DLNA på NAS server
Fra : Hans Erik

Dato : 23-08-10 16:47

Hej i gruppen

Jeg har netop investeret i en LG N4B2 NAS server, som jeg arbejder lidt med
at få opsat på hjemmenetværket -
http://www.lg.com/dk/computerprodukter/nas/LG-N4B2ND4.jsp

Det viser sig, at serveren ikke understøtter DLNA - det havde jeg ikke lige
checket. Jeg havde nok forventet at LG's topmodel kunne alting.

Kan det lade sig gøre at få serveren til at spille sammen med vores gode
Sony Bravia Tv? TV'et kan godt vise billeder fra vores netværksPC'er - også
fra en almindelig ekstern harddisk, der er sat op til deling.

Findes der f.eks. noget DLNA-software som man kan installere? Eller skal jeg
håbe på en firmware-updatering fra LG? Eller er det en hardware-ting, som
jeg bare ikke kan gøre noget ved?

Venlige hilsner

Hans Erik Jensen

Fra : Chano Andersen

Dato : 23-08-10 22:49

Den 23-08-2010 17:46, Hans Erik skrev:
> Findes der f.eks. noget DLNA-software som man kan installere? Eller skal
> jeg håbe på en firmware-updatering fra LG? Eller er det en
> hardware-ting, som jeg bare ikke kan gøre noget ved?

Kender ikke lige modellen, eller LG's evner til at udsende forbedringer.
Men hvis du har været så smart at købe på nettet, kan du jo altid
returnere inden for 14 dage, jf. din fortrydelsesret. :)

- Chano Andersen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-10 00:29

On 23 Aug., 17:46, "Hans Erik" <hanse...@kastbort.post9.tele.dk>
wrote:
> [...]
> håbe på en firmware-updatering fra LG? Eller er det en hardware-ting, som

Oprindeligt ville jeg også bruge DLNA til at vise film og billeder fra
min Synology DS209+II NAS til mit Sony 40W5500, men da tv'et ikke
understøtter andet end mpeg filer via DLNA og der er alt for ringe
betjeningsmuligheder har jeg fundet en anden og meget bedre løsning.

En WD TV Live boks, som kan afspille alt og den sidder på tv'et via
HDMI og har lan til NAS'en.

--
Christian

Fra : cykelsmeden

Dato : 24-08-10 09:28

Den 24-08-2010 08:29, Christian B. Andresen skrev:
> [...]
> understøtter andet end mpeg filer via DLNA og der er alt for ringe
> betjeningsmuligheder har jeg fundet en anden og meget bedre løsning.

Netop til det TV, virker Twonkymedia (ver 4.x) fortræffeligt, og er til
at betale. Fås både til windows, og linux, dermed de fleste NAS, men det
kan ved nogle NAS kræve en nørd
ver. 5.x (ihvert tilfælde op til 5.13) duer ikke til braviaen!

finn

Fra : Kirsten og Hans Erik

Dato : 24-08-10 19:48

Hej Finn

Jeg har lige downloadet Twonkymedia. Men det får da min Explorer til at gå
ned, så jeg har måttet afinstallere den igen.

mvh

Hans Erik

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 25-08-10 07:21

On Tue, 24 Aug 2010 20:47:54 +0200, "Kirsten og Hans Erik"
<hanserik@kastbort.post9.tele.dk> wrote:

>Hej Finn
>
>Jeg har lige downloadet Twonkymedia. Men det får da min Explorer til at gå
>ned, så jeg har måttet afinstallere den igen.
Installerer du Twonkymedia på din PC eller NAS ?

/Hans

Fra : Kirsten og Hans Erik

Dato : 25-08-10 21:03

På min PC. Jeg anede ikke, at man også kan installere den på NAS'en.....?

mvh

Hans Erik

Fra : cykelsmeden

Dato : 25-08-10 21:11

Den 25-08-2010 22:03, Kirsten og Hans Erik skrev:
> På min PC. Jeg anede ikke, at man også kan installere den på NAS'en.....?

:)
media(server) skal installeres på den maskine som (serverer)
multimediafilerne. Du har til dette ikke brug for Twonkymediamanager.

finn

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 26-08-10 07:48

On Wed, 25 Aug 2010 22:03:02 +0200, "Kirsten og Hans Erik"
<hanserik@kastbort.post9.tele.dk> wrote:

>På min PC. Jeg anede ikke, at man også kan installere den på NAS'en.....?

Efter min bedste overbevisning skal Twonky serveren installeres på
NASen (det har jeg selv gjort) og så kan du tilgå filerne via en
browser eller andet media afspiller der understøtter UPnP/DLND.

/Hans

Fra : Kirsten og Hans Erik

Dato : 24-08-10 19:45

Hej Christian

Jeg har lige googlet din TV-boks. Den får da gode anmeldelser.

Og det fungerer godt, det hele?

mvh

Hans Erik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-08-10 07:34

On Mon, 23 Aug 2010 17:46:33 +0200, "Hans Erik"
> [...]

