Er redningsveste blevet obligatoriske?
Fra : Torben

Dato : 23-08-10 00:13

Hej
Min hustru mente at have hørt i radioen for et par uger siden at
politiet i Københavns havn delte bøder ud til sejlere som ikke havde
redningsvest på. Mig bekendt er det ikke et lovkrav at man skal bære
redningsvest men at der naturligvis skal forefindes redningsveste
ombord i samme antal som besætningsmedlemmer. Har jeg misset noget?
Mange hilsener
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-08-10 01:09

Reglerne er som angivet i denne bekendtgørelse:

Mvh/Harding

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-08-10 09:17

Torben wrote:
> [...]
> redningsvest men at der naturligvis skal forefindes redningsveste
> ombord i samme antal som besætningsmedlemmer. Har jeg misset noget?

Nej, du skal _MEDBRINGE_ en vest til hver ombordværende person. Vesten
skal passe til personen og vesten skal være i orden og funktionel. Hvor
vidt om du vil bære den er frivilligt.

I øvrigt lyt til din kone og se om der skulle stå noget skrevet mellem
linierne i hendes udsagn: Måske hun føler sig utryg ved jeres nuværende
vest-politik ombord?
(jeg tolker dit indlæg som at i ikke konsekvent bærer vest når i er let)

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-08-10 03:00

Politiet i Københavns Havn er blevet aktive, især over for de
speedbåde hvor der er mange ombord.
I lørdags så jeg en lille speedbåd hvor der var 11 personer ombord.
Båden var så lille at de alle måtte stå op for at kunne være
indenbords. Ingen havde redningsveste på og det kunne tænkes at der
heller ikke var plads til dem ombord.
Den er den type sejlads som politiet er aktive over for foruden
ethvert forsøg på at sejle med vandscooter i havnen.
Politiet er også blevet aktive på havet og i forbindelse med deres
aktivitet undersøger de tillige om vestene opfylder kravene:
"Rednings- og svømmeveste skal være typegodkendt efter anerkendte
normer, herunder SOLAS- og EF-typegodkendt eller DVN-varedeklareret"
Deres vægtgrænser skal også svare til personernes vægt.
En babyvest ombord til en voksen person går ikke.
Det er heller ikke tilstrækkeligt at have det fornødne antal
kapokpuder ombord og hævde at det er redningsmidlet ombord.
Det behøves ikke at være konens utryghed der kommer frem.
Politiets aktivitet omtales meget blandt sejlere, i positive
vendinger.

Mvh/Harding

Fra : Lars Kristensen

Dato : 24-08-10 21:36

Harding E. Larsen wrote:

> Det behøves ikke at være konens utryghed der kommer frem.
> Politiets aktivitet omtales meget blandt sejlere, i positive
> vendinger.

Mjoe i det her tilfælde kunne det jo godt være de faktisk har veste
ombord, men bare ikke bruger dem i større udstrækning. Hvis konen føler
sig mere sikker ved at de bærer vest altid kan det komme sig til udtryk
i mange forskelligartede ytringer. Mænds og kvinders sprogbrug er ikke
ens. Hvor mænd har en tendens til at sige tingene som de er, er kvinders
ofte pakket ind i, for mænd, uforståelige formuleringer - er da i hvert
fald min erfaring.

Anyway, det er en privat sag mellem skipper og besætning om hvorvidt
vesten skal bæres eller ej. Bare de har de rette veste med om bord kan
politiet ikke blande sig.

- Lars