mærkelig opførsel af volvo penta mb
Fra : fjern

Dato : 22-08-10 10:37

Kære kloge...

Jeg har en oldgammel volvo penta mb10a i min she 27 fra 1972
Jeg kender den ret godt efterhånden, har med succes skiftet
søvandskølingsmanifold, toppakning og renset karburator.

Efter karburatorrensningen + rensning og gennemskylning - med sprit af
hele systemet - ups - og rejustering af tomgangsluftskruen har den fået
en mærkelig vane, som viser sig ved tomgang og ved last.
Vanen er at den skifter hastighed vel en 10-15% op og ned,
Intervallet mellem hver gang den gør det går fra et minut til 10-15
minutter, tilsyneladende uden ydre årsager. og uden at man kan se noget
bensinmangel i det lille plastic bensinfilter.
Dens lyd ændrer sig heller ikke, så jeg -tror- ikke det er at den
skifter fra at gå fra en til 2 cylindere - altså tændingen
tændrørene er også fint lysebrune

Hvad kan det mon være der er galt?

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-10 11:47

"fjern" <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Dens lyd ændrer sig heller ikke, så jeg -tror- ikke det er at den skifter
> fra at gå fra en til 2 cylindere - altså tændingen

Det lyder som om du har et karburatorproblem.
Ændring af benzin/luft forholdet vil give sig udslag i omdrejningerne.

Prøv at luk for benzinen under gang, og oplev, at omdrejningerne stiger før
motoren "dør".
Benzin/luftforholdet har ændret sig.

Hænger din svømmer mon sporadisk?

Fejl i nævnte retning kan du ikke se i filterskålen.

MVH
Egon