> håbe på en firmware-updatering fra LG? Eller er det en hardware-ting, som

Jeg synes DLNA generelt er for begrænset (fx i antal formater, der kan
spilles og betjeningen på tv'et), så jeg har købt en mediaafspiller i
stedet. Jeg bruger en DViCO TViX.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-08-10 15:44

Asbjorn Hojmark wrote:

> Jeg synes DLNA generelt er for begrænset (fx i antal formater, der kan
> spilles og betjeningen på tv'et), så jeg har købt en mediaafspiller i
> stedet. Jeg bruger en DViCO TViX.

Det er vel ikke DNLA som sådan der er begrænset, men de formater som TV
producenten har valgt at understøtte?

--
Jesper Lund

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-10 13:22

On 24 Aug., 20:45, "Kirsten og Hans Erik"
<hanse...@kastbort.post9.tele.dk> wrote:
> Hej Christian
>
> Jeg har lige googlet din TV-boks. Den får da gode anmeldelser.
>
> Og det fungerer godt, det hele?

Ja den afspiller alt. Den er ikke så god til at spole ind og skippe
kapitler, men det er til at leve med.
Undertekster fungerer fint.

Der er ingen blæser i, det er rigtigt godt.
Jeg har NAS'en på loftet og den kan afspille HD filer med 42 frames/s
selv om der er 2 m netkable hen til Gbit switchen og 50 m netkabel hen
til NAS'en.
NAS'en understøtter Gbit net, men det gør WD TV Live'en så ikke. Men
det gør min PC.
--
Christian

Fra : Kirsten og Hans Erik

Dato : 24-08-10 20:56

Og saa er den ligeglad med, at NAS`en ikke har DLNA?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-10 13:23

On 24 Aug., 16:43, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Det er vel ikke DNLA som sådan der er begrænset, men de formater som TV
> producenten har valgt at understøtte?

Sikkert, kan også være serveren som har begrænsningerne.

--
Christian

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-08-10 00:32

Kirsten og Hans Erik wrote:

> Og saa er den ligeglad med, at NAS`en ikke har DLNA?

Ja, den læser filer på et netværksdrev (SMB eller NFS), eller på en USB
harddisk hvis man ikke gider det store netværkssetup.

--
Jesper Lund

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-10 00:44

On 24 Aug., 21:56, "Kirsten og Hans Erik"
<hanse...@kastbort.post9.tele.dk> wrote:
> Og saa er den ligeglad med, at NAS`en ikke har DLNA?

Ja.

Jeg har oprettet en bruger som hedder media. Den har så kun adgang til
video, photo og music folderne og så logegr WD TV Live boksen så ind
på NAS'en med media og adgangskoden. Man giver den selvfølgelig ip
adresse, sharenavn etc.

Det er meget nemt at sætte op.

--
Christian

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 25-08-10 20:29

Hej

"Hans Erik" <hanserik@kastbort.post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det viser sig, at serveren ikke understøtter DLNA - det havde jeg ikke
> lige checket. Jeg havde nok forventet at LG's topmodel kunne alting.

Jeg har selvsamme nas enhed, og jeg kan da godt aktivere DLNA, hvis jeg
logger ind som administrator?

Kører med seneste firmware - 1.0.0_2504

Jeg bruger dog ikke DLNA funktionen, da jeg ligesom mange andre, finder DLNA
mangelfuldt - har i steddet en Mac Mini under tv'et :)

Mvh
Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 25-08-10 20:33

Hej

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg bruger dog ikke DLNA funktionen, da jeg ligesom mange andre, finder
> DLNA mangelfuldt - har i steddet en Mac Mini under tv'et :)

Sorry var lige hurtig nok - min er en N2B1 (lillebror)

Mvh
Hans

Fra : Kirsten og Hans Erik

Dato : 25-08-10 20:34

Hej Hans

Super.

Finder du firmwaren på LG's hjemmeside? Evt. under en anden model? Når jeg
søger på LG's hjemmeside får jeg at vide, at der ikke er lavet en
firmware-opdatering endnu. Jeg kører med version 2473.518.

Med venlig hilsen

Hans Erik

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 25-08-10 20:47

Hej

"Kirsten og Hans Erik" <hanserik@kastbort.post9.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4c75702e$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> søger på LG's hjemmeside får jeg at vide, at der ikke er lavet en
> firmware-opdatering endnu. Jeg kører med version 2473.518.

Ja det er på LG's side, jeg finder firmwaren, og har opgraderet 2 gange
siden januar.

Kan dog godt se, er der ingen er til din model, ligesom der skrives på
nettet, at N4B2 ikke understøtter DLNA - meget underligt der lillebroderen
gør?

Mvh
Hans

Fra : Buy Vinther

Dato : 27-08-10 13:57

wrote:
> [...]
>
> Det viser sig, at serveren ikke understøtter DLNA - det havde jeg ikke lige
> checket. Jeg havde nok forventet at LG's topmodel kunne alting.

Jeg er helt enig! og har samme problem! ATEA havde ellers listet N4B2
i deres materiale som om at den understøttede DLNA....
Jeg håber virkelig at LG kommer til fornuft og frigiver en firmware
som understøtter DLNA (ellers må vi jo have en eller anden sw-haj til
at compilere en linux version som kan...det er jo open source
software )

mvh TV