Udfald af ADSL når pc er tændt.
Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 23-08-10 09:34

Hej

Jeg har et lille problem jeg ikke selv har kunne løse.
Efter at have flyttet lidt rundt på mit konter er min ADSL forbindelsen
begyndt at faldt ud hår jeg tender pcen på kontoret. Er pcen slukket er
forbindelsen rimelig stabil. Forbindelsen bliver også brugt til 3 andre
maskiner, en wii, et tv, en Yousee boks og en ps3. ingen af de andre
enheder påvirker stabiliteten af ADSL linjen.
Kontor pcen er trådet og det er PS3en, tvet og Yousee boksen også rasten
er trådløst.
Jeg har trukket et nyt kabel til ADSL modemet men det har ikke hjulpet.
Er der nogen sok har et muligt løsningsforslag?

På forhånd tak.

Thorbjørn

Fra : Ole C

Dato : 23-08-10 12:33

Thorbjørn W Spurre skrev blandt andet:

> [...]
> Jeg har trukket et nyt kabel til ADSL modemet men det har ikke
> hjulpet. Er der nogen sok har et muligt løsningsforslag?

Hvis kontor-pc'en er forbundet med kabel (og hele tiden har været det?) bør
det være fuldstændig ligegyldigt hvor i kontoret den fysisk befinder sig -
ikke mindst når du oven i købet har trukket et nyt kabel. (Jeg forudsætter
at kablets kvalitet er i orden).
Du skriver "Er pcen slukket er forbindelsen rimelig stabil". Det må vel så
dreje sig om det resterende udstyr - og siden du bruger udtrykket"rimelig
stabil", tyder det på at forbindelsen altså ikke er helt stabil?
Der er godt nok også mange ting på en enkelt forbindelse, så det i sig selv
kan give åndenød - og ikke alle routere er lige gode til at håndtere så
meget udstyr.
Endelig: er du ganske sikker på at ikke en af de andre brugere er gået i
gang med stærkt belastende brug af nettet (fildeling etc.)?

--
vh
Ole C

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 23-08-10 13:35

Den 23-08-2010 13:33, Ole C skrev:

> [...]
> Endelig: er du ganske sikker på at ikke en af de andre brugere er gået i
> gang med stærkt belastende brug af nettet (fildeling etc.)?

Det er selve ADSL "modemet" der mister forbindelsen til Omverdenen altså
på WAN siden.
Routeren har fint kunne klare mosten.
Og grunden til jeg bruger udtrykket "Rimelig stabilt" skylles det at der
altid har været små udfald men kun en eller to om ugen og kun i meget
kort tid. Når jeg tender "kontor PCen" falder forbindelsen næsten med
det samme og når den kommer igen holder den ikke mere en et par minutter.
Jeg er virkelig på bar bund her.

Fra : Ole C

Dato : 23-08-10 13:41

Thorbjørn W Spurre skrev blandt andet:

> Det er selve ADSL "modemet" der mister forbindelsen til Omverdenen
> altså på WAN siden.
> Routeren har fint kunne klare mosten.

Så kan det jo være modem'et der er fejlbehæftet....

> Og grunden til jeg bruger udtrykket "Rimelig stabilt" skylles det at
> der altid har været små udfald men kun en eller to om ugen og kun i
> meget kort tid.

Hvilket der ikke burde have været. Der kan være udsving i hastigheden, men
der bør ikke være deciderede udfald.

> Når jeg tender "kontor PCen" falder forbindelsen
> næsten med det samme og når den kommer igen holder den ikke mere en
> et par minutter. Jeg er virkelig på bar bund her.

Har du grundigt undersøgt din kontor-pc for malware? Det kan jo være den der
"lægger forbindelsen ned"

--
vh
Ole C

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 23-08-10 16:28

Den 23-08-2010 14:41, Ole C skrev:

> Så kan det jo være modem'et der er fejlbehæftet....

Burte det så ikke værre konstante udfald?

> Hvilket der ikke burde have været. Der kan være udsving i hastigheden,
> men der bør ikke være deciderede udfald.

Helt enig. med det har der altid været. Den smutter og kommer igen ca
20-30 sek. omkring kl 0300. onsdage og/eller fredage!!!

