www-rettigheder på ftp
Fra : Martin [TMM]

Dato : 23-08-10 15:57

Hej

Emnet er lige det bedst beskrivende jeg kunne komme på.

Her kommer mit spørgsmål så.
Jeg er i en forsøgsprocess med at overflytte mine www/ftp og
mail-servere over på en linux-kasse med busybox, fra min windowsmaskine.
Det er altsammen også meget godt, lige indtil det tidspunkt hvor jeg
gerne vil lave det så mine brugere på ftp'en, der også har noget www
liggende jeg hoster på en apache, kan opdatere deres materiale i deres
www-mappe (/var/www/xxxx.dk). Jeg har så forsøgt mig med symbolic links,
men det ser ikke ud til at det er vejen frem for mig. Jeg ønsker at
brugerne starter, og er "låst inde" i deres "/home/brugernavn" mappe, og
at der i denne /home/brugernavn er et link til /var/www/xxxxx.dk. Det
kan jeg også godt lave, MEN... Når der så CWD'es updir, så kommer man
tilbage til /var, og kan gå længere tilbage til /...
Ikke godt.

For at præcisere yderligere:
Jeg ønsker at startftpdir er virtuelt: /
Brugerens www-dir skal så være /xxxxxx.dk/ hvor xxxxx.dk ligger fysisk
et andet sted.
CWD'es der up-dir, så skal man komme tilbage til /, som er
/home/brugernavn, men det kan ftp-klienten ikke se.

Hvordan dælen har i andre løst den?

På forhånd tak for svar.
Mvh
Martin

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 24-08-10 13:14

Martin skrev:

> [...]
> CWD'es der up-dir, så skal man komme tilbage til /, som er
> /home/brugernavn, men det kan ftp-klienten ikke se.

Ved at lade brugerne have deres webkatalog som hjemmekatalog.

Alternativet er vel at lade webkataloget ligge under hjemmekataloget i
filsystemet. Er der nogen særlig god grund til ikke at gøre det sådan?

God fornøjelse,

Jacob
--
»Hvis vi foruden de to fuldtræffere har 3 missere får vi
overskud« -- Kurt

Fra : Martin [TMM]

Dato : 24-08-10 14:48

Hej
On 24-08-2010 14:13, Jacob Sparre Andersen wrote:
> Ved at lade brugerne have deres webkatalog som hjemmekatalog.
> Alternativet er vel at lade webkataloget ligge under hjemmekataloget i
> filsystemet. Er der nogen særlig god grund til ikke at gøre det sådan?

Tak for svaret.

Om der er en særlig grund til det, må man jo vurdere. Min egen grund var
at jeg stadig gerne ville være i stand til at dele andre mapper med
brugeren/brugerne. Derfor mit ønske om symbolske links agtig opførsel i
FTP-serveren.
Jeg kan dog også se et problem ved det, at brugeren jo selv kan oprette
symbolske links til dele af filsystemet, der helst ikke skulle være
adgang til... Pest eller kolera...

Et andet alternativ havde været at give hver bruger 2 konti. En til at
rette i sit www-materiale, og et andet til "det andet".
Havde håbet på at der var en smartere metode.

Mvh
Martin

Fra : Keld Rosenkrantz

Dato : 24-08-10 21:10

On Tue, 24 Aug 2010 15:48:21 +0200, "Martin [TMM]"
<tmm@--FJERNDETTE--trutter.dk> wrote:

> [...]
>Jeg kan dog også se et problem ved det, at brugeren jo selv kan oprette
>symbolske links til dele af filsystemet, der helst ikke skulle være

Du kunne også jaile brugerne og i stedet for ftp bruge SFTP
Kombinerer du det så med virtuelle brugere så....
Eksempel
Bruger 1:/var/www/domain1.dk
Symlink /var/www/domain1.dk/domain2.dk > /var/www/domain2.dk/html

Bruger 2:/var/www/domain2.dk/html

Ved at bruge virtuelle brugere Kan du lade begge sider være ejet af
samme bruger men de har hvert deres login
--
Keld Rosenkrantz
Få dit gratis webhotel på www.splinternet.dk

Fra : Martin [TMM]

Dato : 25-08-10 18:58

Hej
On 24-08-2010 22:09, Keld Rosenkrantz wrote:
> [...]
>
> Bruger 2:/var/www/domain2.dk/html
>
> Ved at bruge virtuelle brugere Kan du lade begge sider være ejet af
> samme bruger men de har hvert deres login

Hmm, Idéen er god nok, men jeg får stadig den ulempe, at hvis jeg vil
dele noget /media/musik eller lign med brugeren, kræves der et login
mere... Jeg er i hvert fald ikke lige i stand til at se hvordan den
ellers kan kringles.

Men måske noget der skulle kigges lidt nærmere på.
Tak for idéen.

Mvh
Martin

Fra : Keld Rosenkrantz

Dato : 25-08-10 19:27

On Wed, 25 Aug 2010 19:58:01 +0200, "Martin [TMM]"
> [...]

>ellers kan kringles.
>
>Men måske noget der skulle kigges lidt nærmere på.

Det kræver ikke et mere, de har i forvejen hvert deres men bruger 1
har adgang til bruger2 og dennes filer, ikke omvendt.

Går da ud fra at du vil oprette mindst 2 brugere for ellers kunne de
vel bare bruge samme login.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 25-08-10 20:12

Hej
On 25-08-2010 20:26, Keld Rosenkrantz wrote:
> Det kræver ikke et mere, de har i forvejen hvert deres men bruger 1
> har adgang til bruger2 og dennes filer, ikke omvendt.

Tror ikke jeg fik forklaret mig godt nok.
Jeg har et antal brugere, lad os sige 5. De har hver især et eller flere
domæner til hosting hos mig. Til adgang til flere mapper i /var/www er
det en fin ide, men ønsker jeg at bruger A, også gerne må have adgang
til /media/feriebilleder, holder den ikke helt vand, med mindre alle
brugere skal have denne adgang.

> Går da ud fra at du vil oprette mindst 2 brugere for ellers kunne de
> vel bare bruge samme login.

Jo, der skal naturligvis oprettes særskilt login til brugerne.
Jeg har dog i mellemtiden fået en anden ide til at løse mit dilemma. I
hver brugers hjemmedir, NFS-mounter jeg den/de mappe(r) jeg ønsker de
skal have adgang til. På den måde kan jeg også nemt styre at det skal
være read-only. Det eneste sted der skal være rw, er i hjemmemappen, og
naturligvis i /var/www-mapperne med indholdet.

Mvh
Martin

Fra : Keld Rosenkrantz

Dato : 25-08-10 20:21

On Wed, 25 Aug 2010 21:11:47 +0200, "Martin [TMM]"
> [...]

>være read-only. Det eneste sted der skal være rw, er i hjemmemappen, og
>naturligvis i /var/www-mapperne med indholdet.

Det er jo det gode ved linux, der er altid en løsning for de kreative.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 25-08-10 08:43

Martin skrev:

> [...]
> var at jeg stadig gerne ville være i stand til at dele andre mapper
> med brugeren/brugerne. Derfor mit ønske om symbolske links agtig

Har du overvejet at gennemgå udvalget af FTP-servere der er tilgængelige
i din distribution? Det kan jo godt være at en af dem har en passende
løsning.

God fornøjelse,

Jacob (der ikke ville drømme om at have en FTP-server kørende)
--
- Kan jeg få en returbillet?
- Ja. Hvortil?