Oppustelige redningsveste
Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-08-10 09:31

Affødt af andet indlæg vil jeg lige dele en historie fra havnen:

En person på havnen havde købt en oppustlig redningsvest hos en
velrenomeret udstyrspusher. Glad og fro har personen sejlet rundt, både
single hand og med konen i al slags vejr, og følt sig tryg. I foråret
ville han for en sikkerheds skyld skifte tablet og patron i vesten og
gik til sin udstyrspusher med vesten for at få et sæt der passede. Da de
åbner vesten opdager de, at der i de to år vesten har været brugt, ikke
har været monteret en patron. Hjertet hoppede noget på personen der
havde sejlet med vesten og forhandleren havde ildrøde ører.

Morale: Kontroller selv din vest med jævne mellemrum - og specielt lige
når du har købt den. Forled dig ikke til at tro at forhandler/producent
er ufejlbarlig.

Kontrolprocedure for oppustelige veste:
1. Kontroller dato på udløsermekanisme og patron. Er den overskreden
skift da. Er du i tvivl: skift. Har vesten ligget fugtigt skift tablet
hvis udløsermekanismen har en sådan.
2. Kontroller visuelt blæren samt seletøj for synlige tegn på
beskadigelse og ældning.
3. Kontroller reflekser og fløjte
4. Pust vesten helt op (helst med tør luft) og lad den ligge i et døgn.
Har den tabt luft: kassér da vesten.
5. Luk luften ud og pak vesten som producenten har anvist. En forkert
pakket vest kan svigte eller i yderste konsekvens være direkte farlig.

- Lars

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 23-08-10 22:59

Helt enig. Eller endnu bedre: Lad være med at puste den op men hæld vand på
tabletten og se at vesten selv puster sig op og holder luften i et døgns
tid. Hvis man gør det hvert andet eller tredie år når man alligevel skifter
patron og tablet så koster det jo ikke noget.

Jeg fik på week-endens kapsejlads selv prøvet det. Jeg har øjensynligt
sejlet lidt mere 'vådt' de sidste 2 sæsoner end jeg plejer, så tabletten
havde opløst sig og pludselig stod jeg med en oppustet vest om halsen. Lidt
overraskende i situationen men jo dejligt betryggende at skidtet virker.

Bjarke

Fra : blueocean

Dato : 24-08-10 00:38

On 23 Aug., 23:58, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> overraskende i situationen men jo dejligt betryggende at skidtet virker.

Man kunne jo også bare tage og hoppe i baljen een gang om året for at
teste om det virker, så får man også fornemmelse af hvordan det er
"hvis" man komme i vandet uforudset.

Vi bruger den metode og har gjort det hvert år, siden vores tur over
dammen og rundt i MH. Som en slags øvelse i sikkrehedsudstyrs testen,
heri gælder også man over bord.

Det koste en patron og een tablet, men det er da billigt for at være
sikre på det virker.
Gert

Fra : Torben

Dato : 24-08-10 01:20

On 23 Aug., 10:31, Lars Kristensen <s...@acdc.dk> wrote:
> [...]
>
> Morale: Kontroller selv din vest med jævne mellemrum - og specielt lige
> når du har købt den. Forled dig ikke til at tro at forhandler/producent
Tak for alle svar og positive råd. For god ordens skyld kan jeg nævne
at vi har en vestepolitik ombord og bruger dem flittigt.
mvh
Torben>