> Har du grundigt undersøgt din kontor-pc for malware? Det kan jo være den
> der "lægger forbindelsen ned"

Jeg har ikke været særlig efter den. men det pleger ikke at være et
problem. Men nu prøver jeg at scanne en ekstra gang.
Men kan det virkelig Slå Wan siden ihjel?

Fra : Ole C

Dato : 23-08-10 19:08

> Burte det så ikke værre konstante udfald?

Har du hørt udtrykket "periodisk fejl"

> Helt enig. med det har der altid været. Den smutter og kommer igen ca
> 20-30 sek. omkring kl 0300. onsdage og/eller fredage!!!

Hm. Lyder mystisk at det sker så planmæssigt.

> Jeg har ikke været særlig efter den. men det pleger ikke at være et
> problem. Men nu prøver jeg at scanne en ekstra gang.
> Men kan det virkelig Slå Wan siden ihjel?

Tja, hvis infektionen tvinger din pc til hektisk aktivitet på nettet, kan
det nok føles som udfald....

--
vh
Ole C

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 23-08-10 20:07

Den 23-08-2010 20:07, Ole C skrev:

> Har du hørt udtrykket "periodisk fejl"

> Hm. Lyder mystisk at det sker så planmæssigt.

> Tja, hvis infektionen tvinger din pc til hektisk aktivitet på nettet,
> kan det nok føles som udfald....

Det føles ikke bare som et udfald. Dioderne DSL og INTERNET på "modemet"
slukker og den forsøger så at komme på igen. Det sker men kort tid efter
starter det forfra. Så den er helt nede.

Fra : Ole C

Dato : 23-08-10 22:01

> [...]

> "modemet" slukker og den forsøger så at komme på igen. Det sker men
> kort tid efter starter det forfra. Så den er helt nede.

Det lyder altså som et defekt modem....

--
vh
Ole C

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 24-08-10 10:26

Den 23-08-2010 23:01, Ole C skrev:

> Det lyder altså som et defekt modem....

Men hvorfor så kun når det er den ene maskine der køre den er gal? Jeg
er ved at blive skør af det her...

Fra : cykelsmeden

Dato : 23-08-10 16:58

Den 23-08-2010 14:41, Ole C skrev:
> Hvilket der ikke burde have været. Der kan være udsving i hastigheden,
> men der bør ikke være deciderede udfald.

hvor sikker er du på, at din kabling er iorden??
- lyder som dårlige kabler. - evt. en syg switch.

finn

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 23-08-10 20:12

Den 23-08-2010 17:58, cykelsmeden skrev:

> hvor sikker er du på, at din kabling er iorden??
> - lyder som dårlige kabler. - evt. en syg switch.
>
> finn
Kablerne er målt igennem med et billigt måleaberat til cat5 kabel men
ikke fuld "FLUGE" test.
Kan en Switch skabe så meget kaos?

Fra : KsNa

Dato : 23-08-10 17:34

"Thorbjørn W Spurre" <spurre@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg har trukket et nyt kabel til ADSL modemet men det har ikke hjulpet.
> Er der nogen sok har et muligt løsningsforslag?

Defekt strømforsyning i PCen, som sender støj når den er tændt, evt. en
jording af PCen kan hjælpe.

Mvh.
Kim

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 23-08-10 20:14

Den 23-08-2010 18:34, KsNa skrev:
> "Thorbjørn W Spurre"<spurre@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Defekt strømforsyning i PCen, som sender støj når den er tændt, evt. en
> [...]
Hej kim.
PCen er jordet men hvordan kan jeg undersøge strømforsyningen uden at
skifte den. er det overhovedet muligt?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-08-10 20:57

> Den 23-08-2010 18:34, KsNa skrev:
Når et netværk er ustabilt, mener jeg, at noget af det første man skal gøre
er at slukke det hele. Fysisk tage strømmen fra router og modem.
Når strømmen har været taget fra i ca. 30 sekunder sætter man strøm på
modemet. Når man kan se, at det er kommet på og faldet til ro (30-60 sek) så
sætter man strøm til routeren og afventer at den starter op og falder til ro
(45-60 sek).
Herefter kan man igen tænde for de tilsluttede enheder. Herved får man
renset ud i ip adresser osv.
Det trick har jeg brugt utallige gange hos mange forskellige med succes.

