| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | mærkelig opførsel af volvo penta mb Fra : fjern | 
  Dato :  22-08-10 10:37 |  
  |   
            Kære kloge...
 
 Jeg har en oldgammel volvo penta mb10a i min she 27 fra 1972
 Jeg kender den ret godt efterhånden, har med succes skiftet
 søvandskølingsmanifold, toppakning og renset karburator.
 
 Efter karburatorrensningen + rensning og gennemskylning - med sprit af 
 hele systemet - ups - og rejustering af tomgangsluftskruen har den fået
 en mærkelig vane, som viser sig ved tomgang og ved last.
 Vanen er at den skifter hastighed vel en 10-15% op og ned,
 Intervallet mellem hver gang den gør det går fra et minut til 10-15 
 minutter, tilsyneladende uden ydre årsager. og uden at man kan se noget
 bensinmangel i det lille plastic bensinfilter.
 Dens lyd ændrer sig heller ikke, så jeg -tror- ikke det er at den 
 skifter fra at gå fra en til 2 cylindere - altså tændingen
 tændrørene er også fint lysebrune
 
 Hvad kan det mon være der er galt?
 
 /Søren
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (22-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  22-08-10 11:47 |  
  |   
            
 "fjern" <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4c70efc4$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Kære kloge...
 >
 > Jeg har en oldgammel volvo penta mb10a i min she 27 fra 1972
 > Jeg kender den ret godt efterhånden, har med succes skiftet
 > søvandskølingsmanifold, toppakning og renset karburator.
 >
 > Efter karburatorrensningen + rensning og gennemskylning - med sprit af 
 > hele systemet - ups - og rejustering af tomgangsluftskruen har den fået
 > en mærkelig vane, som viser sig ved tomgang og ved last.
 > Vanen er at den skifter hastighed vel en 10-15% op og ned,
 > Intervallet mellem hver gang den gør det går fra et minut til 10-15 
 > minutter, tilsyneladende uden ydre årsager. og uden at man kan se noget
 > bensinmangel i det lille plastic bensinfilter.
 > Dens lyd ændrer sig heller ikke, så jeg -tror- ikke det er at den skifter 
 > fra at gå fra en til 2 cylindere - altså tændingen
 > tændrørene er også fint lysebrune
 >
 > Hvad kan det mon være der er galt?
 >
 > /Søren
 
 
 Det lyder som om du har et karburatorproblem.
 Ændring af benzin/luft forholdet vil give sig udslag i omdrejningerne.
 
 Prøv at luk for benzinen under gang, og oplev, at omdrejningerne stiger før 
 motoren "dør".
 Benzin/luftforholdet har ændret sig.
 
 Hænger din svømmer mon sporadisk?
 
 Fejl i nævnte retning kan du ikke se i filterskålen.
 
 MVH
 Egon
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |