Syd Afrika (Kruger Park)
Fra : Jørgensen

Dato : 22-08-10 13:15

Er netop kommet hjem fra Syd Afrika nærmere betegnet Phalaborwa i det
nordøstlige hjørne af landet, og hvilken oplevelse, og jeg ved godt at de
fleste af os altid er lidt småforelskede i vores egne oplevelser og farvede
deraf, så bær over med superlativerne!

Vi boede 12 dage på en lodge, hvor de 8 af dagene var ture ind i Kruger Park
(2 heldagsture), en tur i Drakensbjergene hvor vi nød den fantastiske udsigt
bl.a. Gods Window, og Bourke Luck's Potholes der er en masse runde huller i
klipperne forårsaget af to floders møde (glæden og sorgen) og deraf følgende
hvirvler.
En tur til Moholoholo, et rehabiliteringscenter for dyr der på den den ene
eller anden måde er kommet til skade ved menneskers mellemkomst og en
morgenvandringstur i Tshukudu Game Reserve. En sejltur (3 timer) på Olifant
River hvor vi så en masse elefanter, giraffer, krokodiller, flodheste,
Waterbucks, storke og et hav af fugle endte med at solen gik ned og en
knaldrød himmel. Vi var på besøg på Agatha Krokodillefarm der udover
avlsprogrammer også opdrætter til konsum. Desuden en fantastisk ballontur ud
over bushen ved solopgang fuldendte rækken af store oplevelser, denne er dog
ikke en del af prisen på turen, men et tilkøb.

Vi boede på en lodge der lå åbent i Griejie Nature Reserve, dvs. vi var ikke
hegnet inde bag et elektrisk hegn, men skulle være opmærksomme på evt. vilde
dyr når vi gik ud af døren... lyder farligt, men bare man lige tjekkede at
man ikke gik ud i en flok elefanter eller bøfler, så var der ingen fare. Til
denne lodge var der knyttet en Ranger der var med på vores ture og sørgede
for at vi set det vi skulle og som kunne fortælle en masse om tider og
steder, og så havde vi ham helt for os selv...ren luksus.

På de to ture i Kruger Park så vi "Big Five" og et hav af andre firbenede
dyr og ørne, gribbe, storke mv., så der var ikke mange kedelige øjeblikke på
turerne.

Flyveturen var fra København over München og Johannesburg til Phalaborwa,
tager ca. 22 timer hver vej, kostede i runde tal 7.000 pr. billet og
opholdet, der inkluderede alle ture og al mad og drikke, kostede ca. 12.000
pr. snude. Så ca. 20.000 pr. snude og så behøver man ikke at hive pungen op
mere på turen, med mindre der skal shoppes og det er faktisk ret OK priser
man handler til dernede.... i snit omkring minus 30% på tøj og mere på
fødevarer osv. Desuden skal man lægge lidt drikkepenge, da mange af de
ansatte rundt omkring er afhængige af dette.

I kan se lidt pic´s her: http://www.zillyink.dk/Zillyink/Phalaborwa.html

--
F.B

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-10 22:42

Hej
Spændende beretning, giver inspiration til den næste rejse. Dog synes jeg
det er mange timer i luften, men det må være den sidste del af turen som tog
forholdsvis lang tid.
Hilsen
Karsten

Fra : zillyink

Dato : 25-08-10 13:35

On 22 Aug., 23:41, "Karsten Skov" <kskov(til)post.tele.dk> wrote:
> [...]
> det er mange timer i luften, men det må være den sidste del af turen som tog

Selve turen kan ikke gøres på mindre end små tyve timer fra København,
men da der skal være ca. to timers transit mellem to fly, så var vi
henvist til næsten 9 timer ventetid i JoBurg, dog kunne vi godt have
nået formiddagsflyet, fordi alt gik glat hele vejen, men turde ikke
satse på det, da vi selv bærer ansvaret for evt. mistet fly. Hjemturen
derimod var næsten de ni timer hurtigere!

Fra : Steen Hansen

Dato : 23-08-10 06:48

On Sun, 22 Aug 2010 14:14:32 +0200, Jørgensen <flem.i@liveornot.dk>
wrote:

> [...]
>fødevarer osv. Desuden skal man lægge lidt drikkepenge, da mange af de
>ansatte rundt omkring er afhængige af dette.

Kan kun give dig ret i at en tur til sydafrika, med besøg i kruger
national park er en oplevelse man bør unde sig selv, ulempen er dog at
man ikke gider zoologiske haver efterflg.

Dog må jeg erkende at filmen knækker, når man ser folk - jer selv ? -
sidde og kæle for div. store kattedyr, det har ikke noget at gøre, med
oplevelser af dyr i deres naturlige omgivelser

Steen

Fra : zillyink

Dato : 25-08-10 13:29

> [...]
> sidde og kæle for div. store kattedyr, det har ikke noget at gøre, med
> oplevelser af dyr i deres naturlige omgivelser

Korrekt, men en del af rehabiliteringsprogrammer er indsamling af
midler til det fortsatte arbejde, og et par af vores besøg var
sådanne, og som sådan OK. Det var alligevel en stor oplevelse at få
lov til at være tæt på/sammen med så store dyr. Skal for en god ordens
skyld nævne at der i disse besøg også havde wildlife bush-walks som vi
deltog i, og det er ikke helt ufarligt... og vi skulle i mange
tilfælde underskrive erklæringer om ansvarsfraskrivelse, fordi der ER
en potentiel fare.