Kurt

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 24-08-10 06:27

Den 23-08-2010 21:57, Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> renset ud i ip adresser osv.
> Det trick har jeg brugt utallige gange hos mange forskellige med succes.

Hej Kurt.

Det hele har været nede og ligge op til flere gange. også i nængere tid.
helt op til to dage (over en weekend).
Det sal moske også siges at de fleste enheder kar fast ip.

Fra : Ole C

Dato : 23-08-10 22:00

Thorbjørn W Spurre skrev blandt andet:

> PCen er jordet men hvordan kan jeg undersøge strømforsyningen uden at
> skifte den. er det overhovedet muligt?

Du kunne i stedet prøve om en af de mange andre computere i huset har samme
sløvende virkning på netværket.
I benægtende fald har du fået koncentreret problemet til din kontor-pc.

--
vh
Ole C

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 24-08-10 06:30

Den 23-08-2010 23:00, Ole C skrev:

> Du kunne i stedet prøve om en af de mange andre computere i huset har
> samme sløvende virkning på netværket.
> I benægtende fald har du fået koncentreret problemet til din kontor-pc.

Der er ikke bare tale om en sløvende virkning. "Modemet" taber
simpelthen sin forbindelse DSL, internet og TELE dioderne slukker. og
den starter på ny at få forbindelse.
Ingen af de andre enheder har samme virkning.

Fra : Ole C

Dato : 24-08-10 08:23

> Der er ikke bare tale om en sløvende virkning. "Modemet" taber
> simpelthen sin forbindelse DSL, internet og TELE dioderne slukker. og
> den starter på ny at få forbindelse.
> Ingen af de andre enheder har samme virkning.

Forstår jeg dig ret:
Du har afprøvet en af de andre pc'er i dit kontor (med samme netkabel) - og
den pc skabte ikke problemet?

--
vh
Ole C

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 24-08-10 08:47

Den 24-08-2010 09:23, Ole C skrev:

> Forstår jeg dig ret:
> Du har afprøvet en af de andre pc'er i dit kontor (med samme netkabel) -
> og den pc skabte ikke problemet?

Ja det er helt rigtig. Jeg har nu også prøvet at sætte et trådlæst kort
i pc på kontoret og bruge den uden kabel. samme resultat.

Fra : cykelsmeden

Dato : 24-08-10 09:23

Den 24-08-2010 09:46, Thorbjørn W Spurre skrev:
> Ja det er helt rigtig. Jeg har nu også prøvet at sætte et trådlæst kort
> i pc på kontoret og bruge den uden kabel. samme resultat.

Hvis det ikke er din kabling, så er det vel ikke fordi du ikke kører med
NAT og kun kan bruge en IP???
- kræver lidt lokalkendskab at vide.

finn

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 24-08-10 10:40

Den 24-08-2010 10:22, cykelsmeden skrev:

> Hvis det ikke er din kabling, så er det vel ikke fordi du ikke kører med
> NAT og kun kan bruge en IP???
> - kræver lidt lokalkendskab at vide.
>
> finn
Under NAT er den sat til SUA Only. Jeg har ikke helt styr på port
forwarding. Men det har kørt med de indstillinger i lang tid uden problemer.

Fra : Ole C

Dato : 24-08-10 09:29

> Ja det er helt rigtig. Jeg har nu også prøvet at sætte et trådlæst
> kort i pc på kontoret og bruge den uden kabel. samme resultat.

Jamen, så er det jo din kontor-pc der er fejlbehæftet.....

--
vh
Ole C

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 24-08-10 10:28

Den 24-08-2010 10:29, Ole C skrev:

> Jamen, så er det jo din kontor-pc der er fejlbehæftet.....

Jeg har bare svært ved at sk hvordan det kan skabe rod på WAN siden. Det
går galt allerede før Windows starter.

Fra : Ole C

Dato : 24-08-10 11:09

> Jeg har bare svært ved at sk hvordan det kan skabe rod på WAN siden.
> Det går galt allerede før Windows starter.

Jamen ud fra ovenstående må det jo rent logisk være din kontor-pc der skaber
problemerne, når en anden pc på samme plads og med samme opkobling ikke gør
det.

--
vh
Ole C

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 24-08-10 11:58

Den 24-08-2010 12:08, Ole C skrev:

> Jamen ud fra ovenstående må det jo rent logisk være din kontor-pc der
> skaber problemerne, når en anden pc på samme plads og med samme
> opkobling ikke gør det.

