg
arbejdede i en lægepraksis var bugspytkirtel-smerter den hyppigste
udmelding fra morfika-afhængige til at opnå yderligere 'smertelindring'.
Lægevagten har i modsætning til egen læge ingen mulighed for at vide om
det er reelt eller om det er faking. Det er samme historie som med Peter
og Ulven - for hvordan ved man om det er det er ulven man sidder overfor
eller om det er Peter?

Hilsen Jesper

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 03-09-10 21:27

Den 25-08-2010 19:15, Jesper Mehlsen skrev:

> Det er samme historie som med Peter
> og Ulven - for hvordan ved man om det er det er ulven man sidder overfor
> eller om det er Peter?

tager en blod prøve ... man kan også have kronisk inficeret bugspyt
kirtel dem der har det for alt det morfin de kan tåle fordi det er så
smertefuldt ..

selvf kan det være der nogen der prøver at tilsnige sig denne
smertestilende hvorfor lægen siger nej - tager lægen så fejl så skal han
selvf stilles til regnskab for mangelfuld behandling af patient

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 04-09-10 00:38

Den 03/09/10 22.27, Bo M. Mogensen skrev:

> [...]
> smertestilende hvorfor lægen siger nej - tager lægen så fejl så skal han
> selvf stilles til regnskab for mangelfuld behandling af patient

Det er i praksis umuligt, for patienten henvender sig akut og giver
udtryk for svære smerter. Tager man en blodprøve i almen praksis så skal
den sendes ind og man har svar tidligst dagen efter .. der skulle man
gerne have afklaret patientens problem. Lægevagtens situation er endnu
ringere - man kan ikke indlægge alle i kongeriget Danmark der har
smerter så nogen gange må man ignorere ekstra bladet og tage en
beslutning selv.

Jesper

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 03-09-10 21:24

Den 24-08-2010 00:32, Troels [around 9000] skrev:

> Der kan man bare se, i min blåøjethed var jeg overbevist om at alt
> omkring bugspytkirtlen var reelt - jeg aner ikke hvad en narkoman ville
> have ud af at "fake" det.

Det kan godt være de vil man for meget stærkt smertestilende fordi det
gør så infamt ondt .. men derfor kan man ikke bare afskære folk fra
behandling endvidere så kan en blod prøve vise om det er det der er galt

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 03-09-10 21:23

Den 24-08-2010 00:16, ahw skrev:
> [...]
>
> Du skal være opmærksom på at mange narkomaner
> kontakter lægevagten med udsagn om
> bugspytkirtelproblemer - det er ofte et af

Det vil jeg da hønse i hvis man er syg har man krav på behandling
at undlade dette fordi man formoder vedkommende er misbruger er i strid
med lægeløftet

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 03-09-10 21:21

Den 23-08-2010 22:00, Troels [around 9000] skrev:

> Hvis du føler det kan bidrage væsentligt synes jeg da du skal gøre noget
> ved det. Det kunne hænde at hjælpe andre pt. i fremtiden.

det ville gavne de danske patienter

> Er uanset et trist forløb du har haft, man kan undres over hvorfor de
> ikke tager mere hensyn til din bugspytkirtel, din historik er jo ikke
> ligefrem skjult for dem.

Puhh ja det hele står også for mig som en gåde - jeg begriber det
stadigt ikke her 4 ½ år efter ..

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 27-08-10 17:13

Troels [around 9000] skrev:
> Hej,
>
> Hvis man føler man ved en vagtlæge ikke er blevet undersøgt
> tilstrækkeligt, har man så krav på yderligere undersøgelse? Selvfølgelig
> indenfor rimelighed.

Sundhedsloven i sin fulde udstrækning kan findes her:

Mvh Jesper