Det kan jeg godt se. jeg kan bare ikke forstå hvordan det kan lade sig
gøre. At den kan sløve eller endog totalt lamme LAN siden kunne jeg
forstå. Men at den kan få internet opkoblingen (WAN) siden af mit modem
til at falle kan jeg ikke forstå.
Nu har jeg bestilt et nyt modem og er gået på jagt efter en ny
strømforsyning til PCen. så håber jeg at en af delene kan løse problemet.

Tak for alle de gode bud og forklaringer. Nu håber jeg at jeg er blevet
klogere.

Thorbjørn

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 24-08-10 12:13

On Tue, 24 Aug 2010 12:57:47 +0200, Thorbjørn W Spurre
<spurre@gmail.com> wrote:

> [...]
>gøre. At den kan sløve eller endog totalt lamme LAN siden kunne jeg
>forstå. Men at den kan få internet opkoblingen (WAN) siden af mit modem

Prøv at kontrollerer det med jorforbindelsen alle de steder hvor det
er relevant (muligt for dit grej at få jordforbindelse)
Kontroller at den (jordforbindelsen) er til stede/gemmenført også ved
forfængerledninger

Kontroller dine lan kabler

/Hans

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 24-08-10 13:47

Den 24-08-2010 13:12, Hans Kj�rgaard skrev:

> [...]
> er relevant (muligt for dit grej at få jordforbindelse)
> Kontroller at den (jordforbindelsen) er til stede/gemmenført også ved

Alt der kan få en jord har det. og det er målt igennem Så det er ikke
det. Det var også en af mine første tanker.

Fra : Ole C

Dato : 24-08-10 12:21

> [...]

> gøre. At den kan sløve eller endog totalt lamme LAN siden kunne jeg
> forstå. Men at den kan få internet opkoblingen (WAN) siden af mit

Som tidligere skrevet, har pc'en måske så travlt på nettet pga. "snavs", at
den lægger alt ned.....

> Nu har jeg bestilt et nyt modem og er gået på jagt efter en ny
> strømforsyning til PCen. så håber jeg at en af delene kan løse
> problemet.

Hvis du så også "renser" den problematiske pc - eller endnu bedre: laver en
frisk installation - så skal det nok blive godt

> Tak for alle de gode bud og forklaringer. Nu håber jeg at jeg er
> blevet klogere.

Selv tak.

--
vh
Ole C

Fra : KsNa

Dato : 24-08-10 15:28

"Thorbjørn W Spurre" <spurre@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hej kim.
> PCen er jordet men hvordan kan jeg undersøge strømforsyningen uden at
> skifte den. er det overhovedet muligt?

Tænd en radio - lyt til AM mellembølge(frekvensen er ikke afgørende), tænd
derefter din PC hvis der nu kommer støj/knurren i radioen er din PC defekt.

Mvh
Kim

Fra : Hans Jørgen Jakobse~

Dato : 24-08-10 18:08

On Tue, 24 Aug 2010 13:21:27 +0200, Ole C wrote:

> [...]
>
> Hvis du så også "renser" den problematiske pc - eller endnu bedre: laver en
> frisk installation - så skal det nok blive godt

Og der er ikke nogen svævende apparater med schuko stik?
Eller nogen stikkontakter, hvor jord ikke er forbundet?

/hjj

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 25-08-10 06:07

Den 24-08-2010 19:07, Hans Jørgen Jakobsen skrev:

> Og der er ikke nogen svævende apparater med schuko stik?
Ikke der kan lave støj og ikke som er tændt samme tid (har en vandkoger
og en brødrister med schuko rasten er med 3 ben).
> Eller nogen stikkontakter, hvor jord ikke er forbundet?
Alle stik i huset har jord (bygget 2005)

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 26-08-10 20:08

Den 23-08-2010 10:33, Thorbjørn W Spurre skrev:
> [...]
> Jeg har trukket et nyt kabel til ADSL modemet men det har ikke hjulpet.
> Er der nogen sok har et muligt løsningsforslag?

Så fandt jeg langt om længe problemet. Det viste sig at værre et USB
kabel som var kommet for tæt på kablet til modemet. Selv om der er
faritter i begge ender er det ikke et optimalt arbejdsforhold for et
ADSL signal.